Тренінгове заняття «Рівні права і можливості для чоловіків і жінок»

Про матеріал
Ознайомити учасників з поняттям «гендер», «гендерна рівність», «гендерні стереотипи», «гендерна дискримінація»; надати учням інформацію з гендерних питань на прикладі вправ, аналізуючи факти та стереотипні уявлення; сформувати в учнів елементарні навички гендерної культури; сприяти формуванню поведінки, орієнтованої на дотримання гендерної рівності.
Перегляд файлу

Тренінгове заняття

«Рівні права і можливості для чоловіків і жінок»

Мета: ознайомити учасників з поняттям «гендер», «гендерна рівність», «гендерні стереотипи», «гендерна дискримінація»; надати учням інформацію з гендерних питань на прикладі вправ, аналізуючи факти та стереотипні уявлення; сформувати в учнів елементарні навички гендерної культури; сприяти формуванню поведінки, орієнтованої на дотримання гендерної рівності.

Практично-методичне забезпечення: мультимедійна дошка і проектор, презентація, сині та червоні картки.

 

Хід заняття

 

І. Вступна частина

Повідомлення теми і мети заняття

Доброго дня шановні діти та колеги! Сьогодні ми поговоримо з вами про рівні права і можливості чоловіків і жінок, проаналізуємо поняттям «гендер», «гендерна рівність», «гендерні стереотипи», «гендерна дискримінація».

 Тож тема нашої зустрічі «Рівні права і можливості для чоловіків і жінок».

 

2.Психоемоційне налаштування на роботу.

 Звичайно, наша плідна робота залежить від вашого настрою.  Посміхніться один одному.

З гарним настроєм хто прийшов – махніть рукою,

Хто чує мене – кивніть головою,

Хто бачить мене-прошу оком моргнути,

Хто любить себе  прошу поплескати і мугикнути,

Хто найвеселіший-  всім усміхніться.

Хто ввічливий-сусідові злегка вклоніться.

 

3. Вправа «Давайте познайомимося» .Вправа «Найкраще я умію…»

Мета: познайомити учасників одне з одним, створити атмосферу доброзичливості, налаштувати на подальшу роботу.

Методика проведення:  Сьогоднішню зустріч  розпочнемо зі знайомства.

Кожен учасник по черзі називає своє ім’я і те, що він, на його думку, вміє робити найкраще.

 

4.Очікування «Стікери»

 Мета: підготувати учасників до успішної діяльності; створити комфортну атмосферу, гарний настрій.

 Свої очікування від тренінгу учасники записують на різнокольорових стікерах-метеликах , які кріплять над квітами.(Квіти на дошці)

 

 

 5.Прийняття правил роботи групи. 

- Для того, щоб наша робота була ефективною, давайте напрацюємо правила групи у вигляді сонечка. Ось, у нас є сонечко, але не вистачає промінчиків на ньому, щоб вони утворилися давайте кожен на промінчиках  напише наші правила .

Обговорення.       
Отож, які ви пропонуєте варіанти? Що це правило означає? 

Правило піднятої руки – розмовляє той, хто підняв руку:

Дотримуватися регламенту – тобто часу;

Принцип «Тут і тепер»- зосередитися на тому, що учасники думають і відчувають у даний момент, а не взагалі чи колись.

Активність – працювати активно.

 Говорити від свого імені, про себе, висловлювати власні думки.

Бути лаконічним — висловлюватись стисло.

Говорити по черзі — не перебивати, уважно слухати інших.

Бути доброзичливими — ставитися доброзичливо до інших учасників, поважати їхні почуття.

 Щирість та відвертість.

Конфіденційність(все про що ми тут з вами зараз будемо розмовляти повинно залишитися  між нами).

Телефон на вібро.

Чи всі погоджуються з даним правилом?  Приймаємо дане правило? Підніміть будь -ласка руки, якщо ви згодні з даним правилом, а якщо не згодні, то чому?

Ось, і утворилося у нас таке чудове сонечко.

 

6.Інформаційна частина

Історично так склалося, що чоловіки завжди займали домінуюче становище у суспільстві. Звичайно у різних культурах, ступінь домінування коливався, але у більшості - чоловіки мали більше прав, мали більше суспільне значення. Вважалося, що жінка – істота слабка і досить безхарактерна, тому вона не може обіймати керівні ролі, не може виконувати провідних ролей у громадському та політичному житті. І хоча історія має багато доказів протилежного, подібні переконання залишались провідними у свідомості людства.

На сьогоднішній день відбулись значні зміни у житті суспільства, але питання рівності статей залишається відкритим.

Данні ООН показують, що жінки, складаючи 50% світової популяції,

володіють лише 1/100 світової власності;

заробляють 1/10 світового прибутку;

виконують 2/3 всієї роботи;

складають 2/3 неосвічених людей в світі.

 

Як ви вважаєте ,що таке «Гендер»?

Останнім часом питання гендеру стало досить популярним у всьому світі. Що ж це таке? 

Гендер – це комплексне поняття, яке узагальнюює у будденній свідомості визначення понять “жінка” та “чоловік”, “жіноче ” та “чоловіче”, стиль поведінки, рисах характеру, сімейному та соціальному статусі, що відповідають певній статі.

Стать і гендер – поняття нерівноцінні.

 Стать - біологічна, дається при народженні. Гендер – соціальне, формується від народження суспільством.

Поняття «ґендер» стає дедалі більш звичним в Україні. Проте розуміння рівності прав і можливостей жінок та чоловіків, тобто ґендерної рівності, ще недостатньо сформоване у більшості населення.

В нашій країні прийнято Закон про рівні права та можливості жінок і чоловіків. Отже ґендер – це те, що стосується нас всіх, бо всі ми є людьми, і, як все живе в природі, поділяємося на дві статі.

Чим же ґендер відрізняється від статі? А в цьому над допоможе розібратися усна вправа «Стать чи гендер».

 

7.Вправа: «Стать/гендер» 

В яких реченнях йдеться про стать, а в яких – про гендер?

Жінки народжують дітей, а чоловіки – ні (С)

Маленькі дівчатка ніжні, а хлопчики – грубі (Г)

Жінки носять довге волосся, чоловіки – коротке (Г)

Жінки годують дітей груддю, а чоловіки – з пляшечки (С)

Жінки в Україні отримують 70% від заробітної платні чоловіків (Г)

Хлоп’ячі голоси ламаються при досягненні зрілості, а дівчачі – ні (С)

Дякую! Сподіваюсь, ви розібрались із тим, що дається людині природою, а що – формується суспільством. 

 

Гендерні ролі чоловіків і жінок залежать не від того, що ви народилися дівчиною чи хлопцем, а від того, в який час і в якій країні ви народилися дівчиною чи хлопцем.

Ґендер є ключем до вирішення проблем не тільки жінок, а й всього суспільства. А ґендерна рівність, захищаючи права та можливості обох статей, є основою прав та свобод жінок і чоловіків.

 

Що таке гендерна рівність як ви вважаєте?

Гендерна рівність – це рівний правовий статус жінок і чоловіків та рівні можливості для його реалізації, що дозволяє особам обох статей брати рівну участь у всіх сферах життєдіяльності суспільства; 

Те, що здавалося дивним і неможливим сто років тому, стає звичним і правильним сьогодні. Ми не вибираємо, в який час народитися. Проте ми можемо вибрати свою поведінку, яка в будь-який час має базуватися на повазі до прав людини, до рівності людей, до захисту людей від ґендерної дискримінації та насильства.

Конституційно закріплене право громадянки України на рівність із чоловіками в усіх проявах стало залежним від біологічної статі, від того, що вона жінка. Ця нерівність існує в усіх сферах життя. 

 

Які  документи  вказують на “ґендерну рівність”?

 

Передусім, Конвенція — це угода. Конвенція ООН про права дитини набула чинності в Україні з 27 вересня 1991 року і з цього часу є частиною національного законодавства. Україна ратифікувала Конвенцію ООН про права дитини в перший же рік своєї незалежності. Різні державні інституції та міністерства покликані відповідати за дотримання прав дитини в Україні.

 

Конвенція ООН про права дитини містить 54 статті. В них ти знайдеш 40 прав, які має дитина.

 

Стаття 2. Усунення дискримінації.

 

Всі права рівні для кожної дитини, незалежно від її раси, кольору шкіри, статі, мови, релігії, соціального походження. Держава не може порушувати жодне з прав. Держава має активно пропагувати права дитини.

 

Стаття 30. Діти національних меншин.

 

Деякі діти належать до етнічних, релігійних, мовних меншин. Така дитина має право спільно з іншими членами її групи користуватись своєю культурою, мовою та сповідувати свою релігію.

 

У Конституції України написано:

 

Стаття 21. Усі люди є вільні і рівні у своїй гідності та правах.

 

Стаття 24. Громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом.

 

   Не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших   переконань,   статі, етнічного та соціального походження, майнового стану,   місця проживання, за мовними або іншими ознаками.

 

Так, у Законі України "Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків" говориться про побудову нової моделі розвитку держави, заснованої на партнерській солідарності чоловіків і жінок.

 

У статті 3 сказано, що у прийняті важливих рішень, у професійній сфері та сім’ї мають рівне право жінки та чоловіки.

 

8.Вправа “Жінки - чоловіки”.

Групи отримують смужки з написаними характеристиками, вони вибирають 20 і ранжують їх за мірою вираженості у образі чоловіка (1 команда) та жінки (2 команда. Смужки з рисами приклеюють до малюнка жінки і чоловіка. Після цього малюнки кріплять до дошки.

Кожна команда зачитує перелік обраних рис.

У кінці відкривається таємниця:на жовтих смужках -чоловічі риси, на блакитних – жіночі.

 

Після виконання вправи проводиться обговорення.

-Чого більше у представників статей – схожого чи відмінного?

-Хто має більше схожості з протилежною статтю - чоловіки чи жінки?

-Чи такі вже важливі відмінності між статями?

 

Отже давайте подивимось.

У чоловіків і жінок більше спільного, ніж відмінного, ми рівні.

Тому ніхто не має права з огляду на стать обмежити чи нав’язати вам щось.

І жінки і чоловіки мають рівні права, можливості. Звичайно і ті, ті мають окремі недоліки. Але ідеальних людей немає.

 

Жіночі риси

Скромність, чесність, елегантність, ніжність, самопожертва,

глибина почуттів, материнські почуття, чутливість,

здатність співпереживати, компетентність, вразливість, сльозливість, енергійність, працелюбність, вірність, душевність,

тонкий смак,

витривалість, освіченість,

широкий кругозір,

поступливість, принциповість,

здатність прощати, комунікабельність, громадська активність, м’якість, господарність, бережливість, гостинність, краса, терпеливість, доброта, пасивність,

страх успіху, охайність,професіоналізм.

Чоловічі риси

Безстрашність, наполегливість, фізична сила,

впевненість, відповідальність, елегантність,

зовнішня краса, чесність, вірність,

господарність, турботливість, благородство,

скромність, агресивність, честолюбство,

енергійність,

наполегливість, заповзятливість, владність,

незалежність, освіченість, людяність,

взаємодопомога, чуйність, несправедливість, комунікабельність, широкий кругозір, ерудованість, нещирість, дратівливість, егоїстичність,

здоров’я.

 

 

 

 

 

 

Гендерна роль – розподіл праці, прав, обов’язків відповідно до статі; зразки поведінки чоловіків та жінок, які ґрунтуються на традиційних очікуваннях, прийнятих у конкретному суспільстві.

Людина не обирає ким народитися – чоловіком чи жінкою. Однак саме стать починає визначати її подальше життя. З дитинства дітей одягають по-різному, купують різні іграшки,вчать різним моделям поведінки. У такий спосіб сім’я й оточення закладають різні стандарти поведінки. Наприклад, фраза «хлопчики ніколи не плачуть», «ти повинна бути леді».

Так поступово формуються стереотипні ролі чоловіка і жінки (ми кажемо «справжня жінка» або «справжній чоловік»), які суспільство починає вважати вродженими, споконвічно властивими жінці або чоловіку з моменту їх народження. Насправді, ми успадковуємо лише стать або статеву різницю.

Гендерні стереотипи – стійкі, шаблонні, загально прийняті уявлення про гендерні ролі чоловіка і жінки.

Гендерні стереотипи створюють невидиму, але реально відчутну «скляну стелю», що заважає як чоловікам, так і жінкам, реалізовувати себе,обмежує їхні людські права. Гендерні стереотипи проявляються в усіх сферах людського життя. Наприклад, чоловік – глава сім’ї, тому його зарплата має бути більшою, ніж у жінки. Однією з причин сильного впливу гендерних стереотипів та труднощів їх руйнування є те, що одна стать (найчастіше чоловіки) отримує більше переваг, ніж інша.

 

У наступній вправі ми спробуємо спростувати хибні уявлення про чоловіків та жінок і обгрунтовано довести достовірні.

 

Вправа «Факти та стереотипи»

Мета: з’ясувати рівень стереотипного мислення учасників, як добре вони розуміються у поняттях статевої та гендерної ролі.

Методика проведення: учасники об’єднуються у 2 команди – хлопці і дівчата. Їм пропонується декілька тверджень, які вони обговорюють і визначають, чи це факт, чи стереотип. Потім всі твердження обговорюються, заслуховуються думки обох команд.

Твердження:

Дівчатка слухняніші, ніж хлопчики.        Ф

Хлопчики краще можуть вирішити проблемну ситуацію і мислять логічніше.          С

Хлопчики  здібніші в математиці та природничих науках, дівчата – у гуманітарних.      С

Дівчата більш чутливі, беруть близько до серця біль і страждання інших.         С

Дівчата менш активні в спорті та іграх.    С

Дівчаток легше переконати, ніж хлопців.       Ф

Для хлопчиків важливо виділитися з-поміж інших.        С

Відповіді:

У дитинстві дівчатка бувають слухнянішими, оскільки змалку їх привчають до того, що вони, як майбутні мами, мають бути чемними, ніжними.

Це не так. Дівчатка можуть розв’язувати складні завдання не гірше за хлопчиків.

Дівчатка і хлопчики мають однакові здібності, все залежить від того, на які професії їх орієнтують.

Як дівчатка, так і хлопці болісно переживають негаразди в сім’ї. Хлопчики часто роблять вигляд, що їм байдуже, оскільки їх вчать, що чоловік повинен володіти своїми почуттями.

Не встановлено різниці в рівні активності хлопчиків і дівчаток. Хлопці галасливіші і невгамовні, бо дівчата такої поведінки не схвалюють.

З віком від хлопчиків вимагають переважно індивідуальних рішень, а від дівчаток – колективних. Тому дівчата часто демонструють поступливість до думки іншого.

Статевих відмінностей немає.

??? Чи завжди вам було легко визначитися із відповіддю?

Що для вас виявилося новим? Які факти про дівчат і хлопців ви не знали?

 

 

9.Вправа «Розподіл обов’язків»

Мета: з’ясувати рівень розуміння учасниками суті поняття «гендерна роль»; показати, як розвінчуються на практиці гендерні стереотипи; виховувати в учасників толерантне ставлення до протилежної статі, гендерну толерантність.

 

Методика проведення: на мультимедійній дошці по черзі з’являються фото певних предметів. Якщо учасник вважає, що ця річ стосується суть чоловіка – підіймає синю картку, якщо суто жінки – червону. Потім свій вибір учасники озвучують, відбувається обговорення.


Автомобіль

Повзунки

Дзеркало

Молоток

Гаманець

Лялька

Кухонне приладдя

Комп’ютер


??? Чи завжди вам легко було визначитися?

Чи були такі речі, які підходили і чоловікам, і жінкам?

 

А зараз ви станете свідками того, як ці гендерні стереотипи будуть спростовані. Отже, факти:

-Швейцарські вчені провели експеримент. В одному з великих супермаркетів вони встановили дзеркало, в яке було вмонтовано приховану відеокамеру. Камера зафіксувала, що протягом дня уважно роздивлялися себе у дзеркалі 428 жінок і 735 чоловіків.

-Як правило, коли в родині народжується дитина, у декретну відпустку іде мати. А відповідно до законодавства України чоловіки також мають право на декретну відпустку. Факти свідчать, що сьогодні в Україні цим правом скористалися вже 4 % чоловічого населення країни.

-У сучасному світі стрімко зростає кількість жінок, які сідають за кермо автомобіля. Якщо 40 років тому в Україні лише 6 % жінок мали права водія, то на сьогодні ця цифра збільшилася майже в 10 разів.

-Відомо, що шеф-кухарями ресторанів найчастіше працюють чоловіки, а в сім’ї готує, як правило, жінка.

-Суто чоловічою є професія шахтаря. І справді, в світі немає жодної жінки, яка б працювала в забої. Педагог, до речі, також чоловіча професія. Видатні педагоги – переважно чоловіки. Однак сьогодні у школах працює близько 10 % учителів-чоловіків, а серед вихователів дитячих садочків немає жодного чоловіка.

-Саме на прикладі професійної діяльності можна помітити, як стираються гендерні відмінності. Сьогодні багато жінок у бізнесі, політиці, а серед чоловіків – перукарі, візажисти.

 

Ми переконалися, що насправді жінки не поступаються чоловікам в умінні логічно мислити, а чоловіки, до речі, дуже впевнено почувають себе на подіумі як моделі чи модельєри. Це ще раз доводить, що можливості і права чоловіків і жінок мають бути рівними.

Чоловіки і жінки, безумовно, різні. Проте права їхні, без сумніву, мають бути рівними.

 

10. Релаксація. Руханка . Вправа «Поміняйтеся місцями».

 Поміняйтеся місцями, хто сьогодні:

 Їв сьогодні  яєчню

 В кого світле волосся

 Хто в спідниці

 Хто в темному одязі

 Пив зранку чай

 Любить класичну музику

 Має сьогодні гарний настрій

 Любить борщ

 Любить читати

 Доглядає за квітами

 Має молодшого брата

       Грає на музичному інструменті

       Любить морозиво

       Мріє про відпочинок за кордоном

       Вміє малювати

      Ті, хто вважає себе чудовою людиною.

 

11.Вправа “Валіза”.

Учасники об’єднується у дві групи. Учні отримують завдання за 5 хвилин

створити психологічний портрет жінки та чоловіка з 10 рис: 5 позитивних і 5 негативних.

Ідеї необхідно записати на аркуші А3,а потім прикріпити на дошці і презентувати.

Після вправи проводиться обговорення

-На що орієнтувались у виборі якостей?

-Які якості було вибрати легше?

 

Потім проводиться узагальнення наскільки стереотипізованими вийшли створені образи.

Психолог:

Відповідно до стереотипу вважається, що чоловік повинен бути витриманим, врівноваженим, неемоційним у стосунках з іншими людьми.

Жінка ж може собі дозволити не стримувати почуттів, а при образі може і поплакати. Більша емоційність жінок є одним зі стійких гендерних стереотипів.

 

Тому чоловіки з вираженим підходом до чоловічої ролі можуть вважати, що чоловік не повинен бути емоційним, ні до чого покращувати експресивні якості, удосконалювати розуміння емоцій інших.

Як результат: “природні розбіжності” між чоловіками і жінками

ще більше поглиблюються.

Стереотип обмежує людину, заганяє її у певні рамки, часто перешкоджає сам .

Портрети створені вами, відповідають одній групі стереотипів. А зараз ми перевіримо наскільки кожен з вас орієнтується на загальноприйняті уявлення про психологічні відмінності чоловіків і жінок.

 

12.Вправа “Орієнтація на стереотип”.

Тест ”Якою мірою ви орієнтовані на психологічні відмінності статей”.

Учням зачитують 10 ситуацій а вони на бланку відмічають про кого йдеться - про жінку чи чоловіка.

Після виконання вправи проводиться обговорення

-На що орієнтувались у виборі варіанту?

-На власний досвід чи на загальноприйняте уявлення?

 

Психолог відмічає правильність і неправильність відповідей, аргументовано пояснює правильні відповіді.

1.Дві людини відкривають коробку цукерок. Одна кладе всю цукерку в рот, а інша надкусує, щоб подивитись начинку. Хто ця остання людина?

2. У компанії зайшла мова про те, що багато хто відмовивсь би полетіти на Місяць. Одна з присутніх людина погодилась з цим, а інша заперечила: «Не вірю. Я б, наприклад, полетіла.» Хто сказав ці слова?

3. Подружжя ввечері дивиться телевізор. У сусідній кімнаті спить хвора дитина. Один з подружжя говорить: «Не хвилюйся, справи покращаться.» Хто це сказав?

4. Подружжя обідає в ресторані. Один з них вибирає страву з екзотичною назвою, інший - добре знайому. Хто гурман-чоловік чи жінка?

5. у крамниці на поличках зліва виставлені новинки, справа – давно відома продукція. Хто з подружжя зацікавиться новинками?

6. Бензин у автомобілі закінчується. Один з подружжя пропонує заправитись на найближчій станції, інший пропонує почекати до іншої, де ввічливіший персонал. Хто з подружжя пропонує зачекати?

7. Подружжя розшукує будинок приятеля. Один з них пропонує запитати перехожих, інший каже: знайдемо самі. Хто не хоче питати дорогу?

8. На стоянці незнайомий автомобіліст каже подружжю, що знаходиться в машині: «У вас, ніби, спускає колесо». Водій відповідає: «Нічого, якось доїдемо». Пасажир заперечує: «Треба подивитись, що там!» Хто сидить за кермом?

9. На перехресті перед світлофором у трьох рядах зупинилось три легкові автомобілі. Коли загорається зелене світло, один з водіїв прагне стартувати першим, щоб стати «лідером». Хто він?

10. У кінотеатрі показують дуже важкий фільм. Хто більше схвильований трагічними сценами - чоловік чи жінка?

Ключ.

1. Дружина.

2. Жінка.

3. Чоловік.

4. Дружина.

5. Жінка.

6. Жінка.

7. Чоловік.

8. Дружина.

9. Чоловік.

10. І чоловік, і дружина.

 

За кожне співпадання з ключем нараховується 1 бал. За співпадання з відповіддю на останнє питання – 2 бали.

 

Якщо набрано3 бали і нижче - ви не поділяєте точки зору про відмінності чоловіків і жінок. Ви вважаєте, що між статями більше подібного ніж відмінного.

 

Якщо набрано від 4 до 8 балів –ви вважаєте, що чоловіки і жінки дещо відрізняються одне від одного, але ці відмінності не дуже значні.

 

Якщо набрано 9 і більше балів, ви вважаєте чоловіків та жінок двома полярними світами.

 

Після виконання вправи проводиться обговорення

 

-На що орієнтувались у виборі варіанту?

 

-На власний досвід чи на загальноприйняте уявлення?

 

 

13.Вправа “Добре бути чоловіком, добре бути жінкою”.

Кожен з учасників отримує бланк з незакінченими реченнями “Добре бути чоловіком, бо ….. Добре бути жінкою, бо …”

Завдання: завершити ці вислови.

Після виконання кожен з учасників зачитує свій варіант завершення речення.

Після виконання вправи проводиться обговорення, в ході якого необхідно вивести думку, що і жінки і чоловіки мають в собі багато спільного, що не можна стверджувати зверхність чоловіків над жінками. Представники статей рівні в своїх правах і можливостях, в особливостях. Не тотожні, а рівні. Тому і жінки і чоловіки повинні мати однакові можливості для реалізації свого потенціалу у всіх сферах суспільного, професійного та сімейного життя.

 

14.Очікування

Метелики посадити на квіточки, якщо очікування виправдалося.

 

 

15.Висновок

В сучасному суспільстві дівчата й хлопці, жінки й чоловіки мають рівні права. Освіта, заняття спортом, професія, ведення домашнього господарства залежать не від статі, а від її бажання.

        Відомий талановитий танцюрист Влад Яма довів, що займатися танцями, досягати успіхів, ставати переможцем численних міжнародних конкурсів можуть не лише жінки, а й чоловіки.

І жінки і чоловіки мають рівні права, можливості. Звичайно і ті, ті мають окремі недоліки. Але ідеальних людей немає. І тому коли ви будете будувати власні сім”ї, намагайтесь побачити людину такою, яка вона є, а не те наскільки вона відповідає стандарту

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Додано
26 жовтня 2022
Переглядів
3592
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку