Тренінгове заняття "Вчимося толерантності"

Про матеріал
Заняття для учнів 8-11 класів. Запропоновані тренінгові вправи, що стимулюють уяву учнів у пошуках власного розуміння толерантності, розвивають навички спілкування з іншими людьми, взаємодії з ними на основі співчуття та доброзичливості.
Перегляд файлу

Тренінгове заняття  «ВЧИМОСЯ  ТОЛЕРАНТНОСТІ»

МЕТА:

  • Ознайомити підлітків з поняттям «толерантність» .
  • Стимулювати уяву учнів у пошуках власного розуміння толерантності.
  • Розвивати навички спілкування з іншими людьми, взаємодії з ними на основі співчуття, розуміння, доброзичливості.

МЕТОДИ ТА ПРИЙОМИ: тренінгові вправи, міні лекція, «мозковий штурм», асоціативний ряд, робота в групах.

                                           ПЕРЕБІГ ЗАХОДУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ БЛОК

Гра  «Комплімент».

     Діти стоять колом. Ведучий пропонує кожному учаснику сказати комплімент, продовжуючи фразу «Мені подобається, що ти…» , передаючи при цьому клубок ниток. Так після завершення вправи вся група стає “ зшитою “ воєдино. Ця вправа наочно демонструє єднання групи.

Гра  «Молекули».

     Психолог.  Уявімо, що ми всі – атоми. Для цього слід зігнути руки в ліктях і притиснути кисті до плечей. Атоми постійно рухаються і час від часу поєднуються в молекули. Число атомів в молекулах може бути різним, воно буде таким, яке я назву. Зараз за моєю командою всі почнуть швидко рухатися по кімнаті, а коли я назву якесь число,  наприклад, три,  атоми повинні об'єднатися в молекули – по три атоми в кожній. Молекули утворюємо так: стаємо обличчям одне до одного, торкаючись передпліччям.

      Тож гру розпочато, атоми рухаються, об’єднуймося в молекули по чотири атоми. Таким чином, кожна молекула і буде протягом заняття – групою. Прошу групи зайняти містя. Згадаймо правила роботи в групах.

 Групи по черзі називають правила, психолог записує на дошці

                     Правила роботи в групах

             Перед роботою оберіть капітана, розподіліть обов’язки.

             Уважно слухайте одне одного, не перебивайте.

             Не сперечайтесь марно.

             Намагайтесь зрозуміти одне одного.

             Будьте активні.

 ІІ. БЛОК МОТИВАЦІЇ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  Вправа  «Скриня надій».

       Психолог. Чого ви очікуєте від заняття? ( Роздають стікери, учасники пишуть на них свої очікування, прикріпляють на скриню. Деякі озвучують.)

ІІІ. БЛОК ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ З РЕФЛЕКСІЄЮ

  Міні – лекція  «Притча про аксакала».

      Помирає в одному поселенні старий аксакал. Прийшли до нього люди попрощатися та й говорять: «Скажи нам, мудрий старий, як вдалося тобі створити такий порядок в сім’ї, що всі сини й невістки, дочки й зяті жили разом у мирі і злагоді?»  Не може вже говорити старий – подають йому папір і олівець, і він довго пише. І коли випадає з рук вмираючого аркуш, дуже здивувалися усі – там 100 разів було написано одне слово. Не здогадуєтесь яке? Це слово – ТЕРПІННЯ!

     Психолог. Слово «терпіння» є синонімом поняття «толерантність», саме так вон озвучить латиною. Поняття толерантності вперше почали вживати у XVIII сторіччі. У своєму «Трактаті про віротерпимість» видатний французький письменник і філософ Вольтер писав: «Безумством є переконання, що всі люди повинні однаково думати про певні речі».

      Розуміння толерантності не однакове в різних культурах і залежить від історичного досвіду  народів. В англійців толерантність розуміють як готовність і здатність без протесту сприймати іншу особистість, у французів – як свободу думок людини, поведінки, політичних і релігійних поглядів.

       У китайців бути толерантним означає великодушно і щиро ставитися до інших. В арабів толерантність – це вміння вибачати, терпимість, співчутливість; у персів – це ще і здатність до примирення. В українців – це здатність бути стриманим, стійким, сприймати інших такими, як вони є.

      У наш  час толерантність розуміють як повагу і визначення рівності, права інших  на власні думки і погляди. Отже, толерантність, насамперед, має на меті прийняття інших такими, якими вони є, і взаємодію з ними на основі згоди.

      Здатність поводитися толерантно може стати особистісною рисою, а отже  - забезпечити успіх у спілкуванні. Толерантні люди більше знають про свої недоліки та переваги. Вони критично ставляться до себе і не прагнуть у всіх бідах знищувати інших. Толерантна людина не поділяє світ на два кольори – чорний і білий. Вона не акцентує на розбіжностях між «своїми» і «чужими», а тому готова вислухати і зрозуміти інші точки зору.

      Почуття гумору і здатність посміятися над своїми слабкими сторонами – особлива риса толерантної людини. У того, хто здатний до цього, менша потреба домінувати і зверхньо ставитися до інших. Отже, толерантна особистість знає і правильно оцінює себе. Її добре ставлення до себе співіснує з позитивним і доброзичливим ставленням до інших.

        Вправа «Доповніть речення».

Психолог.  На столах – аркуші з двома колами, які поєднані між собою. Кожен у своїй частині кола доповнює речення «Я - …». Наприклад, якби я говорила про себе, я написала б: «Я – психолог ліцею, людина творча, маю темне волосся, люблю українські пісні, вирощувати квіти та готувати». Прочитайте, будь ласка, свої відповіді (зачитують відповіді три – чотири учні). Тепер знайдіть спільні риси з вашим сусідом, обведіть їх, потім відмінні. Як вважаєте, чого більше – спільних рис чи відмінних? Необхідно підкреслити спільні риси пари. Про що свідчать результати вправи? Чи цікаво було б жити, якби всі мали спільні риси і не мали відмінностей?

          Асоціативний ряд до слова «толерантність».

По вертикалі записують слово.

Т –

О –

Л –

Е –

Р –

А –

Н –

Т –

Н –

І –

С –

Т –

Ь –

Шляхом  «мозкового штурму» учасники називають характеристики людини, асоціативні з поняттям толерантність і починають з першої букви вертикального рядка.

     Релаксація «Подорож на хмаринці».

Психолог. Сідайте зручно і заплющте очі. Двічі або тричі глибоко вдихніть і видихніть… Я хочу запросити вас у подорож на хмаринці. Стрибніть на білу пухнасту хмаринку, схожу на м’яку гору пухких подушок. Відчуйте, як зручно влаштувалися на цій великій і м’якій подушці – хмаринці.

       Зараз почнімо подорож. Ваші хмаринки повільно піднімуться у синє небо. Ви відчуєте легкий вітерець. Тут, високо в небі, все спокійно, тихо. Нехай хмаринки перенесуть кожного з вас у таке місце, де ви почуватиметеся щасливими.

        Спробуйте подумки «побачити» це місце якомога точніше. Тут ви відчуєте себе спокійними і щасливими, тут може статися будь - яке диво…

       Психолог робить паузу на 30 секунд.

       Тепер ви знову на своїх хмаринках, які везуть вас назад, на ваші місця в класі. Злізайте з хмаринок, подякуйте їм за те, що вони вас покатали. Спостерігайте за тим, як повільно вони тануть в повітрі… Потягніться, випростайтесь і знову будьте бадьорими, свіжими й уважними.

       Вправа «Плакат толерантності».

       Учасники працюють в групах. Кожна група одержує ватман, фломастери, фарби, ножиці, журнали. Вони готують плакат толерантності у вигляді колажу з кольорових малюнків, вирізаних з різних журналів, та пишуть своє визначення толерантності. Визначення повинно бути коротким та ємним. Капітани груп презентують свої напрацювання, які вивішують на дошку.

       Вправа  «Як проявити толерантність?»

        Проаналізуйте ситуації, оберіть свій варіант відповіді і поясніть його.

Ситуація 1

      Сергій має не типову для хлопця зачіску – занадто довге волосся. Як поводитися тим, кому такий стиль не подобається?

       Варіанти:

   Постійно демонструвати своє негативне ставлення, у різкій формі рекомендувати змінити зачіску.

   Виходити з того, що людина має право на самовираження і може робити будь-що зі своїм власним волоссям.

   Вимагати наслідувати загальний стиль зачісок на заняттях у школі.

 

Ситуація 2

       Оксана часто пропускає уроки без поважних причин. Як ставитися до цього?

        Варіанти:

   Засуджувати вчинки учениці.

   Вважати, що це – особиста справа Оксани, і не втручатися.

   Із розумінням ставитися до проблеми Оксани, поступово заохочувати її до навчання.

 

Ситуація 3

       Вадим постійно виявляє неповагу до інших, зухвало ставиться до своїх товаришів. Як бути?

       Варіанти:

   Уникати спілкування з Вадимом.

   Відповісти грубістю на грубість.

   «Ковтати» образи і проводити з учнем роз’яснювальну роботу.

 

Ситуація 4

        Тетяна придбала квитки на прим’єру нового фільму, запросила Олег і віддала йому квитки. Домовилися зустрітися о 18.30 біля кінотеатру. Олег запізнився та ще й забув удома квитки, він дуже шкодує, що так сталося.

         Варіанти:

     Тетяні розгніватися і більше не зустрічатися з Олегом.

     Прийняти вибачення і запропонувати прогулятися парком.

 

   IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ «ТАЄМНИЙ ДРУГ»

           Кожному учаснику пропонують витягнути зі скриньки один зі складених аркушів паперу, розгорнути його, прочитати ім’я учасника тренінгу, яке написане на ньому, й нікому не розголошувати. З цього часу обрана людина стає «таємним другом» того, хто витяг її ім’я. До наступного тренінгу учасники повинні, не виказуючи себе, надавати знаки уваги своєму «другові»: робити компліменти, допомагати в навчанні, дарувати маленькі сувеніри, посміхатися, підтримувати в складних ситуаціях. Разом з цим ще й намагатися вгадати, хто витяг їхнє ім’я, у центр чиєї уваги потрапили вони самі?

            Психолог.

                Толерантність врятує світ

                Толерантне ставлення людини

                Збереже планету від негод,

                Розрубає мотлох павутини,

                Переріже нитку перешкод.

                Толерантне ставлення до всього

                Збереже, врятує і спасе,

                Допоможе вгледіти перемогу,

                Допоможе витримати все.

                Будь завжди нестримним вільнодумцем,

                Свої мрії пензлем намалюй,

                Освіти життя яскравим сонцем,

                Толерантний світ побудуй!

       

      

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бобкова Євгенія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Додано
23 січня 2023
Переглядів
336
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку