Тренінгове заняття "Спілкування у нашому житті"

Про матеріал
Вчити учнів правилам ефективного спілкування; показати учасникам важливість спілкування; формувати навички роботи у групі та ефективного спілкування; розвивати навички само презентації.
Перегляд файлу

Тренінгове заняття «Спілкування в нашому житті»

 

Мета:вчити правилам ефективного спілкування; показати учасникам важливість спілкування; формувати навички роботи у групі та ефективного спілкування; розвивати навички само презентації.

Матеріали:ватман із зображенням «Пісочний годинник», стикери в вигляді піщинок, ручки; правила роботи в групі; аркуші А4.

Час: 1 година 20 хвилин

 

№з/п

Види роботи

Орієнтовна тривалість, хв.

Ресурсне забезпечення

1.1.

Вступне слово/знайомство

Вправа «Перетворення»

5хв.

 

1.2.

Прийняття правил

5 хв.

вислови, ватман, маркери

1.3.

Вправа - очікування «Пісочний годинник»

5 хв.

ватман із зображенням «Пісочний годинник», стикери у вигляді піщинок, ручки

1.4.

Розповідь для активізації уваги учасників

  Притча  «Історія про рай і пекло»

 

5 хв.

 

1.5.

Мозковий штурм «Спілкування - це…»

10 хв.

ватман, маркери

1.6.

Інформаційне повідомлення «Спілкування у нашому житті»

10 хв.

 

1.7.

Вправа - руханка «Кораблі та скали»

 

3 хв.

 

1.8.

Вправа «Якості та вміння, важливі для ефективного спілкування»

15 хв.

аркуші А4, ручки, маркери

1.9.

Вправа «Спілкування в різних позиціях»

15 хв.

 

1.10.

Рефлексія

Вправа - очікування    «Пісочний годинник»

Підсумок

7 хв.

ватман із зображенням «Пісочний годинник», стикери у вигляді піщинок

 

Хід заняття

1. Вступне слово(2 хв.)

2. Знайомство(3 хв.)

Вправа «Перетворення»

Мета: познайомити учасників, створити умови для ефективної роботи,

навчити презентувати себе, прислухатися до себе, бути чуйним до себе й інших.

Хід вправи

Учасники називають своє ім’я, продовжують речення: «Якби я була (був)

погодним явищем, то це був би ...»

Учасники по черзі продовжують речення.

3. Прийняття правил (5 хв.)

Мета: показати необхідність вироблення і дотримання певних правил для продуктивної роботи групи під час занять.

Орієнтованими правилами тренінгу можуть бути такі:

1. «Тут і тепер» (говорити тільки про те, що думаєш і відчуваєш тут і тепер, під час спілкування в групі).

 2. Щирість і відвертість (бути відвертим, не «грати»).

3. «Принцип Я» (говорити від свого імені «я вважаю ...», «я думаю ...», «хочу запропонувати ...»).

 4. Активність (усі учасники залучаються до обговорення).

5. Повага (поважати кожного, хто говорить, вміти слухати, не перебивати).

6. Конфіденційність (все, що відбувається тут з іншими, не підлягає обговоренню за стінами аудиторії).

 Запитання до групи:

1. Чи згодні ви з правилами?

2. Чи маєте ще якісь пропозиції?

4. Вправа - очікування «Пісочний годинник»(5 хв.)

Мета: виявити і сформувати очікування учнів від заняття.

Хід вправи

На плакаті намальований пісочний годинник. Учасники розміщують у верхній частині годинника у вигляді стикерів - піщинок.

5. Розповідь для активізації уваги учасників (5 хв.)

      Історія про рай і пекло.

Якось один іудейський мудрець звернувся до Господа з проханням показати йому рай та пекло.

Господь погодився і відвів мудреця до великої кімнати, посеред якої стояв величезний казан з їжею, а навколо нього ходили і плакали голодні та нещасні люди. Вони страждали, бо не могли поїсти, хоча в руках у них були ложки.
Але  ручки  цих  ложок  були дуже довгі - довші за  руки.

«Так, це справді пекло», - сказав мудрець.

Тоді Господь відвів мудреця до іншої кімнати, що була точнісінько така, як перша. Посеред цієї кімнати стояв такий  самий казан з їжею, а люди, що були в кімнаті, тримали точнісінько такі самі ложки. Але люди ці були ситі, щасливі й веселі.

«Так це ж рай!» - вигукнув мудрець.

Запитання для обговорення:

1. Що відрізняло людей в одній кімнаті від тих, що були
в іншій?

2. Що зробили щасливі люди і були в змозі зробити нещасні?

3.   Що допомогло людям у раю бути щасливими?

5. Мозковий штурм «Спілкування - це…» (10хв.)

Мета: визначити розуміння учасниками поняття спілкування.

Хід вправи:

Пропоную учасникам закінчити речення «Спілкування - це …»

Важливо! Необхідно звернути увагу учнів на те, що конструктивне

вирішення будь-якої проблеми можливе, лише завдяки ефективному

спілкуванню.

Отже, спілкування - це процес передавання й сприймання повідомлень

за допомогою вербальних і невербальних засобів, що охоплює обмін

інформацією між учасниками спілкування, її сприйняття й пізнання, а також

їхній вплив один на одного і взаємодією щодо досягнення змін у діяльності.

6. Інформаційне повідомлення «Спілкування у нашому житті» (10хв.)

Мета: звернути увагу учасників на цінність, важливість спілкування у

нашому житті.

Хід вправи

Спілкування є важливим елементом нашого життя. Однак ми рідко

замислюємося над сенсом, правилами та його необхідністю. Якщо б запитати

про найважливіші ручі у житті, можна отримати різні відповіді: кохання,

друзі, здоров'я, гроші, влада тощо. Але чи одразу ми згадуємо при цьому

спілкування? Чи не свідчить це про те, що ми часом сприймаємо

спілкування, як щось другорядне у нашому житті і навіть не замислюємося,

що навчитися продуктивно спілкуватись треба так само, як водінню авто.

Спілкування - один із найважливіших процесів у житті людини.

Спілкування - це задоволення природної потреби людини в контактах з

іншими людьми. Спілкуючись, ми обмінюємося інформацією, знаннями,

виявляємо свої почуття, відчуваємо почуття співрозмовника, можемо

вплинути на настрій, поведінку та переконання один одного. Завдяки

спілкуванню стає можливим взаєморозуміння, тобто спілкуючись, ми

формуємо власне ставлення один до одного, вирішуємо якими будуть наші

подальші стосунки тощо. У спілкуванні (при розмові або за допомогою книг,

телебачення, Інтернету та інших засобів) ми можемо здобувати необхідні

знання, дізнаватися про життєвий досвід інших людей і здобувати власний.

Спілкуючись, ми отримуємо можливість реалізувати свої мрії і досягти

мети. Тільки в процесі спілкування людина стає саме людиною, особистістю.

Якщо спробувати уявити життя без спілкування... Чи можна було б

досягти всіх тих духовних та матеріальних благ, яких прагнемо у житті.

Отже, пропонуємо разом переглянути наше повсякденне спілкування і

можливо щось змінити у ньому на краще.

  1.               Вправа  - руханка «Кораблі та скали»( 3хв.)

Мета:допомогти навчитися довіряти один одному, відчувати настрій іншої людини, чітко дотримуватися правил групової роботи.

Хід вправи

Об’єднати учасників у дві групи. Перша група - «кораблі», друга - «скали». «Скали» розсідаються на підлозі, «кораблі» заплющують очі та хаотично пересуваються по кімнаті. При наближенні до них «корабля» «скали» шиплять, імітуючи звук, з яким «хвилі набігають на скали». Мета «скал» - не допустити аварії «корабля».

Потім гравці міняються ролями.

  1.               Вправа «Якості та вміння, важливі для ефективного спілкування» (15 хв.)

Мета: акцентувати увагу учасників на важливості володіти якостями та вміннями для здійснення ефективного спілкування.

Хід вправи

Процес спілкування можна оцінювати за кількома критеріями, насамперед за ефективністю спілкування та мірою задоволення потреби у вияві своїх почуттів. Тому пропоную об'єднатися у 4 групи за порами року.

Завдання.

Кожній групі учасників пропонується скласти і записати список якостей та вмінь які, на їх думку, необхідні для ефективного спілкування. Після цього кожна група презентує свою роботу, метою якої є узагальнений список якостей (записується на плакаті).

Коли роботу над плакатом «Якості та вміння, важливі для ефективного спілкування», буде завершено, психолог пропонує обговорити, наскільки список, складений кожною групою, відрізняється від загального.

Запитання для обговорення:

  1.               Чи важко було працювати в групах? Що заважало?
  2.               Які знання ви використовували під час вправи?
  3.               Як ви гадаєте, чи допоможуть ці якості та вміння для ефективного спілкування?

4. Які умови сприяють успішному спілкуванню?

Мірою ефективності спілкування є збіг того, що один із партнерів хотів передати іншому, з тим, що зрозумів інший. Правильно зрозуміти когось - це відчути, що він «мав на увазі», розшифрувати, що він «хотів сказати». Подібне взаєморозуміння залежить від обох партнерів у спілкуванні.

9. Вправа «Спілкування в різних позиціях» ( 15 хв.)

Мета: продемонструвати учням як позиція впливає на процес комунікації.

Хід вправи

Учні сідають один до одного спиною. Завдання розповісти один

одному про щось або домовитися про щось (2 хв.). Потім один сидить, а

інший стоїть і вони продовжують розмовляти (2 хв.). Нарешті учні

розмовляють на одному рівні (2 хв.).

Запитання для обговорення:

- Чи було зручно розмовляти у кожній позиції?

- Чи хотілося щось змінити?

- Коли було зручніше усього спілкуватися? 

10.Рефлексія (7 хв.)

Вправа - очікування    «Пісочний годинник». Підсумок

Мета: закріпити сформовані на занятті навички, дати можливість кожному

учаснику висловити свою думку.

-                     Які емоції супроводжували вас під час заняття?

-                     З якими емоціями ви завершуєте заняття?

-                     Чи здійснилися очікування?

-                     Що вам сподобалось на занятті?

-                     Чи хотіли б ви якесь завдання розглянути детальніше?

-                     Чи здійснилися очікування?

Якщо ваші очікування здійснилися розмістіть свої піщинки у нижній частині годинника («піщинки» впали).

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Бала Вікторія
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Додано
27 вересня 2023
Переглядів
350
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку