Тренінг «Сходинки до майбутнього».

Про матеріал
Тренінгове заняття для учнів 10-11 класів з метою профорієнтаційних знань; визначення цілей щодо майбутнього професійного життя; реальних перспектив і можливих наслідків своїх дій.
Перегляд файлу

Тема: «Сходинки до майбутнього».

Мета: визначити цілі щодо майбутнього професійного життя; виявити реальні перспективи і можливі наслідки своїх дій; формувати вміння аналізувати та корегувати життєві плани; формувати особисту відповідальність за своє майбутнє; виховувати впевненість у собі під час розв’язання проблеми; формувати вміння бачити свої реальні перспективи, здатність підтримувати позитивну мотивацію; розвивати почуття впевненості в собі; виховувати особисту відповідальність за майбутнє.

Хід заняття

1. Вступне слово

Сьогодні ми обговоримо реальні перспективи вашого майбутнього, основні сходинки становлення особистості ділової людини. Поговоримо про те, що може перешкодити людині реалізувати свої цілі в житті.

Молодість — особливий період людського життя. Саме на цьому етапі людина визначає свої життєві орієнтири, формує життєву стратегію й будує плани на майбутнє. Від того, яким увійде в самостійне життя молоде покоління, як «упишеться» у суспільні процеси, наскільки активно візьме участь у суспільному житті, залежить доля країни, її завтрашній день. Важливо, щоб молоді люди розуміли прерогативи свого майбутнього, тому що це і є орієнтири у формуванні світогляду компетентної ділової людини.

  Яким ви бачите своє майбутнє? (Відповіді учнів.)

Запитання для обговорення:

  Що, на вашу думку, необхідно молодим людям, щоб стати життєво компетентними?

  Що може перешкодити людині реалізувати свої цілі в житті?

  Назвіть основні сходинки становлення ділової особистості людини.

  За одну хвилину напишіть якнайбільше рис характеру, притаманних цілеспрямованій людині?

  Як ви думаєте, сходинки до майбутнього людина вибудовує самостійно чи це визначено її долею? Аргументуйте свою позицію.

2.Вправа «Мої життєві цілі».

Інструкція. Ця анкета допоможе вам проаналізувати свої життєві цілі і плани, їхню відповідність мріям.

1.  Мої життєві плани...

2.  Чого б ви хотіли досягнути в найближчі роки?

3.  Якби ви дізналися, що жити залишилося недовго, наприклад, півроку, які б цілі ви перед собою поставили вже сьогодні? Подумайте, чи є щось важливе, чого ви не зробили і про що згодом будете шкодувати?

4.  Випишіть із раніше визначених найбільш значимі й важливі для вас цілі (не більше трьох). Позначте серед них одну — найважливішу...

5.  За допомогою яких практичних засобів ви збираєтеся здійснити свої цілі?

6.  Чи є у вас мрія? (Обведіть тільки один варіант відповіді, який вам підходить):

а) так;

б) ні, але хочу, щоб була;

в) не замислювався.

7.  Наскільки реальне її здійснення?

а) Загалом реальне;

б) не зовсім реальне;

в) важко сказати.

8.  Що необхідно зробити, які якості виховати в собі, щоб мрія стала реальністю?

9.  Що таке, на вашу думку, ідеал?

10.  Чи є у вас свій ідеал?

а) Так;

б) ні;

в) не замислювався над цим.

11.  Яку роль відіграють ідеали у вашому особистісному розвитку?

а) Позитивну;

б) нейтральну;

в) негативну;

г) не замислювався.

Реалії сучасного життя вимагають ясних і обґрунтованих цілей. Ясність у питанні про особисті цілі — це основний засіб здійснення більшості можливостей. Для людини важливо розпізнавати свої можливості, розвивати їх, використовувати шанси. Якщо немає ясності у виборі напряму діяльності, життя, людина відчуває брак твердості й рішучості.

Ціль — образ бажаного результату (предмета, ситуації, положення). Ціль спрямовує й регулює свідому людську діяльність, надаючи їй послідовність і системність. Постановка мети означає погляд у майбутнє, орієнтацію й концентрацію наших сил і активності на тому, що потрібно досягнути, тобто ціль визначає кінцевий результат.

Постановка мети. Якщо в людини є усвідомлена мета, то до неї спрямовуються всі сили. Випадкові успіхи приємні, але таке буває рідко. Заплановані успіхи керовані й трапляються частіше.

Відшукування цілей. Щоб домогтися успіху, необхідно правильно вибрати ціль, з’ясувати мету. Необхідно відповісти для себе на такі запитання:

— Яких цілей ви хочете досягнути?

  Чи узгоджуються цілі між собою?

  Чи є у вас вищий сенс життя й певні проміжні цілі на шляху до нього?

  Чи знаєте, що ви можете зробити для цього (сильні сторони) і над чим вам ще треба працювати (обмеження)?

Ситуаційний аналіз. Своєрідний реєстр особистих ресурсів (засобів для досягнення цілей) дозволяє з’ясувати, що варто підтримувати (сильні сторони) і над чим ще треба працювати (слабкі сторони).

Аналіз «ціль — засіб». У процесі аналізу необхідні для досягнення бажаних цілей засоби (особисті, фінансові, тимчасові ресурси) зіставляються з реальною ситуацією.

Формулювання цілей. Конкретне формулювання практичних цілей для наступної стадії планування: встановити строки — сформулювати результати. При цьому необхідно пам’ятати про фізичний стан, здоров’я, про самоосвіту.

3. Вправа «Аукціон».

Оберіть двох тренерів та асистентів. Перед початком гри тренери дають кожному учаснику 10 жетонів і повідомляють, що у процесі гри жетони можна обміняти на той чи інший лот. Максимальна кількість лотів — 10, але вони можуть бути різної вартості, тобто будуть лоти, ціна яких більше, ніж один жетон. Якщо учасник використає всі жетони, він уже нічого не зможе «купити». Назву того, що учасник готовий «купити», він пише на жетоні і відкладає його вбік як уже використаний. Вибирати потрібно швидко. Перехід до наступного лоту означає, шо по¬передній знято з «торгів».

Після того, як тренер пояснив правила, відповів на можливі запитання учасників, починають оголошувати назви лотів, виставлених на «продаж».

Другий тренер і асистенти з числа учасників стежать за ходом гри.

Інструкція для тренера. 1. Поясніть учасникам умови завдання, переконайтеся, що всі зрозуміли запропоновані правила.

2.  Проводити «гру» треба в досить швидкому темпі. Можна дати кожному учаснику не окремі жетони, а аркуш паперу, на якому позначені 10 кружечків-жетонів.

3.  Після закінчення «аукціону» організуйте дискусію, запропонуйте учням розповісти про свої почуття, думки, асоціації, пов’язані з «купленим», з’ясувати, чи були сумніви при визначенні з вибором.

Перелік лотів

 

1

 

Гарна квартира чи будинок (1 жетон)

 

Новий спортивний автомобіль (1 жетон)

 

 

 

 

2

 

Відпочинок у будь-якому місці земної кулі на 1 місяць на двох (2 жетони)

 

Наступна сходинка в успішній кар’єрі (2 жетони)

 

3

 

Стрімка політична кар’єра (2 жетони)

Можливість постійного самовдосконалення (2 жетони)

 

4

 

Якісна освіта (2 жетони)

Підприємство, що приносить великий прибуток (2 жетони)

 

5

 

Міцна родина (3 жетони)

 

Всесвітня слава (3 жетони)

 

6

 

Чиста совість (2 жетони)

 

Успіх за будь-яку ціну (2 жетони)

 

7

 

Матеріальне благополуччя (1 жетон)

Повага і визнання оточення (1 жетон)

 

8

 

Керувати і підкоряти (2 жетони)

 

Працювати в команді однодумців (2 жетони)

 

9

 

Стрімка кар’єра завдяки випадку (2 жетони)

 

Поступове сходження до успіху шляхом безперервного самовдосконалення (2 жетони)

 

10

 

Сім додаткових років життя (3 жетони)

Безболісна смерть, коли прийде смерть (2 жетони)

 

4. Міні-диспут «Сенс життя та кар'єра».

Інтерес до сенсу життя, його пошук і реалізація, як стверджує Віктор Франка, — вроджена мотиваційна тенденція, властива всім людям, вона є основним двигуном поведінки й розвитку особистості. Розуміння сенсу життя доступне кожному. Це прагнення закладене в людині від природи. Зростаюча особистість — це особистість, що змінюється, здатна розширити власний досвід, постійно спрямована на розкриття й розуміння своїх індивідуальних можливостей, пошуки сенсу й свого призначення в цьому світі.

Відзначимо, що пошук сенсу життя, прагнення до самореалізації одухотворяє розуміння особистості як живої, багаторівневої, відкритої соціальної системи, ідея якої є складовою частиною адаптивно-розвивальної концепції кар’єри. До того ж прагнення до успіху є сенсотвірною цінністю, оскільки містить у собі, за В. Франклом, основні групи позитивних цінностей: творчості, переживання й ставлення.

Цінності творчості реалізуються, насамперед, через трудову діяльність людини. Цінності переживання проявляються в чутливості людини до різних явищ навколишнього світу — людей, природи, творів мистецтва. Відкритість людини як системи припускає постійну взаємодію її з навколишнім середовищем. А адаптивно-розвивальний механізм такої взаємодії є засобом реалізації третьої групи цінностей.

Отже, вибір життєвого шляху, що відповідає покликанню (вибір кар’єри), носить сенсотвірний характер, а реалізація індивідуальної ділової кар’єри виступає найважливішим елементом самореалізації й саморозвитку людини.

Самоосвіта — набуття знань шляхом самостійних занять, без допомоги викладача. Саморозвиток — рівень розвитку своєї свідомості, освіченості, культурності.

Визначення своєї здатності до самоосвіти й саморозвитку підтверджує зв’язок усіх складових частин самоменеджменту: самопізнання, самооцінки й саморозвитку. Адже для успішного здійснення самоменджменту важливо не тільки пізнати, які властивості, здатності та якості треба в собі розвивати, але й оцінити, наскільки ви здатні до такого розвитку, тобто чи можете ви його здійснити.

Обговорення: учні висловлюють свої думки з приводу даної теми сенсу життя та кар'єри.

5.Вправа «Висновок для себе».

Учні роблять висновок з заняття, усвідомлюючи свої почуття, набуті знання.

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Додано
20 травня 2021
Переглядів
1017
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку