Тренінгове заняття. ПРОФЕСІЇ МАЙБУТНЬОГО

Про матеріал
Ознайомити учнів із типами професій та з результатами їхнього тестування за методикою «Класифікація типів професій Клімова», допомогти визначити риси характеру, які потрібні для опанування професії, яка їм подобається.
Перегляд файлу

ПРОФЕСІЇ МАЙБУТНЬОГО

Освітньо – виховні завдання теми: створити комфортні умови для навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність, самостійність; підняти настрій, зарядити енергією для виконання завдань заняття.

Навчальна мета:  ознайомити  учнів із типами професій та з результатами їхнього тестування за методикою «Класифікація типів професій Клімова»,  допомогти визначити риси характеру, які потрібні для опанування професії, яка їм подобається.       

Розвиваюча мета: розвивати творчу уяву, вміння порівнювати, аналізувати, працювати в групі, формувати зв’язне висловлювання,

Виховна мета: згуртувати клас, виховувати взаємоповагу, культуру відповіді: логічність, обґрунтованість, емоційність.

Тип заняття: просвітницький тренінг з профорієнтації

Обладнання: мольберти з ватманами, фломастери, плакат з темою заняття, виставка дитячих малюнків «Професії моїх батьків», оброблені бланки тестування за методикою «Класифікація типів професій Клімова»; стільці, розставлені «колом», конверти із завданнями, таблички для театрального конкурсу.

Діагностичний блок заняття. Тестування учасників тренінгу за методикою «Класифікація типів професій Клімова» (Додаток 2), соціальний педагог обробляє анкети.

                                                   Хід заняття

I.Організаційний момент.

Діти сідають на стільці, розставлені «колом», за групами:

  1. Людина-людина
  2. Людина-художній образ
  3. Людина-природа
  4. Людина-знакова система
  5. Людина-техніка

II. Актуалізація опорних знань.

  1. Перевірка засвоєння попередньої теми у вигляді бесіди.
  • Слово учителя. Як стати успішним? Поради успішних людей: визначити, до чого в тебе хист, вивчити цю галузь знань досконало, поставити за мету- добитися найкращих успіхів у цьому напрямку, працювати, вчитися щодня – і ти, дійсно, станеш успішним.
  • Бесіда:

-Які заняття-знайомства з професіями ми проводили? ( присвячені гайсинським ремеслам, бубнівським майстрам кераміки, проводили діагностику  за методикою «Класифікація типів професій Клімова»)

- Хто із батьків був у нас в гостях і розповідав про свою професію?

       III. Мотивація навчальної діяльності.

IV. Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів.

Розробка правил групи

V. Вивчення нового матеріалу (його первинне сприйняття).

1. Вправа-енергизатор (мета-підняти настрій, зарядити енергією)

Прошу підвестися і потиснути один одному руки тих, хто:

  • Народився восени
  • У кого карі очі
  • У кого в імені є літера В
  • У кого оператор мобільного зв’язку – Life
  • Хто є блондином чи блондинкою
  • У кого є старший брат чи сестра
  • У кого взуття сірого кольору

Отже, ми зарядилися енергією і налаштувалися на активну роботу.

  1. Захист проектів «Презентація професій»

За 5 хвилин на ватманах кожна група має скласти проект, що зображатиме ваш тип професій, наприклад: людина- людина, людина-художній образ. Ваше завдання розказати нам, які саме це професії і чому вони так важливі сьогодні.

  1. Завдання «Професійно важливі якості»

Обираючи професію, важливо врахувати професійно важливі якості. Отже 3 хвилини на роздуми – і група повинна назвати якості людини, її риси характеру, без яких неможливо опанувати професії вашого типу.

  1. Вправа «АСОЦІАЦІЯ»

А зараз таке завдання, яке називається «Асоціація».

Я  роздам кожній групі картки із  словами-помічниками, а ви біля них напишете ту професію, із якою,  на вашу думку, асоціюються ці слова , наприклад:

Розслідування, злочин -ДЕТЕКТИВ

Трамвай, білет, зупинка -КОНДУКТОР

  • Ви зрозуміли? Тоді  почнемо.

 

Людина- людина

 Халат, ліки, термометр (лікар)

 

Людина-художній образ

Олівець, фарби, малюнок (художник)

 

 

Людина-природа

Ікебана, квіти, гармонія (флорист)

 

Людина –знакова система

Програмне забезпечення,розробка програм, аналіз математичних алгоритмів (програміст)

 

Людина-техніка

Колесо, відрегулювати, зібрати, обслуговування (слюсар із ремонту автомобілів)

А тепер ускладнюємо завдання.

  1. «Вікторина по колу». Вгадай професію за характеристикою -відповідають групи по черзі

Людина- людина

  • Той, хто виступає перед публікою, читає лекції (лектор)

Людина-художній образ

  • Він здатний перетворити пересічну ділянку в прекрасний оазис (ландшафтний дизайнер)

Людина-природа

  • Лісовий сторож, той, хто керує виробничо-господарською діяльністю лісництва (лісник)

Людина –знакова система

  • Вираховує прибутки і витрати, оформляє документацію, готує і здає звіти у податкову інспекцію, здійснює нарахування платежів (бухгалтер)

Людина-техніка

  • Організовує і керує роботами з електрифікації виробничих процесів та електроустаткування, розробляє графіки проведення ремонтних та профілактичних оглядів електрообладнання (інженер-електрик)

 

  1. Вправа «Напис на спині» (театральна вітальня)

 Тренер прикріплює на спину учасників картку із назвою професії, учасники невербально, пантомімою зображують цю професію, доки він її не вгадає.

Людина- людина -   екскурсовод

Людина-художній образ -кулінар

Людина-природа-  птахівник

Людина –знакова система- бібліотекар

Людина-техніка – газозварник

 

  1. Вправа «Склади прислів’я”

Кожна група отримує конверт із завданням

Людина- людина 

Учитель, як батько й мати, вчить честь шанувати

(Учитель)

Людина-художній образ

Хата без рушників – що  родина без дітей

(Вишивальниця)

Людина-природа 

Не вини бджіл – вини пасічника

(Бджоляр, пасічник)

Людина –знакова система

Заняття  математикою  – це  гімнастика  розуму

 (Математик)

Людина-техніка

    Без  сокири  не  тесляр - без голки  не кравець

(Тесляр та кравець)

 

  1. Рухавка «Клубок протиріч»
  2. Створити 2 кола, взяти один одного за дві руки, утворивши «клубок», а потім спробувати його розплести.

Рефлексія по колу. Висновок: будь-яку проблему можна розв’язати.

 

  1. « Мозковий штурм»

Уявімо собі таку картину : ні на виробництві, ні в школі ніхто нічого не робить. Що б сталося?

ЗРАЗОК:

-Не працює електрик….

(відповідь  дітей) – немає світла, у квартирі темно, не працюють телевізори, холодильники, праски…

-Не вийшов на роботу пекар…

(відповідь дітей) – усі залишилися без хліба, булочки, пиріжків…

-Вирішив відпочити кочегар…

(відповідь дітей)- холодно в школі, вдома, в лікарні.

 

Людина- людина 

Не вийшов на роботу вчитель…

Людина-художній образ

Не вийшов на роботу перукар…

Людина-природа 

Не вийшов на роботу ветеринарний лікар…

Людина –знакова система

Не вийшов на роботу перекладач…

Людина-техніка

Не вийшов на роботу будівельник…

 

VI.Осмислення нових знань і умінь.

  1. Узагальнення вивченого матеріалу:
  • Які типи професій існують?
  • Підніміть руки ті, у кого співпали професії, про які ви мріяли і ті, які вам підходять згідно діагностиці?
  • А хто дізнався, що його здібності більше пасують до іншого типу професій?
  1. Рефлексія по колу – вправа «Мала куча»:

 Про що я дізнався  на занятті? Що зрозумів?

 2.Підбиття підсумків уроку – слово Майстрам

3. Рухавка «Броунівський рух: приємне слово на згадку»

 

 

Додатки

Додаток 1

Таблиця для оцінювання

Група

Захист проектів

(до 5 б.)

Завдання «Професійно важливі якості»

(до 4 б.)

Вправа «Асоціація»

(до 2б.)

Вікторина по колу «Вгадай професію»

 (до 2б.)

Театральна вітальня  «Напис на спині»

 (до 2б.)

Вправа

 «Скла

ди прислівя»

(до 3 б.)

«Кора

бельна аварія» (до 3 б.)

Мозко

вий

 штурм

ЗАГАЛЬНА

СУМА БАЛІВ

Найактивніші

учасники

Людина-людини

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Людина-художній образ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Людина-

 

природа

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Людина-знакова система

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Людина-техніка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

Класифікація типів професій Є.О. Клімова

 

Методика призначена для відбору до різних типів професій. Можна використовувати при профорієнтації підлітків і дорослих. Випробовуваний повинен в кожній з 20 пар запропонованих видів діяльності вибрати лише один варіант (а чи б) і у відповідній клітці аркуша відповідей поставити знак « + ». Час обстеження не обмежується. Хоча, випробовуваного слід попередити про те, що над питаннями не слід довго замислюватися і зазвичай на виконання завдання  відводять не більше, як 20-30 хвилин.

Інструкція до  тесту

«Передбачимо, що після відповідного навчання  Ви зможете виконати будь-яку роботу. Але якби Вам довелося вибирати лише з двох можливостей, чому саме  б Ви надали перевагу?» 

 

 

Тестовий матеріал

 

1а.

Доглядати за тваринами                                                                                                                        

                                                                                                     

Обслуговувати машини, прилади (стежити, регулювати)

Допомагати хворим                                                                                                                      

Складати таблиці, схеми, програми для обчислювальних машин

Стежити за якістю книжкових ілюстрацій, плакатів, художніх листівок, грамплатівок

Стежити за станом, розвитком рослин

Обробляти матеріали (дерево, тканина, метал, пластмасу і тому подібне)

Доводити товари до споживача, рекламувати, продавати

Обговорювати науково-популярні книги, статті

Обговорювати художні книги (або п'єси, концерти)

Вирощувати молодняк (тварин якої-небудь породи)

 

Тренувати товаришів (або молодших) у виконанні яких-небудь дій (трудових, учбових, спортивних)

Копіювати малюнки, зображення (або налаштовувати музичні інструменти)

Управляти яким -небудь вантажним (підіймальним або транспортним) засобом – підіймальним краном, трактором, тепловозом і ін.

Повідомляти, роз'яснювати людям потрібні їм відомості (у довідковому бюро, на екскурсії і так далі)

Оформляти виставки, вітрини (або брати участь в підготовці п'єс, концертів)

Ремонтувати речі, вироби (одяг, техніку, житло)

Шукати і виправляти помилки в текстах, таблицях, малюнках

10а

Лікувати тварин

10б

Виконувати обчислення, розрахунки

11а

Виводити нові сорти рослин 

11б

Конструювати, проектувати новий вигляд промислових виробів (машини, одяг, будівлі, продукти харчування і тому подібне)

12а

Розбирати суперечки, сварки між людьми, переконувати, роз'яснювати, карати, заохочувати

12б

Знатися на кресленнях, схемах, таблицях (перевіряти, уточнювати, упорядковувати)

13а

Спостерігати, вивчати роботу гуртків художньої самодіяльності

13б

Спостерігати, вивчати життя мікробів

14а

Обслуговувати, налагоджувати медичні прилади, апарати

14б

Надавати людям медичну допомогу при пораненнях, ударах, опіках і тому подібне

15а

Складати точні описи-звіти про спостережувані явища, події, вимірювані об'єкти і інше

15б

 Художньо описувати, змальовувати події (спостережувані і уявні)

16а

Робити лабораторні аналізи в лікарні

16б

Приймати, оглядати хворих, розмовляти з ними, призначати лікування

17а

Фарбувати або розписувати стіни приміщень, поверхню виробів

17б

Здійснювати монтаж або збірку машин, приладів

18а

Організовувати культпоходи однолітків або молодших в театри, музеї, екскурсії, туристичні походи і таке подібне

18б

Грати на сцені, брати участь у концертах

19а

Виготовляти по кресленнях деталі, вироби (машини, одяг), будувати будівлі

19б

Займатися кресленням, копіювати креслення, карти

20а

Вести боротьбу з хворобами рослин, із шкідниками лісу, саду

20б

 Працювати на клавішних машинах (машинці, що пише, телетайпі, набірній машині і ін.)

 

 

 

Ключ до тесту 

Типи професій                          Номери питань

Людина-природа             1а, 3б, 6а, 10а, 11а, 13б, 16а, 20а

Людина-техніка             1б, 4а, 7б, 9а, 11б, 14а, 17б, 19а

Людина-людина             2а, 4б, 6б, 8а, 12а, 14б, 16б, 18а

Людина- знакова система     2б, 5а, 9б, 10б, 12б,15а, 19б, 20б

 Людина- художній образ      3а, 5б, 7а, 8б, 13а, 15б, 17а, 18б

 

 За кожен збіг із ключем нараховується один бал.   

 

Інтерпретація результатів тесту

 Випробовуваному рекомендується вибрати той тип професій, який отримав максимальну кількість балів.

Назва типів професій:

 «людина-природа» – всі професії, пов'язані з рослинництвом, тваринництвом і лісовим господарством;

«людина–техніка» –всі технічні професії;

«людина-людина» –всі професії, пов'язані з обслуговуванням людей, із спілкуванням;

«людина–знак» -всі професії, пов'язані з обрахунками, цифровими знаками і літерами, у тому числі комп'ютерні  і музичні спеціальності;

 «людина–художній образ» –всі творчі спеціальності.

1. Людина- Техніка (Л-Т). Праця людей цієї групи професій пов'язана із: перетворенням деталей, виробів, механізмів (виготовлення деталей, машин, механізмів уручну, на верстатах і автоматичних лініях, слюсарно-складальні роботи, монтажні і електромонтажні, будівельно-оздоблювальні, роботи по видобутку і переробці промислової сировини, виготовлення харчових продуктів); обслуговуванням технічних об'єктів (наладка і обслуговування устаткування, управління верстатами, машинами, механізмами, транспортними засобами і будівельними машинами); відновленням (відновлення і ремонт технічного устаткування, виробів); вивченням (контроль і аналіз якості виробів і механізмів, визначення  якості виробів). Це –інженер-механік, інженер-конструктор,  інженер-електрик.

2. Людина - Людина (Л-Л). Праця людей цієї групи професій пов'язана з: вихованням, навчанням, тренуванням інших людей (вихователь дошкільних установ, дитячих будинків, викладач в школах, коледжах, вищих навчальних учбових закладах, майстер виробничого навчання, тренер по спорту і ін.); медичним обслуговуванням людей і доглядом за ними (лікар, зубний технік, медична сестра); правовою допомогою (митник,суддя, адвокат, юрисконсульт, працівник міліції і так далі); організацією людей, керівництвом і управлінням ними (адміністратор, менеджер і пр.); вивченням, описом, дослідженням інших людей (соціолог, психолог, журналіст, слідчий і ін.).

3. Людина - Знакова система (Л-З). Праця людей цієї групи професій пов'язана з: перетворенням, розрахунком, сортуванням (бухгалтер, економіст, листоноша і ін.); шифровкою, дешифровкою, розпізнаванням символів (програміст, стенографіст, радист, лінгвіст, філолог, історик, математик, бібліотекар і ін.); управлінням руху (диспетчер, інспектор ДАІ і ін.); складанням і зберіганням документації (нотаріус, архіваріус, діловод і ін.); відновленням, усуненням помилок (коректор, редактор і ін.)

4. Людина - Природа (Л-П). Праця людей цієї групи професій пов'язана з: перетворенням, переробкою (садівник, технолог харчової промисловості, працівник рибного господарства  ін.); обслуговуванням, охороною флори і фауни (працівник лісового господарства, квітникар, птахівник, тваринник і ін.); заготівкою продуктів, експлуатацією природних ресурсів (мисливець, рибак, лісоруб, агроном, зоотехнік і ін.); відновленням, лікуванням (ветеринар, еколог, лісовод і ін.); вивченням, описом, дослідженням (генетик, геолог, ботанік, зоолог, метролог і ін.).

5. Людина - Художній образ (Л-Х). Праця людей цієї групи професій пов'язана з: перетворенням, створенням (архітектор, дизайнер, скульптор, модельєр, художник, режисер, композитор і ін.); виконання, виготовленням виробів за зразком в одиничному екземплярі (диригент, музикант, вокаліст, актор, ювелір, реставратор, оформлювач і ін.); з відтворенням, копіюванням, розмноженням художніх творів (майстер по розпису, шліфувальник по каменю, маляр і ін.).

 

 

 

1

 

docx
Додано
25 березня 2020
Переглядів
909
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку