Тренінгове заняття для педагогів «Попередження виникнення стресів та формування стратегій антистресової поведінки учасників навчально-виховного процесу"

Про матеріал
Психолого-педагогічний семінар у формі тренінгового заняття для педагогів «Попередження виникнення стресів та формування стратегій антистресової поведінки учасників навчально-виховного процесу». Мета: профілактика емоційного вигорання педагогів, підвищення обізнаності щодо поняття стрес, ознайомити з методами боротьби зі стресовими ситуаціями; розвивати стресостійкість та позитивне мислення.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

Тренінгове заняття для педагогів

 

«Попередження виникнення стресів та формування стратегій антистресової поведінки учасників навчально-виховного процесу»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета: профілактика емоційного вигорання педагогів, підвищення обізнаності щодо поняття стрес, ознайомити з методами боротьби зі стресовими ситуаціями; розвивати стресостійкість та позитивне мислення.

Цільова група: педагоги.

Форма проведення: заняття з елементами тренінгу.

 

Хід заняття

 

 

 Вступне слово.

Шановні колеги розпочинаємо III засідання психолого – педагогічного семінару на тему «Попередження виникнення стресів та формування стратегій антистресової поведінки учасників навчально-виховного процесу». Проведемо засідання у формі тренінгового заняття.

Відомо, що людина може переживати стрес як в екстремальних умовах (підкорюючи світовий океан, гори), так і в звичайному житті. При цьому різко зростають психологічне і фізіологічне навантаження. У своєму житті практично кожна людина відчувала стрес.

Стрес – це сукупність захисних фізіологічних реакцій організму, які виникають у відповідь на вплив різноманітних несприятливих факторів (тобто стресорів).

Стрес – це не те, що з нами трапляється, а те, як ми це сприймаємо.

З одного боку, можна сказати, що стрес необхідний у житті людини. Він допомагає пристосуватися до нових умов, впливає на працездатність, творчість, навчає нас бути впевненими в собі. Але водночас стрес, якщо він діє довго, може стати руйнівним для людини, від нього потерпають найслабші органи.

Як писав Г. Сельє: «Стрес – складова частина життя, і в помірних дозах він додає життю смак і аромат».

 

  1. Відеопрезентація  «Життя».

Пропоную переглянути відеопрезентацію із висловами про життя, щоб ми трохи замислилися і не забували про його цінність

 

  1. Інформаційне повідомлення «Стресори. Стрес».

Стан стресу викликають стресори. Стресорами можуть бути фізичні та психічні подразники, реальні чи уявні.

Які ж ознаки стресу: емоційна напруженість, страх, тривога, підвищення тиску, пришвидшення серцебиття, м’язове напруження, неможливість висловитися тощо.

Розрізняють такі види стресу:

  • Еустрес – це стрес, спричинений позитивними стресорами (весілля, народження дитини, виграш у лотерею). Тобто це дія позитивних емоцій, натхнення…
  • Дистрес спричинений негативними стресорами, тобто дія негативних емоцій у ситуаціях горя, нещастя, хвороби, що знижує опірність організму до несприятливих чинників середовища, виснажує людину.

Як людина реагуватиме в тій чи іншій стресовій ситуації, залежить від її індивідуальних особливостей. Один і той  самий стресор може стати для однієї людини стимулом для саморозвитку, а іншу призвести до сильних переживань.

Прикладом може бути дитяча казка про двох жабенят, які потрапили до глечика зі сметаною.

Одне жабенятко поборсалося трохи й вирішило, що не варто марно старатися, склало лапки й захлинулося. А друге нічого не вирішувало, не міркувало (часу не було): воно стрибало дедалі вище, бо дуже хотіло вибратися на волю. І ось жабеня відчуло опору – це під ним утворилася грудка масла, жабеня легко відштовхнулося й вистрибнуло з глечика.

Ось так і людина – у стані емоційного збудження втрачає владу над собою, починає робити вчинки, які потім сама ж засуджує.

 

  1. Мозковий штурм.

Учасникам заняття пропоную побудувати асоціативний ряд до поняття «стрес».

Складовими стресу є:

 

С – страх;

Т – тривожно-лякливий стан або тривожність;

Р – ризик;

Е – емоції негативні;

С – страждання.

 

  1. Експрес – тест «Чи схильні ви до стресу?»

Варіанти відповідей: «так» і «ні».

  • Чи запитуєте ви в себе (хоча б інколи), чи варто жити?
  • Чи вважаєте ви, що ведете неправильний спосіб життя?
  • Чи почуваєтеся ви винним, коли нічого не робите вдома – тільки відпочиваєте, спите й дивитеся телевізор?
  • Чи вважаєте ви себе оптимістом?
  • Чи не здається вам, що ви втратили контроль над своїм життям?
  • Чи відчуваєте ви сильне напруження в непередбачених ситуаціях?
  • Чи відчуваєте ви напруження в конфліктних ситуаціях?
  • Чи виникає у вас  відчуття безпорадності, якщо вам щось не вдається?
  • Чи відстоюєте ви свої погляди?
  • Чи вважаєте ви причиною невдачі інших людей або обставини, які не залежать від вас?

Чим більша кількість позитивних відповідей, тим більша схильність до стресу.

 

  1. Інформаційне повідомлення «Вплив стресу на організм».

Розрізняють позитивний і негативний вплив стресу на організм людини.

 При позитивному впливі покращується імунітет, відступають хвороби, людина відчуває радість, відмінно виглядає і чудово себе почуває.

 Негативний вплив надовго вибиває людину із колії і помітно підриває здоров’я. Тому необхідно якнайшвидше виходити із цього стану. І одним із способів може бути терапія кольором.

 

  1. Вправа «Терапія кольором».

Науково доведено, що різні кольори по-різному впливають на емоційний стан людини. Похмурі та тьмяні кольори оточують нас щодня і асоціюються із млявістю і негативом. Тому варто звертати увагу на соковиті та веселі кольори, застосовувати їх в інтер’єрі, одязі та аксесуарах.

 

  1. Вправа «Життєствердні вислови та вірші».

Дуже корисно розмістити на робочому місці чи столі чи в робочому блокноті вислови, які формують позитивне мислення. Це можуть бути: мотиватори, вислови, вірші, лозунги, картинки.

Ось, наприклад, я знайшла такий вірш:

 

Учитесь управлять собой,

Во всем ищите добрые начала,

И, споря с трудною судьбой,

Умейте начинать сначала.

Споткнувшись, самому вставать,

В себе самом искать опору,

При быстром продвиженьи в гору

Друзей в пути не растерять.

Не злобствуйте, не исходите ядом,

Не радуйтесь чужой беде,

Ищите лишь добро везде,

Особенно упорно в тех, кто рядом.

Не умирайте, пока живы!

Поверьте, беды все уйдут:

Несчастья тоже устают,

И завтра будет день счастливый!

(Мерзляков Ю. А.)

 

Або вислови:

 

Нас вбиває не саме стрес, а наша реакція на нього (Ганс Сельє)

 

Я вирішив дивитися на життя, як на свято, а не привід для стресу.

(Мартін Шорт)

 

  1. Вправа «Відеоролик із обговоренням «Баранчик та Кролін»».

Кожна людина, яка переживає стрес та відчай, має пам’ятати, що життя часто перевіряє людей на міцність, випробовує. І після кожного «випробування» ми отримуємо винагороду, як це сталося з героєм нашого мультяшного відеоролика.

Питання для обговорення:

  1. Яка мораль історії з баранчиком?
  2. Чи трапляються подібні ситуації в нашому житті?

Ось так буває і в нас,коли ми падаємо духом. Добре, коли є поруч люди, які можуть допомогти вийти зі складних ситуацій.

  1. Вправа «Стакан чистої води».

А зараз, ще хочу продемонструвати наочний приклад із стаканом води. Подивіться, вода в стакані чиста і прозора, вона символізує чистоту людської душі.

Добавимо сюди сіль – це гіркі, образливі, необдумані слова, які ми говоримо один одному та плітки, які розпускаємо.

Тепер добавимо перець – це наш гнів, зло, які ми не можемо контролювати і зриваємося один на одного.

І на кінець – глину  - це наші погані, недостойні вчинки по відношенню до інших.

А тепер подивіться, що ми отримали і подумайте: коли ця душа очиститься? Чи буде людська душа відкрита і щира після цього? Ні, звичайно. А якщо говорити про вплив на дітей, то тут буде доречний вислів: «Що кинемо, те і будемо споживати».

 

  1. Підбиття підсумків заняття.

Тож, шановні колеги, бажаю вам усім добра і хорошого настрою. Помічайте позитивні дрібниці навколо себе, цінуйте один одного і просто радійте життю.

doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
9 жовтня 2023
Переглядів
331
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку