Я - сучасний українець
(тренінгове заняття)
Мета: формувати активну громадську позицію, розширювати її, поглиблювати поняття громадськості, та знання про Україну; розвивати прагнення бути свідомими громадянами, патріотами своєї держави, виховувати свідоме ставлення до обов’язків людини, громадянина, бажання своєю працею розбудовувати державу, гордитися своєю Батьківщиною.
Цільова група: 8-10 класи
Хід заняття:
Вступ. (3 хв)
Психолог: Доброго дня, шановні присутні! Я рада вітати вас на сьогоднішньому занятті , де ми поведемо мову про найдорожче серцю кожної людини… Нехай тему нашого тренінгу вам підкажуть рядки вірша Ліни Костенко.
Буває, часом сліпну від краси.
Спинюсь, не тямлюсь, що воно за диво,
Оці степи, це небо, ці ліси
Усе так гарно, чисто, незрадливо,
Усе, як є дорога, явори.
Усе моє, все зветься…(Україна)
Які думки вам навіюють ці слова? (Учні висловлюють свої думки).
Психолог робить підсумок: отже, тема сьогоднішнього заняття: «Я - сучасний українець», а мета - формувати активну громадську позицію, розширювати її, поглиблювати поняття громадськості, та знання про Україну; розвивати прагнення бути свідомими громадянами, патріотами своєї держави, виховувати свідоме ставлення до обов’язків людини, громадянина, бажання своєю працею розбудовувати державу, гордитися своєю Батьківщиною.
Наша країни прагне стати зразком демократії, соціальної справедливості та правових гарантій. Такою вона не може стати сама по собі, такою її можуть зробити тільки її громадяни.
2. Вправа на знайомство „Моє ім’я, як...” (5 хв.)
Всі учасники записують на бейджах свої імена та називають асоціацію зі своїм іменем, яка б починалась на його першу літеру. Психолог починає з себе, тим самим демонструючи приклад («Мене можна називати Ксенія, як калина червона»). Якщо учаснику важко підібрати асоціацію, він може назвати характеристику про себе, але обов’язково на першу літеру свого імені (наприклад: «Мене звати Сергій, я спокійний»). Якщо група налічує небагато людей, можна ускладнити вправу: кожний наступний учасник називає імена усіх попередніх, а потім своє.
3. Вправа «Очікування» (5 хв)
Мета: допомогти учасникам тренінгу усвідомити власні очікування від заняття.
Обладнання: ватман, на якому зображене сонце без промінчиків; жовті стікери прямокутної форми, ручки.
Хід вправи
Психолог: Ви отримали промінчики сонця, вам потрібно написати на них власні очікування від тренінгу. Після цього прокоментувати їх та прикріпити на ватмані.
( Учні пишуть на промінчиках свої очікування, по черзі обговорюють їх у колі та прикріплюють на ватман).
4. Вправа «Правила» (3 хв)
Мета: прийняти правила для продуктивної роботи, що забезпечує сприятливу атмосферу для роботи у тренінговій групі.
Обладнання: ватман, маркери.
Хід вправи
Учасникам тренінгу пропонується назвати правила, які, на їхню думку, потрібні для ефективної роботи під час тренінгу. Кожне правило обговорюється, що воно означає, для чого потрібно. Тільки після того, як уся група прийме правило, його записують на ватмані.
Орієнтовними правилами можуть бути такі:
- говорити тільки від свого імені;
- не перебивати;
- бути доброзичливими;
- бути активними;
- бути толерантними.
5. Вправа «Мозкова атака» (10 хв).
Мета: з’ясувати розуміння учнями значень даних слів, а також ставлення до таких людей.
Обладнання: стікери, ручки.
Хід вправи
(Діти об’єднуються в 2 групи за кольорами цукерок. Кожна група отримує завдання розшифрувати два слова: патріот, громадянин. Кожна група записує на листок найкращі тлумачення цих слів.
1група: 2 група:
П – практична; Г – гарна;
А – активна; Р – розумна;
Т – терпляча; О – оптимістична;
Р – роботяща; М – мужня;
І – ініціативна; А –активна;
О – обізнана; Д -ділова;
Т – толерантна; Я –свідома;
Н –надійна;
И –корисний;
Н –ненав’язлива;
6. Вправа «Власні якості громадянина» (10 хв)
Мета: допомогти учасникам визначити власні якості громадянина.
Обладнання: ватман, на якому намальована калина, ручки, стікери у формі
кетягів калини.
Хід вправи
Психолог: (роздає учням стікери у формі калини). Діти, вам необхідно написати на стікерах якості громадянина, які є, на вашу думку, у вас самих, після колективного обговорення ви повинні наклеїти свої стікери на ватман, на якому намальований кущ калини.
Психолог: Отже, ми можемо зробити висновок, що в Україні підростають достойні громадяни, адже їм притаманні риси як…(перераховує риси справжнього громадянина).
7. Вправа «Щаслива Україна» (7 хв).
Мета: формувати активну громадську позицію, свідоме ставлення до обов’язків громадянина, бажання своєю працею розбудовувати державу, гордитися своєю Батьківщиною.
Обладнання: ватман, на якому зображена карта України, різнокольорові стікери у формі ступні (кроки).
Хід вправи
Психолог: Діти, ви вірите у світле майбутнє нашої держави? ( Діти відповідають). Дійсно, вам, як молодим громадянам, своєю працею, талантом втілювати в життя свої мрії. А з цього випливає завдання, яке ми з вами повинні сьогодні вирішити: які кроки, дії треба зробити для практичної реалізації тих завдань, що стоять перед нашою молодою державою.
Давайте разом створимо стежину з ваших кроків, яка з’єднається з іншими такими стежинами і вистелить Україні широкий шлях до щасливого майбутнього. (Роздає учасникам тренінгу стікери у формі кроків).
Отже, всі отримали кроки і кожен з вас пише на них своє розуміння подальших дій, спрямованих на розбудову України або побажання нашій країні.
(Після того як учні пишуть це на стікерах, йде обговорення в колі і після діти наклеюють кроки на ватман).
Психолог: Отже, тільки сильні духом, ініціативні, творчі громадяни можуть створити сильну незалежну, квітучу державу.
8. Перегляд притчі «Все в твоїх руках» (5 хв)
Обговорення.
- Що ви зрозуміли із притчі?
- Який для себе висновок зробили?
Психолог: Ви – запорука майбутнього нашої держави, її оберіг, так як і ця калина. А яке майбутнє у неї буде – це залежатиме від вас.
Підбиття підсумків
9. Вправа «Чарівний глечик» (5 хв)
Інструкція. Пропоную вам дістати по одному папірцю з чарівного глечика (вази, мішечка), який підкаже, що на вас чекає сьогодні або що вам потрібно зробити найближчим часом. Ці побажання чарівно впливають на настрій, підбадьорюють, надають упевненості.(побажання можна змінювати на розсуд тренера)
10. Очікування учасників тренінгу
Учні висловлюються чи здійснились їх очікування на початку тренінгу
11. Ритуал прощання
Використані джерела
1. Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді / Електр. ресурс: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/47154/
2. Кремень В.Г. Людиноцентризм в освіті: сучасний напрям розвитку духовності нації / В. Г. Кремень // Педагогіка і психологія. – 2006. – № 2. – С. 17–30.
3. https://www.youtube.com/watch?v=8qFWSyFGfZc