Тренінгове заняття для педагогів «Я – успішний педагог»

Про матеріал
Даний захід розроблено та опробовано з метою створення умов саморозвитку та саморозкриття працівників освіти за допомогою інтерактивної взаємодії арт-терапевтичного процесу, зняття емоційного напруження та подолання професійного вигорання педагогів. Можна використовувати як окремі вправи, так і вцілому весь тренінг як корекційно-розвивальний інструментарій практичного психолога при роботі з вчителями
Перегляд файлу

Тренінгове заняття для педагогів «Я – успішний педагог»

 

 Мета заняття полягає у створенні умов саморозвитку та саморозкриття працівників освіти за допомогою інтерактивної взаємодії арт-терапевтичного процесу, зняття емоційного напруження та подолання професійного вигорання педагогів.

Завдання заняття:

  1. Надати педагогам практичні засоби розвитку власної особистості за допомого творчого самовираження.
  2. Сприяти професійному зростанню педагогів методами арт-терапії.
  3. Створити умови для саморозкриття та самовідновлення власної особистості через проективний малюнок.
  4. Навчити працівників освіти практичним навичкам зняття емоційного та м’язового напруження, покращення настрою.

Матеріал: ватман, аркуші формата А4 рівній кількості присутніх, кольорові олівці, масляні фарби, конверти, музичні записи

 

Хід тренінгу:

1. Привітання «Сенс мого імені».

Матеріали. Все необхідне для виготовлення візитних карток (нарізані листочки паперу, фломастери, булавки та ін.).

Ведучий пропонує познайомитися і зробити це таким чином: всім учасникам групи необхідно зробити візитні картки зі своїм тренінговим ім'ям. Кожен має право взяти собі будь-яке ім'я, яким він хоче, щоб його називали в групі: своє справжнє, ігрове, ім'я літературного героя, ім'я-образ. Одночасно з оформленням візиток учасникам потрібно подумати над завданням: придумати «переклад» свого імені з невідомої мови. Потім, коли візитки готові, всім по черзі пропонується назвати своє ім'я, а потім повідомити, як воно «перекладається». Чи можна згадати дійсний переклад імені, або придумати свій, який може складатися навіть з декількох пропозицій.

Головна ідея цієї вправи – дати можливість педагогам підкреслити свою індивідуальність. Для того щоб імена запам'яталися, після привітання можна зіграти в гру «Сніжний ком».

 

2. Правила роботи в групі

Після знайомства ведучий пояснює особливості майбутньої форми роботи і виносить на обговорення правила взаємодії між учасниками групи.

  1.   Довіливий стиль спілкування (одна з його особливостей – називати один одного на «ти», що психологічно зрівнює всіх членів групи і ведучого).
  2.   Спілкування за принципом «тут і тепер» (говорити тільки про те, що хвилює учасників в даний момент і обговорювати те, що відбувається в групі).
  3.   Персоніфікація висловлювань (відмова від безособових мовних форм, які допомагають людям в повсякденному спілкуванні приховувати власну позицію і піти від відповідальності, свої судження висувати у формі «Я вважаю...», «Я думаю...»).
  4.   Щирість у спілкуванні (говорити лише те, що дійсно відчуваємо, або мовчати; відкрито висловлювати свої почуття по відношенню до дій інших учасників).
  5.   Конфіденційність (що відбувається на занятті не виноситься за межі групи, що сприяє розкриттю учасників).
  6.   Визначення сильних сторін (у ході обговорення обов'язково підкреслювати позитивні якості того, хто виступав).
  7.   Неприпустимість безпосередніх оцінок людини.

 

3. Вправа «Особистість педагога»

(Проводиться в малих групах по 4 людини)

Підгрупам пропонується скласти портрет ідеального педагога. На виконання завдання відводиться 5-7 хвилин. Результатом обговорення повинен стати список якостей, які, на думку підгрупи, є невід'ємними для характеристики ідеального педагога. Малі групи висловлюються по черзі.

Зразок якостей

  • гнучкість;
  • прагнення до самоактуалізації;
  • доброзичливість;
  • вміння брати відповідальність на себе;
  • комунікабельність;
  • спрямованість на особистість іншої людини;
  • прийняття себе;
  • повага чужої думки;
  • організаторські здібності;
  • вміння бачити на кілька кроків вперед;
  • креативність;
  • емпатійність.

Перша мікрогрупа дає свій портрет ідеальної педагога і всі названі якості фіксуються на дошці. Для другої мікрогрупи робота ускладнюється за рахунок особливостей представлення свого портрета – він проходить у вигляді відповідей на запитання:

  1.   З чим у списку попередньої підгрупи ви згодні?
  2.   Що ви самі пропонуєте додати?
  3.   Що в цьому списку ви б змінили, уточнили?

Таким чином, список доповнюється і змінюється, при цьому перша мікрогрупа має право відстоювати своє рішення, наводити аргументи на свій захист. Третій мікрогрупі належить захищати свою думку в порівнянні з вже оформленим переліком двох попередніх микрогруп, відповідаючи на вже відомі питання.

Підсумком групової дискусії є список якостей ідеального педагога, що задовольняє всіх учасників. Останнім кроком дискусії може стати або ранжирування, або виділення трьох найбільш значущих з точки зору професії якостей особистості.

 

4. Малювання по колу. Бачення власної професії.

Педагоги сидять у колі. В центрі розташований стіл, на якому підготовлений ватман та кольорові олівці. Ведучий пропонує познайомитися один з одним, але не у звичайний спосіб, а за допомогою малюнку. Необхідно розповісти про себе, назвати власне ім’я, де працюєте та кілька слів про свій навчальний заклад і одночасно малювати своє уявлення про власну професію, тобто створити певний символ, емблему, герб професії. Роботу починає ведучий для того, щоб зняти емоційну напругу інших. Розповівши про себе та намалювавши свій малюнок, ведучий надає слово іншому учаснику, і так далі. В кінці заняття отримаємо інформацію про кожного учасника та малюнок на ватмані. Далі можна проаналізувати малюнок, вказати на схожості та відмінності, на групову динаміку, на те, що майже всіх турбують одні й ті ж проблеми. Після цього можна переходити до другої вправи.

5. Повідомлення в малюнку

Тренер роздає учасникам поштові конверти, в які вкладено два чистих аркуша А4, і олівці.

  • На першому аркуші ви намалюєте послання на тему: «Я бачу тебе таким». Звертаю вашу увагу на точність формулювання. Саме так - «Я бачу тебе таким», а не «Ти є такий» або т. п.
  • На другому листі ви малюєте послання на тему «Ти можеш бути таким».
    На аркушах, які лежать у ваших конвертах, повинен бути тільки малюнок, ніякого тексту. Що буде на них зображено - ви самі вирішуєте. Зараз, будь ласка, мовчки виберіть того, кому ви надішлете свій лист. Це людина, якій ви хочете сказати щось важливе і значиме саме для неї.
  • Будь ласка, пронумеруйте свої послання в правому верхньому куті: цифра «один» - «Я бачу тебе таким», цифра «два» - «Ти можеш бути таким». Коли ваші послання будуть готові, помістіть їх в конверт і заклейте його. У полі «Кому» напишіть ім'я свого адресата. Заклеєний конверт ви віддасте мені, а я передаю його адресату.
  • Насамперед, я прошу не відкривати конверти тут, на занятті. Краще зробити це завтра вранці. Я розумію ваше природне бажання швидше ознайомитися з отриманим повідомленням. Не поспішайте. Зробіть це в спокійній обстановці на свіжу голову - запевняю вас, отриманий ефект буде більш сильним.

7. Рефлексія

Після того, як конверти роздали, необхідно зробити зворотній зв’язок. Для цього можна поставити такі питання:

  1. Що на занятті вам сподобалося, а що ні.
  2. Які емоції у Вас викликало дане заняття.
  3. Чи корисними були вправи для вас.

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
30 квітня 2020
Переглядів
509
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку