Робота асистента в інклюзивному класі
Мета: ознайомити учасників заняття з поняттями «інклюзивна освіта», «діти з особливими освітніми потребами» , надати учасниками інформацію щодо особливості роботи з такими дітьми.
Обладнання: листи паперу А4, фломастери, маркери, ножиці.
Тривалість: 2 год.
Вступне слово психолога
Кожна людина має потреби, які прагне задовольнити. А саме: потреби фізіологічні (тобто, їжа, відпочинок, здоров'я); потреби безпеки (тобто, фізичної, психологічної та економічної); соціальні (тобто, потреба в взаємозв'язку з іншими, і, як наслідок потреба інформованості, приналежності до спільноти-громади, потреба бути улюбленим, почутим, потрібним та визнаним); потребу свободи (тобто, можливості самостійно приймати рішення і впливати на своє життя); потребу самореалізації - тобто здійснення людської особи, віднаходження змісту життя. Дуже часто людина може сама задовольнити ці потреби, або принаймні зробити все, що від неї залежить. Але є ті, які не можуть задовольнити свої базові потреби без нашого позитивного наставлення, допомоги, сприяння.
Інформаційне повідомлення
Робота асистента вчителя полягає в Співпраці з учителями в організаціі інклюзивного навчання та виховання дитини з ООП, батьками учня.
Участі в проведенні обстеження, спостережень щодо вивчення психофізичних особливостей дитини.
Участі в розробці та реалізаціі ІПР. Оформленні відповідної документаціі.
ЩО ПОТРІБНО ДЛЯ РОБОТИ АСИСТЕНТА ВЧИТЕЛЯ?
1. ІПР. Основний документ (річний план роботи асистента вчителя) – індивідуальна програма розвитку, яку пишуть на кожну дитину з ООП індивідуально впродовж 2-х тижнів від початку навчання (“Примірне положення про команду психолого-педагогічного супроводу”, наказ МОН від 08.06.2018, №609). Асистент вчителя разом з вчителем класу оцінює рівень досягнення кінцевих цілей навчання, передбачених ІПР.
2. Зведена таблиця (розклад уроків / вид діяльності). Оскільки допомога асистента вчителя може бути необхідна не на всіх уроках, у зведеній таблиці (розкладу та видів діяльності) можна відзначати, на яких саме уроках асистент вчителя має активно працювати в класі, а на яких може займатись адаптацією матеріалів та заповненням необхідних документів.
Функції асистента вчителя:
Організаційна
надає допомогу учням з особливими освітніми потребами в організації
робочого місця; проводить спостереження за дитиною з метою
вивчення її індивідуальних особливостей, схильностей, інтересів та
потреб;
Навчально-розвиткова
Сприяє розвитку та навчання дітей з особливими освітніми потребами.
Діагностична
вивчає та аналізує динаміку розвитку учня.
Прогностична
приймає участь у розробленні індивідуальної програми розвитку;
Консультативна
постійно спілкується з батьками, надаючи їм необхідну консультативну
допомогу; інформує вчителя класу та батьків про досягнення учня.
Вправа - привітання
Кожному учаснику пропонується привітати усіх незвичайно (або жестом, або на іноземній мові тощо)
Вправа – очікування «Пісочний годинник»
На аркушах паперу учасники записують свої очікування, оголошують свої записи та прикріплюють їх на плакаті в верхній частині пісочного годинника.
Яким повинен бути асистент вчителя напишіть:
Любити дітей
Мати бажання працювати та навчати дітей з особливими потребами.
Відповідальним
Чуйним
Терплячим
Комунікабельним
Дисциплінованим
Сміливим
Доброзичливим
Організаційним
Розумним
Креативним
Вправа «Ярлики»
Мета: поставити себе на місце іншої людини, відчути як воно бути, коли тебе сприймають через призму певної ролі.
Хід проведення: Учасникам роздаються ярлики в вигляді карток. На кожній картці написано одне з таких звернень:
- Агресивний – остерігайтеся мене, поступайтесь мені місцем;
- Дружній – прислухайтеся до мене;
- Затримка розвитку – спрощуйте і повторюйте все мені;
- Спотворене обличчя – уникайте зорового контакту зі мною; - Обдарований – завжди погоджуйтеся зі мною;
- Поганий слух – говоріть голосно, жестикулюйте;
- Лідер – уважно слухайте мене;
- Заразний – тримайтеся від мене якомога далі.
Прикріпити картку на спину учасника так, щоб ніхто не бачив, що написано на його картці.
Учасники, які отримали картки, граються в групах по 4-5 осіб з конструктором та іграшками, всі інші намагаються поводитися згідно з зверненнями на картках стосовно «граючих» учасників (використовуючи жести, міміку, звернення).
Учасники з картками повинні здогадатися, який у них ярлик.
Запитання для обговорення в групі після завершення вправи:
Як ви здогадалися, який у вас ярлик?
Що відчуваєте після гри, під час гри?
Як впливає наявність подібних ярликів на спілкування?
Як часто ми зустрічаємося з ситуаціями навішування ярликів?
Чи легко позбутися ярликів? Як це зробити?
Міні-лекція: «Люди з особливими потребами»
Мета: надати учасникам інформацію про людей з особливими потребами.
Хід проведення:
Життя дивна та непередбачувана річ… Іноді буває так, що в ньому трапляються події, на які важко вплинути та зрозуміти до кінця. Народження дитини з вадами – це подія, яка стається не з чиєїсь провини, а просто стається. І від ставлення до неї залежить, наскільки ця дитина має шанс на те, щоб просто БУТИ, щоб отримати розуміння та підтримку світу й знайти в ньому своє місце.
Кожного дня на землі чиєсь життя народжується, а чиєсь згасає. І так вже є, що кожного дня на цей світ народжуються діти, яких ми називаємо дітьми з особливими потребами, які є особливими в тому, що через свою ту чи іншу проблему у фізичному чи психічному розвитку потребують нашої особливої турботи.
Розрізняють такі обмеження дитячої життєдіяльності:
• порушення слуху і мови (глухі, слабочуючі, логопати);
• порушення зору (сліпі, слабо зорі);
• порушення інтелектуального розвитку (розумово відсталі, з затримкою психічного розвитку);
• порушення опорно-рухового апарату;
• комплексні порушення психофізичного розвитку (сліпоглухонімі, ДЦП, з розумовою відсталістю тощо);
• хронічні соматичні захворювання;
• психоневрологічними захворюваннями.
Які, на твою думку, проблеми виникають у дітей з особливими освітніми потребами?
на вулиці |
у школі |
у магазині |
|
|
|
Вправа «Цінність людини»
Педагоги по колу називають позитивні якості, які є (якщо з такими учнями вже працює) або уявні в дітей з особливими освітніми потребами, фіксуючи характеристику на фліп-чарті.
Обговорення:
1. Чи легко було називати позитивні якості?
2. Чи заважало вам щось говорити про те, що є цінним у поведінці та світогляді таких дітей?
Вправа «Фасилітатор».
Об’єднайтесь у групи за принципом «День-Ніч».
Внутрішньому колу слід протягом 1 хвилини стояти, витягнувши вперед руки і заплющити очі.
Зовнішнє коло, коли побачить, що руки партнера опускаються вниз, легенько їх підтримує, аж доки відчує, що підтримка вже не потрібна. Тоді заберіть руки, і знову підставте, коли знадобиться.
Отож, внутрішнє коло – це діти, яким потрібна наша підтримка, а зовнішнє – ми, вчителі. Тому можна зробити висновок: комусь підтримка потрібна постійно, а комусь – лише інколи. Завдання вчителя відчути, коли, кому та яку підтримку потрібно надати, щоб підштовхнути дітей до висновків, відкриттів, самостійної роботи над собою.
Вправа «Слабкі та сильні можливості».
Учасники об’єднуються у дві групи. Групам роздаються ватмани та маркери для роботи.
Завдання 1-ої групи – відобразити труднощі у роботі з дітьми із особливими потребами.
Завдання 2-ої групи – усі переваги інклюзивного навчання.
Через 10 хвилин групи презентують свої роботи та доповнюють один одного, діляться власними думками.
Підсумок:
Обмін почуттями та враженнями.
Вправа «Побажай добра собі і всім»
Запам’ятайте такі слова: «Людина живе лише один раз, і так хочеться залишити добрий слід на згадку про себе і щоб не сталося в житті кожного з вас, завжди пам’ятайте, що ви живете на планеті Земля і носите ім’я Людина. А людина починається з добра. І творити добро – значить бути щасливим». Отже, я бажаю собі, вам всім щастя.
А зараз продовжуйте бажати собі та один одному добра. Фраза «Я бажаю собі і всім вам…» (Музичний супровід)
Хай збуваються всі ваші мрії, бажаю вам бути щасливими!