Тренінгове занятт "Сьогодні гра - відповідальність завтра"

Про матеріал
Тренінгове заняття з метою формування екологічної компетентності у підростаючого покоління, усвідомлення ними цінності та унікальності природи, виховання бережливого ставлення до довкілля та його чистоти.
Перегляд файлу

Тренінгове заняття

Тема: «Сьогодні гра – відповідальність завтра»

 

І

Організаційна частина

  1. Представлення тренера.
  2. Оголошення теми та мети тренінгу.
  3. Вправа «Знайомство «Усе про себе».
  4. Вправа «Дерево очікувань».
  5. Вироблення правил роботи групи «Сонечко – промінчики».

35 хв.

5 хв.

5 хв.

10 хв.

5 хв.

10 хв.

ІІ

Основна частина

1. Вправа «Модель Землі».

2. Вправа «Цінності».

3. Вправа «Лист нащадкам».

4. Рухлива вправа «Ураган».

5. Вправа «Інтерв’ю».

6.Інформаційне повідомлення «Сміття – проблема сьогодення».

7.Мозковий штурм «Що таке сміття? Чим воно загрожує здоров’ю людей?».

8.Вправа «Рухавка»

1 год. 5 хв.

15 хв.

10 хв.

10 хв.

5 хв.

15 хв.

5 хв.

 

20 хв.

 

5хв.

ІІІ

Заключна частина

1. Вправа «Чи справдились ваші очікування?».

2. Вправа «Мікрофон»

3. Вправа «Дерево – символ життя»

20 хв.

5 хв.

5 хв.

10 хв.

 

Мета: формування екологічної компетентності у підростаючого покоління, усвідомлення ними цінності та унікальності природи, виховання бережливого ставлення до довкілля та його чистоти.

Оформлення: фліп-чарт, стільці (по кількості учасників), 3 столи.

Обладнання:  глобус, стікери, маркери, ручки, олівці, ватман, яблуко, ніж.

 

Зміст тренінгового заняття:

І. Організаційна частина (35 хв.)

Меблі в аудиторії мають бути розставлені таким чином, щоб сприяти спілкуванню між тренером і учасниками.

1.Представлення тренера (5 хв.)

2.Оголошення теми та мети тренінгу (5 хв.) 

Рідна природа… Ці слова сповнені глибокого і хвилюючого змісту. Перед кожним із нас постає неосяжний, розмаїтий світ рослин і тварин, чарівні краєвиди, чисті джерела, глибокі озера, дрімучі ліси та високі гори. Юне серце завжди відкрите красі природи. Зачаровує солов’їна пісня, вабить голубінь ріки, зворушує шепіт пшениці. Барви і музика земних чарів живуть у нас.

З давніх-давен природа була основою життя людини. У ній людина знаходила все для задоволення своїх потреб: їжу, одяг, житло. Проте природа не безмежна у своїй щедрості, не залишається байдужою до проявів споживацького, егоїстичного ставлення до неї. Кожен з нас має усвідомити, що сьогоднішня наша поведінка, наше недбале ставлення до природи може призвести до тяжких наслідків у майбутньому. Адже, граючись сьогодні, ми у відповіді за наслідки наших дій. Під час нашої зустрічі ми з вами навчимося розуміти природу, чути її голос та навчимося правильній поведінці у ній, а також визначимо шляхи вирішення екологічних проблем. Згідно з прогнозами науковців населення Землі може подвоїтись протягом наступних 50 років. Майже 12 млрд. людей повинні навчитись жити на земній кулі, довжина екватора всього 40 000 км, і не просто жити, а як добрі господарі дбати про землю – свій власний дім, оберігати її. «Усі ми пасажири одного корабля, що називається земля» – сказав Антуан де Сент-Екзюпері. Тому священний обов’язок усіх полягає у постійній турботі про благо нашого спільного дому, а отже, й про себе.

3. Вправа «Знайомство  «Усе про себе » (10 хв.)

Мета: знайомство  з  учасниками,  презентація  себе, налагодження  контакту  між  учасниками, міжособистісного спілкування в групі, створення атмосфери співпраці.

Хід вправи: учасники, сидячи у колі, передають глобус зі словами «Моє ім’я … Для Землі я бажаю … .». Потім стають у коло та виконують дії, відповідно до вказівок тренера.

Тренер. Бачите, які ми єдині, як у нас багато спільного. То ж давайте сьогодні будемо працювати  дружно і сміливо.

4. Вправа «Дерево очікувань» (5 хв.)

Мета: допомогти учасникам усвідомити власні очікування від заняття.

Хід вправи: тренер нагадує тему заняття та пропонує учасникам сформувати й озвучити власні очікування: які знання, навички вони хотіли б отримати. Учасники по черзі озвучують очікування та прикріплюють їх на плакат.

5. Вироблення правил роботи групи «Сонечко – промінчики» (10 хв.)

Мета: показати необхідність вироблення і дотримання певних правил, за якими будується взаємодія учасників групи.

Хід вправи: учасники групи пропонують правила. Затверджені правила записуються учасниками  на промінчиках, які фіксуються до сонечка.

Тренер. Для успішної роботи нашої групи ми повинні прийняти певні правила взаємодії учасників тренінгу. Правила – це закони групи, за якими вона живе під час проведення тренінгу, як і все у природі живе за певними законами. Кожен має право запропонувати своє правило, а інші – у разі необхідності – доповнити.

Якщо ми виконуватимемо ці правила, наше сонечко завжди усміхатиметься.

Орієнтовні правила «Сонечко – промінчики»:

  • дотримуватись регламенту (пунктуальність);       
  • слухати і чути;                                           
  • бути активними;
  • говорити по одному;
  • лаконічність, говорити по суті;
  • говорити від свого імені;
  • толерантність;
  • гендерна рівність;
  • право власної думки;
  • право піднятої руки;
  • правило «стоп»;
  • правило ведучого тощо. 

ІІ. Основна частина (1 год. 5 хв.)

  1. Вправа «Модель Землі» (15 хв.)

Мета: показати обмеженість та вичерпність природних ресурсів на Землі.

Хід вправи: тренер за допомогою яблука, розділяючи його на відповідні частини, демонструє учасникам ділянку Землі, зайняту людством та придатну для життя. Після чого відбувається обговорення.

Тренер. Уявіть собі, що яблуко – це наша планета Земля.

  1. Поділимо яблуко на чотири частини. Три чверті яблука – це Світовий океан. Відкладемо їх.
  2. Одна четверта – це суходіл. Розріжемо їх навпіл. Одна половина – це території, що є малопридатними для життя людей.: полярні області, пустелі, болота, високі та скелясті гори.
  3. 1/8 частина – територія, на якій живуть люди (не обов’язково вирощують продукти харчування).
  4. Розріжемо 1/8 частину ще на 4 частини. 3 частини – скелясті, вологі, голодні, не придатні для сільського господарства. Це землі, де розташувалися міста, села, заводи тощо, тому там не вирощують продукти харчування.
  5. Що ж залишилося? – 1/32. Обережно знімемо шкірку з частини яблука. Вона символізує тоненький шар на поверхні земної кори, котрий дає усьому людству їжу. Його середня глибина менша ніж 2 метри. Він забезпечує обмежену кількість продуктів харчування.

Які ми можемо зробити висновки?

Висновки: природні ресурси вичерпні; більшість природних ресурсів вичерпні та не відновлювані; людина нераціонально використовує природні багатства; забруднення навколишнього середовища.

2. Вправа «Цінності» (10 хв.)

Мета: формування екологічної свідомості учасників, усвідомлення необхідності компонентів природи.

Хід вправи: учасники по черзі називають об’єкти та явища природи, без яких вони не можуть жити, у порядку важливості, які тренер фіксує на дошці. Потім викреслюючи по одному, починаючи з останнього, учасники дають відповідь на запитання: «Яким стане життя без зниклого компонента?».

Питання для обговорення:

  • Що ви відчули, коли усвідомили необхідність компонентів природи?
  • Чи завжди ви бережливо ставитесь до природи? 

3. Вправа «Лист нащадкам» (10 хв.)

Мета: усвідомити необхідність охорони навколишнього середовища.

Хід вправи: учасники діляться на три групи («вода», «повітря», «ґрунт»), складають лист своїм нащадкам, описавши екологічну ситуацію своєї оболонки, своє ставлення до неї, свої рекомендації, щодо вирішення «екологічної проблеми». Кожна група презентує свій лист та відбувається обговорення.

Тренер. На сьогоднішній день ми бачимо стрімке та інтенсивне втручання людини у природні процеси, що зумовило реальну загрозу існування навколишнього середовища. Все частіше ми чуємо вислови «екологічна проблема», «екологічна катастрофа», «екологічна криза» тощо.

 Великий інтерес суспільства до екологічних проблем доводить, що сьогодні охорона природи є справою на лише спеціалістів різних галузей знань, а й кожного з нас. Все частіше постає запитання: «Що ми – прості люди можемо зробити для природи, як можемо протистояти усім екологічним проблемам. Що можемо зробити для само порятунку та порятунку природи».

Земля – наш дім. Життя людини напряму залежить від природи. Людина щодня наносить їй тяжкі рани, тож давайте стане експертами та спробуємо допомогти їй.

Висновки: берегти природу, охороняти та раціонально використовувати її багатства.

4. Рухлива вправа «Ураган» (5 хв.)

Мета: зняти напруження, за допомогою руху змінити місце перебування.

Хід вправи: учасники мають змінити своє місце, відреагувавши на слова тренера: «поміняйтеся місцями ті, у кого блакитні очі», «… у кого є домашня тварина», «… хто пив сьогодні чай» тощо.

5. Вправа «Інтерв’ю» (15 хв.)

Мета: усвідомлення необхідності охорони навколишнього середовища.

Хід вправи: учасники діляться на три групи («флора», «фауна», «людина»). Групи «флора» та «фауна» отримують картки з назвами представників того чи іншого  царства (дощовий черв’як, жаба, безпритульний собака, бджола, муха, мураха, будяк, калина, бузина, липа, лопух тощо) та мають уявити себе цим об’єктом й дати відповіді на запропоновані запитання та представити його таким чином щоб представники групи «людина» впізнали здогадались хто це. Всі інші долучаються до обговорення.

Тренер. Від неправильної поведінки людей найчастіше страждає флора та фауна, її представники.

Запитання і завдання для учасників «флори» і «фауни»:

1. Яка ваша роль у природа?

2. Опишіть себе так, щоб сподобалося іншим?

3. Розкажіть чи заважає вам сусідство з людьми?

Запитання для «людей»:

1. Чи усі об’єкти природи вам подобаються?

2. Чи є серед них ті, вам не подобаються?

3. Чи є необхідність у тому щоб змінити своє ставлення?

6. Інформаційне повідомлення «Сміття – проблема сьогодення» (5 хв.)

Мета: привернення уваги до актуальної екологічної проблеми сучасності – сміття.

Тренер. Поряд з усіма «екологічними проблемами» на сьогоднішній день є актуальною проблема – сміття. В сучасному світі сміття поступово стає чудовиськом цивілізації, а люди прирекли себе жити серед цих «рукотворних пам’яток» своєї ж безтурботності. Підвищення якості життя пропорційне збільшенню кількості відходів, що продукує людство. Статистика каже, що звичайна сім’я викидає щоденно в середньому 5 кг сміття. Звичайне сміття оточує нас скрізь: воно під ногами, в лісі, в кущах, в річках, морях, під вікнами багатоповерхівок. В смітті граються діти. Воно стало атрибутом нашого життя. Екологи називають проблему засміченості екологічною катастрофою. Скоро сміття поглине нас, нашу цивілізацію. Наша «блакитна» планета Земля незабаром може покритися сміттям. За статистикою Україна посідає перше місце в Європі за кількістю відходів на душу населення… і є лідером по кількості онкохворих та хворих на алергію і серцево-судинні захворювання.

7. Мозковий штурм «Що таке сміття? Чим воно загрожує здоров’ю людей» (20 хв.)

Мета: формування екологічної свідомості учасників, усвідомлення проблеми засміченості, вплив на довкілля та здоров’я людей; пошук шляхів подолання проблеми.

Хід вправи: учасники називають види сміття та наслідки його накопичення та розпаду. Тренер фіксує «сміття» та «загрози» на дошці у двох колонка. (наприклад: СМІТТЯ: поліетилен, пластмаса, скло, будівельні відходи, залишки їжі, метали, деревина, дрібне побутове сміття, папір, непотрібні речі. ЗАГРОЗИ: сморід – хвороби дихальних шляхів, астма, алергія, отруєння, хвороби печінки; виділення хімічних речовин – отруєння, хвороби печінки, нирок, очей, рак; забруднення водойм – неможна купатися, отруєння, хвороби шкіри, мор риби, лептоспіроз). Потім тренер знайомить учасників з типовим складом побутових відходів та за допомогою групи формулює рекомендації щодо зменшення сміття у місті.

Відбувається обговорення та робляться висновки.

Висновок: сміття, його величезна кількість навколо призводить не лише до засміченості, а й до хвороб людини. Вирішення проблеми побутових відходів можливе завдяки впровадженню роздільного сортування сміття.

Типовий склад міських відходів:
       папір – 14%
       мілке сміття – 17,9%
       гума, шкіра, деревина – 8,1%
       харчові відходи – 7,5%
       метали – 8,7%
       скло – 8,21%
       інше – 1,6%

Рекомендації щодо зменшення сміття:

  1. Впровадити обов`язкову систему роздільного збору й сортування сміття. (Разом сміття, по одному цінна сировина)
  2. Створення заводів по переробці сміття.
  3. Створення сучасних очисних систем для стічних вод на підприємствах.
  4. Використання  нової техніки.
  5. Створення екологічно-чистих технологій переробки та знешкодження.
  6. Штраф за викидання сміття.
  7. Друге життя непотрібних речей.
  8. Організація суботників.
  9. Креативні ємності для сміття.
  10. Агітаційна робота.

8. Вправа «Рухавка» (5 хв.)

Мета: зняття фізичної та емоційної напруги.

Хід вправи: учасники стають в коло та виконують рухи, відповідно до слів тренера.

Текст гри:

  1. Якщо ви вважаєте, що потрібно економити воду, плесніть у долоні.
  2. Якщо ви закриваєте воду, коли чистите зуби, – підстрибніть.
  3. Якщо ви, помітивши комаху у своєму будинку, допомагаєте їй вибратися назовні, а не вбиваєте – почухайте носа.
  4. Якщо вам не подобається запах бруду – махніть рукою перед своїм обличчям.
  5. Якщо ви смітите на вулицях – встаньте.
  6. Якщо ви вимикаєте світло, виходячи з кімнати – затуліть очі рукою.
  7. Якщо ваші батьки палять – кліпніть очима.
  8. Якщо ви ощадно використовуєте папір, а не витрачаєте його марно, – тупніть ногою.
  9. Якщо, на вашу думку, оберігати довкілля – добра справа, візьміться за руки.

ІІІ. Заключна частина (20 хв.)

1. Вправа «Чи справдились ваші очікування?» (5 хв.)

Мета: перевірити чи справдились очікування учасників від тренінгового заняття.

Хід вправи: кожен учасник  по черзі підходить до дерева очікувань і коментує, чи справдились його очікування.

2. Вправа «Мікрофон» (5 хв.)

Мета: формування екологічної компетентності.

Хід вправи: учасники зі словами «Що я буду робити, щоб світ навколо став чистішим…» передають по колу з рук в руки глобус.

3. Вправа «Дерево символ життя» (10 хв.)

Мета: систематизувати отримані знання.

Хід вправи: кожен учасник прикріплює стрічку до гілки (імпровізованого дерева) з побажаннями для планети.

Тренер. Дерево – символ життя, а ми його гілочки. То ж прикрасимо його, за допомогою цих стрічок, і висловимо свої найщиріші побажання нашій планеті.