Тренінгове заняття з педагогами «Стрес у роботі педагогів під час воєнного стану, його профілактика та шляхи подолання»

Про матеріал
Підвищення психологічної грамотності та професійної компетентності педагогів щодо стресових ситуацій в умовах воєнного стану; розвиток навичок концентрування уваги при стресі; формування навичок саморегуляції для зняття негативних наслідків стресу; здійснення профілактики стресових станів у педагогів задля збереження свого психічного здоров’я.
Перегляд файлу

 

Тренінгове заняття з педагогами

«Стрес у роботі педагогів під час воєнного стану,

його профілактика та шляхи подолання»

       Мета: підвищення психологічної грамотності та професійної компетентності педагогів  щодо стресових ситуацій в умовах воєнного стану; розвиток навичок концентрування уваги при стресі; формування навичок саморегуляції для зняття негативних наслідків стресу; здійснення профілактики стресових станів у педагогів задля збереження свого психічного здоров’я.

      Матеріали: плакат «Правила роботи групи», м’який стаканчик, дошка Padlet з написами «Причини стресу», «Ознаки стресу» і «Поради щодо подолання стресу», аркуші білого паперу А4, мішечок із предметами, тест «Визначення наявності стресу у педагогічних працівників за методикою Шеффера» (надсилаємо у чат для всіх учасників), кольорові олівці, фломастери, маркери, журнали з малюнками та різноманітні прикраси, запис спокійної музики.

Тривалість проведення: 2 години.

                                          Зміст заняття

 

  1. Вступне слово психолога (2 хвилини)

Мета: надання інформації про важливість бути стійкими до стресу при виникненні психотравмуючих ситуацій.

  Психолог. Проблема стресу в сучасному світі є надзвичайно актуальною.  Людина багато століть тому жила у злагоді з природою. Нині темп нашої діяльності став шаленим і позамежним. Зараз людину ранить не ікло хижака і не спис ворога, а слово, думка, емоції та війна.

       Професія педагога вважається однією з психологічно напружених і виснажливих. Причинами цього є інформаційне перевантаження, комунікаційне навантаження, емоційне напруження, соціальна незахищеність, складний психологічний клімат у колективі, а зараз ще й бойові дії та воєнний стан  у країні. Стресові ситуації можуть виникнути у нашій роботі в будь-який час при  спілкуванні з дітьми, адміністрацією, батьками та колегами. З часом вони  переростають у постійне емоційне напруження і хронічну психотравмуючу ситуацію. Стрес руйнує нашу особистість та є причиною фізіологічних розладів. Ми виявляємо  стресові реакції різного характеру і рівня інтенсивності. Тому дуже важливо в напруженій обстановці воєнного стану бути стійкими до стресу та вміти поліпшувати власний стан здоров’я. Про це сьогодні і поговоримо.

  1. Вправа-знайомство «Історії з мішечка» (10 хвилин)

Мета: налаштувати учасників на роботу з теми, активізувати відчуття 

           особистості.

       Психолог показує учасникам  мішечок з різними предметами. Потім витягує кожному з мішечка один із наявних там предметів (олівець, ножиці, ключі, флешку, цукерку тощо), а вчителі обирають собі для того, щоб розповісти про себе. Після того, як усі взяли якусь річ, кожен по черзі говорить фразу, яка починається з «Я», тобто презентують себе від імені того предмета, який  їм дістався. Наприклад: «Я - цукерка, солодка, смачна, мене всі полюбляють».

Психолог.  Ось ми з вами і познайомилися.

 

  1. Вправа «Правила роботи» (8 хвилин)

Мета: вироблення та прийняття правил для ефективної роботи.

Психолог.  Для того, щоб ми плідно попрацювали, щоб кожен учасник почувався комфортно і міг діяти ефективно, нам потрібно прийняти правила роботи. (Правила обговорюються, записуються і приймаються голосуванням).

Правила роботи

  1. «Тут і зараз». Всі висловлювання повинні стосуватися теми.
  2. Добровільність і активність. Можеш не виконувати всі завдання, але проявити себе можна лише через активне виконання завдань.
  3. Слухай уважно, нікого не перебивай. Пам’ятай, що ви всі зібрались тут, щоб бути почутими.
  4. Чесність і правдивість. Тільки та відповідь правильна, яка насправді відображає твою думку, твої почуття.
  5. Конфіденційність. Не обговорюй за межами групи надану інформацію.
  6. Доброзичливість у ставленні до інших.
  7. Я-висловлювання.
  8.  Приймай себе та інших такими, які вони є.

 

  1. Вправа «Очікування» (5 хвилин)

Мета: навчити визначати і формулювати власні очікування учасників тренінгу відповідно до мети заняття.

Психолог. У мене в руках човен, на якому я зараз напишу свої очікування від заняття. Ви також намалюйте собі схожий човник, запишіть на ньому свої очікування від тренінгу та озвучте.

      Ознайомлення з очікуваннями учасників тренінгу.

 

  1. Вправа «Стаканчик» (5 хвилин)

     Психолог ставить на долоню м'який стаканчик і говорить учасникам: «Уявіть, що цей стакан­чик призначений для ваших найпотаємніших почуттів, ба­жань і думок. У нього ви можете покласти те, що для вас важливе і цінне, і те, що ви любите».

      Протягом кількох хвилин тиша, раптом психолог зім’яла цей стаканчик. Потім починається обговорення того, що відчули учасники і що їм захотілося зробити.

Обговорення.

  1. Коли виникають такі почуття?
  2. Хто ними керує?
  3. Куди вони потім зникають?

Психолог. Те, що ви зараз пережили, - це реальний стрес, напруженість. Те, як ви це пережили, і є ваша справжня реак­ція на стрес, на проблеми, які виникають у вас у спілкуванні з учнями та іншими людьми.

 

  1. Мозкова атака «Стрес – це …» (5 хвилин)

 Мета: вербалізація поняття стресу.

 Психолог. Так що ж таке стрес? Чи завжди він негативно діє на організм людини?

       Учасникам пропонується закінчити речення, почавши його словами: «Стрес – це …»

       Психолог  фіксує відповіді учасників на дошці Padlet, після чого аналізує їх і підводить усіх до визначення стресу.

Психолог. Отже, стрес – це стан напруженості, що виникає в організмі під сильним впливом негативних факторів. Розрізняють позитивний стрес. Він дає можливість мобілізувати організм на виконання якихось завдань і вирішення проблем. Наприклад, у спортсменів під час змагань виділяється адреналін. Це є стресова ситуація, але стрес тут позитивний. Також є негативний - горе, хвороба тощо. Це перехід організму за межі допустимих перевантажень. Його  можуть викликати невдачі, незадоволеність життям, невизнання успіхів, зруйновані надії.

 

7. Діагностична робота. Визначення наявності стресу у педагогічних працівників за методикою Шеффера (10 хвилин)

Мета: визначення ступеню впливу стресу.

Психолог. Прочитайте, будь ласка, кожне речення. Якщо зміст речення відповідає Вашому стану в останній час, відмітьте його пташкою або об­ведіть кружечком.

  1. Неможливо зосередитись на чомусь.
  2. Занадто часті помилки у роботі.
  3. Погіршується пам'ять.
  4. Занадто часто виникає почуття втоми.
  5. Дуже швидка розмова.
  6. Думки часто зникають.
  7. Досить часто з'являється біль (голова, спина, шлунок).
  8. Робота не приносить колишньої радості.
  9. Підвищена збудливість.
  10. Втрата почуття гумору.
  11. Різко зростає кількість випалених цигарок.
  12. Пристрасть до алкоголю.
  13. Постійне відчуття недоїдання.
  14. Зникає апетит, втрачається смак їжі.
  15. Неможливість вчасно закінчити роботу.

    Обробка результатів: підраховується кількість опитаних, які відмітили: 7 і менше речень, 8-11 речень, 12-15 речень. Кількість опитаних кожної групи співставляється у відсотковому відношенні з загальною кількістю опитаних.

 

8.Робота в групах «Мої знання про стрес» (20 хвилин)

Мета: емоційне зближення, взаємодія педагогів у групі.

Психолог. Пропоную об’єднатися в 3 групи за назвами: «Троянда», «Ромашка» і «Волошка». Працюємо на дошці Padlet. Кожна група отримує завдання і аркуш паперу: 1 група напрацьовує «Причини стресу»,  2 група – «Ознаки стресу» і 3 група - «Поради щодо подолання стресу». У вас для цього є 10 хвилин.  Визначте у групі спікера, який представлятиме ваші напрацювання.     

      Відбувається представлення і обговорення робіт.

 Орієнтовна презентація робіт груп.

  1.         група - «Причини стресу»: воєнний стан; навантаження (фізичні,  емоційні, інформаційні); повсякденні подразники; важкі життєві ситуації; переломні етапи життя; особистісна дисгармонія; соціальні чинники.
  2.         група – «Ознаки стресу»: почуття втоми; посилення тривоги без видимих причин; неможливість зосередитись на чомусь; погіршення пам’яті; часті помилки в роботі; відчуття втрати контролю над собою; головні болі; підвищена збудливість, дратівливість; втрата апетиту. 
  3.         група - «Поради щодо подолання стресу»: попити чаю або кави;  послухати спокійну музику, поспати, погуляти на природі, поспілкуватися з тваринами, зайнятися улюбленою справою.

 

  1. Тематичне малювання «Мій стрес та шляхи його подолання» (20 хвилин)

Мета: відпрацювання та прийняття рішення щодо позбавлення негативних емоцій і почуттів, які призводять до стресу.

Психолог. Шановні колеги, намалюйте свій стрес або те, що його викликає. Для цього ви приготували аркуш паперу та різнокольорові олівці (колір допомагає точніше виразити емоційний стан).

      Хтось малює конкретні образи, інші  – абстрактні малюнки з хаотичними лініями чи гострими кутами.

      Педагоги умовно долають стрес на малюнках. При цьому вони можуть внести зміни у свій малюнок. Наприклад, щось домалювати, щоб отримати позитивний малюнок. Можна також запропонувати вчителям пом’яти чи розірвати свій «стрес» на дрібні шматочки, а потім викинути, промовляючи магічні слова: «Я позбулася цього стресу» або «Я зумію себе захистити».

     Діючи таким чином, педагогічні працівники реагують на свій стрес.

 

  1.  Вправа «Вчимося розслаблятися та справлятися зі стресовими                    ситуаціями» (15 хвилин)

Мета: оволодіти способами релаксації, зняти стресову напругу, витіснити негативні емоції.

Психолог. А зараз ми всі разом виконаємо релаксаційні вправи, щоб зняти стресову напругу та витіснити негативні емоції.

 1. Дихальна вправа. Зробіть вдих, рахуючи від 1 до 4, затримайте дихання, рахуючи від 1 до 4, зробіть видих, рахуючи від 1 до 4, затримайте дихання, рахуючи від 1 до 4. Повторіть вправу 3-4 рази і ваш настрій покращиться.

 2.  «Вгору по веселці». Встаньте, закрийте очі, зробіть глибокий вдих. І уявіть, що разом з цим вдихом ви піднімаєтеся вгору по веселці, а видихаючи - з'їжджаєте з неї, як з гірки.

3. «Чарівне слово або словосполучення».  Наприклад, коли ми хвилюємося, ми можемо вимовити про себе це чарівне слово, і відчуємо себе трохи впевненіше і спокійніше. Це можуть бути різні слова: «я спокійна», «зупинись», «все добре».

4. «Дихання через ніздрі».  Спину тримаємо прямо. Сидячи на стільці, великим пальцем правої руки затуляємо праву ніздрю і робимо глибокий подих через ліву ніздрю, потім безіменним пальцем затуляємо  ліву та видихаємо через праву. Намагайтеся наповнювати та спорожняти легені до кінця. Виконуйте 5 таких циклів та потім міняйте ніздрі.

       Така дихальна гімнастика вирівнює внутрішній баланс в організмі, гармонізує енергію, добре впливає  на психічний стан людини.

 

11. Вправа «Трамвай» (10 хвилин)

Мета: зняти стресову напругу, витіснити негативні емоції.

Психолог. Зараз ми з вами оволодіємо ще однією технікою для подолання стресу. Ось її кроки:

  1.   Кожного разу, як відчуваєте стрес та тривогу, запитуйте себе: «Про що я зараз думаю?».
  2.   Як тільки помітите думки, які викликають у вас стрес та тривогу, назвіть їх «У мене є думки, що…».
  3.   Уявіть трамвай і «посадіть» ці думки в нього.
  4.   Трамвай під’їжджає до зупинки, але ви не сідаєте в нього, а кажете собі: «Це не мій трамвай» і спостерігаєте, як він їде далі.
  5.   Переключаєте свою увагу на щось корисне та важливе для вас «тут і тепер». Якщо ви не будете переключати увагу на важливу та корисну діяльність, то її займуть знову ті думки, які ви посадили у трамвай.

 

12. Враження від заняття (10 хвилин)

Психолог.  Що на занятті було для вас цікавим? Що найбільше запам’яталося? Що нового про себе ви дізналися сьогодні? Чи збулися ваші очікування.

     На завершення давайте поаплодуємо собі та іншим за плідну працю.

 

Список використаних джерел

  1. Калошин В.Ф. Як долати стрес у педагогічній діяльності // Практична психологія та соціальна робота. – 2004.-№7. - с.58-67.
  2. Кузьміна Т. Як допомогти вчителю зберегти своє здоров'я та подолати стрес // Психолог. - №29-30 (365-366) 2009.
  3. Підготовка вчителів до розвитку життєстійкості/стресостійкості у дітей в освітніх навчальних закладах. Навчально методичний посібник — К.: Університетське видавництво ПУЛЬСАРИ 2017. – 208 с.
  4.  Перша психологічна допомога: посібник для працівників на місцях. — Київ: Унів. вид-во ПУЛЬСАРИ, 2017. — 64 с.
  5. Токар М. Збереження психологічного здоров'я педагогів //Психолог. - №47 (287) 2007.
  6. Шеремет О. Вийдемо зі стресу разом. Соціально-психологічний тренінг//Психолог. - №23-24 (263-264) 2007.

 

Інтернет-ресурси:

 

1.https://soulbooks.com.ua/ua/p230589565-metaforicheskie-assotsiativnye-karty.html

2.  https://www.youtube.com/watch?v=oq8spe-xgA4

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
5 жовтня 2023
Переглядів
1129
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку