Тренінг "Спілкуємось без конфлікту"

Про матеріал
Тренінг спрямований на формування уявлення в учнів про різні варіанти людського спілкування; навчання уникати конфліктних ситуацій і своєчасно вирішувати їх, не допускаючи переростання в конфлікт, а також виховання шанобливого ставлення до оточуючих.
Перегляд файлу

Тренінг «Спілкуємося без конфлікту!»

Мета:

  • розвиток комунікативних навичок та навичок безконфліктної взаємодії з однолітками , дорослими;
  • формування позитивної «Я – концепції»;
  • підвищення самооцінки;
  • розкриття творчого потенціалу учнів;
  • ознайомлення з методом «Активне слухання».

Завдання тренінгу:

  • розширення можливостей встановлення контакту в різних ситуаціях спілкування;
  •  відпрацьовування навичок розуміння інших людей, себе, а також взаємин між людьми;
  • опанування навичок ефективного слухання;
  • створення оптимальних умов для виявлення творчих здібностей, організаційних навичок;
  • створення умов для самореалізації особистості;
  • забезпечення вільного розвитку учнів.

Обладнання:  мультимедійне обладнання, комп’ютерна техніка, фліпчарт, канцелярські приладдя.

Час тренінгу: 1 -1год 30 хв.

Тренінгова група:  10-15 учнів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Структура тренінгу

 

Зміст роботи

Час

Необхідні ресурси

1

Вступна частина

1.1

Вступ.

3 хв.

мультимедійна дошка

1.2

Вправа на знайомства та згуртованість «Сонце світить».

10-15 хв.

музичний супровід

1.3

Обговорення правил роботи групи на тренінгу.

5 хв.

фліпчарт, канцелярські приладдя

2.

Основна частина

2.1

Інформаційне повідомлення: «Спілкування. Конфлікт. Стилі поведінки у конфлікті».

10 хв.

мультимедійні слайди

2.2

Робота в групах. «Стилі поведінки у конфлікті». Обговорення.

15 – 20 хв.

фліпчарт, канцелярські приладдя.

2.3

Інформаційне повідомлення . Активне слухання.

10 хв.

мультимедійні слайди

2.4

Робота в групах. « Викладач»

Обговорення.

10 -15 хв.

фліпчарт, канцелярські приладдя.

3.

Підсумки та обговорення заняття

3.1

Вправа «Оплески»

5 хв.

 

3.2

Підсумки тренінгу.

5 хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тренінг «Як спілкуватися?»

(Музичний супровід)

Практичний психолог: Доброго дня шановні учні! Я рада Вас бачити на практичному занятті. Сьогодні ми з вами знайдемо відповіді на такі питання. Що таке спілкування? Як спілкуватися без конфліктів?Активне слухання. Як застосовувати його на практиці? 

Але перш ніж перейдемо до практики, пропонує вам трошки пограти.

Вправа « Сонце світить»

Мета:  налаштування на роботу, активну співпрацю в групі,отримання позитивних емоцій, рухова активність.

Час: 10- 15 хвилин

1.Учні сидять в колі.

2.Один  учень стоїть  всередині кола і кричить: «Сонце світить на…» а потім вказує на предмет одягу або колір, який є в кого-то з учасників. Наприклад, «сонце світить на того, у кого карі очі» або «сонце світить на того, на кого шкарпетки синього кольору».

3. Усі власники зазначеного кольору або предмета одягу міняються місцями один з одним.

4.Участнік із середини кола намагається зайняти чиєсь місце, поки гравці переміщаються.

5. Новий учасник стає в середину кола і гра триває.

Практичний психолог: Ми з вами порухалися, отримали багато позитивних емоцій, та  готові працювати. Для того щоб нам було зручно спілкуватися, плідно взаємодіяти. Пропоную нам створити правила роботи. Я почну а ви мені допоможете. 

Правила групи :

(Правила надруковані на хмарках, обговорене правило прикріплюється на фліпчарті)

  1.               Мобільна тиша
  2.               Толерантне відношення до кожної думки
  3.               Повага до інших
  4.               Вільна рука
  5.               Активність

Практичний психолог: Всі згодні з правилами?  Переходимо до практики.

Спілкування - це одна з важливих цінностей людини. Але буває що спілкування стає неможливим та складним серед людей . Виникає конфлікт.

Міні-лекція «Конфлікт. Стилі спілкування в конфліктній ситуації».

Давайте розберемося що таке конфлікт. Конфлікт – це зіткнення протилежно спрямованих, несумісних одна з одною тенденцій (потреб, інтересів, ціннісних орієнтацій, соціальних установок, планів тощо) у свідомості окремо взятого індивіда, в міжособистісних взаємодіях та міжособистісних стосунках індивідів чи груп людей.

Скорочено конфлікт це:

конфліктна ситуація + інцидент.

Конфліктна ситуація – це ґрунт для конфлікту, але не сам конфлікт.

Інцидент – це дія, у результаті якої відбувається зіткнення інтересів або цілей учасників.

Головну роль у виникненні конфліктів відіграють так звані конфліктогени: слова, дії, що сприяють конфлікту – хвастощі, грубість, порушення правил етики, нещирість, нечесність, негативне або поблажливе ставлення.

Як розпізнати, що конфлікт наближається?

Спочатку виникає відчуття дискомфорту, а потім наростає напруга і...спалах.

Але перед "спалахом" (та й після нього) є ще кілька фаз:

  1. Дискомфорт – виникнення проблемної ситуації.
  2. Напруга – інцидент і ескалація (роз’яснення понять).
  3. Криза – протидія.
  4. Завершення конфлікту – від конфліктної взаємодії до пошуку рішення.
  5. Часткова нормалізація відносин – переживання учасників, осмислення ними своєї позиції.
  6. Повна нормалізація відносин (настає в момент усвідомлення сторонами важливості подальшої конструктивної взаємодії).

В конфліктній ситуації виділяють 5 стилів взаємодії та спілкування

  • Стиль  конкуренції (змагання) – стремління досягти своїх інтересів за рахунок іншого.  Використовуючи стиль конкуренції, ми проявляємо себе досить активно і в переважній більшості йдемо до вирішення конфлікту своїм власним шляхом
  • Стиль ухилення (уникнення) – відсутність стремління як до кооперації (об’єднання) так і до досягнення особистих цілей.  Він притаманний тим людям, які не відстоюють свої власні права, не співпрацюють ні з ким для знаходження рішення проблеми чи просто ухиляються від вирішення конфлікту.
  • Стиль пристосування – принесення у жертву своїх інтересів за ради іншого. Обравши цей стиль поведінки, ми діємо сумісно з партнером, не намагаючись відстоювати власні інтереси. Ми “жертвуємо” своїми інтерсами на користь іншого, поступаючись йому чи жаліючи його.
  • Стиль співробітництва – прихід до альтернативи обома учасниками конфлікту, що повністю задовольняє інтереси обох учасників конфлікту. Ми беремо активну участь у вирішенні конфлікту та відстоюємо свої інтереси, але при цьому намагаємося співпрацювати з іншою людиною.
  • Компромісу. Обираючи його, ми дещо поступаємося своїми інтересами, щоб задовільнити їх частково, і інша сторона робить те саме.

Практичний психолог: Ми з вами познайомилися з поняттям конфлікт та стилями поведінки в конфліктної ситуації. А зараз пропоную практичне завдання.

Вправа: «Стилі поведінки у конфлікті».

Мета: розширення уявлень про конфлікт та стилів поведінки.

Час: 15-20 хвилин.

Практичний психолог: Ми з вам обговорили що є 5 стилів спілкування в конфлікті. Сьогодні з кожним стилем практично познайомимось, та виберемо самий оптимальний і ефективний. Для цього вам потрібно розбитися по групам, кожна група складається з трьох учнів.

Групи створюються за допомогою лічилки:

Практичний психолог:  Зараз я вас порахую . Яблучка. Вишеньки. Грушеньки. Сливочки. Черешеньки . В нас з’явилися п’ять груп. Швиденько збираємось.

Кожній команді дається один із стилів поведінки, учасникам потрібно знайти позитивні та негативні сторони стиля. Кожна команда презентує свою роботу.

Підготовка 5 хвилин.

Виступ команд. Обговорення.

Практичний психолог: Обираючи той чи інший стиль поведінки, ми визначаємо ту міру, якою хочемо задовольнити власні інтереси, реалізувати свої потреби. При цьому, будучи учасником конфлікту, ми завжди діємо активно або пасивно. Паралельно, ми  перебуваємо в процесі прийняття та часткового задоволення інтересів іншої сторони конфлікту. Важливо для себе обрати стратегію сумісної або індивідуальної дії вирішення конфліктної ситуації. Ми повинні задатись питанням «Як ми хочемо вирішити конфлікт: спільно з кимось (в основному спільно з іншим учасником конфлікту), чи самостійно?».

Поміркуйте над цими питаннями вільну хвилинку. А ми йдемо далі.

Практичний психолог: Мистецтво слухати співрозмовника є однією з найважливіших ознак спілкування. Більшість людей удосконалює комунікативні навички і вміння упродовж життя, ламаючи в собі усталені звички, виховуючи щирий інтерес до людей і того, про що вони говорять, засвоюючи прийоми професійного слухання. Це, в свою чергу, дозволяє не тільки привернути співрозмовника до себе, зуміти зрозуміти його точку зору, але й впливати на неї. Варто також пам'ятати, що кращий співрозмовник не той, хто вміє добре говорити, а той, хто вміє слухати.

Активне слухання це -  вид слухання, в якому на перший план виступає відображення, уточнення інформації, що "допомагає пов'язувати окремі фрагменти розповіді, внаслідок чого реалізується розуміння" .

При активному слуханні важливо врахувати наступне

1.     Несловесна підтримка мовця

Контакт очей, «поза слухання», кивки, вираз згоди: «Угу», «Так-так» і т. п.

2.     Фрази перенесення відповідальності за висловлення на партнера

Перафраз не працює, якщо в ньому не підкреслюється, хто саме висловив цю думку.

«Ви вважаєте, що …»,

«Отже, Ви говорите, що … »,

« Значить, Ви стверджуєте … »,

« Отже, Ваша думка зводиться до наступного … »,

« Ви висловилися таким чином, що … »,« Ваші слова такі … »

3.     Формулювання змісту висловлювання

На цьому етапі треба позбутися власних емоцій, оцінок, ніяких «я думаю, що..».

4.     Отримання згоди співрозмовника після інтерпретації його думки

«Я правильно зрозумів?»,

«Це так?»,

«Я нічого не переплутав?».

Можливо, буде потрібно перефразувати сказане перш ще раз, до повного розуміння.

5.     Демонстрація свого ставлення до почутого

Підкреслити, що це Ваша думка з приводу почутого. Висловлювати відношення тільки до слів, але не до особистості, що говорить.

6.     Висловлення свого власного судження по суті справи

«Моя думка …»,

«Я вважаю …»,

«Я думаю.»

Практичний психолог: Ми з вами потренуємося використовувати дану техніку.

Вправа: «Викладач»

Мета: розвиток комунікативних здібностей, сприяння формування вміння  використання техніки «Активне слухання» під час спілкування.

Час: 10-15 хвилин.

Учні розбиваються по групам. Одному учаснику «Викладачу» пропонується  ситуація, по бажанню може  розповідає свою власну, а в цей час інші учасники повинні слухати, та задавати питання «Викладачу» використовуючи техніку активне слухання.

Практичний психолог допомагає кожній команді.

Обговорення.

Вправа «Оплески»

Мета: емоційна розрядка учасників в кінці заняття.

Практичний психолог: «Ми добре попрацювали сьогодні, і мені хочеться запропонувати вам гру, в ході якої оплески спочатку звучать тихенько, а потім стають все сильніше і сильніше.».

Ведучий починає тихенько плескати в долоні, дивлячись і поступово підходячи до одного з учасників. Потім цей учасник вибирає з групи наступного, кому вони аплодують удвох. Третій вибирає четвертого і т.д. останньому учаснику аплодує вже вся група.

Тривалість: 5 хвилин.

В кінці заняття попросити учасників висловити зворотний зв'язок про заняття.

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Додано
12 серпня 2020
Переглядів
2409
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку