Тренінгове заняття "Психічне здоров'я учнів"

Про матеріал
Тренінгове заняття "Психічне здоров'я учнів" ,метою якого є психопрофілактика психологічного здоров’я учнів, розвиток самоусвідомлення, саморефлексії, самоаналізу, самооцінки, самоповаги як необхідних складових здоров’я в сучасних умовах.
Перегляд файлу

Чернеччинський навчально-виховний комплекс

«Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – заклад дошкільної освіти» Краснопільської селищної ради

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                         Підготувала:

вчитель історії, класний керівник 5 класу

 Жаботинська Лариса Валеріївна

2020р.

Мета: психопрофілактика психологічного здоров’я учнів, розвиток самоусвідомлення, саморефлексії, самоаналізу, самооцінки, самоповаги як необхідних складових здоров’я  в сучасних умовах.

Завдання:

  1. Актуалізувати для учнів проблему здоров’я .
  2. Розширення знань про поняття «здоров’я», «психічне здоров’я».
  3. Визначити фактори,які впливають на здоров’я людини.
  4. Сприяння усвідомленню цінності власного життя і здоров'я  .
  5. Формувати в учнів мотивацію до збереження здоров’я як необхідної складової життєдіяльності успішної людини.

Тренер: Жаботинська Л.В., класний керівник 5 класу ( практичний психолог за освітою)

Цільова група: учні 5  класу

Кількість:14 осіб.

Час проведення: 45 хвилин

Особливі вимоги до приміщення: просторе приміщення з наявністю сидячих місць за кількістю учасників, аудіоапаратура,ватман,папір А4,олівці,фломастери,ноутбук,проектор,екран.

:::::п Структура тренінгового заняття (45 хвилин)

з/п

Етапи тренінгового заняття

Час

Обладнання та матеріали

І. Вступна частина(створення сприятливого психологічного простору; вироблення правил роботи групи; налагодження зворотного зв’язку «учасник-група» та «група-учасник»; створення ситуації рефлексії) Емоційне налаштування учнів .

1.

 Емоційне налаштування учнів.   Вступне слово

2 хв.

Ноутбук, проектор, екран, тема тренінгового заняття на екрані  , релаксаційна музика

2.

Вправа «Знайомство»

3 хв.

 М’яка іграшка .

3.

Вироблення правил роботи групи

2 хв.

Фліпчарт-дошка, ватман А-1, кольорові маркери

4.

Визначення очікувань учасників від заняття

 

5хв.

Плакат «Береги», стікери – кораблики  для кожного учасника, ручки, магніти для кріплення

ІІ. Основна частина(оцінка рівня поінформованості щодо проблеми; актуалізація проблеми та конкретних завдань для її вирішення; надання та засвоєння інформації; вироблення умінь, навичок; створення ситуації рефлексії; підведення підсумків щодо змісту роботи)

5.

Мозковий штурм «Зроби свій вибір»

5хв.

Фліпчарт-дошка, ватмани А-1

6.

Асоціативний кущ «Що таке здоров’я?»

 

3хв.

Фліпчарт-дошка, ватмани А-1

7.

Інформаційне повідомлення «Психічне здоров’я дитини»

5хв.

Ноутбук, проектор, екран, презентація PowerPoint

8.

Вправа – дослід « Моє здоров’я»

5хв.

Кольоровий папір,папір білий А4,олівці,фломастери

9.

Руханка «Австралійський дощ»

3хв.

 Релаксаційна музика

10

Вправа «Емоції як повітряні кульки»

4хв.

Повітряні кульки

10.

Вправа «Острів мрій»

8хв.

Ноутбук, проектор, екран, презентація PowerPoint

ІІІ. Заключна частина(підведення підсумків щодо процесу роботи; оцінка отриманого досвіду; налаштування учасників на атмосферу звичайного життя)

12.

Визначення здійснення очікувань учасників

3хв.

Плакат «Береги», стікери – кораблики  для кожного учасника, ручки, магніти для кріплення

13.

Вправа «Сонечко побажань»

2хв.

Намальована заготовки «Сонце» та промінці

 

 І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

 

  1. Вступне слово.

(супроводжуючий фон музичного релаксу)

Мета : ознайомлення учасників з метою та завданнями тренінгового заняття; актуалізація відчуття важливості психологічного здоров’я дитини та його зміцнення; сформування мотивації учасників до спільної діяльності та інтересу до процесів самопізнання і саморозвитку.

I. Емоційне налаштування учнів. (2хв)

Доброго здоров’я діти,доброго вам дня

Хай вам ясно сонце світить у вікно щодня

Хай сміється мирне небо і дивує світ

А земля нехай дарує вам барвистий цвіт

Бо здоров’я ,любі діти,в світі головне

А здоровий і веселий – щастя не мине.

              Запам’ятайте, любі діти!

              Здоров’я бережіть доки малі.

              І мудрими ідіть по цій землі.

              Хай кожен з вас запам’ятає:

              Без здоров’я – щастя не буває!

Тренер. Доброго дня, шановні учні! Я рада вітати  вас на тренінговому занятті на тему: «Психічне здоров’я учнів». Адже збереження й зміцнення психічного здоров'я – в наш час найактуальніша проблема. Увага до власного здоров'я, профілактику захворювань, свідома орієнтація на здоров'я – все це є показником загальної культури людини.

2.Організаційна частина.

1.Вправа «Знайомство»(5 хв.).

 Мета: підготувати учасників до роботи, створити комфортну атмосферу, гарний настрій, сприяти згуртованості групи, вільному висловленню думок.

Хід вправи.

Учасники сідають у коло. Ведучий пропонує промовити своє ім’я та життєве кредо.

- Я рада вас бачити на занятті. І розпочнемо ми його зі знайомства. Ви говорите своє ім’я та що для вас найголовніше у житті.

- Мене звати Лариса Валеріївна, найголовніше для мене в житті є сім’я.

(промовляють учасники за бажанням)

- Сьогодні я дізналася ще більше про вас і це здорово!

 2. Повторення правил учасників тренінгу (2 хв.)

- Щоб співпраця була цікавою, плідною, я пропоную прийняти правила.

Правила роботи:

Правила роботи

1. Бути чесними.

2. Бути толерантними.

3. Не критикувати, а допомагати.

4. Один говорить – всі слухають.

5. Правило піднятої руки.

6. Дотримуватись регламенту.

7. Бути активним і позитивним.

Тренер.Чи є необхідність дописати якесь нове правило?

Тренер. Сьогодні ми будемо говорити з вами про здоров'я, про те, яка його ціна, як його зберегти і примножити. Отже, тема тренінгу відома і хочу вас запитати: «Чого ви очікуєте від сьогоднішнього тренінгу?»

3. Вправа «Очікування» (5  хв.).

Мета: визначити сподівання і очікування учасників щодо тренінгу.

Хід вправи.

Учасники на стікерах - корабликах записують свої очікування від тренінгу. Потім, виголошуючи свої очікування, приклеюють їх на плакаті «Береги», де з двох боків річки зображені береги – «Берег надій» та «Берег реалізованих сподівань». Учасники приклеюють свої стікери ближче до «Берега надій», вирушаючи у подорож до протилежного берега.

- Тема тренінгу відома і хочу вас запитати: «Чого ви очікуєте від сьогоднішнього тренінгу?»

- Я пропоную написати на корабликах - стікерах свої очікування і прикріпити їх біля «Берега надії.»

ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА

  1. Мозковий штурм «Зроби свій вибір» (5 хв.)

Мета: : ввести учасників тренінгу в тему. актуалізувати їхнє особисте розуміння того, що таке здоровя, подати його визначення.

    Тренер. Діти, уявіть собі, що ви заблукали в густому непрохідному лісі. І ось перед вами з’явилось три дороги, кожна може вивести з лісу за певних умов.

      Першою дорогою підеш — багатство знайдеш, а здоров’я втратиш.

      Другою дорогою підеш — половину багатства знайдеш, а половину здоров’я в   втратиш.

       Третьою дорогою підеш — багатства не знайдеш, проте здоров’я збережеш.

   - Зробіть свій вибір? Обґрунтуйте свою думку.

Висновок. Найкраще підти третьою дорогою, оскільки здоров’я — головне багатство людини.

2.Асоціативний кущ «Що таке здоров’я?» (3хв.)

Мета: актуалізувати  особисте розуміння учнів того, що таке здоровя, подати його визначення

Тренер. Давайте пригадаємо, що таке здоров’я?

Які визначення, асоціації, думки виникають у вас при цьому слові?

(Діти говорять, усі ідеї записуються на дошці, обговорюються. Викреслюється те, що не підходить під визначення).

3.Інформаційне повідомлення «Психічне здоров’я учнів» (5 хв)

Мета:  розширення знань учасників про поняття «здоров’я», «психічне здоров’я».

Тренер. Так, безперечно, для кожного з нас найважливішим у житті є здоров’я! «Здоровому все здорово» — говориться в одному народному прислів'ї. І в іншому стверджується: «Без здоров'я та сили і світ немилий».

Та ми так звикли до цього слова, що навіть не задумуємось, який то великий дар — наше здоров'я, без нього людина не може бути щасливою.

У міжнародному спілкуванні загальноприйнятим є визначення здоров‘я, що це – стан повного фізичного, духовного і соціального благополуччя, відсутність хвороб або фізичних вад.

Отож, здоров'я – не тільки особиста, але і загальнолюдська цінність.

А поняття «психічне здоров'я» стосується шляхів гармонізації людини, її бажань, амбіцій, здібностей, ідеалів, почуттів і свідомості.

Психічне здоров'я особистості – функціонування психіки, яке забезпечує її гармонійну взаємодію з навколишнім світом.

Психічне здоров'я – це не лише відсутність вад особистісного розвитку, психічних хвороб, а й обставини, за яких особистість людини знаходиться у рівновазі, тобто здатна протидіяти стресу.

Психічне здоров'я залежить від:

  • ставлення до себе;
  • ставлення до інших;
  • ставлення до потреб життя.

Основними властивостями благополучних і здорових людей є: оптимізм, емоційний спокій, вміння радіти, самодостатність, уміння адаптуватися до сприятливих і несприятливих ситуацій.

А психологічно здорова людина, це людина – творча, життєрадісна, весела, відкрита, пізнає навколишній світ і себе не тільки розумом, а й почуттями, інтуїцією, що приймає саму себе і визнає цінність та унікальність оточуючих її людей, що вміє брати відповідальність за своє життя, саму себе і розуміти уроки з несприятливих ситуацій, її життя наповнене сенсом (усвідомленим або неусвідомленим).

4. Вправа-дослід «Моє здоров’я» ( 5 хв.)

Мета вправи: звернути увагу учнів на властиві їм звички та необхідність здорового способу життя.

Тренер. Для подальшої роботи пропоную об’єднатися в групи і виконати вправу.

Об’єднаймося в групи за назвами квітів (троянда, ромашка, лілія, пролісок)

Завдання наступне: намалювати серце, вирізати його, можна домалювати йому очі, ніс, ротик, щоб воно було веселим і гарним. На це я вам даю 3 хвилини.

(Діти виконують завдання і по завершенні демонструють сердечки.)

   Тренер. Уявіть, що ці гарні сердечка - це ваше  здоров’я. Ви дуже старалися, виготовляючи його, доклали немало зусиль. А спробуймо розірвати їх. Вам було жаль це робити? Легко вони розірвалися? А тепер спробуйте зробити так, щоб ці серця (уявне наше здоров'я) стали знову цілими.  Чи легко це зробити? У нашому  випадку – неможливо…

Отже, який висновок ви можете зробити?

(Зруйнувати значно легше, ніж створити. Дуже важливо зберегти те, що маємо..).

Тренер. Головне завдання людини - зберегти здоров'я. Відносьтеся  до нього так, як ви віднеслися до сердечка, що виготовляли, – раділи йому, старалися зробити його кращим, вам було шкода його руйнувати. Від нас самих залежить, що ми оберемо: шлях до здоров’я чи від нього. Тільки здорова людина може стати повністю щасливою.

5.Руханка  «Австралійський дощ» (3хв.)

Мета:   сприяти відчуттю єдності групи, зняти напруженість і втому.

Хід вправи: учні стоять. Учитель показує рух, усі повторюють його, поступово приєднуючись один до одного.

Тренер. Ми знаємо, що людина, яка мало рухається, не буде мати міцного здоров'я. От і ми з вами засиділися і прийшла пора трохи розім'ятися, порухатися, створити собі позитивний настрій, щоб на ваших обличчях засяяли усмішки. Прошу усіх піднятися і разом відпочити. А для цього повторюйте вправи за мною.

·         Чи знаєте ви, який австралійський дощ?

·         Піднімається вітер (потираємо руки).

·         Падають перші краплини дощу (клацаємо паль­цями).

·         Почалася злива (плескаємо долонями по стег­нам).

·         Злива перетворилася на бурю (тупаємо).

·         Ось буря стихає (плескаємо долонями по гру­дині).

·         Стихає злива (плескаємо долонями по стег­нам).

·         Закінчується дощ, падають останні краплі (кла­цаємо пальцями).

·          Шумить тільки вітер (потираємо долоні).

·         Австралійський дощ скінчився. Сонце! (Діти піднімають руки вгору)

6. Вправа «Емоції як повітряні кульки»(4хв)

Мета:включення всіх учасників в роботу; зниження емоційної напруги і підвищення тонусу групи; розвиток самоусвідомлення, саморефлексії, самоаналізу як необхідних складових здоров’я ; допомога учасникам розібратися у власних життєвих поглядах; отримання інформації від учасників.

Тренер. Ми з’ясували, що таке психологічне здоров’я, тепер пропоную вам   погратися  з повітряними кульками.

Можливий коментар тренера. Тренер запускає учасникам три повітряних кулі. Одна надута дуже сильно, друга – дуже слабко, а третя куля – в міру. Педагогічні працівники перекидають кулі один одному.

Рефлексія:

  •             Як Ви думаєте, чим ці три кулі відрізняються одна від одної?(за ступенем наповненості повітря)
  •             Що загрожує кулі, яка надута надмірно?(вона може луснути)
  •             Що загрожує кулі, що надута дуже слабко? (вона занадто м’яка і не може зберегти форму кулі,навіть за незначного натискання на неї)
  •             Яка куля довше «проживе»? (у міру надута)
  •             Чи траплялося Вам бачити людину, про яку можна було б сказати, що вона ось-ось «лопне»?
  •             Як Ви думаєте, які почуття її переповнюють?

Тренер.Шановні учасники, завжди пам’ятайте правило: «Переповнення будь-якими емоціями, насамперед негативними, для людини так само небезпечне, як занадто багато повітря в кульці!».

7. Вправа «Острів мрій».(8 хв.).

Мета: переконати учнів у тому, що від здоровя залежить добробут.

Перед вами чарівні острови: «Багатство», «Слава», «Кохання». «Родина». Подумайте, де б вам найбільше хотілося побувати? До якого острова попливти? Кожен з вас повинен обрати тільки один острів – найбажаніший! (Усі вони зображені  на інтерактивній дошці)

Тренер. Підніміть руку, хто обрав острів «Слави»? Чому саме його ви обрали? А чи можемо ми бути знаменитими, мати славу, якщо не будемо здоровими? Не будемо піклуватися про своє здоров'я – не знайдемо слави, бо знаменитості мають гарно виглядати, бути дужими, витривалими, мати гарний розум і багато працювати, а для цього потрібно мати добре здоров'я.

 Тренер. А хто обрав острів «Багатство»? Чому? А чи можливо стати багатим, не маючи здоров'я?  Не будемо здоровими, не зможемо заробляти багато грошей, бо на це треба багато сил а більшість грошей будемо витрачати на ліки.

Тренер. А хто захотів жити на острові «Кохання»? Якщо не будемо слідкувати за здоров'ям – не зможемо гарно виглядати (нездорова шкіра, волосся, відсутність стрункої ходи, поганий зір, шкідливі звички) – і важко буде знайти кохання.

Тренер. А хто найбільше мріє жити на острові «Родина»? А чи може у вас бути гарна родина, якщо не дбати про здоров'я? Не будемо дбати про здоров'я – не буде гарної родини (якщо будемо вживати алкоголь – будуть постійні сварки, будемо палити – витрачати сімейні кошти і отруювати рідних тощо).

Тренер. А тепер давайте зробимо висновок: чи буде у нас слава, багатство, гарна родина, кохання, якщо не буде здоров'я? /Відповіді дітей/.

 Отже, ми зрозуміли, що від стану нашого здоров'я залежить і здійснення будь-якої мрії.

ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ ЗАНЯТТЯ.

1.Визначення здійснення очікувань учасників.(3хв.)

Мета:надання можливості кожному учасникові висловитись за особистим бажанням; підведення підсумків та отримання від учасників емоції та інформацію про враження від проведеного тренінгового заняття.

Тренер. То ж хто із нас сьогодні дістався до «Берега реалізованих сподівань?»

Підійдіть по черзі і перемістіть свої кораблики від «Берега надій» до «Берега реалізованих сподівань», за бажанням  аргументуючи свій вибір.

Тренер. Я дісталася «Берега реалізованих сподівань», бо я переконалася, що кожен із вас зрозумів, що найважливіше в житті - здоров’я.

2.Вправа  «Сонечко побажань».  (2 хв)

Мета. Створити добрий настрій, зняти втому.

- З початку заняття у нас в центрі лежить красива модель сонечка. І я пропоную оживити її. Для цього по черзі ви берете стрічечку-промінець і промовляєте побажання.

- Я бажаю, щоб всі були здорові…

(Діти беруть стрічки-промінці і по черзі промовляють побажання.)

 

 

  1.  
  2.  

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Виховна робота
Додано
31 березня 2020
Переглядів
236
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку