З упевненістю можна стверджувати, що саме колектив є інструментом створення оптимальних психологічних і соціальних умов для всебічного гармонійного розвитку особистості, розкриття і розгортання її фізичних і психічних потенцій. А мікроклімат у школі – це якісна сторона міжособистісних відносин що виявляються у вигляді сукупності психологічних умов, які сприяють або перешкоджають продуктивній спільній діяльності і всебічному розвитку особистості в групі.
Питання згуртованості колективу, командоутворення, завжди дуже актуальні і перспективні, оскільки освітній процес змінюється і зростають вимоги до психологічного включення учнів у ту чи іншу діяльність.
Тому я хотіла б поділитися з вами методикою, яка не тільки сприяє згуртування шкільного колективу, а і дозволяє робити дуже цікаві спостереження за ним.
Дім, у якому нам добре
Нова українська школа – це школа, до якої приємно ходити учням, де прислухаються до думки школярів, учать критично мислити, не боятись висловлювати власну думку та бути відповідальними громадянами.
Школа має давати дитині різні вміння, компетентні навички. Головне її завдання — вже не забезпечення знаннями, бо вони дуже мінливі в сучасному світі, а навчити дітей, як знання і навички втілювати в життя.
Головна мета виховання учнів це формування духовно-моральної, життєво-компетентної цілісної особистості, патріота з активною позицією, іноватора здатного самореалізовуватися в соціумі як професіонал. У новій школі діти мають бути почутими. Треба допомогти учневі стати самим собою, щоб він міг приймати самостійні рішення, самостійно робити вибір і ставати творцем своєї долі. А для цього потрібна свобода вибору. І цьому вибору треба довіряти.
Тому перед практичними психологами стоїть багато задач із розвитку необхідних якостей та властивостей особистості учнів.
З упевненістю можна стверджувати, що саме колектив є інструментом створення оптимальних психологічних і соціальних умов для всебічного гармонійного розвитку особистості, розкриття і розгортання її фізичних і психічних потенцій. А мікроклімат у школі – це якісна сторона міжособистісних відносин що виявляються у вигляді сукупності психологічних умов, які сприяють або перешкоджають продуктивній спільній діяльності і всебічному розвитку особистості в групі.
Згуртованість колективу - це поняття, що розкриває особливості міжособистісних відносин в колективі, єдність ціннісних орієнтацій, єдність цілей і мотивів діяльності в межах спільної роботи. Дружні контакти під час роботи і після неї, співпрацю і взаємодопомогу формують хороший соціально-психологічний клімат.
Фактор, що впливає на соціально-психологічний клімат колективу, обумовлений індивідуальними та психологічними особливостями кожного з її членів. Тому для формування того або іншого соціально-психологічного клімату колективу мають значення не стільки психологічні якості членів, скільки ефект їх поєднання.
Загальна ціль: досягти хороших міжособистісних відносин (специфіки формальних і неформальних організаційних зв'язків у колективі і співвідношення між ними), демократичного рівня в колективі, оптимального рівня психологічної сумісності колективу.Створити такі умови для процвітання класу, щоб учні відчували себе "командою". Однією з ознак команди є згуртованість, взаємовиручка, підтримка і одночасно вимогливість до себе та інших. Одним з найважливіших показників, що колектив це "команда" - є хороший соціально-психологічний клімат, тобто такий стан у колективі, коли кожному його члену надаються оптимальні умови для реалізації його здібностей і схильностей.
Навіть у концепції Нової української школи, яка включає в себе розвиток ключових компетенцій, є такі розвитки, які можливі лише за умовою згуртованості учнівського колективу. Наприклад, такі компетенції, як:
- Уміння навчатися впродовж життя. Здатність до пошуку та засвоєння нових знань, набуття нових вмінь і навичок, організації навчального процесу (власного і колективного), зокрема через ефективне керування ресурсами та інформаційними потоками, вміння визначати навчальні цілі та способи їх досягнення, вибудовувати свою навчальну траєкторію, оцінювати власні результати навчання, навчатися впродовж життя.
Питання згуртованості колективу, командоутворення, завжди дуже актуальні і перспективні, оскільки освітній процес змінюється і зростають вимоги до психологічного включення учнів у ту чи іншу діяльність.
Тому я хотіла б поділитися з вами методикою, яка не тільки сприяє згуртування шкільного колективу, а і дозволяє робити дуже цікаві спостереження за ним.
Методика
«Дім, у якому нам добре»
Мета: згуртування колективу, розвиток навичов співпраці, конструктивної конкуренції, творчої уяви.
Завдання:
- згуртувати клас;
- розвивати навички невербального спілкування;
- розвивати вміння прислухатися до думки інших та проявляти лідерськи якості;
- розвивати емоційну лабільність у процесі до командної роботи.
Обладнання: 4 аркуші ватману (з’єднаних у великие полотно.), фарби гуашь, 1 великий пензлик з мотузками, прив’язаними до ручки, довжиною 70-90 см, ємкість для фарби (глибокі тарілки з фарбою 8-ми кольорів), відро з водою, скотч.
Попередня підготовка. Аркуші паперу потрібно склеїть по 4 листи, щоб вийшло великие полотно. До пензлика прив’язати мотузки з урахуванням кількості учасників (наприклад у класі 10 учнів, тому до пензлика потрібно прив’язати 10 мотузок). Розвести фарби у ємкості. Ємкості ставлять у рядок на певну відстань.
Час роботи: 30-40 хвилин.
Вік: 12-16 років.
Хід роботи
Учням потрібно розібрати по мотузці і тримати пензлик за мотузки. Колективно потрібно намалювати малюнок на тему: «Дім, у якому нам добре».
Під час роботи треба пам’ятати про правила:
1) «ми не розмовляємо»;
2) свої почуття та думки можно показувати за допомогою міміки та жестів;
3) пензлик можно брати у руки лише тоді, коли миємо у воді.
Обговорення:
- Наскількі вам вдалось бути у різних ролях? (Наприклад, лідер, генератор ідей, виконавець, блокиратор роботи групи)
- Як можно назвати одним словом взаємодію у вашій групі?
- Найемоційніша людина в групі?
- Хто був найраціональнішим?
- Хто у команді був генератором ідей?
- Як вам працювалось у групі?
- Які емоції ви переживали?
- Який корисний досвід ви для себе взяли з цієї командної роботи?
Висновки:
Методика дозволяє визначити соціометричний статус кожного з учнів даного класу, показати учням можливості вияву лідерства та старанності, дає можливість отримати новий досвід групової творчої взаємодії та озвучити у коректній формі претензії до інших учнів.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Молочко М.В. Формування сприятливого соціально-психологічного клімату в педагогічному колективі дошкільного закладу //Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики: Збірник наукових праць / Ред. кол. Гузій (відп. ред.) та ін. – К.: НПУ, 2001. – Вип.6. – С.246-252.
2. Молочко М.В. Формування соціально-психологічного клімату в педагогічному колективі //Рідна школа. – 2004. - №4. – С.52-53.
3. Тарарина Е.В . Практикум по арт-терапии: шкатулка мастера
4. Концепція Нової української школи (документ ухвалений рішенням колегії Міністерства освіти і науки України від 27.10.2016 р. № 10);
5. Стратегія національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016–2020 роки (Указ Президента України від 13.10.2015 р. № 580/2015)
6. Національна стратегія з оздоровчої рухової активності в Україні на період до 2025 року
7. «Рухова активність – здоровий спосіб життя – здорова нація» (Указ Президента від 09.02.2016 р. № 42/2016