Чернеччинський навчально-виховний комплекс
«Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – заклад дошкільної освіти» Краснопільської селищної ради
Підготувала:
вчитель історії, класний керівник 5 класу
Жаботинська Лариса Валеріївна
2020р.
Мета: психопрофілактика психологічного здоров’я учнів, розвиток самоусвідомлення, саморефлексії, самоаналізу, самооцінки, самоповаги як необхідних складових здоров’я в сучасних умовах.
Завдання:
Тренер: Жаботинська Л.В., класний керівник 5 класу ( практичний психолог за освітою)
Цільова група: учні 5 класу
Кількість:14 осіб.
Час проведення: 45 хвилин
Особливі вимоги до приміщення: просторе приміщення з наявністю сидячих місць за кількістю учасників, аудіоапаратура,ватман,папір А4,олівці,фломастери,ноутбук,проектор,екран.
:::::п Структура тренінгового заняття (45 хвилин)
№ з/п |
Етапи тренінгового заняття |
Час |
Обладнання та матеріали |
|
І. Вступна частина(створення сприятливого психологічного простору; вироблення правил роботи групи; налагодження зворотного зв’язку «учасник-група» та «група-учасник»; створення ситуації рефлексії) Емоційне налаштування учнів . |
||||
1. |
Емоційне налаштування учнів. Вступне слово |
2 хв. |
Ноутбук, проектор, екран, тема тренінгового заняття на екрані , релаксаційна музика |
|
2. |
Вправа «Знайомство» |
3 хв. |
М’яка іграшка . |
|
3. |
Вироблення правил роботи групи |
2 хв. |
Фліпчарт-дошка, ватман А-1, кольорові маркери |
|
4. |
Визначення очікувань учасників від заняття
|
5хв. |
Плакат «Береги», стікери – кораблики для кожного учасника, ручки, магніти для кріплення |
|
ІІ. Основна частина(оцінка рівня поінформованості щодо проблеми; актуалізація проблеми та конкретних завдань для її вирішення; надання та засвоєння інформації; вироблення умінь, навичок; створення ситуації рефлексії; підведення підсумків щодо змісту роботи) |
||||
5. |
Мозковий штурм «Зроби свій вибір» |
5хв. |
Фліпчарт-дошка, ватмани А-1 |
|
6. |
Асоціативний кущ «Що таке здоров’я?»
|
3хв. |
Фліпчарт-дошка, ватмани А-1 |
|
7. |
Інформаційне повідомлення «Психічне здоров’я дитини» |
5хв. |
Ноутбук, проектор, екран, презентація PowerPoint |
|
8. |
Вправа – дослід « Моє здоров’я» |
5хв. |
Кольоровий папір,папір білий А4,олівці,фломастери |
|
9. |
Руханка «Австралійський дощ» |
3хв. |
Релаксаційна музика |
|
10 |
Вправа «Емоції як повітряні кульки» |
4хв. |
Повітряні кульки |
|
10. |
Вправа «Острів мрій» |
8хв. |
Ноутбук, проектор, екран, презентація PowerPoint |
|
ІІІ. Заключна частина(підведення підсумків щодо процесу роботи; оцінка отриманого досвіду; налаштування учасників на атмосферу звичайного життя) |
||||
12. |
Визначення здійснення очікувань учасників |
3хв. |
Плакат «Береги», стікери – кораблики для кожного учасника, ручки, магніти для кріплення |
|
13. |
Вправа «Сонечко побажань» |
2хв. |
Намальована заготовки «Сонце» та промінці |
|
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
(супроводжуючий фон музичного релаксу)
Мета : ознайомлення учасників з метою та завданнями тренінгового заняття; актуалізація відчуття важливості психологічного здоров’я дитини та його зміцнення; сформування мотивації учасників до спільної діяльності та інтересу до процесів самопізнання і саморозвитку.
I. Емоційне налаштування учнів. (2хв)
Доброго здоров’я діти,доброго вам дня
Хай вам ясно сонце світить у вікно щодня
Хай сміється мирне небо і дивує світ
А земля нехай дарує вам барвистий цвіт
Бо здоров’я ,любі діти,в світі головне
А здоровий і веселий – щастя не мине.
Запам’ятайте, любі діти!
Здоров’я бережіть доки малі.
І мудрими ідіть по цій землі.
Хай кожен з вас запам’ятає:
Без здоров’я – щастя не буває!
Тренер. Доброго дня, шановні учні! Я рада вітати вас на тренінговому занятті на тему: «Психічне здоров’я учнів». Адже збереження й зміцнення психічного здоров'я – в наш час найактуальніша проблема. Увага до власного здоров'я, профілактику захворювань, свідома орієнтація на здоров'я – все це є показником загальної культури людини.
2.Організаційна частина.
1.Вправа «Знайомство»(5 хв.).
Мета: підготувати учасників до роботи, створити комфортну атмосферу, гарний настрій, сприяти згуртованості групи, вільному висловленню думок.
Хід вправи.
Учасники сідають у коло. Ведучий пропонує промовити своє ім’я та життєве кредо.
- Я рада вас бачити на занятті. І розпочнемо ми його зі знайомства. Ви говорите своє ім’я та що для вас найголовніше у житті.
- Мене звати Лариса Валеріївна, найголовніше для мене в житті є сім’я.
(промовляють учасники за бажанням)
- Сьогодні я дізналася ще більше про вас і це здорово!
2. Повторення правил учасників тренінгу (2 хв.)
- Щоб співпраця була цікавою, плідною, я пропоную прийняти правила.
Правила роботи:
Правила роботи
1. Бути чесними.
2. Бути толерантними.
3. Не критикувати, а допомагати.
4. Один говорить – всі слухають.
5. Правило піднятої руки.
6. Дотримуватись регламенту.
7. Бути активним і позитивним.
Тренер.Чи є необхідність дописати якесь нове правило?
Тренер. Сьогодні ми будемо говорити з вами про здоров'я, про те, яка його ціна, як його зберегти і примножити. Отже, тема тренінгу відома і хочу вас запитати: «Чого ви очікуєте від сьогоднішнього тренінгу?»
3. Вправа «Очікування» (5 хв.).
Мета: визначити сподівання і очікування учасників щодо тренінгу.
Хід вправи.
Учасники на стікерах - корабликах записують свої очікування від тренінгу. Потім, виголошуючи свої очікування, приклеюють їх на плакаті «Береги», де з двох боків річки зображені береги – «Берег надій» та «Берег реалізованих сподівань». Учасники приклеюють свої стікери ближче до «Берега надій», вирушаючи у подорож до протилежного берега.
- Тема тренінгу відома і хочу вас запитати: «Чого ви очікуєте від сьогоднішнього тренінгу?»
- Я пропоную написати на корабликах - стікерах свої очікування і прикріпити їх біля «Берега надії.»
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Мета: : ввести учасників тренінгу в тему. актуалізувати їхнє особисте розуміння того, що таке здоров’я, подати його визначення.
Тренер. Діти, уявіть собі, що ви заблукали в густому непрохідному лісі. І ось перед вами з’явилось три дороги, кожна може вивести з лісу за певних умов.
Першою дорогою підеш — багатство знайдеш, а здоров’я втратиш.
Другою дорогою підеш — половину багатства знайдеш, а половину здоров’я в втратиш.
Третьою дорогою підеш — багатства не знайдеш, проте здоров’я збережеш.
- Зробіть свій вибір? Обґрунтуйте свою думку.
Висновок. Найкраще підти третьою дорогою, оскільки здоров’я — головне багатство людини.
2.Асоціативний кущ «Що таке здоров’я?» (3хв.)
Мета: актуалізувати особисте розуміння учнів того, що таке здоров’я, подати його визначення
Тренер. Давайте пригадаємо, що таке здоров’я?
Які визначення, асоціації, думки виникають у вас при цьому слові?
(Діти говорять, усі ідеї записуються на дошці, обговорюються. Викреслюється те, що не підходить під визначення).
3.Інформаційне повідомлення «Психічне здоров’я учнів» (5 хв)
Мета: розширення знань учасників про поняття «здоров’я», «психічне здоров’я».
Тренер. Так, безперечно, для кожного з нас найважливішим у житті є здоров’я! «Здоровому все здорово» — говориться в одному народному прислів'ї. І в іншому стверджується: «Без здоров'я та сили і світ немилий».
Та ми так звикли до цього слова, що навіть не задумуємось, який то великий дар — наше здоров'я, без нього людина не може бути щасливою.
У міжнародному спілкуванні загальноприйнятим є визначення здоров‘я, що це – стан повного фізичного, духовного і соціального благополуччя, відсутність хвороб або фізичних вад.
Отож, здоров'я – не тільки особиста, але і загальнолюдська цінність.
А поняття «психічне здоров'я» стосується шляхів гармонізації людини, її бажань, амбіцій, здібностей, ідеалів, почуттів і свідомості.
Психічне здоров'я особистості – функціонування психіки, яке забезпечує її гармонійну взаємодію з навколишнім світом.
Психічне здоров'я – це не лише відсутність вад особистісного розвитку, психічних хвороб, а й обставини, за яких особистість людини знаходиться у рівновазі, тобто здатна протидіяти стресу.
Психічне здоров'я залежить від:
Основними властивостями благополучних і здорових людей є: оптимізм, емоційний спокій, вміння радіти, самодостатність, уміння адаптуватися до сприятливих і несприятливих ситуацій.
А психологічно здорова людина, це людина – творча, життєрадісна, весела, відкрита, пізнає навколишній світ і себе не тільки розумом, а й почуттями, інтуїцією, що приймає саму себе і визнає цінність та унікальність оточуючих її людей, що вміє брати відповідальність за своє життя, саму себе і розуміти уроки з несприятливих ситуацій, її життя наповнене сенсом (усвідомленим або неусвідомленим).
4. Вправа-дослід «Моє здоров’я» ( 5 хв.)
Мета вправи: звернути увагу учнів на властиві їм звички та необхідність здорового способу життя.
Тренер. Для подальшої роботи пропоную об’єднатися в групи і виконати вправу.
Об’єднаймося в групи за назвами квітів (троянда, ромашка, лілія, пролісок)
Завдання наступне: намалювати серце, вирізати його, можна домалювати йому очі, ніс, ротик, щоб воно було веселим і гарним. На це я вам даю 3 хвилини.
(Діти виконують завдання і по завершенні демонструють сердечки.)
Тренер. Уявіть, що ці гарні сердечка - це ваше здоров’я. Ви дуже старалися, виготовляючи його, доклали немало зусиль. А спробуймо розірвати їх. Вам було жаль це робити? Легко вони розірвалися? А тепер спробуйте зробити так, щоб ці серця (уявне наше здоров'я) стали знову цілими. Чи легко це зробити? У нашому випадку – неможливо…
Отже, який висновок ви можете зробити?
(Зруйнувати значно легше, ніж створити. Дуже важливо зберегти те, що маємо..).
Тренер. Головне завдання людини - зберегти здоров'я. Відносьтеся до нього так, як ви віднеслися до сердечка, що виготовляли, – раділи йому, старалися зробити його кращим, вам було шкода його руйнувати. Від нас самих залежить, що ми оберемо: шлях до здоров’я чи від нього. Тільки здорова людина може стати повністю щасливою.
5.Руханка «Австралійський дощ» (3хв.)
Мета: сприяти відчуттю єдності групи, зняти напруженість і втому.
Хід вправи: учні стоять. Учитель показує рух, усі повторюють його, поступово приєднуючись один до одного.
Тренер. Ми знаємо, що людина, яка мало рухається, не буде мати міцного здоров'я. От і ми з вами засиділися і прийшла пора трохи розім'ятися, порухатися, створити собі позитивний настрій, щоб на ваших обличчях засяяли усмішки. Прошу усіх піднятися і разом відпочити. А для цього повторюйте вправи за мною.
· Чи знаєте ви, який австралійський дощ?
· Піднімається вітер (потираємо руки).
· Падають перші краплини дощу (клацаємо пальцями).
· Почалася злива (плескаємо долонями по стегнам).
· Злива перетворилася на бурю (тупаємо).
· Ось буря стихає (плескаємо долонями по грудині).
· Стихає злива (плескаємо долонями по стегнам).
· Закінчується дощ, падають останні краплі (клацаємо пальцями).
· Шумить тільки вітер (потираємо долоні).
· Австралійський дощ скінчився. Сонце! (Діти піднімають руки вгору)
6. Вправа «Емоції як повітряні кульки»(4хв)
Мета:включення всіх учасників в роботу; зниження емоційної напруги і підвищення тонусу групи; розвиток самоусвідомлення, саморефлексії, самоаналізу як необхідних складових здоров’я ; допомога учасникам розібратися у власних життєвих поглядах; отримання інформації від учасників.
Тренер. Ми з’ясували, що таке психологічне здоров’я, тепер пропоную вам погратися з повітряними кульками.
Можливий коментар тренера. Тренер запускає учасникам три повітряних кулі. Одна надута дуже сильно, друга – дуже слабко, а третя куля – в міру. Педагогічні працівники перекидають кулі один одному.
Рефлексія:
Тренер.Шановні учасники, завжди пам’ятайте правило: «Переповнення будь-якими емоціями, насамперед негативними, для людини так само небезпечне, як занадто багато повітря в кульці!».
7. Вправа «Острів мрій».(8 хв.).
Мета: переконати учнів у тому, що від здоров’я залежить добробут.
Перед вами чарівні острови: «Багатство», «Слава», «Кохання». «Родина». Подумайте, де б вам найбільше хотілося побувати? До якого острова попливти? Кожен з вас повинен обрати тільки один острів – найбажаніший! (Усі вони зображені на інтерактивній дошці)
Тренер. Підніміть руку, хто обрав острів «Слави»? Чому саме його ви обрали? А чи можемо ми бути знаменитими, мати славу, якщо не будемо здоровими? Не будемо піклуватися про своє здоров'я – не знайдемо слави, бо знаменитості мають гарно виглядати, бути дужими, витривалими, мати гарний розум і багато працювати, а для цього потрібно мати добре здоров'я.
Тренер. А хто обрав острів «Багатство»? Чому? А чи можливо стати багатим, не маючи здоров'я? Не будемо здоровими, не зможемо заробляти багато грошей, бо на це треба багато сил а більшість грошей будемо витрачати на ліки.
Тренер. А хто захотів жити на острові «Кохання»? Якщо не будемо слідкувати за здоров'ям – не зможемо гарно виглядати (нездорова шкіра, волосся, відсутність стрункої ходи, поганий зір, шкідливі звички) – і важко буде знайти кохання.
Тренер. А хто найбільше мріє жити на острові «Родина»? А чи може у вас бути гарна родина, якщо не дбати про здоров'я? Не будемо дбати про здоров'я – не буде гарної родини (якщо будемо вживати алкоголь – будуть постійні сварки, будемо палити – витрачати сімейні кошти і отруювати рідних тощо).
Тренер. А тепер давайте зробимо висновок: чи буде у нас слава, багатство, гарна родина, кохання, якщо не буде здоров'я? /Відповіді дітей/.
Отже, ми зрозуміли, що від стану нашого здоров'я залежить і здійснення будь-якої мрії.
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ ЗАНЯТТЯ.
1.Визначення здійснення очікувань учасників.(3хв.)
Мета:надання можливості кожному учасникові висловитись за особистим бажанням; підведення підсумків та отримання від учасників емоції та інформацію про враження від проведеного тренінгового заняття.
Тренер. То ж хто із нас сьогодні дістався до «Берега реалізованих сподівань?»
Підійдіть по черзі і перемістіть свої кораблики від «Берега надій» до «Берега реалізованих сподівань», за бажанням аргументуючи свій вибір.
Тренер. Я дісталася «Берега реалізованих сподівань», бо я переконалася, що кожен із вас зрозумів, що найважливіше в житті - здоров’я.
2.Вправа «Сонечко побажань». (2 хв)
Мета. Створити добрий настрій, зняти втому.
- З початку заняття у нас в центрі лежить красива модель сонечка. І я пропоную оживити її. Для цього по черзі ви берете стрічечку-промінець і промовляєте побажання.
- Я бажаю, щоб всі були здорові…
(Діти беруть стрічки-промінці і по черзі промовляють побажання.)