Тренінгове заняття для підлітків " Я- унікальна особистість"

Про матеріал
Метою даного тренінгового заняття для підлітків є формування адекватної самооцінки, почуття впевненості, самоповаги та навичок самопрезентації, позитивної «Я – концепції» та ефективної взаємодії в колективі, розвиток сприяння усвідомленню учнями своєї унікальності та неповторності й унікальності кожної особистості.
Перегляд файлу

Тренінгове заняття для підлітків: «Я- унікальна і неповторна особистість»

Мета: формування адекватної самооцінки, почуття впевненості, самоповаги та навичок ефективної взаємодії в колективі, розвиток уміння короткої самопрезентації, позитивної «Я – концепції», сприяння усвідомленню учнями своєї унікальності та неповторності й унікальності кожної особистості.

Завдання: створювати оптимальний соціально-психологічний мікроклімат у колективі з метою сприяння духовному і творчому саморозкриттю учнів; допомогти дітям усвідомити свої позитивні риси та якості, розвивати їх; формувати позитивний «образ Я» ставлення до себе; розвивати навички самоаналізу.

Обладнання: аркуші паперу, фломастери, стікери, проектор, смайлики, бейджики, зображення пелюсток квітки «Особистість», музикальні фрагменти для супроводу самостійної роботи дітей (створення автопортрету, тестування), скринька з дзеркалом, вкладеним у середину, листівки, розрізані на 2 частини, кількість яких за числом пар учасників. На звороті обох частинок однієї листівки написи: «Спорт», «Фантастика», «Музика», «Танці», «Комп’ютер», «Малювання» та інші.

 

1. Вступна частина.

1. Привітання.

2. Ознайомлення з темою та метою заняття. Мотивація вибору теми тренінгу( 5 хв.)

3. Вправа «Комплімент» ( психологічна розминка)

 ІІ. Основна частина.

1. Інтерактивна бесіда «Чи потрібно знати себе?»

2. Міні-лекція «Що таке самооцінка?»

3. Тест «Самооцінка»

4. Дискусія «Яку людину можна назвати унікальною?»

5. Вправа «5 аспектів людської особистості»

6. Вправа «Намисто унікальності»

7. Притча про мудреця

8. Руханка "Настрій»

9. Вправа «Я в променях сонця»

10. Вправа « Чарівне дзеркало»

III. Підсумки заняття.

  1. Метод «Прес»

 

I. Вступна частина.

1. Привітання.

Здрастуйте ті, хто народився взимку і влітку!

 

  •      Хто народився весняної і осінньої днини!
  •      Хто найдобріші!
  •      Хто найсильніші!
  •      Хто любить цукерки!
  •      У кого гарний настрій!(встають по черзі ті, кого стосується вітання)

Здрастуйте всі!

2. Повідомлення теми і мети заняття. 5 хв.

Психолог:

Тема нашого заняття: «Я- унікальна і неповторна особистість!»

Мета – довести ідею неповторності й унікальності кожної    особистості, допомогти кожному з вас знайти в собі те, що відрізняє вас від інших.

Унікальність і неповторність кожної людини 
Сьогодні на нашому занятті ми з вами спробуємо пізнати себе як особистість , дізнатися про свої цінності, усвідомити свою індивідуальність чи схожість із ровесниками. Пізнання людиною самої себе, таємниць життя – один із аспектів її духовного пошуку, що сягає вглиб століть. За легендою, багато тисяч років тому сім мудреців зустрілися у храмі Аполлона у Дельфах і написали на стіні храму: «Пізнай самого себе». Що означали ці слова? Кожне нове покоління людей прагне осягнути сенс існування людини, відповісти на запитання згідно з духом свого часу. Чи можна  когось із вас назвати унікальною людиною? Кожна людська особа, як Боже творіння, є унікальною і неповторною. Ніде і ніколи не було, нема і ніколи не буде когось такого самого, як хтось із вас. Кожний із вас – незвичайне диво природи, ви неповторні та єдині. Ви маєте усвідомити свою неповторність і прагнути проявити свої найкращі риси якомога яскравіше і виразніше, щоб бути цікавим і для самих себе, і для оточення. Зараз ви у віці, коли людина робить одне з найважливіших відкриттів – відкриває себе. У цих пошуках закладений великий потенціал. Щоб виявити і використати його, треба знати себе.  Але зауважу, що нікому не дано точно пізнати свої сили до кінця і визначити своє майбутнє. Та все ж кожному до снаги накреслити свій власний шлях створення себе. Бажаю вам успіху і гарної та плідної співпраці.

3. Вправа «Комплімент» ( психологічна розминка).

Психолог: Як давно кожному з вас говорили компліменти? Тому розпочнемо заняття з психологічної розминки. (Учасники розподіляються на пари, сидячи у півоберта один до одного, дивлячись один на одного)

Зараз кожному з вас необхідно буде сказати партнерові, що вам у ньому подобається. Партнер, вислухавши, повинен сказати «спасибі» й додати: «А крім того, я...» — і продовжити говорити компліменти на свою адресу. Наприклад, Оленка говорить Наталці: «Наталко, ти дуже добра людина, мені подобається, що ти завжди допомагаєш іншим у скруті». Наталка продовжує: «Спасибі. А крім того, я не жадібна й люблю ділитися». Потім Наталка повинна похвалити Олену, а та — продовжити комплімент на свою адресу. Усі люблять компліменти, кожна людина прагне набути власної значущості. Це дуже важлива властивість людської природи – бажання бути оціненою як належить. Якщо ми не навчи­мося знаходити в собі позитивні якості характеру, говорити про них оточуючим нас людям, ми не поба­чимо нічого позитивного й в іншій людині.

               Рефлексія

  Що ви відчували, коли говорили компліменти своєму партнерові?

  Що ви відчували, коли вам говорили компліменти?

  Чи легко хвалити себе?

Якщо людина не вміє хвалити себе, їй важко побачити гарне в інших людях, а це заважає їй спілкуватись, товаришувати і просто знайомитись з іншими людьми. Робота краще виконується, коли в людини гарний настрій, то ж посміхніться один одному. Я хочу знати, який  у вас настрій. Помістіть смайлик на дошці під відповідним записом. (Хочу працювати. Працювати нема настрою. Попрацюємо – побачимо)

 ІІ. Основна частина.

1. Інтерактивна бесіда «Чи потрібно знати себе?»

Почнемо нашу бесіду з відповідей на питання.

- Як ви вважаєте, у наш час людина повинна прагнути пізнати себе?

- Що краще: переоцінити або недооцінити себе?

- Як ви думаєте, знаєте ви себе?

(Діти висловлюють свої припущення.)

Психолог:

Пізнати себе необхідно! Адже якщо людина буде знати свої сильні і слабкі сторони, вона зможе розвинути свої таланти, виправити свої недоліки. Їй буде легше спілкуватися з оточуючими людьми, тому що, визначивши свою індивідуальність, вона зможе побачити індивідуальність іншої людини.

Як же дізнатися про себе? Для цього є такі прийоми:

1. Самоспостереження.

2. Самоаналіз.

3. Самодослідження.

4. Самооцінка.

Сьогодні ми будемо вчитися самопізнання. А значить, будемо проводити самоспостереження, самоаналіз, самовипробування і самооцінку.

 - Як ви розумієте слова «самоспостереження», «самоаналіз», «самодослідження»?

 2. Міні-лекція «Що таке самооцінка?»

Психолог:

Знати себе недостатньо, потрібно мати правильну самооцінку. Самооцінка - це оцінка своїх достоїнств і недоліків. Не кожна людина може себе правильно оцінити. Самооцінка буває завищеною, заниженою і вірною.

Люди із заниженою самооцінкою вважають себе дурними, слабкими, некрасивими. Ці люди дуже образливі, нетовариські, невпевнені в собі.

Люди із завищеною самооцінкою, навпаки, вважають себе самими розумними, красивими, талановитими. Вони дуже товариські, самовпевнені, але вони часто беруться за роботу, яка їм не по силах  і не доводять її до кінця.

І тільки люди з правильною самооцінкою знають свої сильні і слабкі сторони, не бояться критики, не бояться спілкування, вони впевнено візьмуться за справу, яку їм доручили, доведуть її до кінця і заслужать повагу оточуючих. Така самооцінка допомагає людині зберігати свою гідність і жити в ладу з самим собою.

 

  3. Тест «Самооцінка»

Отже, діти, ми сьогодні вчимося оцінювати самих себе.

Зараз ми пройдемо з вами самовипробування і дізнаємося, яка у кожного з вас самооцінка. У кожного з вас є аркуш паперу. На цих аркушах  ви будете виконувати спеціальні завдання, які допоможуть вам трохи розібратися в  собі.

Намалюйте на цьому листку 8 кружечків в один ряд. Швидко напишіть  в одному з них букву Я.

А Тепер ви можете дізнатися, яка у вас самооцінка. Чим ближче до лівого краю, тим нижча ваша самооцінка. Чим ближче до правого краю, тим вище ваша самооцінка, а ті, хто поставив букву «я» в середині, мають адекватну самооцінку. Результат, який ви отримали, не обов'язково відкривати всім. Цей результат повинен дати вам імпульс  для роздумів, для подальших спостережень над собою. Адже, тільки дізнавшись свої слабкості, ми зможемо виправити їх і стати сильнішими. Від цього залежить, наскільки успішним  буде наше життя.

4. Дискусія «Яку людину можна назвати унікальною?»

Психолог:

Для початку пропоную вам в групах провести дискусію. «Яку людину можна назвати унікальним?»  Через 1 хвилину представники груп висловляться з цього питання. (Вмикається тиха музика. Діти обговорюють відповіді в групах.)

Хвилина минула. Слухаємо думки груп. Яку людину можна назвати унікальною?

Зразкові відповіді дітей:

- Це яскрава, талановита, непересічна людина.

- Це людина, яка відрізняється від інших людей.

- Це незвичайний, дивний чоловік, дивак.

- Це будь-яка людина, навіть сама звичайна. Вона відрізняється від інших людей навіть відбитками своїх пальців.

Психолог: Чи знаєте ви, що особистість кожного з нас характеризується п’ятьма складовими?

 5. Вправа «5 аспектів людської особистості» ( прикріпити на дошку велику квітку з 5 пелюстками )

Подивіться на дошку, ви бачите квітку, яка має 5 пелюсток, кожна з яких символізує один з аспектів нашої особистості. Давайте розгадаємо ці аспекти разом. Для цього нам треба відривати по одній пелюстці, під якими знаходяться відповіді. 

Фізичний аспект – це наше тіло: шкіра і все, що під нею, а також наші фізичні характеристики і дії (сила, витривалість, гнучкість).

Емоційний аспект – наші почуття. Які ви знаєте почуття? (гнів, любов, ревнощі, сум). Емоційно здорова людина здатна віддавати і отримувати любов, вміє контролювати свої негативні емоції.

Соціальний – це наша взаємодія з іншими людьми. Здатність співчувати, поважати, відстоювати свою точку зору.

Розумовий – наше мислення, здатність розуміти, розмірковувати і вирішувати проблеми, творчість і кмітливість.

Духовний – уявлення про віру, наші переконання та моральні цінності, сенс життя.

Висновок : І ми у кожному з цих аспектів маємо щось своє, унікальне.

Отож, здорова людина – це особистість, яка здатна приймати правильні рішення стосовно кожного з 5 аспектів свого життя. 

 

6. Вправа «Намисто унікальності»

Мета: визначити коло інтересів учнів, розвивати навички групової взаємодії, активізувати творче мислення.

Оснащення: листівки, розрізані на 2 частини. Кількість листівок за числом пар учасників. На звороті обох частинок однієї листівки написи: «Спорт», «Фантастика», «Музика», «Танці», «Комп’ютер», «Малювання» та інші.

Хід вправи.

Учні одержують одну частину листівки і знаходять свою пару. Кожна пара має створити і підписати значок «Любителі…» (те що, зазначено на листівці). Потрібно зробити стільки екземплярів свого значка, скільки учасників є в групі. На створення значків дається 10 хвилин. Після цього кожна група представляє свій значок і пропонує його іншим учням. Той, хто вважає, що таке захоплення притаманне і йому, бере до колекції даний значок. Кожен з учасників вибирає собі не більше 5 значків. Вибрані значки закріплюються на нитку, зв’язуються кінці нитки, отримуємо «намисто», яке кожен одягає на шию. Після цього дітям пропонується зробити коло і подивитися на «намисто» інших. Чи є однакове «намисто»? Треба підвести учасників до висновку, що кожен з них – унікальний (тому, що немає двох однакових «намист»). Але є і те, що об’єднує багатьох, про це свідчать однакові значки. Виявлення спільного в різноманітності говорить про вміння спілкуватися та взаємодіяти один з одним, що і робить цікавим наше життя.

Обговорення:

  •          Яке відчуття виникало у вас, коли ви бачили такі ж значки, як у вас, у інших дітей?
  •          Чи завжди спільні інтереси сприяють нашому спілкуванню та взаємодії один з одним?

Саме унікальні риси вмів розпізнати мудрець, який одного разу вирішив оженитися.

 

7. Притча про мудреця

Мудрець розповів своїм учням, як він вибрав собі дружину. Ви­ходив півсвіту, бачив дивних красунь Півночі, Півдня, Заходу і Сходу. І щоразу говорив собі: «Це вона!» Але в останню хвилину зупиняв себе запитанням: «А може, це ще не вона?»

У кожній він знаходив те, чого не було в іншій. Так і повернув­ся додому сам. Розчарований, дав собі слово оженитися на першій-ліпшій дівчині, що сподобається. Одружився, і прожив із нею довге і щасливе життя.

У чому зміст моїх пригод? — запитав він учнів.

Давайте ми попробуємо відповісти на запитання мудреця.

 

 

8. Руханка "Настрій"

Психолог:

Подумайте про свій настрій зараз  і відобразіть цей настрій ходою. Будь ласка, при цьому не розмовляйте і не звертайте увагу на інших членів групи (15 секунд).

А тепер ви повинні виразити ходою інший настрій. Уявіть собі, що ви зовсім знесилені. Пройдіться, як людина, що дуже втомилася (15 секунд).

А тепер йдіть, як щаслива людина, що одержала приємну звістку (15 секунд).

А зараз йдіть, як геній - ви тільки що одержали Нобелівську премію (15 секунд).

А тепер йдіть, як канатоходець, що йде по дроту (15 секунд).

І на закінчення ви можете самі придумати, що вам хотілося б виразити своєю ходою ...(15 секунд). Зупиниться на хвилину і спробуйте зрозуміти, як ви себе почуваєте в даний момент. Повертаючи на своє місце, виразіть усім своїм тілом цей настрій.

9. Вправа «Я в променях сонця»

Мета: формування відчуття внутрішньої стійкості, гармонізації та довіри до самого себе.

Кожен член групи протягом 2-3 хвилин на аркуші паперу малює сонце. В центрі кола учасник записує власне ім’я (можна записати займенник «Я»), а на променях – свої сильні сторони, або те, що любить, цінує і приймає в собі, або ті якості, які дають відчуття внутрішньої впевненості і довіри до себе в різних ситуаціях.

За бажанням учасники групи презентують «сонечка».

 

10. Вправа  «Чарівне дзеркало»

(Всі учасники сідають у коло, закривають очі.) Зараз ви будете передавати один одному скриньку. Той, хто одержує її, повинен відкрити очі, заглянути усередину. Там, на дні, ви побачите найунікальнішу й найнеповторнішу людину на Землі.

Посміхніться їй і передайте скриньку сусідові, а самі знову закрийте очі.

Рефлексія:

• Як ви розумієте значення слова «унікальний»?

• Хто ця найунікальніша й найнеповторніша людина у світі?

• Як відповіла вам ця людина на вашу посмішку?

• Як же ми повинні ставитися до унікальної та неповторної особистості?

 

III. Підсумки заняття.

  1. Метод «Прес»

Підсумовуючи роботу на сьогоднішньому семінарі, закінчіть думку:

Сьогодні мене вразило…

Сьогодні мені згадалося…

Мені запам’яталося …

Мене дратувало …

Мені було цікаво …

Мене порадувало ...

Спілкування було …

 

Психолог:

Сьогодні ми з’ясували, наскільки особлива та унікальна природа людини. Ваша особистість є цінною перш за все тому, що не існує нікого в світі, хто б повторював вас до дрібниць Генетична інформація в ДНК ваших клітин є унікальною і неповторною. У кожної людини є свої мотиви пізнання самого себе та змінювати себе. Перша умова будь-якого самовдосконалення – це прийняти себе таким, яким є насправді, сприйняти себе з усіма достоїнствами і недоліками, полюбити себе, і, нарешті, бути самим собою. Любити себе означає: бути вимогливим до себе, завжди працювати над собою, поважати себе, свою душу і тіло.

Ніколи не зупиняйтеся самовдосконалюватися, пізнавати себе. Повірте в себе і завжди працюйте над собою.

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Додано
10 вересня
Переглядів
75
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку