«Усе в моїх руках»
Мета: розвивати самоаналіз учасників, вміти прислухатися до себе, бути чуйним до себе; активізувати відчуття особистої відповідальності; створювати позитивний емоційний фон; розвивати практичні вміння та навички учасників працювати з уявою як ресурсом в подоланні стресового стану.
Обладнання: ватман із зображенням великого смайла,фліп-чарт, аркуші, кольорові стікери, маркери, олівці.
Хід заняття
Привітання (5 хв)
Мета: розкрити особливості кожного учасника, формувати атмосферу довіри.
Хід вправи: учням пропонується придумати асоціації , які б характеризували їх:
Очікування(5 хв.)
Мета: визначити очікування від заняття.
Хід вправи: очікування фіксуються на стікерах і прикріплюються до плаката, на якому зображений великий смайлик.
Правила (5 хв)
Учасники тренінгу разом із психологом повторюють правила тренінгової групи, які вони прийняли на першому занятті.
Вправа «Хвилина» (10 хв. )
Мета: розвивати навички відчуття часу.
Хід вправи: психолог звертає увагу учасників на поняття «хвилина часу», на те ,що ми маємо цінувати час свій та інших .. 1 хвилина – багато це чи мало? Потім учасникам пропонується за сигналом заплющити очі й розплющити їх у той момент, коли, на їхню думку, хвилина закінчилася. Потрібно намагатися не рахувати секунди, а саме відчути довжину хвилини.
Психолог фіксує інтервал в одну хвилину і по закінченні повідомляє про це учасникам (подає сигнал).
Рефлексія:
– Хто розплющив очі раніше сигналу?
– Хто пізніше?
– Чому важливо розвивати в собі адекватне почуття часу?
Вправа «Спільна розповідь» (10 хв.)
Мета: активізувати отримані знання учасників; розвивати відчуття єдності .
Хід вправи: психолог пропонує учасникам скласти спільну розповідь за поданим початком. Психолог розпочинає реченням і задає певну тему «Ми живемо в надзвичайно стресовий час….». Наступний учасник логічно пов’язує події та додає ще 1–2 речення .
Завершує психолог про надзвичайно ресурсну роботу – роботу з уявою.
Вправа-руханка «У житті я ціную…» (5 хв. )
Мета : визначити пріоритетні життєві цінності учасників.
Хід вправи: психолог пропонує учасникам сісти на стільці у коло. Стільців є на один менше, ніж учасників. Ведучий починає вправу словами «Поміняйтесь місцями ті, хто цінує дружбу». Ті, для кого дружба є цінністю, швидко міняються місцями. Той, хто не встигає зайняти вільне місце, стає ведучим.
Інформаційне повідомлення «Що таке мандала?» (5 хв. )
Це слово прийшло до нас з Індії. Згідно з тлумаченням, мандала – це сакральний символ, зображуваний, як правило, у вигляді кола. На початку XX століття швейцарський психоаналітик Карл Юнг приніс мандали на Захід як терапевтичний інструмент для дослідження несвідомого. К.Юнг виявив прояв даної символіки у всіх (навіть у культурно та історично непідготовлених) людей в той період, коли відбувається процес духовного дозрівання.Мандали допомагають відкрити підсвідомість, заспокоїти думки. Є переконання, що за допомогою мандали можна запрограмувати своє життя на успіх, кохання, гроші, здоров’я. У багатьох культурах мандала використовується як об’єкт для створення різних оберегів. Ця священна діаграма сприяє досягненню концентрації уваги, приводячи людину до вищих станів свідомості. Мандала дозволяє очистити простір і стає джерелом очисної відновлювальної енергії. Цей священний символ діє спільно з людською свідомістю. Він приваблює енергію, необхідну для здійснення найбільш значущих життєвих процесів організму. За допомогою мандал можна досягти терапевтичного ефекту при позбавленні від соматичних захворювань, емоційних розладів і стресів. Причому вони допомагають не тільки дорослим, але й дітям. Прояв благотворного впливу мандал можна спостерігати в різних сферах. Дивовижні за своєю значимістю візерунки надають позитивний вплив не тільки на ті біологічні процеси, які протікають в людині. Їх енергія передається тваринам і рослинам. Широко використовують мандали тибетські мудреці. Вони застосовують ці священні символи у своїх духовних практиках. Вважається, що від візерунків тибетських мандал виходять ледве вловимі частоти, дозволяють в процесі медитації досягти вищого сенсу. Психолог зауважує ,що сьогодні спробують теж створити дещо схоже на мандалу. Це буде малюнок, який допоможе зануритися у власний світ, переробити власний досвід, звільнитися від негативу, наповнитися позитивом, віднайти внутрішні ресурси для відновлення. В його основі теж будуть кола. Вони будуть кольорові. Матимуть індивідуальне наповнення.
Вправа «Дорога життя» (25 хв.)
Мета: занурити у власний світ, переробити власний досвід, звільнити від негативу, наповнити позитивом, віднайти внутрішні ресурси для відновлення.
Хід вправи: для роботи використовуйте кольорові олівці. Використовуйте ті кольори , які підкаже вам інтуїція. Проаналізувати, допрацювати ви зможете вдома. Ця робота для особистісного користування.
Заспокойтесь, прислухайтесь до себе і розпочнемо.
Життєву дорогу можна зобразити по різному. Я пропоную вам зобразити її у вигляді трьох кіл : коло минулого, коло теперішнього і коло майбутнього. Розміщення на аркуші, розмір кіл, колір обираєте за власним відчуттям.
Оберіть колір, який для вас символізує минуле. Промалюйте коло.
Оберіть колір, який символізує теперішній час. Промалюйте коло .
Оберіть колір для майбутнього.Промалюйте коло.
1) Попрацюймо з минулим.
Минуле... Його вже немає. Змінити його вже ніхто не може. Але ми добре пам’ятаємо деякі події. Причому, одні з них – з радістю, інші – з сумом. Спробуймо розкласти ці події в уявні сейф для суму та в скриньку радості. Промалюйте уявні сейф та скриньку та зобразіть , які події ви хотіли б туди розмістити. Використовуйте кольори.
Учасники працюють. Роботи не обговорюються.
Рефлексія:
– Як почувалися?
– Що було важким?
Висновок : у нашому минулому є величезний ресурс–це наш досвід. Досвід стосунків, досвід у вирішенні проблем, у прояві емоцій і т.п. Саме цим досвідом можна скористатися в подальшому.
2) Попрацюймо з майбутнім .
Майбуття…Воно в нашій уяві. Це наші сподівання, мрії, бажання, цілі, плани. Саме бачення майбутнього піднімає людину з ліжка, спонукає рухатися, здійснювати, досягати бажаного.
Ви теж бачите власне майбутнє .
– Яке воно?
– Якого кольору?
– Які події–зірочки вам там виблискують?
Промалюйте уявне, активізуйте здійснення.
Учасники працюють. Роботи не обговорюються.
Рефлексія:
– Як почувалися?
– Чи було щось важким?
Висновок: бачення майбутнього, його планування, надії, мрії про краще – величезний ресурс для людини, ніби крила, що піднімають і несуть до кращого.
3) Попрацюймо з теперішнім.
Жити минулим чи лише надіятися на майбутнє – це втрачати час, втрачати смак реального життя. Саме «тут і тепер» є вирішальним. Саме об’єктивне відчуття сьогодення допомагає бачити позитив, відчувати радість, задоволення – всі реальні емоції життя. Саме тут і тепер можна щось змінювати,при цьому використовувати досвід та мрії як ресурс.
Ви перебуваєте в теперішньому часі. Оберіть колір, який символізує вас. Та поставте в колі теперішнього крапку. Ви – тут.
Саме тут ви відчуваєте кольори життя. Зафарбуйте, які кольори присутні у вашому сьогоденні.
Учасники працюють.
– Яка подія сьогодні вас найбільше радує?
Запишіть.
– Яка найбільша цінність у вас є на даний момент?
Запишіть.
Висновок:ви записали те головне, що є на сьогоднішній день для вас ресурсом; те, що допомагає вам, підживлює вас, відновлює ваші резерви.
– Про кого ви найбільше турбуєтеся на даний момент свого життя? Запишіть.
– Чи є в списку турботи ви самі?
Висновок: турбота про себе ,віра в себе – це теж величезний ресурс. Турбуючись про себе, ви даєте шанс собі турбуватися про інших. Тому все: віра, відповідальність, турбота, рівновага, реакції, емоції, думки, бажання вдосконалювати себе, працювати над собою, знаходити резерви та ресурси для відновлення–все це у ваших руках.
Рефлексія (5 хв)
Мета: закріпити сформовані на занятті навички, дати можливість кожному учаснику висловити свою думку.
Хід вправи: аналізуємо наскільки справдилися очікування учасників (орієнтовні питання):
– Які емоції супроводжували вас під час заняття?
– З якими емоціями ви завершуєте заняття?
– Чи здійснилися очікування?
– Що вам сподобалось на занятті?
– Чи хотіли б ви якесь завдання розглянути детальніше?
— Які знання ви здобули?
— Як ці знання ви використаєте у своєму подальшому житті?
— Що ви взяли особисто для себе?
Ритуал прощання (5 хв)
Мета: сформувати позитивний настрій.
Хід роботи: наші заняття завершилися. Потрібно багато ще осмислити. Робота над пізнанням себе не закінчується ніколи. Ми йдемо дорогою життя. Нам щастить завжди і всюди.Учні по черзі продовжують фразу : « Я хочу, щоб…»