Підготувала:Мазур.Т.І
педагог-організвтор т. «Зорряній»
Вікова категорія цілинної аудиторії:діти молодшої вікової категорії.
Форма проведення:тренінг.
Мета: вироблення нульової толерантності до проблеми булінгу, розвиток співчутливого
ставлення до жертв насилля, навички надання і отримання допомоги
Цільові покладання:
Застосовані методи та технології: Тренінгові вправи,коректинвне читання,метод обговорення, рефлексія.
Обладнання і матеріали:
План підготовки:Написання дитячої ради спав,розподіл обов’язків,підпір тренінгових вправ ,методів та технологій,виготовлення реквізитів,обладнання ,оформлення ,тощо та підготовлення місця проведення .
План проведення спави:
1Вступне слово.
1.2 Вправа Айзберг.
1.3 Визначання правил.
1.4 Скринька очікування
1.5 Оголошення теми
БЛОК1
Формування понять «Буллінг»
Перегляд відео.
Блок2
Види Буллінгу.
Вправа «Знайди пару»
Блок3
Багато хто не надає булінгу значення.
Вправа: «ТАК ЧИ НІ»
Блок4
«Як вести себе пад час Буллінгу»
1 Створення пам’ятки.
2Рефлексія.
3Заключне слово.
Хід тренінгу
1 Вступне слово.
1.1Доброго дня! Мене звати…, я …. І сьогодні ми з вами приймемо учать у відкритій загоновій справі .
1.2 Вправа:Айзерг.
Мета зняти психологічний бартер,підвищити рівень згуртованості .
Необхідне забезпечення :іграшка.
Опис : діти передають іграшку і роблять компліменти один одному.
А для початку давайте щоб кожен сказав би своєму сусіду с пава комплімент.
Мета:визначення основних правил тренінгу.
Необхідне забезпечення : Все що нас оточує
Опис : Учаснитки пропанують та орнаментують варіанти павил.
Показую картинки і діти повинні відгадати що це за правило.
Мета:визначити очікування від заходу.
Необхідне забезпечення: коробка ,стікери,олівці.
Опис: Діти пишуть очікування від сьогднішної ЗС. В коробочку
Як ви вважаєте, що таке булінг (цькування)?
Основна частина
Блок 1
Доповідач (заходить до холу, де сидять діти, і коли всі зайдуть до холу – зачиняє двері і на шторах плакат з червоним знаком «STOP БУЛІНГ»): Відтепер наш хол – зона, вільна від
булінгу. Ми ж не впустимо злих булі до холу, правда?
(просить дітей пояснити, як вони розуміють поняття «булінг»).
Так, дійсно, кожен з вас має рацію. Якщо підсумувати усе що ми сказали, виходить, що булінг – це агресивна і вкрай неприємна свідома поведінка однієї дитини або групи дітей стосовно іншої дитини, що супроводжується фізичним і психологічним тиском.
А давайте дізнаємося, звідки взялося це незвичайне слово «Булінг». Це слово прийшло до нас із англомовних країн, де словом «bully» називають хулігана, забіяку, задираку, тобто людину, яка поводиться недобре, ображає інших та пакостить.
Я пропоную нам подивитися декілька відеороликів, в яких розповідається про шкільний булінг і побачимо, як же він виглядає. Адже деколи ми можемо навіть не розуміти, що те, що відбувається з нами – це булінг.
(дивляться відеоролики)
Обговарюемо його
Отже, щойно ми з вами переглянули два відеоролики, які висвітлюють проблему булінгу серед школярів. Давайте обговоримо підняті в мультфільмах теми та трохи більше дізнатися про таке явище, як булінг.
Блок 2
Ситуація з булінгом в Україні доволі невтішна. У 2017 році 7 з 10 дітей стикалися з булінгом в тих чи інших проявах (були жертвою або свідком). Крім того, існують різні види булінгу:
Вправа «Знайди пару»
Мета: показати види боулінгу ,та навчитися їх відрізняти .
Необхідні матеріали: картки.
Опис: діти збирають з карток що означся цей вид буллінгу.
Вправа «Анонімний лист»
Мета:Показати на живих прикладах дітей наслідки боулінгу .
Необхідне забезпечення: листи дітей та приклади з власного життя .
Опис: діти слухають листи та їх аналізують. Додаток 1
Блок 3
Багато хто не надає булінгу значення. Але насправді це не просто пустощі або грубість, а особлива форма взаємин, яка з часом переростає в насильство. А фізичне насильство є злочином, за вчинення якого наступає кримінальна відповідальність.
Кримінальна відповідальність за умисне нанесення тяжких та середньої тяжкості тілесних ушкоджень наступає з 14 років, і за це передбачено покарання у вигляді обмеження чи навіть позбавлення волі. Якщо дитина не досягла 14 років і завдала серйозних тілесних ушкоджень іншій дитині, адміністративна відповідальність покладається на батьків.
Але самим покаранням за фізичне насильство неможливо охопити усю шкоду від булінгу. Наразі неможливо покарати дітей, які ігнорують, бойкотують чи цькують їхнього однокласника. Але словесне цькування також спричиняє небезпечні наслідки – низька самооцінка, самотність, депресія і навіть спроби вчинити самогубство.
Зовсім недавно до Верховної Ради України внесли пропозицію закріпити поняття булінгу та встановити відповідальність за булінг, а також за приховування випадків булінгу вчителями та керівництвом шкіл у вигляді штрафу.
Батькам та друзям буває дуже складно зрозуміти, що їх діти чи товариші стали жертвами булінгу, адже зазвичай вони нікому не розказують їх про свою проблему. Більшість жертв булінгу – це сором’язливі діти, які бояться говорити про свої хвилювання. Але завжди можна придивитися до зовнішніх ознак та поведінки дитини: Їй надсилають електронні листи та повідомлення з погрозами, публікують образливий контент на її сторінках в соц. мережах
Запам’ятайте, якщо у вашого знайомого є ці або інші ознаки – необхідно невідкладно повідомити дорослих про те, що він може бути жертвою булінгу! Булінгу може зазнати будь-яка дитина у школі, але жодна не заслуговує на таке ставлення.
Допомогти жертві булінгу інколи досить просто. Перше, що ти можеш зробити,— не підтримувати тих, хто знущається. Твоє ставлення має бути таким, щоб ініціатори булінгу відчули, що ти не погоджуєшся з тим, що відбувається. Якщо бачиш, що з когось насміхаються, допоможи йому вийти з цієї ситуації, покажи свою підтримку, скажи, що він чи вона не заслуговує на таке ставлення. Люди, яких ображають, часто почуваються самотніми — допоможи їм відчути, що вони не одні.
Отже, ми поговорили про проблему булінгу в Україні, визначили його ознаки, а також дізналися, чому виникає булінг. Тепер давайте пограємо. Розділімося на 3 команди. Перша гра називається «Це – булінг?». У ході гри ви спробуєте відрізняти дружні піддражнювання від булінгу.
Вправа «Так чи НІ»
Мета :Закріпити знання про буллінг,та навчити його відрізняти.
Необхідне забезпечення : ситуації
Опис: Діти Мовчать– не булінг. Хлопають– булінг. Далі зачитує ситуації з карток, а учні показують відповідний смайлик (булінг чи не булінг).
Отже, ми побачили, що булінг суттєво відрізняється від типових конфліктів і непорозумінь між друзями або однокласниками. Булінг — це якщо:
Блок 4
Памятка «Як вести себе пад час Буллінгу»
А тепер я поділюся з вами секретною формулою, яка допоможе попередити направлену на вас агресію. Цікаво? Формула називається «stop-talk-walk». Мені потрібно 2 бажаючих. Хто хоче спробувати?
І так, формула «stop-talk-walk» дуже проста. Коли булі починає провокувати конфлікт або розпалювати ворожнечу, потрібно виконати три простих кроки:
STOP: Зберігайте спокій! Ввічливо зупиніть кривдника, намагайтесь уникнути сварки. Ні в якому разі не вступайте з ним в бійку.
TALK: Говоріть спокійно і впевнено, покажіть силу духу. Зазначте прямо, що вам не подобається подібне ставлення до себе, і ви не збираєтеся цього терпіти. Повідомте агресора, якщо він не припинить свою поведінку, ви будете змушені повідомити дорослим (вчителям, батькам).
WALK: Якщо є можливість, зробіть вигляд, що вам байдуже і йдіть геть.
Вправа «Стоп буллінг»
Вправа:Намалюй
Мета:Закріпити знання про буллінг.
Необхідне забезпечення: олівціі,папір ,ножиці,клей.
Опис: Діти разом роблять плакати ,які пузніше повісять в кімнатах.
Рефлексія (Очикування)
Заздалегідь підготуйте для кожного учня класу комплект з трьома картками різних кольорів – червоного, жовтого і зеленого. З їхньою допомогою можна здійснити мовчазне опитування школярів.
зелений – дуже сподобалося, побільше б таких завдань;
жовтий – сподобалось, але не все було цікавим;
червоний – вправа не сподобалась, її виконувати було нецікаво та нудно.
Заключне слово П О
Мета:підвести підсумки заннятя,Виявити що діти дізналися нового.
Можливі висновки
Отже, ми з вами з’ясували, що називають булінгом, як його розпізнати і що робити в ситуації булінгу. Не треба соромитися зізнатися іншим, що ви страждаєте. Ви можете сказати про це дорослим, яким ви довіряєте, старшим товаришам, вчителям або шкільному психологу. Пам’ятайте, що коли кривдника не зупинити, можуть постраждати інші діти.
Ви маєте знати, що #булитинекруто. Зовсім не круто! Було б набагато ліпше, якби люди замість булінгу робили щось добре один для одного. Давайте об’єднаємося в єдине ціле – в паутинку на знак того, що ми разом виступаємо проти булінгу.
Список використанних матеріалів
http://oblosvita-lg.gov.ua/wp-content/uploads/2014/12/70b71dbf772943c291e89eb2f28eea52.pdf
Методичний посібник програмно-проективний підхід до організації світного-оздоровчого процесу в УДЦ «Молода гвардія» 2015р стр100-107
Фізичний (завдання ударів, штовхання, пошкодження або крадіжка особистих речей)
Психологічний (обзивання, глузування або висловлювання, раса або національність, розповсюдження пліток або чуток)
Кібербулінг (новий вид булінгу, який виник з приходом в наше життя соціальних мереж: образливі повідомлення з погрозами, відредаговані фотографії, блокування акаунтів, навіть шантаж).
Ситуація 1. Вона як завжди сиділа за партою, хоча всі її однолітки метушилися та галасували під час перерви. Світлана спостерігала щодня одну й ту саму картину: дівчатка весело сміються, жартують та кокетливо поглядають на хлопців. Звичайно, адже вони не носять цих потворних окулярів та брекетів на зубах. Через них вона терпіла стільки знущань та насмішок серед однокласників..! Тільки вдома вона могла насолодитися любов’ю та теплом, яке дарували їй її батьки. Порожній клас. За партою самотньо сидить Світлана. До неї підходять двоє дівчат. Це її однокласнці. Починають насміхатися з дівчинки: забирають окуляри, кидають на підлогу зошити та книжки, топчуть їх. Дівчинка починає плакати.
Ситуація 2. Кожен ранок Максима починався з того, що він чув чергову сварку батька та матері. Так сталося і цього разу. Він проспав і похапцем одягнувся і вибіг на вулицю. Снідати не хотілось, та й ні мама, ні тато не помітять, що його вже нема. Він звик. Адже давно його у сім’ї не помічали. До школи також не хотілося іти. Адже там старші хлопці знову почнуть знущатися з нього: чіпляти на спину образливі прізвиська, давати стусани, ставити підніжки. Було дуже важко, адже пожалітися було нікому… Школа. Продзвенів дзвінок на перерву. Із засмученим обличчям Максим вийшов з класу. В цей час до нього підійшли троє старшокласників. Почали знущатися, насміхатися. Один з них поплескав Максима по спині, причепивши листок з написом «Вдар мене». Хлопець про це не знав. Максима боляче штовхнули і він упав. Було дуже боляче. На очі навернулися сльози.
Ситуація 3. Колись Саша жив у щасливій та повноцінній сім’ї. Але після розлучення батьків мати була постійно зайнята. А він так хотів уваги та тепла. Адже він також важко переживав розлучення батьків хоча і не показував цього. Через це він почав погано вчитися. Часто конфліктував з вчителями та дітьми. Цей день у школі не був винятком. Після уроку він побився з однокласником, нагрубив вчительці, яка зробила йому зауваження і як завжди прийшов на уроки не підготовленим. Однокласники Сашка незлюбили і часто насміхалися та не приймали у спільну компанію. Але він не виказував свого болю через це. Насправді йому було страшно… Школа. Уроки давно закінчилися. Всі порозходилися. Сашкові не хотілося іти додому. Сашко одягає свою куртку. В цей час підходять двоє старшокласників, пропонують цигарку. Сашко, спочатку вагається, а потім наважується піти з ними закурити. Виходячи з гардеробу, старшокласники починають вимагати у хлопця гроші. Сашко пояснює, що у нього немає грошей. Хлопців це обурює і вони починають його бит