Здоровий спосіб життя
Тренінг для підлітків
№ з/п |
Вид роботи |
Тривалість хв. |
Ресурсне забезпечення |
1. |
Вправа «Знайомство, привітання» |
5 |
М’яка іграшка «Здоров’ячок» |
2. |
Вправа-повідомлення «Що відбудеться на нашому занятті» |
7 |
Плакат «Правила групи» та «Очікування» |
3. |
Вправа Колесо асоціацій зі словом «здоров’я» |
8 |
Плакат про здоровий спосіб життя |
4. |
Вправа «Дослід» |
8 |
Папір, маркери |
5. |
Вправа «Колесо життя»
|
20 |
фліп-чарт (1 шт.), |
6. |
Вправа «Кордон» |
7 |
|
7. |
Підсумки заняття |
5 |
|
1. Вправа «Знайомство, привітання»
Мета: підготувати учнів до роботи, створити комфортну атмосферу, хороший настрій, сприяти згуртованості групи.
Хід вправи
Діти сідають у коло. Тренер знайомить їх із символічним учасником групи – її талісманом «Здоров’ячком» ( м’яка іграшка). Кожен учасник передає «Здоров’ячка» по колу, називаючи своє ім’я та вітаючи із класом.
Наприклад. «Олена, я вітаю Всіх . Руслана, я тобі дарує гарний настрій»
2. Вправа-повідомлення «Що відбудеться на нашому занятті»
Мета: ознайомити учнів з основними питання, що стосуються нашого здоров’я.
Хід вправи
Тренер стисло розповідає про актуальність проблеми, чому сьогодні необхідно говорити про негативний вплив паління, алкоголю, наркотичних речовин на організм підлітків, що означає здоровий спосіб життя.
3. Вправа « Коло асоціацій зі словом «здоров’я» (6 хв)
Мета: активізувати учасників для виконання наступної вправи, створити позитивний настрій.
А зараз я пропоную кожному з вас по черзі назвати асоціацію до слова «здоров’я». Ви можете пропонувати будь-яке слово, яке перше з’являється у вас в думках, коли ви чуєте слово «здоров’я».
( викликаю одну дитину до дошки, яка записуватиме всі асоціації на фліп-чарті)
Здоров’я
Отже, ми з вами з’ясували з чим у кожного з вас асоціюється слово «здоров’я». Всі наші асоціації позитивні (посмішка, сонце, радість, успіх і т.д.)
Давайте подумаємо, що ж може негативно вплинути на наше здоров’я? Так, екологія, неправильне харчування, …… звички, азартні ігри і т.д.
І як під впливом цього негативу можуть змінитися наші позитивні асоціації ? (сонце перетворюється на хмару, посмішка на сльози, радість на смуток, успіх на негаразди).
Наприклад
Сьогодні в нас із вами незвичайне заняття, на якому ми спробуємо разом визначити для себе:
4. Вправа «Дослід»(8 хв)
Пам’ятайте :
Ви – людина нового тисячоліття!
Ви маєте бути здоровими. «Здоров’я – це нічого, але без здоров’я – все ніщо!»
5. Вправа «Колесо життя» (20 хв)
Мета: Визначити поняття «здоров’я», «здоровий спосіб життя» та фактори, що впливають на здоров’я.
Існує багато визначень поняття «здоров’я». Зокрема, Білл Райн професор університету з Канади, пропонує концепцію поняття «здоров’я», в основу якої покладено світогляд перших поселенців Канади, котрі сприймали життя як колесо. Відповідно до цього світогляду все в житті має співіснувати в гармонії.
У всіх вас є аркуші паперу на яких зображено Колесо життя. Уважно розгляньте їх. Ви бачите велике та маленьке кола. Маленьке коло - це центр, від якого відходять 8 вісей до великого кола. Кожна з цих вісей прямо протилежна іншій і може продовжуватись за лінією великого кола. Всі вісі позначені: духовна, емоційна, соціальна, екологічна, фізична, інтелектуальна, професійна, психологічна.
соціальна
професійна емоційна
фізична духовна
психологічна
екологічна інтелектуальна
психологічна
Кінець і початок вісей позначте таким чином, щоб біля центру опинились назви з негативним забарвленням, тобто зі знаком «-», а біля великого колеса – назви з позитивним забарвленням, зі знаком «+»:
Духовна (неактивний – активний); Інтелектуальна (самовдоволений – допитливий); Емоційна (нестійкий – стійкий); Фізична (нездоровий – здоровий);
|
Соціальна (одинокий – причетний до соціальних систем, груп); Професійна (незадоволений – задоволений); Екологічна (небережливий – бережливий); Психологічна (не адаптивний – адаптивний). |
А зараз я пропоную вам знайти і позначити на кожній вісі місце, яке найбільше відповідає вашому стану на сучасному етапі, а потім поєднати ці позначки суцільною лінією.
Отже, як бачимо, кожна з «вісей» утримує наше колесо у рівновазі. Кожна вимагає нашої уваги. Нам необхідно розвивати якості вказані на «вісях», рівномірно, щоб прожити життя гармонійно.
А зараз давайте всі разом скажемо що ж таке «здоров’я»? (ліцеїсти дають визначення поняття «здоров’я»)
« Здоров’я – це нічого, але все без здоров’я – ніщо». Такий афоризм дійшов до нас ще з давніх часів, і він не потребує коментарів.
Всесвітня організація охорони здоров’я дає таке визначення здоров’я:
Здоров’я – це стан повного фізичного,
духовного та соціального благополуччя.
а не тільки відсутність хвороб або фізичних вад.
Здорова людина – це така людина, яка життєрадісно й охоче виконує обов’язки, покладені на неї життям, і повністю реалізує свої фізичні й розумові здібності.
А зараз я пропоную вам поглянути на екран і ознайомитись з інформацією про те, від яких основних факторів залежить здоров’я:
Спадковості – на 20%;
Рівня медицини – на 10 %;
Екології (стану довкілля) – на 20 %;
Способу життя – на 50 %;
Спосіб життя – це той чинник здоров’я, який майже цілком залежить від нашої поведінки. Так що половина здоров’я залежить від кожного з нас, тому своє здоров’я можна поліпшувати або псувати.
Що ж таке спосіб життя? ( ліцеїсти дають свої відповіді, узагальнюю їх). Це такий спосіб життя, який зберігає і поліпшує здоров’я. Які основні складові здорового способу життя? (фізкультура, здорове харчування, особиста гігієна, правильний режим навчання та відпочинку, загартовування)
Учасники об’єднуються у підгрупи. Кожна підгрупа отримує завдання: як можна покращити рівень здоров’я у одному з аспектів життя (за вісями).
А зараз я пропоную всім вам піднятися, щоб взяти участь у наступній вправі. Ви всі стаєте в одну колону (уявний кордон). Я зачитуватиму вам твердження, а ви подумки повинні будете визначити своє ставлення до почутого. Ті, хто погоджується із даним твердженням повинні зробити крок вправо, ті, хто не погоджується – крок вліво, хто сумнівається або не впевнений у своєму виборі – залишається на кордоні. Отже, слухаємо перше твердження:
Не бійтесь висловити свою думку, говоріть так, як ви вважаєте.
Отже, ми провели з вами цю вправу з метою обміну думками, кожен з вас висловив своє бачення проблеми, почув думки інших. Зробив для себе певні висновки.
Підсумки заняття. (5 хв.)
Тренер пропонує учням відповісти на запитання: