«Профілактика та подолання стресових станів»
Мета: дати уявлення учасникам про методи профілактики та боротьби зі стресом.
Обладнання: ватман із зображенням «гори», торбина з предметами, папір, авторучки, дошка, крейда, стільці на кожного учасника, планшети, кольорові маркери та фломастери, фліп-чарт.
Хід заняття
Привітання (5 хв)
Мета: настроїти учасників на роботу за темою, активізувати відчуття особистості.
Хід вправи: учасники сідають у коло і по черзі витягують з торбинки, не заглядаючи в неї, один з наявних там предметів (олівець, ручка, ґудзик, гумка, кубик, котушка ниток, цукерка тощо). Після того, як усі отримали якусь річ, кожен по черзі промовляє фразу, яка починається з «Я», презентуючи те, що дісталося з торбинки. Наприклад: «Я - цукерка, солоденька, смачненька, мене всі люблять». Коли всі скажуть свої фрази, можна зробити ще одне коло: передати свій предмет сусіду праворуч і промовити іншу фразу, вже «від імені» нового предмета, але починаючи знову з «Я».
Очікування(5 хв)
Мета: визначити очікування від заняття.
Хід вправи:на ватмані , на якому намальована гора , учні розміщують свої очікування стосовно заняття. Наприкінці заняття учасники аналізують , які очікування справдилися, і переносять їх ближче до вершини.
Правила (5 хв)
Учасники тренінгу разом із психологом повторюють правила тренінгової групи, які вони прийняли на першому занятті.
Вправа «Булочка зкорицею»(10 хв)
Мета: сприяти згуртованості групи, зняти напругу після заняття.
Хід вправи:психолог запитує у групи: «Хто любить корицю?» Той, хто любить, стає посеред кімнати, хто ще любить, приєднуються до нього, беруть один одного за руки, створюючи ланцюжок. Ті, хто полюбляє булочки з корицею, пиріжки з корицею, солодощі, гарну компанію теж до них приєднуються, аж поки всі не стануть в той ланцюжок. Потім психолог бере останнього учасника за руку і починає, ходячи навкруги першого учасника «намотувати» всю групу на нього. «Пекти булочку з корицею». Коли всі щільно «намотуються», хвилинку треба так постояти і відчути всіх разом, прислухатися до того почуття і аж тоді вільно розійтись.
Інформація для психолога.Виконуючи вправу, треба прислухатися до почуттів, висловлювань учасників і завдавати сприятливий для всіх темп.
Вправа «Чого я хочу досягти?»(10 хв)
Мета: налаштувати учасників на успіх.
Хід вправи:посидьте деякий час у тиші й подумайте про те, чого б ви хотіли досягти. Чого вам хотілося б навчитись? Подумайте, як ви могли б без слів, за допомогою міміки і жестів розповісти про це. Інші мають здогадатись, про що йдеться.
Рефлексія:
Вправа-психомалюнок «Я до стресу», «Я підчас стресу», «Я після стресу» (20 хв)
Мета: привернути увагу до внутрішнього стану оточення, з'ясувати головні стресори присутніх.
Рефлексія:стреси, які виникають у житті, можна уявити як коридори, якими треба пройти: хто швидше, хто повільніше, хто важче, хто легше, однак пройти їх усе одно доведеться.
Стрес – це:
Вправа-руханка "Англійський дощ" (5 хв)
Мета: забезпечити психологічне розвантаження учасників.
Хід вправи: учасники стають у коло. Чи знаєте ви, що таке англійський дощ? Ні? Тоді давайте послухаємо разом, який він. Зараз по колу ланцюжком ви будете передавати мої рухи, Як тільки вони повернуться до мене, я передам наступні. Слідкуйте уважно!
• В Англії піднявся вітер. (Психолог тре долоні)
• Починає накрапувати дощ. (Клацає пальцями)
• Дощ посилюється. (Почергово плескання долонями по грудях)
• Починається справжня злива. (Плескання по стегнах)
• А ось і град - справжня буря. (Тупіт ногами)
• Але що це? Буря стихає. (Плескання по стегнах)
• Дощ стихає. (Плескання долонями по грудях)
• Рідкі краплі дощу падають на землю. (Клацання пальцями)
• Тихий шелест вітру. (Потирання долонь)
• Сонце! (Руки догори)
Вправа «Автобіографія за 45 секунд» (10 хв)
Мета: переживати невідповідності бажаного і можливого як стресових.
Хід вправи: учасникам дається завдання написати коротко свою біографію, у якій було б усе про них зрозуміло. Час для розповіді 45 секунд. Потім проводиться обговорення результатів і обмін почуттями.
Рефлексія (5 хв)
Мета: закріпити сформовані на занятті навички, дати можливість кожному учаснику висловити свою думку.
Хід вправи: аналізуємо наскільки справдилися очікування учасників (орієнтовні питання):
– Які емоції супроводжували вас під час заняття?
– З якими емоціями ви завершуєте заняття?
– Чи здійснилися очікування?
– Що вам сподобалось на занятті?
– Чи хотіли б ви якесь завдання розглянути детальніше?
— Які знання ви здобули?
— Як ці знання ви використаєте у своєму подальшому житті?
— Що ви взяли особисто для себе?
Ритуал прощання (5 хв)
Мета: сформувати позитивний настрій.
Хід вправи: учні групи стають у широке коло, тримаються за руки. Кожен по колу говорить : «Сьогодні я…(навчився, відчув, зрозумів, тощо )» , і вся група робить крок вперед. Після промовляння всіх досягнень коло має стати щільним.