Тренінгове заняття «Унікальність мого Я»
Учасники: учні 5-6 класів, 10-15 осіб.
Мета: визначити особливості кожного учасника.
Учасникам пропонується привітатися з групою та назватися так, як би кожен хотів, щоб його називали.
2. Вправа «Метафора»
Матеріали: аркуші паперу формату А4 за кількістю учасників, олівці, фломастери.
Психолог. Пропоную познайомитися ще ближче одне з одним. Кожен на аркуші паперу напише ім’я (таке ж, як на бейджику), а потім зображує образ своєї особистості у вигляді метафори (художнього перенесення змісту, характеру, валстивостей з одного об’єкта на інший). Отож, будь ласка, відрекомендуйтеся і поясніть, чому ви обрали саме такий образ.
Бажано на дошці створити своєрідну галерею портретів учасників групи.
На дошці або плакаті записуються та погоджуються правила роботи в групі. Серед запропонованих можуть бути наступні: вимкнені телефони, повага думки іншого, не перебивати тощо.
4. Повідомлення теми і мети заняття
Сьогодні ми глибше спробуємо пізнати один одного, побачити рівень розвитку своєї особистості, проаналізувати, що потребує удосконалення.
5. Очікування
Усі учасники за бажанням висловлюють свої побажання та очікування від тренінгового заняття.
6. Вправа «Я — неповторний!»
Матеріали: плакат «Сонечко», стікери.
Психолог. Часто трапляється так, що людина почувається самотньою, невпевненою серед інших через те, що сама себе недооцінює, тобто не бачить своїх переваг, усього того гарного, що робить її неповторною, особливою. І тому зараз я пропоную вам уважно придивитися до себе й спробувати віднайти найкращі свої риси, дати відповідь на запитання: «Чому я вартий поваги?»
Ось на цих стікерах ви створите власний портрет у промінчиках сонця. Для цього вам потрібно намалювати сонечко. У його середині напишіть ваше ім’я, а на промінчиках — усі свої хороші риси.
Доки ви працювали, у вашому класі засяяло ще одне сонечко (плакат «Сонечко» з надписами позитивних рис особистості на промінчиках). Воно, діти, незвичайне, тому що ці промінчики символізують найкращі риси людини (доброзичливість, щедрість, чесність...).
Зараз вам потрібно підійти (по черзі) і прикріпити своє сонечко біля тієї риси, яка у вас найбільш виражена.
7. Вправа «Колесо мого життя»
Матеріали: аркуші паперу формату А4 за кількістю учасників, кольорові олівці, фломастери.
Щоб навчитися взаємодіяти з іншими, потрібно вивчити самого себе. Саме ця вправа допоможе вам проаналізувати деякі сторони вашого життя.
Одним із найважливіших винаходів людства було колесо. Саме побудова колеса дала людині безліч можливостей для подальшого розвитку і прогресу.
Ми з вами зараз також спробуємо зробити крок до самовдосконалення за допомогою побудови того ж таки колеса.
Ми будуватимемо так зване «Колесо життя».
Для цього кожен на аркуші паперу намалюйте велике коло і позначте його центр. А тепер проведіть через центр кола чотири прямі (схема).
Таким чином, ми отримали вісім променів, що виходять із центра кола. Уявімо, що кожен із цих променів ілюструє рівень розвитку однієї з рис вашої особистості:
1) доброта, готовності прийти на допомогу іншим людям;
2) навчальні досягнення;
3) стосунки з однокласниками;
4) фізичне та психічне здоров’я;
5) стосунки з батьками та рідними;
6) прагнення до саморозвитку і самовдосконалення;
7) товариськість (співвідношення кількості друзів і ворогів);
8) особистісна та соціальна активність.
Тепер з’єднайте всі позначені вами точки одну за одною плавною лінією. Це і є ваше колесо життя.
- Чи можна на ньому їхати?
- Чи достатньо воно округле?
- Якщо ні, тоді проаналізуйте, які саме сфери вашого особистісного та суспільного життя потребують удосконалення.
- Як можна покращити ситуацію?
- Хто бажає поділитися з усіма своїми висновками та міркуваннями щодо цього?
Важливо також проаналізувати «Стосунки з однокласниками»
8. Рефлексія
Учасники по черзі висловлюють свої враження про проведене заняття.
Психолог може ставити питання, якщо комусь із учнів складно висловитися (Що найбільше сподобалось? Чи виправдалися ваші очікування? тощо).
9. Ритуал прощання
Усі учні разом із психологом стають у коло і разом голосно бажають усім гарного дня.