Тренiнгове заняття "Стресовi ситуацii"

Про матеріал
Програма розвитку готовностi учнiв до зовнiшнього незалежного оцiнювання на допомогу практичному психологу.
Перегляд файлу

«Стресові ситуації»

Мета: ознайомити учнів із способами протистояння диструктивному впливу стресу та формувати уміння керувати стресовою ситуацією.

Обладнання: клубок ниток, ватман із зображенням «пісочних годинників»,пластикова склянка, папір, авторучки, дошка, крейда, стільці на кожного учасника, планшети, кольорові маркери та фломастери, фліп-чарт.

Хід заняття

Привітання (5 хв)

Мета: сприяти самоусвідомленню та розвивати вміння співпрацювати у групі.

Хід вправи: беремо клубок ниток, треба кидати один одному у довільному порядку. То, хто упіймав клубок, розповідає щось про себе. Потім павутиння , що утворилося, розплутують у зворотньому порядку.

Очікування (5хв)

Мета: визначити очікування від заняття.

Хід вправи:очікування у формі піщинок прикріплюються у верхній частині пісочного годинника. Наприкінці заняття ті очікування, що справдилися,переміщуються у нижню частину годинника.

Правила (5 хв)

Учасники тренінгу разом із психологом повторюють правила тренінгової групи, які вони прийняли на першому занятті.

Вправа «Говоримо про те, що турбує» (10 хв)

Мета: підвести учасників до усвідомленого існування  психічних станів перед іспитами і відповідальності за своє здоров’я.

Хід вправи: питання учасникам:

  • Коли ви відчуваєте тривогу, стрес?
  • Чому на іспитах виявляються ці психічні стани?
  • Про що вони нагадують окремій людині?
  •  Чи можливо запобігти цим проявам стресу?
  • Чи приємно вам відчувати стан стресу?
  • Які почуття у вас виникають, коли ви відчуваєте наближення стану тривоги?
  •  А що ви відчуваєте, коли ці стани бачите в іншій людині?

Всі відповіді записуються на фліп-чарті і обговорюються учасниками.

Вправа «Склянка» (10 хв)

Мета: виробити психотехніки видозмін, послабити стресові переживання.

Хід вправи: психолог бере в руку пластикову склянку і говорить: «Уявіть, що в цю склянку ви можете вкласти свої найпотаємніші думки, почуття, яких ви хочете позбутися». Психолог по черзі підходить до кожного учня, щоб він «вклав» до склянки свій «внесок». На завершення психолог, піднявши склянку для огляду всім, промовляє: «Ви дійсно хочете позбутися того, що ми зібрали разом у склянці?». Після ствердної відповіді несподівано дорослий зминає пластикову склянку.

Рефлексія:

  • Яке відчуття у вас виникло після завершення вправи?
  • Чи можна даний прийом використовувати під час емоційних переживань?
  • Яке відчуття виникло у вас після завершення вправи?

Інформаційне повідомлення (5 хв)

Уся сукупність якостей людини, що сприяють або перешкоджають адаптації (пристосуванню), називаються адаптивністю. Успішне пристосування людини до реальності життя називається адаптованістю, а порушення такого пристосування – дезадаптацією. Нервова система у своєму розвитку не встигає за грандіозними змінами, що відбуваються в навколишньому середовищі. Саме вона виявилася найслабшою ланкою в організмі людини. Тому основною причиною стресів є дезадаптація нервової системи до умов сучасного життя. Основним критерієм стресостійкості людини є рівень її спроможності до пристосування у складному і мінливому світі.У стимулах, що викликають стрес, психічне рішуче превалює над тілесним. І якщо стрес може бути і корисним, і руйнівним, то чому ми не можемо нівелювати руйнівну складову й підсилювати конструктивну складову? Людина, як істота розумна, здатна до таких видозмін. Її лише необхідно озброїти знаннями, механізмами, як ефективно це зробити. ЗНО для вас може бути серйозним випробуванням стресостійкості. Зміни ставлення до речей, що хвилюють тебе, і ти убезпечиш себе від них – навчає нас мудрець. Для початку слід сформувати позитивний настрій і почуття відносно стресора.

Вправа «Самооцінка» (20 хв)

Мета: виявити ресурси стійкості до стресів.

Хід вправи: кожен учень на окремому папірці записує 20 характеристик особистості. На другому етапі з 20 виписує 10, які сприяють стресостійкості, після чого підкреслює з 10 характеристик ті, що властиві самому випускнику.

Інформація для психолога.Якщо перелік характеристик викликає в учнів труднощі абопсихолог бажає направити учнів у потрібному йому напрямку, перелік характеристик можна заготувати заздалегідь і запропонувати готовий список. Це скоротить час виконання вправи, і психологможе бути впевнений у її ефективності. До переліку варто включити такі характеристики: добра освіта, гарна фахова підготовка, сформованість різноманітних умінь та навичок, комунікативність, позитивне мислення, мистецтво володіти собою.

Рефлексія:

  • Чи є у вас певний ресурс стресостійкості?
  • Над якими рисами слід попрацювати найближчим часом?
  • Яких рис необхідно позбутися до початку участі у ЗНО?

Вправа-руханка «Хвиля» (5 хв. )

Мета : фізично розвантажети учасників .

Хід вправи: група стає в коло, учасники беруться за руки. Психолог показує, як утворюються хвилі: піднімає одну руку разом з рукою учасника, який поряд. Вийшла хвиля. Щоб передати її далі, учаснику потрібно підняти другу руку разом з рукою свого сусіда і тощо. Психолог прискорює рух хвиль. Потім пускає зустрічні хвилі. Коли хвиля повертається до тренера, він може або передати її далі, або зупинити. Учасникам пропонується позбутися напруження : кілька разів високо підняти руки на глибокому вдиху і ніби кинути їх вниз (видох), відпустити напруження.

Вправа «Дерево»  (5 хв)

Мета: зняти психоемоційне напруження, зміцнити в учнів упевненість у власних силах.

Хід вправи: учні стають у коло на певній відстані один від одного. Кожен з учасників сильно натискає п’ятами на підлогу, руки стискує в кулаки, міцно зціпивши зуби. Психолог говорить, звертаючись до кожного: «Ви – міцне дерево з сильним корінням. У складних життєвих ситуаціях згадайте, що ви – сильне і могутнє дерево, скажіть собі, що буря мине, а потім обов’язково вигляне сонечко, зігріє вас теплом, і все буде добре».

Рефлексія (5 хв)

Мета: закріпити сформовані на занятті навички, дати можливість кожному учаснику висловити свою думку.

Хід вправи: аналізуємо наскільки справдилися очікування учасників (орієнтовні питання):

– Які емоції супроводжували вас під час заняття?

 – З якими емоціями ви завершуєте заняття?

 – Чи здійснилися очікування?

 – Що вам сподобалось на занятті?

 – Чи хотіли б ви якесь завдання розглянути детальніше?

— Які знання ви здобули?

 — Як ці знання ви використаєте у своєму подальшому житті?

— Що ви взяли особисто для себе?

Ритуал прощання (5 хв)

Мета: сформувати позитивний настрій.

Хід вправи: поки психолог рахує до п’яти , учні мають потиснути руку якомога більшій кількості учасників. До чотирьох рахуємо в нормальному темпі, а відтак уповільнюємо рахунок ( чотири з чвертю, чотири половиною, …), щоб усі встигли подякувати один одному за спільну працю.

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
3 лютого 2021
Переглядів
591
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку