ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ТРЕНІНГУ ЯК ЕЛЕМЕНТА ЛОГІЧНО-КРЕАТИВНОГО НАВЧАННЯ УЧНІВ НА УРОКАХ ОСНОВ ЗДОРОВ’Я
Тренінг – це форма групової роботи, яка забезпечує активну участь і творчу взаємодію учасників між собою та із тренером.
Урок-тренінг – основна форма реалізації технології ООЖН (освіта на основі життєвих навичок при викладанні “Основ здоров’я”).
ООЖН – це ефективна педагогічна технологія , спрямована на формування здорової і просоціальної особистості. Вона розвиває соціально-психологічні компетентності учнів (їх знання, уміння, навички). Це сприяє формуванню своєрідного «поведінкового імунітету» до ризикової поведінки і до ВІЛ – інфікування.
ООЖН – це синтез найуспішнішого педагогічного досвіду і досягнень психологічної науки. Її відмінність від традиційних методів виховання в тому, що формування особистої системи цінностей відбувається не шляхом моралізаторства, а завдяки добровільному прийняттю через усвідомлення їх реальної користі. Перевага надається інтерактивним, а не інформативним формам навчання. Широко застосовуються тренінги, або елементи тренінгів.
Школа – це життєвий простір дитини, в якому вона знаходиться близько 70% свого часу, тому саме школа повинна давати знання і вміння організувати життя, діагностувати берегти та поліпшувати здоров’я дитини. Інформаційно-просвітницький підхід виявився неефективним.
На сьогодні альтернативним є компетентнісний підхід, який базується на основі формування та розвитку життєвих навичок.
Основні завдання школи на шляху до здоров'я :
Урок-тренінг - це одночасно: цікавий процес пізнання себе та інших; спілкування; ефективна форма опанування знань; інструмент для формування умінь і навичок; форма розширення досвіду .
Тренінг – це
співпраця;
відкритість;
активність;
відповідальність.
інтенсивне засвоєння;
уточнення;
позитивні цінності,;
зміна ірраціональних переконань і оновлення психологічних установок.
ефективної комунікації;
самоконтролю;
роботи в команді;
прийняття рішень.
Позитивні можливості уроку-тренінгу:
Джерелом тренінгу є педагогіка співробітництва і розвивального навчання. В її основу покладено ідеї радянського психолога Виготського, які він сформував у 20-ті роки ХХ століття.
Вони зводяться до наступного:
1. Соціальне оточення дитини є основним джерелом її розвитку.
2. Навчання відбувається шляхом наслідування.
3. Важливо не те, що дитина вміє робити тут і тепер, а те, що вона сьогодні може виконати за допомогою дорослого або у співпраці з іншими, а завтра - вже самостійно (це і є зоною її найближчого розвитку).
4. Навчання і виховання здійснюються у процесі колективної діяльності.
5. Зміст навчання повинен мати превентивний характер з урахуванням зони найближчого розвитку дитини.
6. Для ефективного впливу необхідно використовувати методи, що базуються на активній участі і співпраці учнів між собою і з учителем.
Структура тренінгу
Тренінг має певну структуру (додаток 1).
Вступна частина тренінгу передбачає вирішення таких завдань:
На цьому етапі використовую такі інтерактивні вправи:
Основна частина тренінгу – кілька тематичних завдань у поєднанні з вправами на зняття м’язового і психологічного напруження.
В основній частині тренінгу іноді виділяють теоретичний і практичний блоки. Проте цей поділ є досить умовним. Адже знання (як уміння та навички) на тренінгу здобуваються у процесі виконання практичних завдань (міні-лекції, у формі бесіди, презентації, взаємонавчання, робота в групах). В основній частині уроку-тренінгу використовую різні види групової роботи:
урок – конкурс – вид ігрового методу, що розкриває великі можливості для використання роботи з групами. Кожна група прагне зробити кращий зразок одного і того ж завдання;
«акваріум» − групи читають запропонований текст або розглядають наочні посібники впродовж 3−5 хвилин. Потім групи по черзі сідають в центр класу і вирішують запропоноване завдання або ситуацію. Діяльність кожної групи обговорюється. Потім одна з груп сідає в центр класу. Це необхідно, щоб відокремити діючу групу від слухачів певною відстанню. Ця група отримує лист із одним питанням і дає свою відповідь. Всі інші слухають та не втручаються в хід обговорення. Після цього група займає свої місця, а вчитель ставить запитання до класу:
- Чи погоджуєтеся ви з думкою групи?
- Чи була ця думка достатньо аргументована?
- На таку бесіду відводиться 2 – 3 хвилини. Після чого місце в «акваріумі» займає інша група, яка обговорює інше питання.
«Мозкова атака» може застосовуватися під час опрацювання теоретичної частини навчального матеріалу. Завдання − спонукати учнів до колективного дослідження. Думки учнів та висунуті ними ідеї записую на дошці, уточнюю й доповнюю висунуті ідеї, разом з учнями систематизую інформацію. Цей метод застосовую під час опрацювання теоретичної частини матеріалу.
Заключна частина тренінгу охоплює:
Зміст тренінгу
Форма проведення тренінгу має суттєве значення, однак головним є його зміст.
Щоб реально вплинути на свідомість і поведінку учнів, зміст тренінгу повинен:
Проведення уроків у формі тренінгу дає можливість застосовувати різноманітні методи і прийоми дає змогу організовувати і проводити навчальний процес; створюючи комфортні умови для співпраці вчителя і учнів, виявляти майстерність, розвивати вміння та навички спілкування тощо.
1