Тренінгове заняття для педагогів
«Попередження виникнення стресів та формування стратегій антистресової поведінки учасників навчально-виховного процесу»
Мета: профілактика емоційного вигорання педагогів, підвищення обізнаності щодо поняття стрес, ознайомити з методами боротьби зі стресовими ситуаціями; розвивати стресостійкість та позитивне мислення.
Цільова група: педагоги.
Форма проведення: заняття з елементами тренінгу.
Хід заняття
Вступне слово.
Шановні колеги розпочинаємо III засідання психолого – педагогічного семінару на тему «Попередження виникнення стресів та формування стратегій антистресової поведінки учасників навчально-виховного процесу». Проведемо засідання у формі тренінгового заняття.
Відомо, що людина може переживати стрес як в екстремальних умовах (підкорюючи світовий океан, гори), так і в звичайному житті. При цьому різко зростають психологічне і фізіологічне навантаження. У своєму житті практично кожна людина відчувала стрес.
Стрес – це сукупність захисних фізіологічних реакцій організму, які виникають у відповідь на вплив різноманітних несприятливих факторів (тобто стресорів).
Стрес – це не те, що з нами трапляється, а те, як ми це сприймаємо.
З одного боку, можна сказати, що стрес необхідний у житті людини. Він допомагає пристосуватися до нових умов, впливає на працездатність, творчість, навчає нас бути впевненими в собі. Але водночас стрес, якщо він діє довго, може стати руйнівним для людини, від нього потерпають найслабші органи.
Як писав Г. Сельє: «Стрес – складова частина життя, і в помірних дозах він додає життю смак і аромат».
Пропоную переглянути відеопрезентацію із висловами про життя, щоб ми трохи замислилися і не забували про його цінність
Стан стресу викликають стресори. Стресорами можуть бути фізичні та психічні подразники, реальні чи уявні.
Які ж ознаки стресу: емоційна напруженість, страх, тривога, підвищення тиску, пришвидшення серцебиття, м’язове напруження, неможливість висловитися тощо.
Розрізняють такі види стресу:
Як людина реагуватиме в тій чи іншій стресовій ситуації, залежить від її індивідуальних особливостей. Один і той самий стресор може стати для однієї людини стимулом для саморозвитку, а іншу призвести до сильних переживань.
Прикладом може бути дитяча казка про двох жабенят, які потрапили до глечика зі сметаною.
Одне жабенятко поборсалося трохи й вирішило, що не варто марно старатися, склало лапки й захлинулося. А друге нічого не вирішувало, не міркувало (часу не було): воно стрибало дедалі вище, бо дуже хотіло вибратися на волю. І ось жабеня відчуло опору – це під ним утворилася грудка масла, жабеня легко відштовхнулося й вистрибнуло з глечика.
Ось так і людина – у стані емоційного збудження втрачає владу над собою, починає робити вчинки, які потім сама ж засуджує.
Учасникам заняття пропоную побудувати асоціативний ряд до поняття «стрес».
Складовими стресу є:
С – страх;
Т – тривожно-лякливий стан або тривожність;
Р – ризик;
Е – емоції негативні;
С – страждання.
Варіанти відповідей: «так» і «ні».
Чим більша кількість позитивних відповідей, тим більша схильність до стресу.
Розрізняють позитивний і негативний вплив стресу на організм людини.
При позитивному впливі покращується імунітет, відступають хвороби, людина відчуває радість, відмінно виглядає і чудово себе почуває.
Негативний вплив надовго вибиває людину із колії і помітно підриває здоров’я. Тому необхідно якнайшвидше виходити із цього стану. І одним із способів може бути терапія кольором.
Науково доведено, що різні кольори по-різному впливають на емоційний стан людини. Похмурі та тьмяні кольори оточують нас щодня і асоціюються із млявістю і негативом. Тому варто звертати увагу на соковиті та веселі кольори, застосовувати їх в інтер’єрі, одязі та аксесуарах.
Дуже корисно розмістити на робочому місці чи столі чи в робочому блокноті вислови, які формують позитивне мислення. Це можуть бути: мотиватори, вислови, вірші, лозунги, картинки.
Ось, наприклад, я знайшла такий вірш:
Учитесь управлять собой,
Во всем ищите добрые начала,
И, споря с трудною судьбой,
Умейте начинать сначала.
Споткнувшись, самому вставать,
В себе самом искать опору,
При быстром продвиженьи в гору
Друзей в пути не растерять.
Не злобствуйте, не исходите ядом,
Не радуйтесь чужой беде,
Ищите лишь добро везде,
Особенно упорно в тех, кто рядом.
Не умирайте, пока живы!
Поверьте, беды все уйдут:
Несчастья тоже устают,
И завтра будет день счастливый!
(Мерзляков Ю. А.)
Або вислови:
Нас вбиває не саме стрес, а наша реакція на нього (Ганс Сельє)
Я вирішив дивитися на життя, як на свято, а не привід для стресу.
(Мартін Шорт)
Кожна людина, яка переживає стрес та відчай, має пам’ятати, що життя часто перевіряє людей на міцність, випробовує. І після кожного «випробування» ми отримуємо винагороду, як це сталося з героєм нашого мультяшного відеоролика.
Питання для обговорення:
Ось так буває і в нас,коли ми падаємо духом. Добре, коли є поруч люди, які можуть допомогти вийти зі складних ситуацій.
А зараз, ще хочу продемонструвати наочний приклад із стаканом води. Подивіться, вода в стакані чиста і прозора, вона символізує чистоту людської душі.
Добавимо сюди сіль – це гіркі, образливі, необдумані слова, які ми говоримо один одному та плітки, які розпускаємо.
Тепер добавимо перець – це наш гнів, зло, які ми не можемо контролювати і зриваємося один на одного.
І на кінець – глину - це наші погані, недостойні вчинки по відношенню до інших.
А тепер подивіться, що ми отримали і подумайте: коли ця душа очиститься? Чи буде людська душа відкрита і щира після цього? Ні, звичайно. А якщо говорити про вплив на дітей, то тут буде доречний вислів: «Що кинемо, те і будемо споживати».
Тож, шановні колеги, бажаю вам усім добра і хорошого настрою. Помічайте позитивні дрібниці навколо себе, цінуйте один одного і просто радійте життю.