Розв'язання конфліктів, розвиток навичок довірчого спілкування учасників тренінгу.
Тренінгове заняття для вчителів
Тема: Шляхи попередження та розв’язання конфліктів у школі.
Ольга Рак, психолог Сумської гімназії №1, м. Суми
Мета: популяризація тренінгу як форми навчання та методу розв’язання конфліктів; розвиток навичок довірчого спілкування учасників тренінгу; активізація творчого пошуку та досвіду учасників тренінгу; створення доброзичливої, довірчої атмосфери в групі.
Цільова група: класні керівники
Кількість учасників: 8-10 осіб
Тривалість заняття: 1 год.
Обладнання:
План проведення
№ |
Зміст діяльності |
Орієнтовна тривалість вправ, хв.. |
1. |
Вступне слово психолога |
5 хв. |
2. |
Вправа: «Знайомство» |
5 хв. |
3. |
Вправа: «Очікування» |
5 хв. |
4. |
Вправа: «Незакінчене речення» |
7 хв. |
5. |
Робота в малих групах «Причини конфліктів у школі» |
10 хв. |
6. |
Рольова гра «Конфліктна ситуація» |
10 хв. |
7. |
Рольова гра «Конфліктна ситуація» |
2 хв. |
8. |
Релаксаційна вправа «Небо»
|
10 хв. |
9. |
Вправа «Мої відчуття» Вправа «Мої відчуття» |
5 хв. |
Хід проведення
1.Вступне слово психолога… 5 хв.
Доброго дня, шановні присутні! Сьогодні ми проведемо нашу зустріч у формі тренінгу. Тренінг – це навчання досвідом. Він передбачає те, що присутні мають змогу поділитися й обмінятися між собою знаннями та проблемами, а також попрацювати разом над пошуком рішення. Це чудова форма для налагодження спілкування, профілактики конфліктів у шкільному середовищі, адже не секрет, що бувають непорозуміння між учнями, а також між вчителями й учнями.
А чому трапляються непорозуміння та конфлікти? Є таке українське прислів’я: «В лісі лист, а у світі люди одне на одного не схожі». Мабуть, це одна із причин. Люди різні, з різним досвідом, різними переконаннями, принципами. Тому відповідно і тема нашого тренінгу…(проговорюю тему, мету).
Тренінгова форма роботи вимагає довіри до групи, тому нам потрібно виробити спільні правила для роботи. Я пропоную такі (правила на плакаті).
Правила прийнято. Дякую. Кожен має їх дотримуватися.
Вправа: «Знайомство» 5 хв.
Мета: поглибити знання учасників тренінгу про своїх колег, зняти психологічне напруження.
Кожному учаснику пропоную написати своє ім’я, і на першу літеру свого імені – будь-яку рису свого характеру.
Вправа: «Очікування» 5 хв.
Пропоную кожному учасникові закінчити речення: «Я чекаю від тренінгу…», «Я б хотів…».
Інформаційне повідомлення.
Тема нашої зустрічі – «Шляхи попередження та розв’язання конфліктів у школі». Але чи всі ми однаково сприймаємо конфлікти?
Вправа: «Незакінчене речення» 7 хв.
Пропоную всім по черзі продовжити речення: «Конфлікт для мене – це…»
Отже, кожен по-своєму сприймає конфлікт, із різними емоціями, і для більшості це малоприємне явище. Як свідчить практика, тривалі, нерозв’язані конфлікти призводять до відчуження в колективі, до погіршення психологічного клімату в будь-якій групі (педколективі, класі, сім’ї). Тому конфлікти потрібно розв’язувати.
Та спочатку треба з’ясувати причину конфлікту – це вже половина справи у його розв’язанні.
Робота в малих групах «Причини конфліктів у школі» 10 хв.
За допомогою карток, які учасники отримали, вони об’єднуються у три групи. Групу «квадрати» складають учні, групу «кола» - вчителі, групу «трикутники» - батьки.
Кожна група впродовж 3 хв. Обговорює й записує причини конфліктів у школі з погляду того, до якої групи вони належать.
Презентація – 3 хв. Аналіз спільних пунктів.
Обговорення
Інформація розв’язання конфліктної ситуації
Рольова гра «Конфліктна ситуація» 10 хв.
Хтось із групи пропонує таку конфліктну ситуацію пов’язану зі школою. Учасник, який запропонував ситуацію, обирає виконавців на певні ролі для її програвання. Учасники готуються 2 хв. Ті, хто залишився у колі, обдумують своє рішення: як би вони вчинили на місці героїв подій.
Розігрування. Обговорення
Учасникам гри пропоную повернутися в «Я»- Образ, поклавши руку на серце, назвати своє ім’я («Я знову…»).
Запитання до учасників, які спостерігали за грою
Дякую! Досвід інших людей може бути корисним, тому до нього слід прислухатися.
Способи розв’язання конфліктних ситуацій у різних людей різні. Але слід пам’ятати: «Де згода – там перемога».(Співпраця.) «З людьми завжди можна і варто домовитися!»(Компроміс, співпраця – переговори.)
Інформація наслідки конфлікту 2 хв.
Конфлікти слід розв’язувати, бо нерозв’язані конфлікти або розв’язані силоміць призводять до нервового психічного зриву, напруження. Досить часто, як наслідок, у людей виникає агресія або образа. К відомо, нашому внутрішньому стану шкодить не сам факт, а переживання з його приводу.
Релаксаційна вправа «Небо» 10 хв.
Мета: зняти психоемоційну напругу, активізувати особисті ресурси.
Психолог пропонує всім сісти зручно, заплющити очі, дихати рівномірно, спокійно, звільнитися від м’язового напруження в тілі.
Психолог: Уявіть, що сьогодні сонячний літній день. Ви лежите на траві. Відчувайте м’якість, свіжість і пахощі цієї трави. Лежачи на спині ви дивитеся в небо: чисте, безхмарне, блакитне. Подивіться ще на нього декілька секунд.
Ось у полі вашого зору з’явився метелик. Коли він пролітає над вами розгляньте його крильця, простежте, як він віддаляється зникає з поля зору.
Тепер ви помічаєте орла, летить високо в небі, простежте за його польотом, за помахом його могутніх крил. Ваш погляд – високо-високо в блакиті неба.
Тепер ви помітили цікаву хмаринку, легку та білосніжну. Вона відлітає, і перед вами лише небо. Відчуйте себе небом всеосяжним, загадковим і безмежним. Ви можете досягти всього, побачити все, проникнути скрізь, ніщо не зможе вас зупинити.
Відчуйте легкість польоту, впевненість у собі.
І промовте до себе: «Я зможу…».
Підсумки
Вправа «Мої відчуття» 5 хв.
Дякую всім за участь. До побачення.