Здійснення профілактики стресів перед ДПА та ЗНО, психологічне супроводження та підтримка випускників навчальних закладів в період підготовки та здачі ДПА, ЗНО;підвищення психологічної грамотності,формування в учнів орієнтації на збереження свого психічного здоров'я, тренування вмінь виражати свій емоційний стан, виявляти й усвідомлювати свої почуття, досягати емоційної рівноваги.
ПСИХОЛІЧНА ПІДТРИМКА ВИПУСКНИКІВ ПІД ЧАС ПІДГОТОВКИ ДО ЗНО
Мета: здійснення профілактики стресів перед ДПА та ЗНО, психологічне супроводження та підтримка випускників навчальних закладів в період підготовки та здачі ДПА, ЗНО;підвищення психологічної грамотності,формування в учнів орієнтації на збереження свого психічного здоров’я, тренування вмінь виражати свій емоційний стан, виявляти й усвідомлювати свої почуття, досягати емоційної рівноваги.
Спрямованість заняття:
Заняття розраховано на весь клас (20-25 учнів)
Час тривання заняття – 1,5 години
Обладнання матеріали: папір, авторучки, дошка (флетчарт), олівці.
Хід заняття
1. Привітання. Знайомство. (Назвати ім’я. Продовжити речення «Краще всього в житті мені удається...», передаючи м’який м’ячик по колу).
2. Правила роботи (Учасники тренінгу проголошують і фіксують правила роботи, за якими працюватимуть на занятті).
3. Очікування «Валіза» (На валізу, яка висить на дошці, учні розміщуюють свої очікування від тренінгу, на спеціально вирізаному одязі).
Інформаційний блок. Ось і закінчується ще один навчальний рік. Настає час підготовки до іспитів,тестування.
Підготовка до ДПА,ЗНО – напружений і відповідальний період. В цей період змінюється звичний розпорядок учбових занять:
Тому успішна здача ДПА,ЗНО багато в чому залежить від того, настільки правильно ви організуєте свій режим занять і відпочинку, настільки правильно й продуктивно будете готувати, вчити матеріал, і від психологічного настрою, який собі задасте. Тому питання підготовки до здачі ДПА,ЗНО, мені здається, нам потрібно розглядати в трьох аспектах:
Режим дня.
Нерідко трапляється,що учні перед здачою іспитів неправильно й непродуктивно розтрачують свій час протягом дня, а потім вивчають матеріал білетів до глибокої ночі, нерегулярно харчуються, мало відпочивають на повітрі, недостатньо часу відводять на сон. Все це негативно відбивається на їхньому здоров’ї і якості підготовки. Тому, режиму дня треба приділяти увагу.
Причому, не рекомендується різко змінювати свій звичайний режим дня на період підготовки до іспитів та тестування. Необхідно зберегти звичний час пробудження і відходу до сну, тривалість і порядок занять, часи прийому їжі та часи перебування на свіжому повітрі.
5.Вправа «Слонова техніка».
Вправа використовується при розв’язанні великих
і дуже великих завдань. В основі техніки – ділення великого завдання на маленькі, щоденні завдання. Головне завдання слід уявити в ролі великого слона. Наприклад, при підготовці до екзамену з літератури у вигляді слона можна уявити всі художні твори, вміст яких необхідно знати. Конкретні твори А. С. Пушкіна, Л. Н. Толстого і таке інше уявляються у вигляді вух, хвоста, ніг, хобота й інших частин тіла уявного слона. Вирішення маленьких завдань, тобто читання й аналіз окремих творів, допоможе поглинути «слона» в цілому конкретними правилами.
При виконанні вправи «Слонова техніка» необхідно користуватися наступними конкретними правилами:
ставитись спокійно до великих «слонів»;
сприймати всіх «слонів», як захоплюючі вашу свідомість можливості;
у своїй уяві розрізати «слона» на маленькі зручні шматочки;
зосередитись на завданнях дня і «заковтуйте» шматочки щодня;
поклопочитися про те, щоб з'їдати одного і того ж «слона», поки від нього нічого не залишиться, а потім братися за іншого.
Колись давно у древньому Китаї жив дуже розумний, але дуже пихатий Мандарин (знатний вельможа). Весь день його складався з примірок багатого вбрання та розмов з підданими про свій розум... Так минали дні за днями, роки за роками... Аж ось пройшов по всій країні поголос, що неподалік від кордону з’явився мудрець, розумніший за всіх на світі. Дійшов той поголос і до Мандарина. Дуже розлютився він: хто може називати якогось там ченця найрозумнішою людиною у світі? Але виду про своє обурення не подав, а запросив мудреця до себе в палац. Сам же задумав обдурити ченця: «Я візьму в руки метелика, сховаю його за спиною і запитаю, що в мене в руках – живе чи мертве. І якщо чернець скаже, що живе – я роздушу метелика, а якщо мертве – я випущу його...» І ось настав день зустрічі. У пишній залі зібралося багато людей, всім хотілося послухати словесний поєдинок найрозумніших людей у світі. Мандарин сидів на високому троні, тримав за спиною метелика і з нетерпінням чекав приходу ченця. Аж ось двері відчинилися, і до зали ввійшов невеличкий худорлявий чоловік. Він підійшов до Мандарина, привітався і сказав, що готовий відповісти на будь-яке його запитання. І тоді, зло всміхаючись, Мандарин сказав: «Скажи-но мені, що я тримаю в руках – живе чи мертве?» Мудрець трохи подумав, усміхнувся і відповів: «УСЕ В ТВОЇХ РУКАХ!» Збентежений мандарин випустив метелика з рук, і той полетів на волю, радісно тріпочучи своїми яскравими крильцями.
Учням пропонується намалювати «свого дракона» і назвати кожну його голову. Після виконання придумати історію (будь-якого літературного жанру: оповідання, легенду, казку, як вони перемогли свого дракона).
8. Рефреймінг
Головне завдання рефреймінгу – дати людині змогу по- новому поглянути на ситуацію, побачити у ній щось позитивне. Наприклад, попереду у вас іспити. Багато хто сприймає їх як проблему. Але ви можете зробити просту річ – замість слова «проблема» вжити слово «можливості». І відразу все зміниться.
Якщо думати про іспити як про проблему, це пригнічує, породжує сумніви у спроможності її розв’язання. А коли міркувати про можливості, які відкривають перед вами іспити, це справді надихає.
Прощання.Слово тренера:
Отже, лише від вас самих залежить наскільки успішним і продуктивним буде період пілготовки і проходження іспитів, тестування.Саме головне,треба усвідомити,що хвилювання в даній ситуації – це нормально.закономірно.Пам’ятайте,справа не в тому,що трапилося,тобто не в самій події,а в тому.як ти її сприймаєш.Намагайтеся обговорити,проаналізувати з близькими людьми стресову ситуацію.Вмійте відрізняти невдачу від катастрофи.І головне: вірте в те,що все вийде.Я сподіваюсь,що ваша віра в себе зросла.Якщо віриш в успіх,він найчастіше приходить.Все залежить від вас.Я вірю у вас.