заняття з елементами тренінгу "Психологічна підготовка учнів до інтелектуальних випробувань"

Про матеріал

Конспект заняття з елементами тренінгу для старшокласників передбачає психологічну підготовку до випробувань, з якими зустрічаються діти під час підготовки до різноманітних інтелектуальних іспитів. Це олімпіади, турніри, конкурси, ЗНО та ДПА.

Перегляд файлу

Чухілевич О.П., психолог ЗЗСО І-ІІІ ст.. с. Піддубці

Конспект заняття для старшокласників

Психологічна підготовка до інтелектуальних випробувань»

Мета :

  • відпрацювати практичні навички запам’ятовування інформації, її групування та узагальнення
  • знайти найбільш прийнятні способи психологічної підготовки до різних іспитів та випробувань
  • розвивати уяву, творче мислення

 

Обладнання: папір для записів, ноутбук, проектор, мультимедійна презентація за темою, дзвоник, 3 ватмани, маркери

Хід уроку

Вступ. Притча про знання. У селянина поламався трактор. Довго він мучився з ним, однак полагодити трактор йому не вдалося. Тоді він звернувся до майстра: «Допоможи мені, і я тобі заплачу». Майстер прийшов, роздивився поломку, узяв молоток, прицілився і стукнув в одне місце. Трактор запрацював. «З тебе 50 монет», - сказав майстер. «Як? – обурився селянин. – Ти хочеш 50 монет за один удар молотком?». «Ні, відповів той. За удар молотком я беру з тебе 1 монету, а 49 – за знання, в яке саме місце поцілити, щоб трактор запрацював».

Тому я сподіваюся, що знання, отримані вами сьогодні, будуть не зайвими. На уроці ми будемо шукати рецепти доброго складання іспиту  і давати відповіді на питання: Як психологічно правильно підготуватися до нього?

   Тема нашого сьогоднішнього заняття – «Психологічна підготовка до інтелектувальних випробувань». Ми спробуємо з`ясувати їх психологічні закономірності.

 

 

 

Основна частина

   Інтелектуальних випробувань у вашому учнівському житті було вже чимало. Що взагалі ми вважаємо інтелектуальним випробуванням?  (відповіді учнів: екзамен, контрольна, турнір, олімпіада…)

   Дійсно, для успішного подолання труднощів і випробувань вам знадобиться позитивне мислення, позитивне налаштування. Відкрите заняття – теж свого роду випробування. Знайте, що здорова доза хвилювання навіть необхідна, вона мобілізує організм, допомагає зібратися. А щоб хвилювання вам не заважало, пропоную перевести його в позитивне русло.

   Вправа. Закінчіть фразу: «Я добре попрацюю на занятті…»

  •     тому що…
  •     навіть якщо…
  •     незважаючи на…
  •     так, що…
  •     завдяки…
  •     так само, як і…
  •     разом з…
  •     спираючись на…
  •     бо прагну…

   Для емоційного налаштування на стан перемоги, успіху, удачі психологи рекомендують пригадати ситуацію найбільшого успіху, емоційний стан, що його супроводжував, і закріпити його у свідомості. Що під час вашого навчання в гімназії було таким успіхом? Пригадали? Тоді поділіться з нами.

Вправа «Мій найбільший інтелектуальний успіх». 4 учнів виступають з випереджувальними завданнями. На дошці кожен учень, що відповідає, записує 2 складові інтелектуального успіху.

   У кожного з вас був такий успіх, більший чи менший. Ідучи на такий екзамен, пригадайте емоції, що супроводжували вас при цьому. І  ідіть з позитивним настроєм.
   Ваші однокласники поділилися рецептами досягнення інтелектуальних успіхів. А найважливішим іспитом через рік у вас буде ЗНО. А які поради щодо  цього іспиту донесли до Вас ваші попередники, успішні випускники? (Учні брали інтерв’ю в 4 учнів-200бальників, що були в школі від часу запровадження ЗНО).

   З точки зору психології інтелектуальне випробування – це кілька годин, упродовж яких ви повинні згадати і застосувати знання з предмета. Добре відтворення інформації неможливе без доброї пам`яті. А пам'ять має свої закони. Зараз ми спробуємо з вами власними зусиллями їх вивести.

