Тренінгове заняття «Інтелект і креативність – якості гармонійної особистості»

Про матеріал
усвідомлення креативності в собі та способи її розвитку; розкрити поняття «креативність», «творчість»; навчитися визначати якості креативної особистості та їх прояви; навчитись формувати навички і вміння управляти креативним процесом
Перегляд файлу

Тренінгове заняття для вихователів ДНЗ

«Інтелект і креативність – якості гармонійної особистості»

Мета: усвідомлення креативності в собі та способи її розвитку; розкрити поняття «креативність», «творчість»; навчитися визначати якості креативної особистості та їх прояви; навчитись формувати навички і вміння управляти креативним процесом.

 

ХІД ТРЕНІНГУ

  1.           Вступне слово.

  У сучасному, насиченому різноманіттям діяльності, світі ключового значення набувають здібності особистості, пов’язані з можливістю продуктивно діяти в умовах новизни та неоднозначності за браку інформації, за відсутності заздалегідь відомих способів дій, які гарантовано ведуть до позитивного результату. Сама креативність як феномен, у першу чергу, пов’язаний із творчими здібностями індивіда, стає необхідною ланкою у набутті особистісної та професійної ефективності.

   Оскільки заявлена концепцією освіти України XXІ століття особистісно орієнтована модель має впроваджуватися у життя, час повернутися обличчям до природної здібності дитини творити, підтримати її,  створити для її прояву сприятливі умови, стимулювати прагнення дошкільнят робити по-своєму, виявляти оригінальність. На жаль, безліч шаблонів, зразків, готових орієнтирів, запропонованих дорослими дитині для відтворення, притуплюють її прагнення до творчості. Вельми часто воно лишається незатребуваним, потенційним, ресурсним. Тобто таким, що не актуалізується, гальмується.

   Для розвитку творчих здібностей потрібно підштовхувати людей до рішення, а не вирішувати за них. Творче мислення починає працювати в кожної і будь-якої людини, коли саме життя, діяльність наражають її на певні труднощі, перепони, що виступають у вигляді більш чи менш складних задач, які збуджують її розум, примушують мислити, шукати і знаходити відповідні рішення.

   Сьогодні ми дізнаємось що таке «креативність» та «творчість», чим вони відрізняються та як розвивати креативність в собі.

  1. Вправа «Самопрезентація»

Мета: налаштувати учасників на роботу в групі; допомога в розкритті своїх особистісних якостей.

Для того, щоб продовжити роботу, я пропоную вам по черзі (по колу) презентувати себе  групі, дивлячись у люстерко.

  1. Вправа «Мої очікування»

Мета: визначення сподівань та очікувань учасників щодо заняття.

На стікерах напишіть свої очікування, озвучте їх і приклейте на нашій символічній книзі «Креативності». ( Учасники озвучують та прикріплюють свої очікування на неї.)

  1. Інтерактивна вправа «Мікрофон».
  • Креативність та творчість: це одне і те ж? Обґрунтуйте відповідь.

 

Креативність  (лат. Creation – створення) – це здатність породжувати незвичні ідеї, відхилятися від традиційних схем мислення, швидко вирішувати проблемні ситуації. 

 Початковим є креативність (як задаток), а потім творчість – як процес і результат.

Торренс, американський психолог – один із дослідників креативності, виявив причини: які перешкоджають творчому мисленню та причини, які заохочують розвиток креативності.

Креативність має такі параметри:

  1.                     Здатність до виявлення і постановки проблеми
  2.                     Продуктивність – спроможність до генерування великого числа ідей, асоціацій, варіантів вирішення проблеми
  3.                     Гнучкість – здатність швидко змінювати способи дій, переходити від одного класу об’єктів до іншого
  4.                     Оригінальність – спроможність відповідати на подразники нестандартно, рідкість, незвичайність, унікальність способу розв’язання певної проблеми
  5.                     Здатність удосконалити об’єкт, додаючи деталі
  6.                     Уміння вирішувати проблеми, тобто здатність до аналізу і синтезу.
  1.      Тест «Креативність, творчий потенціал педагога»

Щоб краще пізнати рівень своєї креативності пропоную вам пройти тест креативності.

Візьміть, будь ласка, аркуші з табличною розміткою.

Виберіть один з варіантів відповідей.

  1.                     Чи вважаєте ви, що світ який вас оточує, можна зробити кращим?
  1.                     Так
  2.                    Ні, він і так досить хороший
  3.                     Так, але тільки трохи
  1.                     Чи здатні ви своїми зусиллями змінити цей світ на краще?
  1.                     Так, у більшості випадків
  2.                    Ні
  3.                     Так, але в окремих випадках
  1.                     Чи вважаєте ви, що ваші ідеї могли б забезпечити значний прогрес у поліпшенні справи освіти?
  1.                     Так
  2.                    Так, але за сприятливих обставин
  3.                     Лише певною мірою
  1.                     Ваші творчі можливості та прагнення допоможуть у майбутньому змінити дещо кардинально?
  1.                     Так, напевно
  2.                    Це малоймовірно
  3.                     Можливо
  1.                     Коли ви плануєте розпочати якусь справу, ви завжди переконані в позитивному варіанті її вирішення?
  1.                     Так
  2.                    Часто маю сумніви
  3.                     Так, завжди
  1.                     Чи мрієте ви зайнятися справою, про яку мало що знаєте?
  1.                     Так, невідоме завжди приваблює
  2.                    Невідоме мене не цікавить
  3.                     Усе залежить від характеру цієї справи
  1.                     Вам необхідно виконати незнайому справу. Чи відчуваєте ви бажання зробити це досконало?
  1.                     Так
  2.                    Задовольняєтесь тим, чого встигли досягти
  3.                     Так, але тільки тоді, коли мені це подобається
  1.                     Якщо справа, якої ви не знаєте, вам подобається, чи прагнете дізнатися про неї якомога більше?
  1.                     Так
  2.                    Ні, хочу навчитися тільки основного
  3.                     Ні, хочу задовольнити тільки свою цікавість
  1.                     Коли вас спіткає невдача, то:
  1.                     Розчаровуєтеся, втрачаєте інтерес
  2.                    Припиняєте дію, бо її здійснення стає нереальним
  3.                     Продовжуєте робити свою справу, навіть тоді, коли перешкоди подолати важко.
  1.                Виходячи з ваших міркувань, професію слід обирати відповідно до:
  1.                     Своїх можливостей, подальших перспектив для себе;
  2.                    Соціальної цінності та її престижу;
  3.                     Переваг, які вона забезпечить
  1.                Чи легко ви можете зорієнтуватися на маршруті, який уже пройшли?
  1.                     Так
  2.                    Ні, боюся заблукати
  3.                     Так, але тільки там, де місцевість сподобалась та запам’яталась
  1.                Чи зможете ви, прослухавши лекцію, зразу переказати увесь її зміст?
  1.                     Так, без проблем
  2.                    Усього згадати не зможу
  3.                     Запам’ятовується лише те, що цікавить
  1.                Коли ви чуєте слово незнайомою вам мовою, чи можете його відтворити по складах, без помилок, не знаючи його значення:
  1.                     Так, без великих труднощів
  2.                    Так, якщо це слово легко запам’ятати
  3.                     Відтворю, але не зовсім правильно
  1.                У вільний час я люблю:
  1.                     Залишатись на самоті, міркувати
  2.                    Бути в компанії
  3.                     Мені байдуже бути на самоті, чи в компанії
  1.                Ви займаєтеся справою і припиняєте її тільки тоді, коли:
  1.                     Справу закінчено і виконано бездоганно
  2.                    Більш-менш задоволені результатом
  3.                     Не все ще вдалося зробити
  1.                Коли ви на самоті, то:
  1.                     Мрієте про якісь абстрактні речі
  2.                    Шукаєте собі конкретну справу
  3.                     Іноді міркуєте про речі, пов’язані з роботою
  1.                Якщо якась ідея захоплює вас, ви міркуєте над нею:
  1.                     Незалежно від того, де і з ким ви перебуваєте
  2.                    Роблю це тільки на одинці
  3.                     Там, де буде більш-менш спокійно
  1.                Коли ви відстоюєте якусь ідею, то:
  1.                     Можете відмовитися від неї, якщо вислухаєте переконливі аргументи опонентів
  2.                    Тримаєтесь своєї думки, якими б не були аргументи
  3.                     Поміняєте свою думку, якщо супротив буде міцним

Підрахуйте бали, які ви набрали, таким чином: 

за відповідь «А» - 3 бали; «Б» - 1 бал; «В» - 2 бали

Питання 1,6,7,8 (блакитний сектор) – визначають межі вашої допитливості й креативні можливості

Питання 2,3,4,5 (Рожевий сектор) – свідчать про вашу віру в себе

Питання 9 і 15 (синій сектор) – характеризують вашу стійкість та переконливість

Питання 10 (червоний сектор) – виявляє вашу амбіційність

Питання 12 і 13 (оранжевий сектор) – свідчать про вашу «слухову» пам’ять

Питання 11 (салатовий сектор) – визначає особливості зорової пам’яті

Питання 14 (білий сектор) – засвідчує ваше прагнення бути незалежною особистістю

Питання 16,17 (фіолетовий сектор) – характеризують ваше вміння мислити абстрактно

Питання 18 (зелений сектор) – розкриває сутність вашої зосередженості на справах.

Загальна сума набраних балів показує рівень вашої креативності, творчого потенціалу.

49-54 балів. У вас доволі високий творчий потенціал, який надає вам великих особистісних та професійних можливостей. Якщо на практиці реалізувати ваші здібності, то вам розкриються різні форми творчості.

Від 24 до 48 балів. У вас нормальний творчий потенціал. Ви маєте необхідні якості, що допомагають вам творити. Шукати нові ідеї та рішення. Однак у вас є проблеми, які ускладнюють творчий процес. Поставтеся до себе прискіпливіше.

23 і менше балів. Ваш творчий потенціал обмежений, або ви недооцінили себе та свої можливості. Відсутність віри у свої сили може призвести до думки, що ви не здатні творити. Спробуйте подолати це в собі й тим самим ви розв’яжете проблему.

Для розвитку креативності, як у дорослих так і у дітей,  можна використовувати різноманітні завдання, а саме:

  • Задачки-жарти
  • Головоломки
  • Задачі з сірниками
  • Гра «Придумай нову річ»
  • Гра «Класифікація»
  • «Пантоміма»
  • Гра «Казка навпаки» та багато інших завдань.

 

  На сьогодні широкої популярності у розвитку креативності набули друдли.

Друдл – це загадка-головоломка. Це малюнок, на підставі якого неможливо точно сказати, що це таке , але зате можна придумати безліч варіантів «що б це могло бути». Єдино правильної відповіді немає.

Так, все це і ще багато чого завгодно. Ви можете побачити в цьому зображенні десятки різних ситуацій. Єдиної правильної відповіді немає. Даний друдл може бути всім, що ви йому припишете. І не обов’язково відповідь має бути реалістичною. Їй достатньо бути забавною, цікавою і трохи схожою на те, що зображено на малюнку.

  1. Інформаційне повідомлення.

 Існують зовнішні та внутрішні бар’єри креативності, так звані  антистимулятори, що в більшій чи меншій мірі негативно впливають на творчий процес. Дослідники вважають, що до внутрішніх бар’єрів можна віднести: незібраність, лінощі; незацікавленість у роботі; хвороби; незадовільний психічний стан; погані звички; робота без режиму; невміння організувати свій час; негативні якості характеру та мислення.

Також вони називають зовнішні бар’єри: незручне середовище (наприклад, приміщення); сторонні перешкоди (шум, спека, холод і т. ін.); поганий психологічний клімат у колективі; обмеження часу для виконання творчої роботи; неадекватна (занижена) оцінка діяльності керівництвом. 

  1. Вправа «Мандала душі».

Кожному творцю нової ідеї завжди необхідно мати час на відпочинок для власної душі, тому я Вам пропоную створити з різнокольорових ниток мандалу душі, як один із способів відпочинку.

  1. Вправа «Груповий колаж»

Мета: вчити усвідомлювати бар’єри креативності, розвивати креативність в собі та вміння презентувати свої ідеї в групі.

Вам потрібно із запропонованих матеріалів створити колаж та придумати віршик (слоган), перша команда про креативність, друга команда про творчість.

Є зовнішній бар’єр: обмеження в часі 10 хв.

  1. Рефлексія

Отже, наш тренінг добігає кінця. Чи здійснилися ваші очікування? Що сподобалося найбільше?

 Шановні учасники! 

  Отже давайте подякуємо один одному за роботу! (оплески)

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Додано
19 травня 2021
Переглядів
633
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку