Тренінг з написання творчого висловлення на основі вивчення пейзажної лірики та образу природи у «Лісовій пісні» Лесі Українки

Про матеріал
Тренінг з написання творчого висловлення у форматі ЗНО на основі вивчення пейзажної лірики та образу природи у «Лісовій пісні» Лесі Українки за темою:«Чи змогла б людина прожити без природи, без гармонії з довкіллям?» Розрахований на півтори години .(2 ур.)
Перегляд файлу

 

 

Тренінг з написання творчого висловлення  на основі вивчення пейзажної лірики та образу природи у «Лісовій пісні» Лесі Українки

 

C:\Documents and Settings\User\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.Word\DSC_0460.jpg

 

 

 

 

             ТЕМА.  Тренінг з написання творчого висловлення у форматі ЗНО  на основі вивчення пейзажної лірики та образу природи у «Лісовій пісні» Лесі Українки  за темою:«Чи змогла б людина прожити без природи, без гармонії з довкіллям?»

 

МЕТА.

  1. Навчати десятикласників створювати  власне творче висловлювання у форматі ЗНО, у відповідності до структури твору-роздуму викладати думки,  логічно, послідовно. Аргументувати тезу, наводити переконливі приклади, робити висновок.

 2.Формувати читацькі, естетичні, особистісні, правові, комунікативно-                 мовленнєві, інформаційні, пізнавальні компетентності. Розвивати критичне мислення.

 3. Виховувати високі почуття, любов до людей, до мистецтва, шанобливе ставлення до творчості Лесі Українки, бережливе ставлення до природи. Формувати патріотичні почуття.

 

ОБЛАДНАННЯ. Портрет Лесі Українки, ілюстрації то твору, мультимедійна дошка,  презентації  на  тему  тренінгу,  записи  вальсів   П. І.  Чайковського  та

Ф. Шопена.

 

              ЕПІГРАФ:                                           Сильніше за любов злоба горить,

                                                                             Сильніше за красу вражає бридь,

                                                                             Але життя росте лишень з любові,

                                                                             Лишень краса людей навчає жить.

                                                                                                              Д.Павличко                                                                                   

                                 ХІД ТРЕНІНГУ

І. Пробудження творчих здібностей десятикласників.

Заздалегідь підготовлена учениця читає поезію на фоні  мелодії «Весняного        вальсу» Фредеріка Шопена.

В магазині квіток

Леся Українка


В великому місті в розкішну  теплицю                          

Дівчина прийшла молода,

Бо серцем почула весну-чарівницю,

Шуміла весняна вода.

І ледве струмки задзвеніли співочі,

Пташки заспівали дрібні, –

Вчувались дівчині веснянки дівочі,

Ввижались діброви рідні.

І ледве натуру зо сну зимового

Збудив поцілунок весни, –

Дівчина запрагнула рясту дрібного,

Їй проліски снились ясні.

Тепер вона тут, в сій розкішній           світлиці…

Ох, що се так серце стиска?

Як душно, як тісно, немов у темниці!

Сей пах, мов отрута яка!

В теплиці між квітами скрізь

походжає

Гурток панночок і панів.

Дівчина кругом погляда, уважає,

І погляд її посмутнів.

Всі квіти розкішні… Дівчина зітхнула.

«Чим можу панянці служить?..» –

Зненацька чийсь голос дівчина почула, –

То крамар паничик біжить.

«Чи є в сій теплиці веснянії квіти?» –

Питає дівчина його. 

«Аякже! є різні, – чим маю служити?

Тут можна набути всього:

Ось є гіацинти, нарциси і рожі,

Азалії є запашні,

Конвалії свіжі, фіалочки гожі…» –

«Ні, пролісків треба мені!..»

Здивовано глянув панич; зашарілось

Дівчини обличчя бліде.

«То панночці пролісків простих

схотілось?

Їх в місті немає ніде!

Тут тільки садові квітки». – «Дуже

 шкода».

І вийшла дівчина смутна.

«Тут міські розкоші! Тут міська вигода!»

Вертає додому сумна.

Зустрілась їй жінка, на плечах похилих

Несе щось, убога така.

«Чи купите, панночко, пролісків синіх?» –

Тремтить із квітками рука.

«Звичайно! А звідки, я вас попитаю,

Взяли ви сі квіти свої?» –

 «Та сила ж квіток тепер всюди по гаю!

Се тут…» Та не чула її

Дівчина. Згадала околиці рідні:

Скрізь квіти, ряст, ясна роса…

На проліски сині, на квіти лагідні

Скотилася тихо сльоза… 


 

Учитель 1. Вірш,   щойно прочитаний вашою однокласницею, називається «В магазині квіток». Він увійшов у першу збірку Лесі Українки «На крилах пісень», котру ми розглядали на попередньому уроці.

Взагалі, багатство образів та символів, новаторське їх трактування та надання нових відтінків традиційному звучанню – все це в повній мірі притаманне ліриці Лесі Українки. Вона тонко відчувала слово, могла за допомогою найпростіших штрихів, стислих фраз намалювати прекрасні пейзажі, передати найтонші порухи душі, відтворити найпотаємніші мрії та почуття.
         Федір Кислий свою вступну статтю до одного з видань творів поетеси назвав “Огниста квітка поезії Лесі Українки”. Але що значило слово “квітка” для самої Лесі Українки? Який зміст вона в нього вкладала?

 

 Даліпродовжують  учениці, які отримували домашнє завдання дослідити образи квітів у творчості Лесі Українки

Учениця 1. В юності поетеса творила “квітчасті вірші”, які “жартуючи лилися з-під пера”.

З усіх поезій видно, як ставилась Леся Українка до квітів – цього феномену природи. Вона любила їх усі – від пишної троянди і до ледь помітних тернових квіточок. Ця любов була безмежною, квіти для поетеси були мірилом чистоти помислів і вчинків:

Не плямив поцілунок мій зроду квіток,
        чи то пишні були туберози,
             чи квітки, що зродив найпростіший садок,
чи до краю вразливі мімози.

 

 Учениця 2. У поезіях Лесі Українки зустрічається більш як сорок інтерпретацій образу-символу квітки. Вони стали невід’ємною частиною багатої образності творів поетеси, надали їм оригінальності, барвистості, розмаїтості.
   І.Я. Франко, оцінюючи її вірші, так охарактеризував їх: ”Цвіти і зорі, зорі і цвіти…” З цим не можна не погодитися, бо ніхто з українських поетів ні до, ні після Лесі Українки не змальовував так багато квітів і не надавав їм такого значення. Кожен її вірш – то окрема квітка в саду поезій.


        Учениця 3. Леся Українка любила природу настільки, що змогла виразити красу, ніжність, тендітність і життєву силу цієї природи у слові. Її поезія і досі “лине і щедро квітки розсипає геть по всім небі навколо“ .

   Інтимна лірика Лесі Українки рясніє квітковими образами та символами, бо поетеса не могла собі уявити кохання без квітів. Червоні квіти граната символізують поцілунки закоханих, урочиста магнолія – прекрасна наречена, нікотіана – квітка палкого забуття.

Але власне уособленням кохання є троянда, пишна, горда та чарівна красуня:

червона рожа –
То кохання квітка та розкоші!

 

  Учениця 4. Але троянда є також символом смутного, нездійсненного, але не забутого кохання (“Твої листи пахнуть зов’ялими трояндами”) та померлого кохання, втрати дорогої людини.

І зчорніють червоні троянди,
Наче в ранах запечена кров.

Символічне звучання осінньої троянди пов’язується за часом в творчості Лесі Українки з хворобою та смертю близького друга Сергія Мержинського. Тоді знову, як і на початку творчого шляху, з’являється у поезіях безліч квітів. Але це квіти смутку. Вони як недомовлені речі, недописані листи, остання воля приреченного почуття (“Квіток, квіток, як можна більше квітів”, “Твої листи пахнуть зов’ялими трояндами”, ”Останні квіти”).  

 

   Учитель 1. Тепер стає зрозуміло, чому так часто Леся Українка порівнює свої вірші, думки, ідеї з квітами. Через вірші вона передає всі порухи своєї душі і навіть зміну думок чи настроїв.
           Та не можна не вказати на те, що не всі квіти беззастережно чарували Лесю Українку. Вона не любила тепличних рослин і квітковий їх аромат ставав для неї трутою («В магазині квіток»). Тоді як проліски та ряст є провісниками весни (“Талого снігу платочки сивенькії…”), яблуневий цвіт повертає хвору поетесу до життя, наповнює новою силою її душевну волю (“Давня весна”). В сотню разів були для неї миліші, ніж міські троянди, гвоздики чи геацинти, простенькі дикі проліски, бо вони несли до міста пахощі весняного лісу, волі, символізували оновлення та надію на краще.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

 Словникова робота 

Учитель 1.

1. Інтерактивна вправа «Мікрофон» .

Діти, що ви очікуєте від цього заняття?

Тож і вам, друзі, сьогодні, в перший день весни, принесла ось ці квіти. Як ви думаєте, як вони називаються? (Проліски).

Символом чого вони є?

Так. Вірно. А тепер пропоную до цього слова дібрати слова-синоніми. На ваших столах лежать блакитні картки. Запишіть на них. (Проліски - підсніжники, першоцвіт.)

       А чим доповнить учениця, у якої було індивідуальне завдання попрацювати зі словником синонімів, дібрати цікаву інформацію (ПРО́ЛІСОК (загальна назва трав’янистих рослин з блакитними, синіми, рідше фіолетовими чи білими квітками, що цвітуть ранньою весною), ПРО́ЛІСКА, ПРОЛІСрідше,СКОРО́ЛІСОКдіал.; ПІДСНІ́ЖНИК, 

ПІДСНІ́ЖКА, ПЕРВОЦВІ́Тперев.поет.,ПРО́СЕРЕН[ПРО́СЕРЕНЬ]діал.               Найпершими в Україні розквітають у природних умовах проліски з сімейства амаралісових. Вісниками весни називають ці дивовижні квіти. Вони квітнуть навіть при нульовій температурі! Виявляється, що в цей час температура всередині квітки – близько восьми градусів тепла! Вона влаштована так, що її чашечка, немов маленьке дзеркальце, вбирає сонячне проміння. Не страшні проліску нічні приморозки: він здатен витримати й десятиградусний морозець!)

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\відкритий урок, лісова пісня, 10-А\DSC_0470.JPG

Учитель 1.

  Молодці! А скільки до цього слова можна дібрати спільнокореневих слів! Давайте влаштуємо змагання. Запишіть на звороті тих же карток. Нумо! Хто більше? (ліс, лісок, перелісок, перелісся, пролісок1, пролісок2, праліс, лісище, лісник, лісництво, лісничий, лісовик, лісосмуга, узлісся, лісостеп. )

  Який же корінь у цього слова? (ліс)

  Визначте способи творення цих слів.

  На який висновок наштовхує нас ця робота?

Тепер згадаймо, які з наведених вище спільнокореневих слів ми зустрічаємо у драмі-феєрії?

  Молодці. Яке ж значення має природа у творчості Лесі Українки?  Про це нам розповість учениця, яка заздалегідь готувалася.

 

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\відкритий урок, лісова пісня, 10-А\DSC_0449.JPG

 

Квіти, природа, вічно жива і плинна, знайшли своє художнє втілення і в поезіях. і в драмах, і в прозі письменниці. Характерною особливістю пейзажів є їх соціальна загостреність. Перед поетесою, що змушена була через хворобу часто залишати Батьківщину, в дорозі нерідко відкривався чарівний ландшафт, коли «матінка- натура-чарівниця розмотує свої стобарвнії нитки», але як справжній художник вона одразу помічала «латані ниви, неначе плахти, — навкруги розляглись» і ці реалістичні образки дедалі частіше й частіше давали про себе знати в її творах.

У творах Лесі Українки природа виступає у всій своїй величі в кожну пору року. Для поетеси характерне поєднання ліричного, драматичного і епічного засобів зображення дійсності, між якими чіткої грані немає, однак завжди переважає ліричне начало. Звідси і її ставлення до природи як до живої істоти, до неї звернені слова поетеси і в радості, і в горі. Людина і природа — невіддільні. Весна навіває людині золоті мрії, будить надії, кличе до життя. Пошуки свіжих, а разом з тим, і реальних пейзажних малюнків у поетеси були нескінченними, вони свідчать про витонченість поетичного сприимання дійсності нею. Та пошуки її не самоціль. Вона щоразу підмічає щось нове, але не для того, щоб виставити його на замилування  читачів, бо «де плачуть, там немає вже краси». А пейзаж завжди визначається ідейно — естетичними позиціями поетеси. Навіть прихід весни пробуджує  хвилю почуттів і роздумів автора, глибоких і тяжких. З весною в Лесі Українки також пов’язані мрії про новий суспільний лад, нове життя, яке треба здобувати у борні.

 

ІІІ. Мотивація діяльності.

  •                   Яка ж улюблена пора року була у Лесі Українки?
  •                   Так, весна, а з чим у вас асоціюється ця пора? (краса, оновлення, нове життя, новий етап у житті, здача ЗНО).
  •                   Так промайне ще один рік, і ви – на порозі нового життя, яким воно буде – у великій мірі залежить від того, як ви складете ЗНО.

 

ІV. Оголошення теми,  мети, епіграфа тренінгу.

 

V. Засвоєння навчального матеріалу в процесі виконання практичних завдань.

1.Теоретичний блок

 

Розповідь учителів з демонстрацією слайдів презентації «ЗНО - 2019»

 

Учитель 1.

Отож, кожен абітурієнт має вміти правильно та лаконічно висловлювати свої думки. Це важливо не тільки для зовнішнього незалежного оцінювання, але й у подальшому житті та роботі. Зрозуміле  та логічне висловлювання своїх думок – це запорука успіху в усіх сферах життя. Адже чого варті ваші дорогоцінні думки, якщо ви не вмієте їх правильно піднести! Згодні? Тоді саме час практикувати власне висловлювання в написанні твору-роздуму.

Тепер, певне, абітурієнтам набагато легше впоратися із твором, аніж учасникам ЗНО перших років. Причина тому – структура твору, яка стала відомою для всіх абітурієнтів декілька років тому. Саме за чітке слідування структурі твору-роздуму можна отримати половину балів, призначених за оцінювання твору. Тож настав час познайомитися із планом власного висловлювання.

 

Учитель 2.

Структура власного висловлювання

Для вас це може здаватися дуже дивним – як це може бути, що твір треба писати чітко за необхідною структурою, якщо це творче завдання. Так, творчість у цьому завданні присутня, але вона має проявлятися в думках та креативних ідеях, в цікавості прикладів, але ніяк ні в зміні структури. Не дарма, в усіх видах мистецтва є свої обмеження.

Структура твору важлива також для об’єктивного оцінювання вашої роботи. Уявляєте, скільки скарг надсилалося б до УЦОЯО, якщо під час перевірки користувалися б єдиним критерієм – «подобається/не подобається». У порівнянні з цим суб’єктивним оцінюванням, відповідність структурі твору є чітким та зрозумілим кожному критерієм. До того ж, навіщо порушувати структуру, якщо вона тільки слугує «помічником» у послідовному висловлюванні своєї думки. Нарешті переходимо до структури твору-роздуму на ЗНО!

 

Учитель 1.

До структурних частин власного висловлювання належать:

1.Теза або антитеза;

2. Аргументи – їх має бути не менше 2;

3. Літературний приклад або приклад з іншого виду мистецтв;

4. Приклад з історії або з власного життя;

5. Висновок.

Попри те, що ми наголошували на незмінності структурних елементів, все ж таки середина твору може трошки змінюватися. Приклади можна (і так навіть краще) додавати після кожного з аргументів поетапно. Отже, здобуваємо, наступний план твору, яким ви можете користуватися під час написання власного висловлювання в будь-якій ситуації.

1. Теза або антитеза.

2. Аргумент перший.

3. Літературний приклад або з іншого виду мистецтва.

4. Аргумент другий.

5. Приклад із історії або власного життя.

(Аргумент третій та приклад) – за бажанням.

6. Висновок.

 

Учитель 2.

Звичайно, ви маєте розуміти, що головне – не тільки послідовне висловлювання структурних частин твору-роздуму, але й їхня логічність та обґрунтованість. Іншими словами, весь ваш твір має бути висловленням однієї думки. Ви маєте таким чином оформити свої роздуми, щоб читач перейнявся текстом і повірив вам. Ось це називається логічністю! Якщо ви висунули тезу на початку твору, ви вже не можете відмовитися від неї всередині висловлювання, наводячи контраргументи. Після такого ваша робота є нелогічною та незрозумілою. За такий твір ви багато балів не отримаєте, незважаючи на ідеальну граматику в ньому.

Давайте подивимося на свій твір-роздум очима перевіряючого. Без наявності структури викладачеві було б важко дати оцінку твору. До того ж така оцінка була би переважно суб’єктивною. Отже, давайте розглянемо, яким чином оцінюють структурні елементи твору.

 

Учитель 1.

Критерії оцінки тези:

1. Чи існує теза в творі взагалі?

2. Де розташована теза – на початку, в середині чи наприкінці твору?

3. Наскільки чітко сформульована теза?

4. Чи є в тезі конструкції, якими виражена власна думка?

 

Учитель 2.

Критерії оцінки аргументів та висновку:

1. Де містяться аргументи – до тези чи після неї?

2. Чи відповідають аргументи тезі?

3. Скільки аргументів привів абітурієнт?

4. Де містяться приклади – до аргументів чи після них?

5. Чи відповідають приклади наданим аргументам?

6. Чи існує в творі 2 приклади: один із художньої літератури або мистецтва, а інший – з історії чи із власного життя учня?

7. Де міститься висновок – до прикладів чи після них?

8. Чи відповідає висновок тезі?

9. Чи використовувалися спеціальні слова та вирази для аргументації, прикладів, а також висновку?

Тільки такими критеріями можна визначити логічність та зрозумілість твору. Зрозумійте їх!

 

Учитель 1.

Механізм нарахування балів за твір-роздум

Кожна з 5 структурних одиниць твору (дивіться вище) оцінюється в 2 бали. Максимум – 10 балів.

Логічність твору – максимум 2 бали. Тут оцінюється правильна послідовність розкриття ідеї, використання необхідних мовних виразів та навіть правильний поділ на абзаци.

Орфографія та пунктуація твору – максимум 4 бали.

Лексика, граматика та стилістика твору – максимум 4 бали.

Загалом максимум – 20 балів.

Тепер ви бачите, що навіть якщо з граматикою у вас не так все чудово, як хотілося би, все одно ви в змозі набрати половину балів за твір-роздум, керуючись логікою та спираючись на необхідну структуру.

 

Учитель 2.

Пам’ятайте, що під час оцінювання вашого твору особливу увагу звертають на використання спеціальних слів-виразів. Ви можете їх знайти  у пам’ятках на робочих столах.

Ці конструкції дуже важливі, проте не слід зловживати ними. Вам вистачить 1-2 конструкцій для кожної зі структурних частин вашої роботи. Обов’язковим є використання стійких виразів у аргументах твору та висновках. Це – найкращий спосіб підкреслити логічність своїх доведень.

Важливо, не плутати словосполучення! Якщо ви використаєте, наприклад, «на мою думку…» у висновку, то ви можете втратити 1 бал. Адже цей вираз доцільно використовувати під час формулювання тези твору.

 

Учитель 1.

План формулювання тези

Для кожного твору існують свої варіанти та техніки формулювання тези. Та перш за все, вам потрібен план, за допомогою якого ви зможете правильно визначити з найголовнішим та висловити це на початку.

1. Прочитати запропоновану назву твору – уважно, із осмисленням.

2. Прийняти рішення – погоджуватися з темою чи спростовувати її.

3. Якщо тема твору містить цитату та ви впевнені, що знаєте, хто автор цих слів, доцільно було б надати невеличкий коментар.

4. Переформулюйте тезу своїми словами.

5. Обов’язково вживайте стійки виразі, надані вам у пам’ятках.

 

Учитель 2.

Ви вже зрозуміли, наскільки важливо, щоб ваш твір-роздум починався з

тези – вашого незаперечного твердження. Але в той самий час тезу можна сформулювати чотирма найпоширенішими способами. Сьогодні ми розглянемо той, коли теза міститься в темі твору.

 

Учитель 1.

За думкою експертів ЗНО, таке формулювання тези є найпоширенішим в практиці незалежного оцінювання. Завдання учня – підтримати цю тему або висловити протилежну думку. Все просто – в темі вже вказується теза, а ви вже погоджуєтеся з нею або спростовуєте її.  У цьому випадку свій твір можна почати словами:

Я цілком згоден/згодна з тезою, що запропонована до роздуму…

АБО

Я не погоджуюся з темою твору та хотів/хотіла би довести своє протилежне твердження…

 

Учитель 2.

Редагування твору

Редагування – один із найважливіших етапів у написанні твору. Перед тим, як писати вже остаточний варіант твору, декілька разів уважно перечитайте кожне слово. Запевніть себе, що ваша думка очевидна, а аргументи – логічні та переконливі. Висновки мають йти після прикладів та виражати сутність тези.

Ще перед ЗНО ви з друзями можете потренуватися в редагуванні своїх творів. Для цього обміняйтеся творами та вкажіть на помилки один одного.

 

Учитель 1.

Ви маєте розуміти, що вам потрібно навчитися писати твори-роздуми не тільки для того, щоб здобути 20 балів на ЗНО з української, але й для того, щоб вміти лаконічно та переконливо доводити свої думки протягом усього свого життя. Ви повинні мати чітку позицію з приводу кожного питання, вміти її аргументувати. Будьте переконливими!

 

2.Практичний блок

А тепер, коли ви вже отримали теоретичні знання, спробуймо створити власні висловлювання у форматі ЗНО.                                       

 

Отож пропоную таку тему: «Світ навколо нас прекрасний. Напевно, без людини земля б і далі крутилася, а флора й фауна жили б своїм життям. А чи змогла б людина прожити без природи, без гармонії з довкіллям?»

 

Викладіть свій погляд на цю проблему. 

  Для більш плідної роботи пропоную попрацювати в групах, відвівши на виконання завдання  7 хв.  А групи назвемо тими  синонімічними словами, що добиралися на початку тренінгу: «Підсніжники», «Проліски», «Первоцвіти».  (Роздаю таблички). Порадьтеся і оберіть капітанів.

Капітани отримують завдання. (1. Скласти та записати тезу і висновок.      

2. Скласти та записати  аргумент та приклад з літератури. 3. Скласти та записати аргумент та приклад з історії, мистецтва чи особистого досвіду.) Учні працюють  під супровід спокійної мелодії «Пори року». Для більш плідної роботи пропоную попрацювати в групах, відвівши на виконання завдання  7 хв.  А групи назвемо тими  синонімічними словами, що добиралися на початку тренінгу: «Підсніжники», «Проліски», «Первоцвіти».  (Роздаються  таблички). Порадьтеся і оберіть капітанів.

 

 

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\відкритий урок, лісова пісня, 10-А\DSC_0442.JPG

 

Кожна група презентує свої результати. (Якщо є час, відбувається проведення взаємоперевірки).

VІ. Домашнє завдання.

 Написати творче висловлювання повністю, використовуючи готову частину, що складала ваша група.

VІІ. Узагальнення й систематизація знань.

1. Інтерактивна вправа «Мікрофон» (питання для груп).

- Чи справдились мої сподівання?

- Що сподобалось і вплинуло на мої творчі задуми?

- На скільки важлива проблема, порушена під час тренінгу?

2.Звучить останній монолог Мавки на фоні мелодії «Вальсу квітів»

П. І. Чайковського

Учитель 1. Ці слова сповнені світлої туги, у них звучить акорд на честь доброго, справедливого переможця. У «Лісовій пісні» цей переможець — людина мудра, добра, творча, гармонійна, що в леті за своїм щастям постійно б’ється зі злом, радіє і страждає, падає і піднімається, гине і воскресає, але летить і тільки — до краси. Бажаю ж і вам, діти, ставитися до природи рідного краю, як Леся Українка, «своїм життям до себе дорівнятись» і долетіти до свого щастя, зберігши всі свої  найкращі риси, так тонко оспівані моєю великою тезкою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

      1. Скласти та записати тезу і висновок власного висловлювання до теми:  «Світ навколо нас прекрасний. Напевно, без людини земля б і далі крутилася, а флора й фауна жили б своїм життям. А чи змогла б людина прожити без природи, без гармонії з довкіллям?»

 

 

2. Скласти та записати  аргумент та приклад з літератури до власного висловлювання на тему:  «Світ навколо нас прекрасний. Напевно, без людини земля б і далі крутилася, а флора й фауна жили б своїм життям. А чи змогла б людина прожити без природи, без гармонії з довкіллям?»

 

 

3. Скласти та записати аргумент та приклад з історії, мистецтва чи особистого досвіду до власного висловлювання на тему:  «Світ навколо нас прекрасний. Напевно, без людини земля б і далі крутилася, а флора й фауна жили б своїм життям. А чи змогла б людина прожити без природи, без гармонії з довкіллям?»

 

 

                                                                                                   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Додаток 2                                                                                                                             

 

  1. Доберіть та запишіть синоніми до слова проліски.                                         

 

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

2.Доберіть та запишіть спільнокореневі слова до слова проліски. Який у них корінь? Проаналізуйте способи творення цих слів.

 

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Додаток 3

 

ПАМ’ЯТКА АБІТУРІЄНТОВІ

Як працювати над створенням власного творчого висловлювання під час складання ЗНО

Шановний абітурієнте, з написанням власного творчого висловлювання під час складання ЗНО не виникне жодних труднощів, якщо взяти до уваги  наступні поради:

а) твій текст має налічувати не менше 100 і не більше 200 слів. Оптимальна кількість – 120-150 слів. (Для зручності прорахуй заздалегідь на написаному власноруч тексті);

б) текст повинен відповідати структурі тексту типу роздуму: теза, аргументи, висновок;

в) аргументів має бути  щонайменше два. Їх необхідно підтвердити прикладами;

г) прикладів має бути щонайменше два:

- з літератури чи з іншого виду мистецтва (музика, кіно, живопис, театр);

- з історії чи власного життєвого досвіду.

 Вони обидва можуть бути написані після обох аргументів, або, безпосередньо, кожен після «свого» аргументу;

ґ ) тезу та висновок можна сформулювати, перебудувавши завдання до написання твору;

д) для зєднаня частин твору необхідно використовувати спеціальні слова-вирази. З ними твій твір буде послідовним та логічним.

 

Спеціальні слова-вирази

Теза:

  • Я думаю,… ;
  • Я вважаю,… ;
  • Мені здається, що… ;
  • На мою думку,… ;
  • На моє переконання,… ;
  • Мій погляд на цю проблему такий:… .

 

Аргументи:

  • Я так вважаю, тому що… ;
  • Чому я так думаю? Тому що… ;
  • Аргументом на користь моєї думки може бути те, що… ;
  • До того ж… ;
  • Довести своє твердження я можу такими аргументами:  по-перше… , а по- друге… ;
  • На користь моєї думки можу навести такі аргументи:… ;
  • Моє переконання  ґрунтується на тому, що по-перше… , а по- друге… ;
  • Хоч моя думка, можливо, здається дивною, спробую переконати вас такими аргументами:… .

 

Приклади:

  • Скарбниця світової літератури дає багато прикладів щодо порушеної проблеми. ;
  • На згадку приходить герой… ;
  • У зв’язку з порушеною проблемою хочеться згадати твір… ;
  • Яскравим прикладом саме такого розуміння…особисто для мене є… ;
  • Проблема… дуже актуальна, тому багато прикладів для її розв’язання дає саме життя. ;
  • Говорячи про… не можна не згадати… ;
  • Повертаючись до думки про…  можу навести приклад:… ;
  • Як я вже зазначав,… ;
  • Щодо цього яскравим прикладом є образ… з твору… ;
  • Тема мого роздуму порушується у творі… . Там… ;
  • Найкращою ілюстрацією такого розуміння проблеми є герой… з твору… ;
  • Історія також дає багато прикладів… ;
  • Один із них… ;
  • Згадаймо постать видатного… ;
  • Хоча мій власний досвід ще порівняно малий, можу сказати, що… ;
  • Хочу навести приклад із власного життя… .

 

Висновок:

  • Отже, можна дійти висновку, що… ;
  • Підсумовуючи, можна зазначити… ;
  • Таким чином, можна зробити висновок, що… ;
  • Отже, бачимо, що… ;
  • На завершення свого роздуму підсумую:… .

 

Вирази-звязки:

  • По-перше, по-друге… ;
  • Повертаючись до думки про…, хочу сказати, що… ;
  • Як я вже стверджував,… ;
  • Як уже зазначалося,… ;
  • Як можна побачити,… .

 

                                    УСПІХІВ ТОБІ!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                 Додаток4  

Бланк Б

«Світ навколо нас прекрасний. Напевно, без людини земля б і далі крутилася, а флора й фауна жили б своїм життям. А чи змогла б людина прожити без природи, без гармонії з довкіллям?»

Викладіть свій погляд на цю проблему. 

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ ОЦІНКА__________________        ПІДПИС особи, що  перевірила_________________

docx
До підручника
Українська мова (профільний рівень) 10 клас (Плющ М.Я. та ін.)
Додано
20 лютого
Переглядів
734
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку