КИЇВСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ БУДИНОК
ХУДОЖНЬОЇ ТА ТЕХНІЧНОЇ ТВОРЧОСТІ
Тренінг «Толерантність як показник компетентності педагога»
Підготувала:
Методист
Галайчук Б.А.
Київ 2023
Мета:
Завдання:
Обладнання:
Папір, олівці, ручки, роздатковий матеріал, склянка води, сіль, цукор, перець.
Категорія учасників:
Тренер – методист,
Учасники - педагогічні працівники, тренінгова група – 10-12 чол.
Час заняття: 1 год 5 хв
№ з\п |
Зміст заняття |
Тривалість, хв |
Комплексно-методичне забезпечення |
1 |
Вступ. Постановка проблеми, оголошення теми і мети заняття. |
2 хв |
|
2 |
Правила роботи. Очікування. |
3 хв |
|
3 |
Вправа «Погляд на життя» |
5 хв |
Аркуші паперу, ручки, олівці |
4 |
Інформаційне повідомлення «Поняття про толерантність» |
7 хв |
|
5 |
Вправа «Квітка толерантності» |
10 хв |
Роздатковий матеріал для складання «Квітки толерантності» |
6 |
Вправа «Зашифровані слова» |
3 хв |
Роздатковий матеріал для відповідей зашифрованих слів |
7 |
Вправа-демонстрація «Вплив слова на психологічний стан людини» (вправу проводить психолог) |
5 хв |
Склянка чистої води; спеції - сіль, цукор, перець; грудочка землі, паличка для перемішування |
8 |
Правила толерантного спілкування |
5 хв |
|
12 |
Підведення підсумків заняття. |
3 хв |
|
Вступне слово (методист)
16 листопада 1995р в Парижі на конференції ООН з питань освіти, науки і культури, було прийнято Декларацію принципів толерантності. У зв'язку з цим 16 листопада відзначається Міжнародний день толерантності. Сьогодні, у цей день, на нашому занятті ми повинні детальніше
ознайомитися із поняттям «толерантність» та з'ясувати його роль у професійній діяльності педагога. Отож, тема нашого заняття -
Правила роботи в групі.
Щоб заняття пройшло ефективно пропоную дотримуватися таких правил (записані на фліпчарті):
З метою оптимізації змісту заняття, присутнім пропонується висловити думку щодо очікування від заняття. Учасники висловлюють свої думки, один із педагогів записує їх на фліпчарті. (Наприклад, дізнатися нове і цікаве, поспілкуватися із колегами, цікаво провести час, набути практичного досвіду тощо)
Ми живемо в складний і неспокійний час, а причини занепаду нашої моралі ми пояснюємо, виправдовуємо економічною та екологічною кризами, недоліками ринкових стосунків, зубожінням тощо. Глобальні проблеми, що їх має розв'язувати людство, дедалі загострюються, а конфлікти стають усе небезпечнішими, і тому зростає усвідомлення необхідності співпраці людей і привабливість ідей толерантності. Ми дуже довго жили в тоталітарному суспільстві, й тому нам дуже нелегко, але й дуже важливо стати толерантними. Терпимість до чужого способу життя, поведінки, звичаїв, почуттів, ідей, вірувань є умовою стабільності та єдності суспільств, особливо тих, які не є гомогенними ні у релігійному, ні в етнічному, ні в інших соціальних вимірах.
Декларація принципів толерантності (1995), прийнята й підписана в Парижі 185 державами - членами ЮНЕСКО.
Толерантність - це не поступка, поблажливість чи потурання. Толерантність - це, передусім, активна позиція, що формується на основі визнання універсальних прав та основних свобод людини. Толерантність у жодному разі не може бути виправданням посяганню на ці основні цінності. Толерантність повинні виявляти кожна людина, групи людей та держави. Толерантність - це обов’язок сприяти утвердженню прав людини, плюралізму (у тому числі культурного плюралізму), демократії та правопорядку. Прояв толерантності не означає терпимого ставлення до соціальної несправедливості, відмови від своїх або прийняття чужих переконань. Це означає, що кожен може дотримуватись своїх переконань і визнає таке саме право за іншими. Це означає визнання того, що люди з природи своєї відрізняються зовнішнім виглядом, становищем, мовою, поведінкою і мають право жити в мирі та зберігати свою індивідуальність. Це також означає, що погляди однієї людини не можуть бути нав’язані іншим.
Учасникам пропонується на всі літери слова “ТОЛЕРАНТНІСТЬ” назвати риси та ознаки толерантної особистості. Наприклад,
Т - терплячий, товариський, тактовний.
0 - обережний, об'єктивний, оригінальний, особливий.
Л - лояльний, лагідний, легкий у спілкуванні.
Е - енергійний, елегантний, ефективний.
Р - рівний, розсудливий, рівнозначний, рівноправний.
А - активний, акуратний, авторитетний.
Н - надійний, найдорожчий.
Т - терплячий.
Н - необхідний людям, ніжний, незалежний.
І - інтелігентний, ідеальний, ідейний.
С- співчуваючий, сприймаючий свободу думок і дій іншого.
Т ь - тактовний, товариський,творчий
Спільно визначаються ті риси, які зустрічалися найчастіше, записуються на аркушах у формі пелюсток квітки, серцевиною якої є слово “ТОЛЕРАНТНІСТЬ”. Таким чином, учасники спільно формують “Квітку толерантності”.
Ведучий, підводячи підсумок даної вправи, акцентує увагу на необхідності виховувати всі ці риси у собі.
Вправа «Зашифровані слова»
Тренер: Отже, бути толерантною людиною – означає поважати людей. Наскільки ми поважаємо ту чи іншу людину, свідчить наше вміння ввічливо спілкуватися.
Які слова треба використовувати, щоб з нами було приємно спілкуватися? (Ввічливі слова). Зараз перевіримо чи знаєте ви їх.
На ватмані заздалегідь записані слова ввічливої людини, але букви в них переставлено місцями.
Добрий день – йдбрио ньед
Добрий ранок – окран бодийр
Добрий вечір – ірчев борийд
Дякую - куюдя
Будь ласка – дубь сакал
Пробачте - ропчебат
До побачення – няопчебан од
(психолог демонструє дослід як наочний приклад впливу поганих , необдуманих слів на людину)
Візьмемо склянку з водою. Уявімо, що це людська душа -
чиста, прозора, здатна вбирати в себе і хороше, і погане. Сіль - грубі, солоні слова; перець - гіркі, пекучі; грудка землі - неуважність, байдужість; цукор - теплі та добрі слова. Коли ми все це перемішаємо (перемішує паличкою до утворення мутного розчину), то умовно отримаємо емоційний стан людини. Скільки мине часу доки все це осяде, забудеться? А варто потім лише легенько збовтати- і все це знову підніметься на поверхню. Все це - наші переживання, стреси, неврози. Коли ми кажемо людині щось неприємне, образливе, ми залишаємо у її душі такі сліди. І не важливо скільки разів потім попросимо вибачення - негативні наслідки все одно залишаться. Тому свою терпимість ми повинні виявляти по різному: спокійно, без критики, без образ, доброзичливо тобто ТОЛЕРАНТНО.
Правила толерантного спілкування
Успіхи людини в житті, її взаємини з іншими членами суспільства залежать від уміння спілкуватися.
Спілкування - це складний процес встановлення та розвитку контактів між людьми, взаємодії особистостей, в основі якого лежить обмін думками, почуттями, волевиявленнями з метою інформування.
У професії вчителя спілкування є важливою складовою його діяльності. Педагогічне спілкування забезпечує взаємодію вчителя та учнів, дає можливість встановити психологічний контакт, організувати навчальний процес, є засобом передачі інформації. Важливо, щоб спілкування вчителя та учнів базувалося на принципах поваги, довіри, взаєморозуміння. У спілкуванні важливо:
Толерантний вчитель – це педагог, який ефективно працює у напрямку розвитку толерантності. Він повинен виховувати в учнів вміння позитивно взаємодіяти з іншими людьми. Свою діяльність повинен базувати на принципах толерантності, основні з яких такі: цілеспрямованість, взяття до уваги індивідуальних особливостей кожного індивіда, ставлення до інших з повагою, створення толерантного середовища у навчальному закладі.
(Капелюшок передбачень)
Учасникам пропонується висловити думку стосовно заняття
та виконання очікувань, методом незакінченого речення:
Наше заняття добігає кінця. Я сподіваюся, що воно залишило слід в душі кожного, допоможе зрозуміти, що лише повага один до одного, взаєморозуміння, терпимість, дотримання рівноправ'я врятують світ.