Тренінг: "Зупинимо булінг разом"

Про матеріал
Тренінг -профілактика булінгу в учнівському колективі,актуальність проблеми, механізми протистояння негативним явищам в освітньому середовищі,формування умінь та навичок ідентифікації учасників булінгу (розуміння учнями поняття, форм та структури булінгу). Причини, наслідки та шляхи подолання.Розвиток вміння пошукушляхівзі складної ситуації, формування навичок відповідальної та безпечної поведінки.
Перегляд файлу

Тренінг: « Зупинимо булінг разом»

C:\Users\111\Desktop\головна-e1536669032630.jpg

 

 Мета:  розуміння учнями  поняття, форм та структури булінгу; виховувати почуття емпатії та переживання до дитини, яка зазнає насильства; розвивати вміння пошуку шляхів виходу зі складної ситуації; формувати навики відповідальної та безпечної поведінки.

Очікувані результати:

Учні називатимуть компоненти, форми та структуру булінгу;

розпізнаватимуть ситуації, що загрожують розвитку булінгу;

пояснюватимуть вплив булінгу здоров’я дитини;  

умітимуть боротися з проявами булінгу;

дотримуватимуться   правил спілкування в учнівському колективі;

Обладнання і матеріали: кольорові фломастери, маркери, ватман, аркуші А4,стікери, роздатковий матеріал,  наочність, проектор, екран, презентація, відео.

І. Вступна частина

      1. Привітання. Вступне слово психолога.

 Доброго дня, шановні учасники тренінгу. Тема нашої зустрічі -  зупинимо насильство та булінг разом.

Кожному з нас, хоча б раз у житті доводилося зіткнутися з насильством. Воно могло застосовуватися проти вас самих, ви могли бути свідком, або самі ставали тими, хто ображає. Ми поговоримо про насильство та жорстокість, які направлена на одну дитину. Це явище називають булінгом. Сьогодні ми спробуємо зрозуміти почуття жертви булінгу, та поведінку агресора. І найголовніше, разом знайдемо шляхи допомоги постраждалій дитині та спробуємо убезпечити себе, щоб не зіграти одну з ролей у булінгу.

            2. Очікування. Очікування учасників записуються на стікери і прикріплюються до малюнку із зображенням дерева.

           3. Правила групи. Вся наша діяльність тим чи іншим чином підпорядкована певним правилам. Нам потрібно створити власні правила для роботи. Запис правил на дошці.

- вимкнути мобільні телефони;

- правило «тут і зараз»;

- правило «піднятої руки»;

- правило добровільної активності;

- говорити по черзі й коротко;

- не критикувати;

- бути толерантними;

- дотримуватись конфіденційності;

- правило «вільної ноги».

ІІ. Основна частина

      1. Гра «Асоціації» - слова-асоціації  до терміну «Булінг» (синоніми, антоніми, прикметники, дієслова). Записи термінів на дошці або ватмані.

2. Інформаційне повідомлення

Сьогодні серед учнівської молоді надзвичайно загострилася проблема насильства, здійснюваного самими дітьми один до одного. Останніми роками визнано поширення такого явища, як шкільний булінг.  Булінг (від анг. bully – хуліган, задирака, грубіян, «to bully» — задиратися, знущатися) – тривалий процес свідомого жорстокого ставлення, агресивної поведінки з метою заподіяти шкоду, викликати страх, тривогу або ж створити негативне середовище для людини.

        Форми булінгу:

• фізичний — нанесення ударів, штовхання, пошкодження або крадіжка

власності;

• словесний — обзивання, глузування;

• соціальний — виключення із групи (ізоляція);

• електронний (кібербулінг) — булінг із використанням технічних та

електронних засобів (комп’ютер, мобільний телефон, електронна пошта і сайти соціальних мереж).

           Головні компоненти булінгу:

         - агресивна і негативна поведінка;

- здійснюється регулярно;

- відбувається у відносинах, учасники яких мають неоднакову владу;

- така поведінка є навмисною.

            Соціальна структура булінгу:

 переслідувач (кривдник, агресор);

 постраждала дитина (жертва);

 спостерігач.

Пригадайте, можливо кожен з нас мав якусь свою роль у булінгу. Наприклад був спостерігачем, але при цьому не задумувався, що є безпосереднім його учасником. (Розповіді  учнів)

Як розпізнати жертву:   (перегляд фрагменту відео «Як боротися з булінгом. Поради для дітей» https://www.youtube.com/watch?v=espwzDTLVkE

 діти, які не можуть захистити себе, фізично слабші за своїх однолітків;

  невпевнені в собі діти, замкнуті, мовчазні;

 діти, які мають руде волосся, повні чи худі;

 діти, які уникають певних місць у школі (наприклад, на перерві сидять у класі);

 діти, які часто не мають ні одного близького друга, краще спілкуються з дорослими ніж з однолітками.

Як розпізнати агресора:

 якщо це хлопчики, вони зазвичай фізично сильніші за інших;

 виділяються зовнішністю, манерою поведінки, одягом;

 вони часто зухвалі та агресивні в ставленні до дітей та дорослих;

 не дуже гарно вчаться;

 мають досить велике коло друзів або однодумців та ін.

Як розпізнати спостерігача:

 діти з кола кривдника;

 однокласники;

 випадкові учні або ін..

Наслідки булінгу можуть бути різноманітні. Їх жертви зазнають чимало страждань. Це і зниження самооцінки, поганий сон та апетит, тривожність, вживання алкоголю, паління, думки про самогубство та інші. Явище булінгу є поширеним, але в наших силах його зупинити і не лишатися осторонь. Адже слід пам'ятати, що сьогодні ти - спостерігач, а завтра - жертва.

3. Руханка « Гра-розминка "Хто зайвий"»

Кількість стільців на один менше, ніж учасників тренінгу. Всі учні рухаються по колу. По команді: "СТОП" учень повинен знайти собі місце для того, щоб сісти. Це не обов'язково має бути його стілець. Той, хто залишиться  стояти - вибуває з гри.

Пояснення : Зверніть увагу на стрічки, які висять на 3 стільцях? Ці стрічки означають певну соціальну роль у булінгу. Дехто з вас, несподівано, встиг побувати у певних ролях. Так, може трапитися з вами і у житті: "Ви не очікуєте, а опиняєтеся у ролі жертви чи можливо агресора".

4. Робота в групах "Чому так стається"

Об’єднання в групи за картками різних кольорів та розмірів. Як ви думаєте, що означає "стріла?" (агресор), "око" (спостерігач), "мішень" (жертва). Ви знову, мимоволі отримали ролі. А зараз кожна група буде мати своє завдання.

 Група "агресорів" спробує написати причини, які спонукають кривдника себе так поводити.

 Група "жертв" спробує написати причини, чому діти стають легкими мішенями для кривдників.

 Група "спостерігачів" пише причини, чому спостерігачі часто не вмішуються у процес булінгу.

5. Перегляд відео «Як боротися з булінгом. Поради для дітей»                 https://www.youtube.com/watch?v=espwzDTLVkE

та «Як заподіяти булінгу. Поради для свідків»

https://www.youtube.com/watch?v=9de_ose8pig 

6. Вправа "Скринька безпеки".

1. Як захистити себе від булінгу.

2. Що повинна робити дитина у ситуації булінгу.

Озвучивши свої рекомендації, вкинути їх у спільну "скриньку безпеки".

(Вчитель записує на ватмані всі, запропоновані учнями, варіанти.)

Рекомендації:

1. Зберігай спокій, дій хоробро та обійди ситуацію.

2. Стримуй гнів.

3. Говори спокійно і впевнено - дай агресору можливість зупинитися.

4. Звернися по допомогу до дорослого, якому довіряєш (це може бути вчитель, психолог чи соціальний педагог).

5. Повідом про булінг когось із дорослих анонімно.

6. Поговори про це з своїм братом, сестрою, знайомими.

7. Відійди в сторону. Це не ознака слабкості!

8. Усунь провокативні фактори.

ІІІ. Заключна частина.

1. Прийом «Мозковий штурм»

  До кого звертатися у разі булінгу?.

(Орієнтовні варіанти відповідей:

 — батьки;

 — старший брат або сестра;

— друг (друзі) ;

— класний керівник;

— директор;

— батьки кривдника;

— поліція;

—  психолог школи;

— «гаряча лінія» з питань насильства та захисту прав дітей 0 800 500).

2. Зворотний зв’язок. Рефлексія. Вправа «Продовжи речення…»

 «Після цього заняття я знатиму   як …./вмітиму…. /, робитиму…».

3. Очікування.

Чи справдились ваші очікування щодо нашої сьогоднішньої зустрічі?

 4.      Прощання. Вправа  «Коло побажань»

Учасники встають у коло та обмінюються побажаннями. « Я бажаю тобі, щоб всі твої мрії здійснилися » тощо.

Заключне слово психолога.

docx
Пов’язані теми
Психологія, Виховна робота
Додано
2 березня 2021
Переглядів
1149
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку