Тренінгове заняття для педагогів «Я – успішний педагог»
Мета заняття полягає у створенні умов саморозвитку та саморозкриття працівників освіти за допомогою інтерактивної взаємодії арт-терапевтичного процесу, зняття емоційного напруження та подолання професійного вигорання педагогів.
Завдання заняття:
Матеріал: ватман, аркуші формата А4 рівній кількості присутніх, кольорові олівці, масляні фарби, конверти, музичні записи
Хід тренінгу:
1. Привітання «Сенс мого імені».
Матеріали. Все необхідне для виготовлення візитних карток (нарізані листочки паперу, фломастери, булавки та ін.).
Ведучий пропонує познайомитися і зробити це таким чином: всім учасникам групи необхідно зробити візитні картки зі своїм тренінговим ім'ям. Кожен має право взяти собі будь-яке ім'я, яким він хоче, щоб його називали в групі: своє справжнє, ігрове, ім'я літературного героя, ім'я-образ. Одночасно з оформленням візиток учасникам потрібно подумати над завданням: придумати «переклад» свого імені з невідомої мови. Потім, коли візитки готові, всім по черзі пропонується назвати своє ім'я, а потім повідомити, як воно «перекладається». Чи можна згадати дійсний переклад імені, або придумати свій, який може складатися навіть з декількох пропозицій.
Головна ідея цієї вправи – дати можливість педагогам підкреслити свою індивідуальність. Для того щоб імена запам'яталися, після привітання можна зіграти в гру «Сніжний ком».
2. Правила роботи в групі
Після знайомства ведучий пояснює особливості майбутньої форми роботи і виносить на обговорення правила взаємодії між учасниками групи.
3. Вправа «Особистість педагога»
(Проводиться в малих групах по 4 людини)
Підгрупам пропонується скласти портрет ідеального педагога. На виконання завдання відводиться 5-7 хвилин. Результатом обговорення повинен стати список якостей, які, на думку підгрупи, є невід'ємними для характеристики ідеального педагога. Малі групи висловлюються по черзі.
Зразок якостей
Перша мікрогрупа дає свій портрет ідеальної педагога і всі названі якості фіксуються на дошці. Для другої мікрогрупи робота ускладнюється за рахунок особливостей представлення свого портрета – він проходить у вигляді відповідей на запитання:
Таким чином, список доповнюється і змінюється, при цьому перша мікрогрупа має право відстоювати своє рішення, наводити аргументи на свій захист. Третій мікрогрупі належить захищати свою думку в порівнянні з вже оформленим переліком двох попередніх микрогруп, відповідаючи на вже відомі питання.
Підсумком групової дискусії є список якостей ідеального педагога, що задовольняє всіх учасників. Останнім кроком дискусії може стати або ранжирування, або виділення трьох найбільш значущих з точки зору професії якостей особистості.
4. Малювання по колу. Бачення власної професії.
Педагоги сидять у колі. В центрі розташований стіл, на якому підготовлений ватман та кольорові олівці. Ведучий пропонує познайомитися один з одним, але не у звичайний спосіб, а за допомогою малюнку. Необхідно розповісти про себе, назвати власне ім’я, де працюєте та кілька слів про свій навчальний заклад і одночасно малювати своє уявлення про власну професію, тобто створити певний символ, емблему, герб професії. Роботу починає ведучий для того, щоб зняти емоційну напругу інших. Розповівши про себе та намалювавши свій малюнок, ведучий надає слово іншому учаснику, і так далі. В кінці заняття отримаємо інформацію про кожного учасника та малюнок на ватмані. Далі можна проаналізувати малюнок, вказати на схожості та відмінності, на групову динаміку, на те, що майже всіх турбують одні й ті ж проблеми. Після цього можна переходити до другої вправи.
5. Повідомлення в малюнку
Тренер роздає учасникам поштові конверти, в які вкладено два чистих аркуша А4, і олівці.
7. Рефлексія
Після того, як конверти роздали, необхідно зробити зворотній зв’язок. Для цього можна поставити такі питання: