«Подолання стресів»
Мета: познайомити учасників з психологічними способами керування стресом; ознайомити учасників з поняттям «ресурс»; розвивати самоаналіз учасників, вміння прислухатися до себе, бути чуйним до себе й інших; активізувати відчуття особистості; створювати позитивний емоційний фон.
Обладнання: ватман із зображенням будинку, імпровізовані квіти, кактус,фліп-чарт, аркуші, кольорові стікери, маркери,прямокутникзафарбований відповідним кольором.
Хід заняття
Привітання (5 хв)
Мета: створити умови для ефективної роботи, навчити презентувати себе, прислухатися до себе, бути чуйним до себе й інших.
Хід вправи: психолог роздає учасникам заздалегідь підготовлені імпровізовані квіти . Далі дає завдання учасникам —написати своє ім’я та зафарбувати квіти улюбленим кольором. Далі учасники презентують себе ,промовляючи: «Якби я була (в) квіткою , то це була б, наприклад,червона троянда» . Чіпляють «квіти» на ватман із зображенням будинку.
Рефлексія:
– Про що говорять обрані вами кольори?
Кожен день тижня теж має своє забарвлення. Психологи стверджують, якщо протягом 1–2 хвилин дивитися на колір дня , то настрій та емоційний стан людини буде позитивним.
Учасники дивляться на прямокутник, зафарбований відповідним кольором.
Очікування (5 хв)
Мета: активізувати відчуття особистості.
Хід вправи: учасникам роздають невеликі аркуші паперу (можна липкого). Психолог просить написати на них, чого саме учасники чекають від сьогоднішнього заняття. Після цього кожен учасник зачитує свій напис і прикріплює аркуш на підготовлений психологом символічний кактус (на шосту голку).
Правила (5 хв)
Учасники тренінгу разом із психологом повторюють правила тренінгової групи, які вони прийняли на першому занятті.
Вправа „Релаксація”(10 хв.)
Мета: розвивати уміння дітей знімати фізичне та емоційне напруження.
Хід вправи: психолог пропонує учням зайняти зручні місця та проекспериментувати з м’язами.
1.Сядьте зручніше у крісло.
2.Витягніть пальці ніг вперед, напружуючи м’язи ікор.
3.Через 10 секунд розслабте м’язи, поверніться в попередній стан.
4.Підніміть ноги на 10 сантиметрів від полу, напружуючи пальці ніг.
5.Розслабте м’язи ніг, відпочиньте.
6.Посміхніться широко і зостаньтесь у такому положенні 10 секунд, потім розслабтеся.
Ці вправи роблять у парах, потім пари міняються і виконується вправа вдруге.
Вправа «Будинок» (10 хв.)
Мета: ознайомити учасників з поняттям «ресурс»; розвивати самоаналіз учасників.
Хід вправи: у нашому символічному образі людини–будинку є фундамент–своєрідний архів, генетична скарбниця, в якій збережена мудрість поколінь –наші вроджені якості , в тому числі і стресостійкість.
Є також надбудова, стіни –це наша психологічна культура, наше бажання вдосконалюватися, наші знання про способи керування стресом – те ,що може підсилити нашу вроджену стресостійкість .
– Чого немає в будівлі ?
Так, немає даху – це надійний захист, це саме практичні вміння та навички людини утримувати рівновагу. Це наш ресурс – те ,що допомагає пережити стрес, не зруйнувати себе, відновитися після стресового стану.
Рефлексія:
– Яким ресурсом володієте ви ?
– Що допомагає вам прожити стрес без руйнації?
– Які способи використовуєте ви?
Учасники записують фрази на символічній черепиці, промовляють та причіплюють до будиночка.
Утворюється символічний дах.
Ви назвали найдієвіші власні ресурсні речі, які допомагають вам. Обмінялися та поповнили арсенал ресурсів кожного. Головне – застосовувати їх на практиці; добирати, враховуючи власні вроджені якості, так, щоб склався пазл і утримувалася особистісна гармонія та рівновага .
Вправа «Внутрішні і зовнішні ресурси» (15 хв.)
Мета: розширити знання учасників про зовнішні і внутрішні ресурси, про їх складові.
Хід вправи: учасники об’єднуються у 2 групи: «День» та «Ніч». Завдання для 1 групи: скласти список «Внутрішні ресурси людини». Завдання для 2 групи скласти список «Зовнішні ресурси людини». Презентація робіт.
Вправа- руханка «Синергія» (5 хв.)
Мета: розвантажити та розвивати відчуття єдності.
Хід вправи : психолог пропонує стати в коло та присісти так, ніби учасники сидять на стільцях. Порахувати, скільки часу вони можуть утримуватись в такому положенні. Запропонувати стати тісно один до одного , присісти на рахунок «раз» на коліна тим , хто стоїть позаду .
Висновок: сила – в єдності та міцності.
Вправа «Наслідки стресів» (15 хв.)
Мета: ознайомити учнів із наслідками стресу для організму людини.
Хід вправи: давайте розглянемо, які наслідки має стрес для учня, який складає іспити.
Психолог об’єднує учасників у 4 групи, дає завдання кожній групі.
Група №1: написати в групі, використовуючи метод «мозкового штурму», негативні наслідки стресу взагалі;
Група №2: написати в групі, використовуючи метод «мозкового штурму», негативні наслідки стресу для учнів;
Група №3: написати в групі, використовуючи метод «мозкового штурму», позитивні наслідки стресу взагалі;
Група №4: написати в групі, використовуючи метод «мозкового штурму», позитивні наслідки стресу для учнів;
Учні роблять презентацію у великій групі.
Рефлексія:
Стрес для учня може бути рушійною силою в його житті, все залежить від індивідуальних відмінностей на вплив стресу.
Рефлексія (5 хв)
Мета: закріпити сформовані на занятті навички, дати можливість кожному учаснику висловити свою думку.
Хід вправи: аналізуємо наскільки справдилися очікування учасників (орієнтовні питання):
– Які емоції супроводжували вас під час заняття?
– З якими емоціями ви завершуєте заняття?
– Чи здійснилися очікування?
– Що вам сподобалось на занятті?
– Чи хотіли б ви якесь завдання розглянути детальніше?
— Які знання ви здобули?
— Як ці знання ви використаєте у своєму подальшому житті?
— Що ви взяли особисто для себе?
Ритуал прощання (5 хв)
Мета: сформувати позитивний настрій.
Хід вправи: учасники стоють в коло на ліву ногу, беруться за руки і підстрибуючи на місті, тричі повторюють фразу : « Хай нам з вами пощастить»