 Дослід 1.  Прослухайте 10 слів і запам’ятайте їх:

  1. журнал 2. малина 3. стовп 4. свічка 5. тачка 6. кіно 7. співчуття 8. корм 9. молодість 10. стіл.

      Перевіримо. Скільки слів ви запам’ятали? Підніміть руки. Огляньтесь по класу.

Перегляньте картинки на слайдах. Скільки зображень ви запам’ятали? Підніміть руки. Зверніть увагу, що найчастіше згаданих слів було 7. Отже,

ПРАВИЛО 1. Правило «сімки» - людина здатна запам’ятати і утримати в оперативній пам`яті не більше семи об’єктів, так званих «згустків» інформації за 1 раз (норма 7+-2).

Як ви застосуєте це правило при підготовці до інтелектуальних іспитів?

Дослід 2. Передивіться ще раз свої результати. Хто записав перше слово? Останнє? Отже,

ПРАВИЛО 2. Правило «крайніх об’єктів». В ряду більш-менш однотипних об’єктів краще запам’ятовується той, що знаходиться на початку чи в кінці ряду (по краях).

   Як ви використаєте це правило при підготовці до інтелектуальних іспитів?

Дослід 3. Ведучий виводить за двері 6-х учасників, а решті зачитує текст: «Сьогодні п’ятниця.  Погода кепська: хмарно, накрапає дрібний дощ. Настрій такий собі, та ще й треба готуватися до завтрашнього турніру, яке починається о 9 год. В 10 школі. А після обіду хлопці збираються в кінотеатр на новий фільм.  Дівчата ж хочуть іти на виставку собак, що розмістилася за кіно палацом. Треба взяти 3 гривні і не спізнитися».

1-й учасник заходить, хтось із класу переповідає йому текст. Перший розповідає другому і так далі, а останній розповідає класу і залишається на місці. Порівняємо з оригіналом: яка частина тексту залишилася без суттєвих змін? Чому? (як правило, майже без змін залишається інформація про турнір  як найбільш емоційно забарвлена, важлива).

   ПРАВИЛО 3. Правило «яскравої плями» - запам’ятовується найкраще та інформація, що емоційно забарвлена, пов’язана з вашими переживаннями зараз чи в минулому. В цьому випадку – інформація про турнір.

   Як застосуєте  почуте при підготовці до інтелектуального іспиту?

   Дослід 4. А зараз дайте відповідь на запитання: «Скільки тварин взяв з собою Мойсей на свій ковчег?»

(Правильна відповідь – не Мойсей, а Ной, однак, як правило, діти її знаходять не одразу).

   ПРАВИЛО 4. Правило детального осмислення. Вдивляйтесь у запитання, ретельно вичитуйте його.

  Як застосуєте це правило при підготовці до інтелектуального екзамену?

   Ви переконалися, що ці правила пам`яті діють. Адже навіть серед божеств Стародавньої Греції, що уособлювали різні сили природи і людські сили, є богиня пам`яті Мнемозина. Любов царя богів Зевса принесла їй дев`ять дочок – дев`ять муз – покровительок різних наук і мистецтв. У цьому міфі – глибокий смисл. Пам'ять і справді є першоджерелом будь-якої розумової діяльності – наукової або художньої творчості, навчального процесу, нагромадження індивідуальних знань чи суспільного досвіду.

   А для правильної підготовки до олімпіад чи конкурсів-захистів розв’яжемо ще кілька психологічних задач.

Психологічні задачі

Задача 1. Дано: треба вивчити 120 питань за 4 дні. Як ви їх розподілите?

(правильна відповідь - у перші 2 дні вивчається 70% завдань, третього дня – решта, четвертий день залишається на повторення).

Задача 2. Дано: 6 годин, що ви їх плануєте присвятити підготовці. Як розподілити час на працю і відпочинок?

(правильна відповідь – 40-50 хвилин робота, 10-15 хв. Перерва, не більше, інакше знову втомитесь. Причому перерва має бути не навантажена іншими видами робіт).

Задача 3. Дано: до вас потелефонував друг і каже, що хоче займатися разом з вами. Ваші дії?

(правильна відповідь – вчити матеріал разом неефективно, а от повторювати разом можна і навіть треба).

   Поки що ми говорили лише про те, що допоможе вам у підготовці.           А чи є у нашого успіху вороги? Звісно, є. Учені їх назвали  «убивці часу», або «хронофаги».

   Вправа    «Внутрішні перешкоди («пожирачі часу»):

   Інструкція. Піднімайте руки ті, хто вважає, що названий пункт із переліку заважає особисто Вам.

  •   невміння відмовляти й казати «ні»;
  •   звичка хапатися за все й одразу;
  •   бажання завжди бути корисним і допомагати всім;
  •   природна повільність;
  •  лінь;
  •  комп’ютер;
  •  невміння розподілити час;
  •  надмірна товариськість;
  •  звичка братися до роботи, не забезпечивши себе всім необхідним;
  •   звичка кожні 15–20 хвилин перевіряти пошту(блоги, форуми, сайти);
  •  природна неуважність;
  •   звичка відкладати щоденні справи на вечір;
  •   телефонні дзвінки, взагалі телефон;
  •   інші люди, в т.ч. друзі;
  •   негативні емоції.

Коли ми встановимо для себе, що нам заважає, нам буде легше долати ці труднощі. 

Узагальнення. Висновки.

   Отже, ми з вами прояснили багато аспектів інтелектуальної підготовки до екзамену. У великій справі, як відомо, дрібниць не буває. І для підведення підсумків я  пропоную об`єднатися в групи. Вправа називається «Автобусна зупинка». Кожній групі пропоную підійти до однієї із зупинок. Перша зупинка – «Почати…», друга – «Продовжити…», третя - «Уникати…». За 1 хв. по сигналу дзвоника  кожна група запише на листках, що за результатами нашої зустрічі вам захотілось «почати» в плані психологічної підготовки до іспитів, що «продовжити», а чого «уникати».

   За сигналом дзвоника по 1 хв. групи працюють над плакатами. Потім переміщаються за годинниковою стрілкою доти, доки кожна група не попрацює з усіма трьома ватманами.

Бесіда по питаннях:

Що корисного взяли ви для себе?

Що з почутого ви могли б порадити своїм друзям?

Над чим спонукає задуматись сьогоднішнє заняття?

Про що хотілося б почути більше?

І на закінчення послухайте слова Вальтера Вінтла:

Якщо ви вірите в те, що програєте, - ви програєте.

Якщо ви хочете, але боїтесь, - ви не досягнете мети.

Справжній двобій відбувається у вашому розумі.

Якщо ви думаєте, що переможете, - ви переможете.

Успіх завжди з тим, хто його прагне.

Повірте в себе, аби виграти.

Перемога не завжди приходить до найсильнішого чи найспритнішого.

Але рано чи пізно приходить до тих, хто повірив у себе.

 

Список використаної літератури:

 

  1. Битянова М.Р. Социальная психология. – М., 1994
  2. Коломинский Я.Л. Психология детского коллектива. – Минск, 1984
  3. Кричевский Р.Л., Дубовская Е.М. Психология малой группы. – М., 1991
  4. Психологическая профилактика  дезадаптации учащихся в начале обучения в средней школе // Под ред. Л.П.Пономаренко. М., 1999
  5. Сервачак О. Формула успіху на іспитах. // Психолог, №13-15, 2007
  6. Томан Іржі. Мистецтво говорити. К.: “Либідь”, 1998
  7. Ніколаєнко Н., Єргієва Л., Соловйова Н.,  Пархоменко С.                            Психологічний супровід старшокласників під час підготовки до  зовнішнього незалежного тестування. К.:Шкільний світ, 2012
  8. Фадєєв М.Ю., Голушко О.О. Не хвилюйтесь – у вас екзамени. / Практична психологія і соціальна робота, № 2-3, 2003 р., № 2, 2004 р., № 5-6, 2005
  9. Чухілевич О.П. Я – виступаю / Директор школи, №5, 2007
  10. Чухілевич О.П. Психолого-педагогічний супровід навчально-виховного процесу//Психолог,  №27-28, липень 2008
  11. Чухілевич О.П. Психологічна підготовка до ЗНО// Шкільному психологу. Все для роботи. №3, березень 2015
  12. Хочу бути успішним керівником. – Київ, Шкільний світ, 2008

 

 


  1.  

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Додано
22 березня 2018
Переглядів
1237
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку