Тренінг з охорони праці на тему «Навчання з питань охорони праці. Організація та проведення інструктажів з охорони праці».

Про матеріал

Тренінг з охорони праці на тему «Навчання з питань охорони праці. Організація та проведення інструктажів з охорони праці» розроблений для проведення заняття з майстрами виробничого навчання в системі ПТО. Знання нормативної документації, інструктажів та розробка інструкцій з охорони праці невідємна частина роботи майстра виробничого навчання і запорука здоровя учнів під час виробничого навчання та виробничої практики.

Перегляд файлу

Розробка  тренінгу з охорони праці

на тему : «Розробку інструкції з охорони праці»

Розробив викладач вищої  категорії  ДПТНЗ «Лебединське ВПУ лісового господарста»   Цебро Світлана Миколаївна.

 

Привітання.

Для того,щоб провести наше заняття, давайте познайомимося. Запрошую Вас присісти в коло і розпочнемо. Ви можете представитися, охарактеризувавши себе двома прикметниками.

Розпочну з себе:

  • Світлана Миколаївна – активна, відповідальна.

Передаю уявний мікрофон по колу наліво.

А зараз візьміть бейджики, підпишіть  як будемо звертатися один до одного….

Щоб нам добре працювалося, установимо правила роботи нашої групи.

Які правила ви б хотіли озвучити?

- регламентований час на відповіді,

- правило піднятої руки,

- можливість висловлювати власну думку, не перебиваючи іншого,

- правило вимкненого телефону,

- активність,

- правило  «тут і зараз»(все щоб ви хотіли сказати, говорити тут і зараз),

- сприйняття думки інших без критики(толерантність).

Отже, ми установили правила  роботи нашої групи.

Зачитати ---

Сьогодні ми разом з’ясуємо, чому так гостро стоїть питання вивчення та використання знань з питань охорони праці в нашій  роботі.

Науково-технічний прогрес разом із благами приніс людині, на жаль,  і численні лиха. Людина – творець науково-технічного прогресу – стала його заручником.

Згідно із статистичними даними щорічно в Україні на виробництві травмується майже 30 тисяч осіб, з них близько 1,3 тисячі – гине. Середній вік потерпілих – 28-40 років, а це найбільш продуктивний вік людини.

Аналіз травматизму свідчить про низький рівень організації виробництва, порушення вимог нормативно-правових актів з ОП, а також низький рівень знань з ОП робітників та посадовців.

Отже, сьогодні тема нашого тренінга: «Навчання з питань охорони праці. Організація та проведення інструктажів з охорони праці».

Перш ніж перейти до основної частини, ми з вами поділимось сподіваннями та очікуваними результатами від заняття:

  • Заповнимо дерево пізнання.  Перед вами стікери. Заповнюємо і прикріплюємо до нашого дерева.

Розпочну з себе:- Я хочу поділитися інформацією з колегами

(-хочу поспілкуватися з колегами, -хочу дізнатися щось нове з ОП і т.д)

(озвучуємо)

Кожен озвучив свої побажання, а в кінці заняття ми матимемо змогу порівняти очікувані результати з отриманими.

Ну що ж :  Бажаю усім , щоб до кожного з нас

                   Завітало натхнення сьогодні у клас

                   І збудило бажання здобути знання,

                  Щоб потім життям ви не йшли навмання

                  Щоб вам хотілось новеньке пізнати,

                  Самим научитись та інших навчати

                  То ж я побажаю щоб лінь ви прогнали

                  Й натхнення щоб кожного дня зустрічали.

 

І-й блок.

 

Ви працюєте майстрами виробничого навчання і відповідно до своїх обов’язків , ви проводите роботу з охорони праці з учнями.

  • Скажіть будь-ласка, якими нормативними документами ми користуємось в роботі?  ( Закон «Про охорону праці», державні стандарти, «Положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці в закладах, установах, організаціях, підпорядкованих Міністерству освіти і науки», Перелік робіт підвищеної небезпеки, інструкції з охорони праці.)

Отже, закон України «Про охорону праці» вимагає щоб усі працівники при прийомі на роботу і в процесі трудової діяльності проходили на підприємстві навчання і перевірку знань з питань ОП. Питання навчання і перевірки знань регламентовані в «Положенні про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці в закладах, установах, організаціях, підпорядкованих Міністерству освіти і науки».  Особи, які не пройшли навчання і перевірку знань з питань ОП до роботи не допускаються.

  • Хто несе відповідальність за охорону праці на підприємстві(керівник)

Отже, Відповідальність за забезпечення навчання з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності учасників навчально-виховного процесу з наступною перевіркою знань несуть керівники установ та закладів освіти. (пункт 1.7 Положення ….)

  • Скажіть будь ласка, хто в нашому навчальному закладі повинен проходити навчання та перевірку знань з питань охорони праці?  ( учні, працівники)

Отже, забезпечення належної підготовки кваліфікованих робітників з охорони праці в ПТНЗ здійснюється у вигляді складової частини державних стандартів ПТО з конкретних професій.

Зміст та обсяг навчання з питань охорони праці для підготовки учнів за робітничими професіями в ПТНЗ визначаються Типовою навчальною програмою з предмета «ОП». При цьому теоретична частина предмета ОП для підготовки робітників, що залучаються до виконання робіт з  підвищеною  небезпекою, зазначених у Переліку робіт з підвищено небезпекою, вивчається обсягом не менше 30 годин, а під час перепідготовки та підвищення кваліфікації – не менше 15 годин.

Робітники професій, які не входять до Переліку робіт підвищеної небезпеки – 10 годин, а підвищення кваліфікації не менше 8 годин.

Навчання працівників в установах та закладах освіти проводиться у вигляді складової частини безпеки життєдіяльності, при цьому кількість годин і тематика повинні відповідати Типовому Положенню про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці.

Навчанню і перевірці знань підлягають усі без винятку працівники закладів освіти з урахуванням умов праці та виду їх діяльності обсягом не менше 20 годин.

 

  • Кого можна допускати до самостійної роботи?

….

Отже, до самостійної роботи допускаються працівники тільки  після проходження вступного інструктажу, навчання, перевірки знань, первинного інструктажу на робочому місці, стажування і набуття навичок безпечних методів праці.

   -Який ми можемо зробити висновок?

     

Отже,  навчання та перевірка знань з питань ОП є важливою складовою системи управління  ОП. Навчання та інструктаж з питань ОП проводиться  з учнями та студентами навчальних закладів та з усіма працівниками у процесі їх трудової  діяльності. Після навчання обов'язково проводиться перевірка знань. Особи, які не пройшли навчання і перевірку знань з питань охорони праці, до роботи не допускаються.

 ІІ блок

Переходимо до 2 питання нашого заняття: «Організація та проведення інструктажів з охорони праці».

  • Скажіть будь-ласка які види інструктажів ви знаєте?

Слово ведучого

  • Який інструктаж ми проводимо з учнями, якщо змінилося обладнання на робочому місці ( позаплановий)
  • Хто проводить вступний інструктаж з ОП (спеціаліст з ОП, або особа, на яку наказом покладено ці обов'язки)

Отже, за характером і часом проведення інструктажі з питань охорони праці поділяються на вступний, первинний, повторний, позаплановий та цільовий.

    Вступний інструктаж проводиться:

-з усіма працівниками, які приймаються на постійну або тимчасову роботу, незалежно від їх освіти, стажу роботи та посади; 

- з працівниками інших організацій, які прибули на підприємство і беруть безпосередню участь у виробничому процесі або виконують інші роботи для підприємства; 

-з учнями та студентами, до початку трудового або професійного навчання в навчальному закладі або на виробництві;

-з учнями у разі екскурсії на підприємство.

У ході вступного інструктажу працівника ознайомлюють із загальними відомостями про підприємство, характерними особливостями виробництва, об'єктами підвищеної небезпеки, загальними правилами поведінки на території підприємства, засобами колективного та індивідуального захисту, знаками безпеки, обставинами та причинами нещасних випадків та порядком їх розслідування.

 Первинний інструктаж проводиться до початку роботи безпосередньо на робочому місці з працівником: 

-новоприйнятим (постійно чи тимчасово) на підприємство; 

-який переводиться з одного цеху виробництва до іншого;

-який буде виконувати нову для нього роботу; 

-відрядженим працівником, який бере безпосередню участь у виробничому процесі на підприємстві,

а також з  вихованцями, учнями та студентами закладів освіти: 

-на початку занять у кожному кабінеті, майстерні, де навчальний процес пов'язаний із застосуванням небезпечних або шкідливих хімічних, фізичних, біологічних факторів,

-перед виконанням кожного навчального завдання, пов'язаного з використанням різних механізмів, інструментів, матеріалів тощо та інше.

Первинний інструктаж проводиться за програмою, складеною з урахуванням вимог відповідних інструкцій з охорони праці та технічної документації.

 Усі працівники після первинного інструктажу на робочому місці повинні протягом 2-15 змін пройти стажування під керівництвом досвідчених кваліфікованих робітників.

  Повторний інструктаж проводиться з працівниками на робочому місці індивідуально з окремим працівником, з групою працівників, які виконують однотипні роботи за обсягом і змістом переліку питань первинного інструктажу; але не рідше:  на роботах з підвищеною небезпекою - 1 раз на 3 місяці;  для решти робіт - 1 раз на 6 місяців.

  Позаплановий інструктаж проводиться з працівниками на робочому місці або в кабінеті охорони праці:

-при введенні в дію нових або переглянутих нормативних актів про охорону праці, а також при внесенні змін та доповнень до них;

- при зміні технологічного процесу, заміні або модернізації устаткування, приладів та інструментів, вихідної сировини, матеріалів та інших факторів, що впливають на стан охорони праці;

- при порушеннях працівниками вимог нормативних актів про охорону праці, що можуть призвести або призвели до травм, аварій, пожеж тощо;

- при перерві в роботі виконавця робіт більш ніж на 30 календарних днів - для робіт з підвищеною небезпекою, а для решти робіт - понад 60 днів.

  - з вихованцями, учнями, студентами - в кабінетах, лабораторіях, майстернях тощо при порушеннях ними вимог нормативних актів про охорону праці, що можуть призвести або призвели до травм, аварій, пожеж тощо.

Обсяг і зміст інструктажу визначається у кожному окремому випадку залежно від причин і обставин, що спричинили необхідність його проведення.

  Цільовий інструктаж проводиться з працівниками: 

-  при ліквідації аварії, стихійного лиха;

- при проведенні робіт, на які оформлюються наряд-допуск.

Реєстрація  таких інструктажів проводиться:

Вступний – у журналі реєстрації вступного інструктажу з питань охорони праці(для працівників), а для учнів у журналі обліку навчальних занять на окремій сторінці.

Первинний, повторний, позаплановий та цільовий інструктажі вносяться до журналу реєстрації інструктажів з питань охорони праці на робочому місці- для працівників.  

Усі види інструктажів на робочому місці завершуються перевіркою набутих навичок безпечних методів праці. Про­водять їх безпосередні керівники робіт.

 

 

Для виконання практичного завдання давайте поділимось на групи за кольорами світлофора.

Отримайте завдання:

  1. Створити модель проведення вступного інструктажу для учнів.
  2. Створити модель проведення первинного інструктажу для учнів.
  3. Створити модель проведення позапланового інструктажу по випадку: під час виробничого навчання учень Іванов штовхнув одногрупника Петрова, в результаті чого при падінні  Петров вивихнув ногу.

 

У вас є 10 хвилин, щоб створити презентацію. Виберіть спікера,-хто буде представляти ваш проект.

На робочих місцях є все необхідне для роботи.

Розпочинаємо.

….

Хто готовий?

 

 

Підсумок по кожному.

 

Ми розглянули тільки 3 інструктажі, який не розглядався?

(Повторний, цільовий) Чому?

Повторний повторює первинний інструктаж.

А цільовий ?- в залежності від ситуації – уразі ліквідації стихійного лиха або при проведенні робіт, на які оформляється наряд-допуск.

 

 

Висновок. Отже, працівники під час прийняття на роботу та періодично під час роботи  повинні проходити вступний, первинний, повторний, позаплановий та цільовий інструктажі.

    Вступний інструктаж проводиться:

-з усіма працівниками, щойно прийнятими роботу,

Первинний інструктаж проводиться з працівником до початку роботи безпосередньо на робочому місці.

  Повторний інструктаж проводиться з працівниками на робочому місці за обсягом і змістом переліку питань первинного інструктажу; але не рідше:  на роботах з підвищеною небезпекою - 1 раз на 3 місяці;  для решти робіт - 1 раз на 6 місяців.

  Позаплановий інструктаж проводиться з  - при введенні в дію нових або переглянутих нормативних актів про охорону праці; - при зміні технологічного процесу,  - при порушеннях працівниками вимог нормативних актів про охорону праці, що можуть призвести або призвели до травм, аварій, пожеж тощо;

- при перерві в роботі виконавця робіт більш ніж на 30 календарних днів - для робіт з підвищеною небезпекою, а для решти робіт - понад 60 днів.

  - з вихованцями, учнями, студентами - в кабінетах, лабораторіях, майстернях тощо при порушеннях ними вимог нормативних актів про охорону праці, що можуть призвести або призвели до травм, аварій, пожеж тощо.

Обсяг і зміст інструктажу визначається у кожному окремому випадку залежно від причин і обставин, що спричинили необхідність його проведення.

  Цільовий інструктаж проводиться з працівниками: 

-  при ліквідації аварії, стихійного лиха;

- при проведенні робіт, на які оформлюються наряд-допуск.

 

 

ІІІ блок

 

А давайте подумаємо, без чого ми не проведемо інструктажу?

Без інструкції.

Що ж таке інструкція?

Інструкція з охорони праці є нормативним актом, що містить обов'язкове для дотримання працівниками вимоги з охорони праці при виконанні ними робіт певного виду або за певною професією.

Інструкції поділяються на примірні та такі, що діють на підприємстві.

Примірні інструкції затверджуються міністерствами або іншими органами виконавчої влади, виробничими, науко­во-виробничими та іншими об'єднаннями підприємств, які мають відповідну компетенцію

Інструк­ції, що діють на підприємстві, розробляються на основі відпо­відних нормативно-правових актів з охорони праці, примірних інструкцій та технологічної документації підприємств з урахуванням конкретних умов виробництва та вимог безпе­ки, що використовується на даному підприємстві.

Інструкції повинні містити тільки ті вимоги щодо охорони праці, дотримання яких обо­в'язкове самими працівниками.

Інструкції з охорони праці складаються з таких розділів:

  • загальні положення;
  • вимоги безпеки перед початком роботи;

вимоги безпеки під час виконання робіт;

  • вимоги безпеки після закінчення роботи;
  • вимоги безпеки в аварійних ситуаціях.

Розділ "Загальні положення” повинен містити:
- відомості про сферу застосування інструкції;(тобто дія інструкції поширюється на всі підрозділи, чи на якийсь один)
-коротка характеристика технологічного процесу та обладнання, що застосовується на цьому робочому місці, виробничій дільниці, в цеху;
-умови і порядок допуску працівників до самостійної роботи  за професією або до виконання відповідного виду робіт (вимоги щодо віку, стажу роботи, статі, стану здоров’я, проходження медоглядів, професійної освіти та спеціального навчання з питань охорони праці, інструктажів, перевірки знань тощо);
-вимоги правил внутрішнього розпорядку, що стосується питань охорони праці для даного виду робіт або професії, пункт 1.4 інструкції

-характеристику основних небезпечних та шкідливих виробничих факторів для даної професії (виду робіт), особливості їх впливу на працівника; пункт 1.5 інструкції
-перелік видів спецодягу, спецвзуття та інших засобів індивідуального захисту, що належить до видачі працівникам даної професії (виду робіт) згідно з чинними нормами, із зазначенням стандартів або технічних умов на них;
-вимоги санітарних норм і правил особистої гігієни, яких повинен дотримуватись працівник під час виконання роботи.

 Розділ "Вимоги безпеки перед початком роботи” повинен містити:
-порядок підготовки робочого місця, засобів індивідуального захисту;
-порядок перевірки справності обладнання, інструменту, захисних пристроїв небезпечних зон машин і механізмів, систем сигналізації, вентиляції та освітлення, знаків безпеки, первинних засобів пожежогасіння, виявлення видимих пошкоджень захисного заземлення (занулення) тощо;
-порядок перевірки наявності та стану вихідних матеріалів (сировини, заготовок, напівфабрикатів);
-порядок повідомлення роботодавця про виявлені несправності обладнання, пристроїв, пристосувань, інструменту, засобів захисту тощо.
Розділ "Вимоги безпеки під час роботи " повинен містити :
-відомості щодо безпечної організації праці, про прийоми та методи безпечного виконання робіт;
-правила безпечного поводження з вихідними матеріалами (сировиною, заготовками, напівфабрикатами), з готовою продукцією, допоміжними матеріалами та відходами виробництва, що являють небезпеку для працівника;

-вимоги безпеки при вантажно-розвантажувальних роботах та транспортуванні вантажу;
-вказівки щодо порядку утримання робочого місця в безпечному стані;
-можливі види небезпечних відхилень від нормального режиму роботи обладнання та технологічного регламенту і способи їх усунення;
-вимоги щодо використання засобів індивідуального та колективного захисту від шкідливих і небезпечних виробничих факторів;
-умови, за яких робота повинна бути припинена (технічні, метеорологічні, санітарно-гігієнічні);
-вимоги щодо забезпечення пожежо- та вибухобезпеки;
-порядок повідомлення роботодавця про нещасні випадки чи раптові захворювання, факти порушення технологічного процесу, виявлені несправності обладнання, устаткування.

 Розділ "Вимоги безпеки після закінчення роботи” повинен містити:
-порядок безпечного вимикання, зупинення, розбирання, очищення і змащення обладнання, пристроїв, машин, механізмів та апаратури, -порядок здавання робочого місця;
-порядок прибирання відходів виробництва;
-вимоги санітарних норм і правил особистої гігієни, яких повинен дотримуватись працівник після закінчення роботи;
-порядок повідомлення роботодавця про недоліки, що виявились у процесі роботи.
Розділ "Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях” повинен містити:
-відомості про ознаки можливих аварійних ситуацій, характерні причини аварій (вибухів, пожеж тощо);
-відомості про засоби та дії, спрямовані на запобігання можливим аваріям;
-порядок дій, особисті обов’язки та правила поведінки працівників при виникненні аварії згідно з планом її ліквідації,;
-порядок повідомлення роботодавця про аварії та ситуації, що можуть до них привести;
-порядок дій щодо подання першої медичної допомоги потерпілим під час аварії.

 

 

Для закріплення матеріалу розробимо інструкцію при прибиранні приміщень.

Нам необхідно поділитися на групи. Поділ проводимо по робочих днях(понеділок, вівторок ,…)  Поділилися.

Кожна група розробляє свій розділ. На це завдання відводиться 10 хвилин.

 

 

Підсумок по кожному.

 

Загальний висновок:

Отже, інструкція з ОП складається з 5 розділів. Затверджується інструкція наказом керівника підприємства. Обов'язково кожній інструкції присвоюється порядковий номер  після реєстрації в журналі реєстрації інструкцій. Видаються інструкції під підпис у журналі видачі інструкцій.

 

А зараз давайте пригадаємо дерево пізнання. Ми пам'ятаємо свої сподівання. Давайте ж подумаємо, чи здійснилися наші сподівання?

Напишемо інформацію на стікерах і прикріпимо до дерева пізнання.

 

Що нового ви взяли для себе із сьгоднішнього заняття?

 

Отж. Ми з вами розуміємо, що всі працівники та учні зобовʼязані обовʼязково проходити навчання з питань охорони праці та БЖД і перевірку знань.

Обовʼязковими  є проходження інструктажів з охорони праці згідно інструкцій які розробляються на підприємстві.

 

Дякую за увагу.
 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Дяченко Ірина Павлівна
    Важливий елемент в роботі є охорона праці! Розказати і показати правила ОП в доступній і зрозумілій формі - саме на це направлені навчання.
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
28 березня 2018
Переглядів
3463
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку