Мотиваційний тренінг "Знайди свій шлях у майбутнє"
Розраховано на учнів 9 класів.
Мета. Активізація процесу самопізнання, свідомого професійного вибору старшокласників, розвиток навичок самоаналізу, планування, розширення уявлення про світ професій та їхні особливості.
Вступ. Оголошення теми, мети тренінгу.
Рухівка "Привіт"
Привітайтесь з кожним учасником користуючись руками, колінами, плечами.
Вправа "Правила групи"
Тренер пропонує наступні правила: "Бути активним", "Бути уважним до інших". Обговорення: "В чому, в яких діях ці правила будуть проявлятися? Які правила ще потрібні групі?".
Знайомство "Я мрію стати..."
Кожен з учасників гри має сказати "Я мрію стати..." і обґрунтувати свою відповідь. Гра дає змогу учням продемонструвати і проаналізувати найпопулярніші професії сьогодення, актуалізувати проблему професійного самовизначення.
Вправа "За і проти"
Учасники поділяються на три групи 1 – підбирає аргументи "За" до теми: "Чи потрібно в житті ставити перед собою цілі?", 2 – аргументи "проти" цієї тези, 3 – знаходить сфери життя, в яких непотрібно планування, означення мети, і сфери – для яких це обов’язково.
Експеримент "Влучити в десятку"
Мета: формування вміння реалізовувати поставлені цілі.
Учасники пробують паперовою кулею влучити в "Десятку".
Обговорення:
Вправа "Знайди позитивні наслідки"
Мета. Формувати позитивне відношення до своїх помилок.
Учасники вспамятовують якусь свою невдачу і формулюють її позитивні наслідки . Потім спілкуються у колі обговорюють свої висковки, шукаючи своїх однодумців. В колі зачитуються найпоширеніші висновки, обговорюються.
Гра "Асоціації" (4 хв.)
Мета: визначити особисте ставлення учнів до професій.
Учасникам гри дають завдання "Назвіть 1-2 поняття, які спадають вам на думку, коли чуєте слово "професія". Усі названі асоціації записують на ватман і обговорюють. Слід звернути увагу учнів на те, що асоціації в усіх різні і найчастіше вони відображають особисте ставлення людини до проблеми (професії), яка їх хвилює. З’ясовують причини виникнення асоціацій.
Рухівка "Атоми і молекули"
Вправа "День із життя"(10 хв.)
Мета: збагатити уявлення учнів про світ професій і їхні особливості.
Учням роздають аркуші різного кольору з назвами професій: продавець, програміст, водій, модельєр, ветеринар.
Учні групуються по 3-4 відповідно до професій. Тренер дає завдання:
Скласти розповідь про типовий робочий день людини тієї професії, яка в кожній групі. Ця розповідь має бути лише зі слів-іменників.
Наприклад, розповідь про робочий день учителя може бути такою: дзвінок – сніданок – дзвінок – урок – двієчники – запитання – відповідь – трійка – перерва – вчительська – скандал – директор – урок – відмінники – дзвінок – дім – ліжко.
Гра "Подарунок"(20хв.)
Мета: виявити найхарактерніші особливості деяких професій, показати людям цих професій свою вдячність.
Учням роздають аркуші різної форми, за якими вони мають згрупуватися. На них написано назви професій і деякі з них виділено. Тренер ставить запитання: "Як ви думаєте, що об’єднує професії цих груп?"(учні висловлюють свою думку) Потім дають наступне завдання: "Уявіть собі, що ваш товариш має певну професію. Він запросив усіх до себе на день народження. Відмовитися і не піти не можна. Ваше завдання – придумати і виготовити подарунок вашому товаришу. При цьому важливо виконати три умови. Подарунок має:
Професії, які пропонуються для вправи:
Гра "Бінго"(5 хв.)
Мета: дати можливість учням наочно побачити свої здібності й усвідомити можливість їхньої реалізації.
Учасникам гри роздають аркуші паперу, з яких вони повинні "вирізати" руками ім’я. На голові – професію, яку мріють здобути. Права рука – це їхні здібності, які вже є для обраної професії. Ліва рука – чого дитина має навчитися. Права нога – де вона може навчитися цієї професії. Ліва нога – де зможе працювати.
Учні розповідають про своє "Бінго".
Вправа "Об’ява"
Складіть об’яву "Шукаю роботу". Напишіть, що Ви вже зараз вже вмієте робити, чим можете заробити копійку, допомогти батькам.
Читаємо, обговорюємо, які з об’яв реальні.
Вправа "Валіза"
Передаємо по кругу листки – презентації ( вправа №1) дописуємо, що вважаємо потрібним цій людині в житті для досягнення мети ( здібності, навички, знання ).
Підбиття підсумків
Висновок "Усе залежить від тебе"(5хв.)
Колись давно у Стародавньому Китаї жив розумний, але дуже пихатий мандарин. Щодня він лише приміряв убрання та розмовляв з підданими про свій розум і згадував про давню зустріч з імператором. Так минали дні за днями, роки за роками… Аж ось пройшов по всій країні поголос, що неподалік від кордону з’явився мудрець, розумніший за всіх на світі. Дійшов той поголос і до нашого мандарина. Дуже він розлютився: хто може називати якогось ченця найрозумнішою людиною у світі?! Але нікому не виказав свого обурення, а запросив мудреця до себе в палац, задумавши обдурити ченця: "Я візьму в руки метелика, сховаю його за спиною і запитаю, що в мене в руках – живе чи мертве. І якщо чернець скаже, що живе – я задушу метелика, а якщо мертве – я випущу його."
…І ось настав день зустрічі. У пишній залі зібрались багато людей, усім хотілось подивитись на двобій найрозумніших людей у світі.
Мандарин сидів на своєму троні, тримав за спиною метелика і з нетерпінням чекав приходу ченця. Аж ось двері відчинились, і до зали увійшов невеличкий худорлявий чоловік. Він підійшов до мандарину привітався і сказав, готовий відповісти на будь-яке його запитання. І тоді, зло всміхаючись мандарин сказав: "Скажи мені, що я тримаю в руках – живе чи мертве?". Мудрець трохи подумав, усміхнувся й відповів: "Все у твоїх руках!" Збентежений мандарин випустив метелика з рук, той полетів на волю, радісно тріпочучи своїми яскравими крильцями.
Вправа "Телеграма"
Складіть телеграму (10-15 слів)_ про ваші враження з цього тренінгу.