Тренінгове заняття для вихователів ДНЗ
«Інтелект і креативність – якості гармонійної особистості»
Мета: усвідомлення креативності в собі та способи її розвитку; розкрити поняття «креативність», «творчість»; навчитися визначати якості креативної особистості та їх прояви; навчитись формувати навички і вміння управляти креативним процесом.
ХІД ТРЕНІНГУ
У сучасному, насиченому різноманіттям діяльності, світі ключового значення набувають здібності особистості, пов’язані з можливістю продуктивно діяти в умовах новизни та неоднозначності за браку інформації, за відсутності заздалегідь відомих способів дій, які гарантовано ведуть до позитивного результату. Сама креативність як феномен, у першу чергу, пов’язаний із творчими здібностями індивіда, стає необхідною ланкою у набутті особистісної та професійної ефективності.
Оскільки заявлена концепцією освіти України XXІ століття особистісно орієнтована модель має впроваджуватися у життя, час повернутися обличчям до природної здібності дитини творити, підтримати її, створити для її прояву сприятливі умови, стимулювати прагнення дошкільнят робити по-своєму, виявляти оригінальність. На жаль, безліч шаблонів, зразків, готових орієнтирів, запропонованих дорослими дитині для відтворення, притуплюють її прагнення до творчості. Вельми часто воно лишається незатребуваним, потенційним, ресурсним. Тобто таким, що не актуалізується, гальмується.
Для розвитку творчих здібностей потрібно підштовхувати людей до рішення, а не вирішувати за них. Творче мислення починає працювати в кожної і будь-якої людини, коли саме життя, діяльність наражають її на певні труднощі, перепони, що виступають у вигляді більш чи менш складних задач, які збуджують її розум, примушують мислити, шукати і знаходити відповідні рішення.
Сьогодні ми дізнаємось що таке «креативність» та «творчість», чим вони відрізняються та як розвивати креативність в собі.
Мета: налаштувати учасників на роботу в групі; допомога в розкритті своїх особистісних якостей.
Для того, щоб продовжити роботу, я пропоную вам по черзі (по колу) презентувати себе групі, дивлячись у люстерко.
Мета: визначення сподівань та очікувань учасників щодо заняття.
На стікерах напишіть свої очікування, озвучте їх і приклейте на нашій символічній книзі «Креативності». ( Учасники озвучують та прикріплюють свої очікування на неї.)
Креативність (лат. Creation – створення) – це здатність породжувати незвичні ідеї, відхилятися від традиційних схем мислення, швидко вирішувати проблемні ситуації.
Початковим є креативність (як задаток), а потім творчість – як процес і результат.
Торренс, американський психолог – один із дослідників креативності, виявив причини: які перешкоджають творчому мисленню та причини, які заохочують розвиток креативності.
Креативність має такі параметри:
Щоб краще пізнати рівень своєї креативності пропоную вам пройти тест креативності.
Візьміть, будь ласка, аркуші з табличною розміткою.
Виберіть один з варіантів відповідей.
Підрахуйте бали, які ви набрали, таким чином:
за відповідь «А» - 3 бали; «Б» - 1 бал; «В» - 2 бали
Питання 1,6,7,8 (блакитний сектор) – визначають межі вашої допитливості й креативні можливості
Питання 2,3,4,5 (Рожевий сектор) – свідчать про вашу віру в себе
Питання 9 і 15 (синій сектор) – характеризують вашу стійкість та переконливість
Питання 10 (червоний сектор) – виявляє вашу амбіційність
Питання 12 і 13 (оранжевий сектор) – свідчать про вашу «слухову» пам’ять
Питання 11 (салатовий сектор) – визначає особливості зорової пам’яті
Питання 14 (білий сектор) – засвідчує ваше прагнення бути незалежною особистістю
Питання 16,17 (фіолетовий сектор) – характеризують ваше вміння мислити абстрактно
Питання 18 (зелений сектор) – розкриває сутність вашої зосередженості на справах.
Загальна сума набраних балів показує рівень вашої креативності, творчого потенціалу.
49-54 балів. У вас доволі високий творчий потенціал, який надає вам великих особистісних та професійних можливостей. Якщо на практиці реалізувати ваші здібності, то вам розкриються різні форми творчості.
Від 24 до 48 балів. У вас нормальний творчий потенціал. Ви маєте необхідні якості, що допомагають вам творити. Шукати нові ідеї та рішення. Однак у вас є проблеми, які ускладнюють творчий процес. Поставтеся до себе прискіпливіше.
23 і менше балів. Ваш творчий потенціал обмежений, або ви недооцінили себе та свої можливості. Відсутність віри у свої сили може призвести до думки, що ви не здатні творити. Спробуйте подолати це в собі й тим самим ви розв’яжете проблему.
Для розвитку креативності, як у дорослих так і у дітей, можна використовувати різноманітні завдання, а саме:
На сьогодні широкої популярності у розвитку креативності набули друдли.
Друдл – це загадка-головоломка. Це малюнок, на підставі якого неможливо точно сказати, що це таке , але зате можна придумати безліч варіантів «що б це могло бути». Єдино правильної відповіді немає.
Так, все це і ще багато чого завгодно. Ви можете побачити в цьому зображенні десятки різних ситуацій. Єдиної правильної відповіді немає. Даний друдл може бути всім, що ви йому припишете. І не обов’язково відповідь має бути реалістичною. Їй достатньо бути забавною, цікавою і трохи схожою на те, що зображено на малюнку.
Існують зовнішні та внутрішні бар’єри креативності, так звані антистимулятори, що в більшій чи меншій мірі негативно впливають на творчий процес. Дослідники вважають, що до внутрішніх бар’єрів можна віднести: незібраність, лінощі; незацікавленість у роботі; хвороби; незадовільний психічний стан; погані звички; робота без режиму; невміння організувати свій час; негативні якості характеру та мислення.
Також вони називають зовнішні бар’єри: незручне середовище (наприклад, приміщення); сторонні перешкоди (шум, спека, холод і т. ін.); поганий психологічний клімат у колективі; обмеження часу для виконання творчої роботи; неадекватна (занижена) оцінка діяльності керівництвом.
Кожному творцю нової ідеї завжди необхідно мати час на відпочинок для власної душі, тому я Вам пропоную створити з різнокольорових ниток мандалу душі, як один із способів відпочинку.
Мета: вчити усвідомлювати бар’єри креативності, розвивати креативність в собі та вміння презентувати свої ідеї в групі.
Вам потрібно із запропонованих матеріалів створити колаж та придумати віршик (слоган), перша команда про креативність, друга команда про творчість.
Є зовнішній бар’єр: обмеження в часі 10 хв.
Отже, наш тренінг добігає кінця. Чи здійснилися ваші очікування? Що сподобалося найбільше?
Шановні учасники!
Отже давайте подякуємо один одному за роботу! (оплески)