Тренінгове заняття з педагогами «Стресостійкість та психологічна рівновага педагогів під час воєнного стану задля збереження психічного здоров’я»

Про матеріал
Підвищення психологічної грамотності та стресостійкості педагогів під час воєнного стану; розвиток навичок саморегуляції, самовідновлення, самоконтролю та самомотивації для профілактики стресових станів; самодіагностика 8 сфер життя педагогів; розвиток навичок концентрування уваги та знаходження власних ресурсів у подоланні стресових ситуацій.
Перегляд файлу

Тренінгове заняття з педагогами

«Стресостійкість та психологічна рівновага педагогів під час воєнного стану задля збереження психічного здоров’я»

     Мета: створення комфортної емоційної атмосфери, сприятливої для результативної спільної роботи; самодіагностика 8 сфер життя педагогів; підвищення рівня стресостійкості під час воєнного стану; розвиток навичок концентрування уваги та знаходження власних ресурсів у подоланні стресових ситуацій.

Матеріали: плакат «Правила роботи групи», маркери, фломастери, аркуші паперу А4 або А3, кольоровий папір, листівки, обгортки цукерок, кольорові олівці, дошка Padlet з написами «Як розвинути стресостійкість?», «Чим важливо наповнити свій спосіб життя?» та «Як виховати в собі стресостійкість?», акварельні фарби, гуаш, аудіозаписи спокійної музики.

Тривалість проведення: 2 години.

 

Хід заняття 

 

  1. Вступне слово психолога (2 хвилини)

Мета: надання інформації про важливість бути стійкими до стресу при виникненні психотравмуючих ситуацій.

        Війна виснажує нас фізично та психологічно. Попри те, що наша психіка здатна адаптуватися під будь-які складнощі, кожен день бойових дій у рідній країні пережити надзвичайно важко. У цей складний час стресостійкість не просто важлива, а є одним із найбільш необхідних особистих якостей не тільки в роботі, але і в повсякденному житті. Формування стресостійкості у людини - важлива складова сучасного життя. Саме стрес руйнує людину зсередини, порушуючи внутрішню гармонію. Тому сьогодні ми поговоримо про те, як нам підвищити рівень стресостійкості задля збереження свого психічного здоров’я.

 

2. Вправа-знайомство «Мій герб» (20 хвилин)

Мета: розвивати навички самопредставлення, формувати позитивну самооцінку, відчуття неповторності й унікальності.

Психолог.  Давайте згадаємо, що таке герб, що на ньому може бути зображено, якої він може бути форми? (Герб – знак держави, міста чи роду). Придумайте і намалюйте власний герб, в якому представте своє ім’я, образ, девіз, головні індивідуальні риси. Він, наприклад, може бути вашого улюбленого кольору, з символами, які позначають найголовніше: що ви любите, що вмієте робити найкраще, про що мрієте. Учасники створюють герб у вигляді аплікації з кольорового паперу та різних заготовок, вирізаних із листівок і обгорток цукерок, а деталі, якщо чогось бракує, домальовують олівцями.

      Презентація робіт.

Обговорення:

- Що ви відчували, коли створювали свій герб?

- А коли його презентували?

- Чи легко було виконувати вправу?

- Для чого ми це робили?

 

3. Вправа «Правила роботи» (8 хвилин)

Мета: вироблення та прийняття правил для ефективної роботи.

Психолог.  Для того, щоб ми плідно працювали, щоб кожен учасник почувався комфортно і міг діяти ефективно, нам потрібно прийняти правила роботи. (Правила обговорюються, записуються і приймаються голосуванням).

Правила роботи

1. «Тут і зараз». Всі висловлювання повинні стосуватися теми.

2. Добровільність і активність. Можеш не виконувати всі завдання, але проявити себе можна лише через активне виконання завдань.

3. Слухай уважно, нікого не перебивай. Пам’ятай, що ви всі зібрались тут, щоб бути почутими.

4. Чесність і правдивість. Тільки та відповідь правильна, яка насправді відображає твою думку, твої почуття.

5. Конфіденційність. Не обговорюй за межами групи надану інформацію.

6. Доброзичливість у ставленні до інших.

7. Я-висловлювання. Говори від свого імені і про свої почуття.

8. Приймай себе та інших такими, які вони є.

9. Виконання будь-якого завдання – важлива й відповідальна справа.

 

4. Очікування. Вправа «Чарівна скринька» (10 хвилин)

Мета: навчити учасників визначати власні очікування  відповідно до мети заняття.

Психолог.   У мене в руках є кольоровий папірець-діамант, на якому я зараз напишу свої очікування від тренінгу. Ви зараз виріжете з паперу або намалюєте свій діамант і напише на ньому, що ви очікуєте від заняття. (Учасники тренінгу зачитують свої очікування).

 

5.Мозкова атака «Стресостійкість – це …» (8 хвилин)

Мета: вербалізація поняття стресостійкості.

Психолог. Будь ласка, подумайте і скажіть, як ви розумієте: «Що таке стресостійкість?», адже нам важливо навчитися визначати і попереджувати її в роботі з батьками і учнями.

      Психолог  фіксує відповіді учасників на дошці Padlet, після чого аналізує їх і підводить усіх до визначення стресостійкості.

Психолог. Отже, стресостійкість можна визначити як комплекс рис характеру, які дозволяють людині залишатися здоровою і ефективною навіть при великих навантаженнях та більш-менш спокійно реагувати на конфліктні або неоднозначні ситуації.

      Адекватна оцінка ситуації, в якій перебуває людина, базується на трьох простих пунктах. Запитайте в себе: «Наскільки це мені важливо?», «Чи змінює це моє життя?», «Чи можу я щось змінити?». Важливо розуміти, що деякі обставини не залежать від нас самих, тому їх не потрібно сприймати надто близько до серця.  

 

  1.   Інформаційне повідомлення «Психологічна стійкість до стресів»

  (2 хвилини)

Людині постійно доводиться переборювати труднощі, однак далеко не всі вони впливають на психіку та викликають стрес. Зберігати рівний настрій і внутрішню гармонію дозволяє психологічна стійкість особистості, яку підтримують внутрішні (особисті) і зовнішні (міжособистісні) ресурси.

Внутрішні ресурси:

- налагодженість реального й бажаного Я-особистості, самоповага. Оцінка цієї відповідності випливає з порівняння уявлень про себе «такого, який я є насправді (я-реальне) і – яким я хотів би бути (я-бажане)»;

- відповідність досягнень домаганням;

- відчуття сенсу життя, свідомість діяльності й поведінки;

-  віра в досягнення поставлених цілей;

- упевненість у тому, що все, що з людиною відбувається, є наслідком власних зусиль і вчинків;

- товариськість, ініціативність, гнучкість;

- добре фізичне здоров’я, витривалість.

- розслаблення, позитивне мислення;

- високий рівень психолого-педагогічної культури.

 Основними зовнішніми ресурсами є міжособистісна і соціальна підтримка - підтримка близьких, друзів, співробітників, їхня конкретна допомога в справах. Це дає людині можливість здійснювати емоційне розкриття, переживати почуття згуртованості.

 Знання ресурсів стійкості людини до стресів дає їй можливість усвідомлено працювати над собою, запобігаючи їхній негативній дії.                                                   

 

7. Вправа «Колесо життєвого балансу» (20 хвилин)

(Методика запропонована Біллом Рейном, професором з університету  Канади).

Мета:  під час воєнного стану звернути увагу педагогів на різні сфери життя та відкрити можливості для їх розвитку.

Психолог. Візьміть аркуш паперу та зробіть в середині крапку, а потім проведіть 8 променів від неї так, щоб можна було утворити 8 рівних секторів. Приблизно, як на малюнку нижче. Підпишіть кожен сектор або позначте так, щоб вам було зрозуміло.

      Найбільш розповсюджений варіант.

Здоров'я: самопочуття, зовнішній вигляд, рухливість, активність, енергія, настрій, бадьорість, харчування, режим, спорт, сон.

Фінанси: доходи, витрати, умови життя, забезпеченість, борги, інвестиції, додаткові джерела доходу.

Кар'єра: робота, покликання, бізнес, професія, зайнятість, соціальний статус, перспективи.

Особистісний ріст: навчання, самовдосконалення, тренінги, книги, курси.

Духовний розвиток: віра, творчість, мистецтво.

Оточення: рідні, колеги, партнери, сусіди, опоненти, друзі.

Яскравість життя: розваги, відпочинок, хобі, подорож, враження.

Стосунки: сім'я, дружба, любов, секс, спілкування.

(Можна роздати готові роздруковані аркуші).

   Крапка в центрі - це точка відліку, нуль, початок. Остання поділка 10 є максимальною. Тепер оцінимо стан ваших справ за 10-бальною шкалою. Прислухайтесь до себе, на якій відмітці ви себе відчуваєте, якою є ступінь вашої задоволеності. Зробіть позначку у кожному секторі та побудуйте колесо.

C:\Users\ROZUMNYKY\Desktop\Рисунок2.png

       У вас вийшло колесо балансу, на якому можна побачити ті сфери життя, які знаходяться на шляху до ідеального стану.

  Об’єднайте ваші оцінки лініями іншого кольору.

  У вас з’явились сектори, де ваша оцінка значущості вища, ніж оцінка поточного стану справ, і є такі, де оцінка нижча. У тих секторах, де оцінка значущості вища, проміжок між лініями розмалюйте жовтим кольором, а де нижча – блакитним.

   Ось тепер робимо висновки:

  • жовті сектори – це місця, на які варто звернути особливу увагу, тому що це значущі сфери, справи в яких далекі від ідеальних.
  • блакитні сектори – це сфери, на які ми витрачаємо уваги більше, ніж вони, можливо, заслуговують.

      Пропоную надати більшого значення тим секторам, які залишилися поза

увагою, хоча були дуже важливими.

      Отже, колесо – це образ гармонії. І щоб досягти її, потрібні певні зміни в житті. Заштрихувавши певні зони, ви можете звернути увагу, які саме сфери потребують доопрацювання, щоб отримати в результаті гармонійне коло.

      Вправу можна виконувати, оцінюючи задоволеність на даний момент і те, як хотілось би відчувати себе, скажімо, через рік. Достатньо заштрихувати сектори різним кольором.

Психолог. А зараз продовжимо речення наступною фразою: «Дивлячись на Колесо мого Життя, я думаю, що мені варто …». Що ви можете додати у цю фразу, щоб зробити власне життя більш гармонійним і збалансованим? У якому напрямку далі рухатись? Які специфічні сфери життя потребують більшої уваги і яким чином можна досягти в них результатів? Що я можу зробити в найближчі дні, щоб досягти цієї мети?     

                                                                   

  1.   Вправа «Безпечне місце» (10 хвилин)

Мета: зняття емоційної напруги, вчитися створювати гарні відчуття та образи.

Психолог.  Сядьте зручніше, заплющіть очі. Дихайте вільно. Уявіть місце, де ви почуваєте себе спокійно, безпечно і щасливо. Це може бути реально існуюче місце або те, яке ви вигадаєте. Ви сидите, лежите або стоїте в цьому чудовому місці.  

      Подивіться навкруги та запам’ятайте, що ви бачите. Запам’ятайте все у дрібних деталях. Подивиться на кольори, які вас оточують. Доторкніться до предметів, які оточують вас.

      Тепер подивіться вдалину. Що там видно? Які там кольори, тіні?

      У своєму особливому місці ви почуваєтеся спокійно та впевнено. Уявіть, що ви стоїте на землі босоніж. Запам’ятайте ці відчуття. Починайте тихенько йти вперед та запам’ятовуйте все, що бачите навкруги. Що ви чуєте? Можливо це легкий вітерець або звуки моря? Чи спів пташок? Світить сонечко. Відчуйте на своєму тілі його тепло. Які запахи ви відчуваєте? Моря, квітів чи вашої улюбленої страви? У цьому особливому місці ви можете слухати, відчувати та бачити речі, які приносять вам задоволення. Ви спокійні та щасливі.

      Раптом поруч з’являється хтось. Цей хтось сильний і прийшов, щоб вам допомогти. Уявіть, що ви вдвох неспішно гуляєте та дивитись навкруги. Ви щасливі бути поруч із ним. Це ваш друг та помічник. Він може розв’язати всі ваші проблеми. Подивіться навкруги ще раз. Запам’ятайте свої почуття. Ви зможете завжди повернутися сюди. Ваш помічник завжди буде тут, де б ви не були. Приготуйтесь  повернутися зі свого особливого місця. На рахунок один…два…три.

 

  1.   Методика «Витинанка «Дерево»: відчуй силу роду (авторська методика 

  Л.Галіциної) (20 хвилин)

Мета: пізнання «Я»-потреб особистості, гармонізація емоційного поля арт - методом.

Матеріали: аркуші паперу формату А3 або А 4, акварельні фарби, гуаш, аудіозаписи спокійної музики.

       Психолог демонструє виконання витинанки дерева, всі інші - продовжують самостійно. Кожен бере аркуш паперу формату А3 або А4, складає навпіл і руками витинає дерево від лінії згину. Потім усі записують завдання і  виконують його (під музичний супровід). Кожен учасник пише на своєму дереві по 3 відповіді на запитання:

1. Коріння. Що для мене коріння роду? Як я відчуваю підтримку роду?

2. Стовбур. Що для мене є стовбур? Чим я його підживлюю, чим підтримую свою родину?

3. Гілки. Що для мене є гілки мого дерева, чи міцні вони?

4. Квіти. Чи квітує моє дерево, який у нього цвіт, що я відчуваю?

5. Листя. Чи є у мого дерева листя? Яке воно?

6. Плоди. Чи є плоди у мого дерева? Які вони?

      Психолог повідомляє, що кожен учасник має перевернути дерево і розмалювати його (під музичний супровід) після того, як дасть короткі письмові відповіді на наведені вище запитання.

 Обговорення:

-         Яким ти бачиш своє дерево роду? Воно велике чи мале? Чи міцне у нього коріння? Наскільки велика крона?

-         Чому немає плодів у твого дерева роду (у випадку, коли плоди не намальовані)?

-         Чи подобається воно тобі?

-         Що ти можеш зробити для свого дерева роду, щоб воно було міцним?

-         Що ти хочеш сказати своєму дереву роду?

-         Що відчуваєш?

-         Що усвідомив?

 

  1.  Вправа «Правильне дихання» (5 хвилин)

Мета: оволодіння прийомом покращення дихання для профілактики стресу.

Психолог. Сядьте зручно. Втягуйте повітря з напруженням уперед передньої стінки живота до повного насичення. Потім без перерви і затримки повільно видихайте повітря, втягуючи передню стінку живота. Закінчивши видих, без перерви і затримки знову вдихніть і так далі. Таке дихання називається діафрагмальним. Воно забезпечує повноцінне харчування для всіх органів, активізує обмін речовин і всі життєві процеси.

 

  1.  Робота в групах. «Поради тих, хто знає» (15 хвилин)

Мета: розвиток інтернальності, емоційне зближення, взаємодія педагогів у групі.

Психолог. Пропоную об’єднатися в 3 групи за назвами: «Ресурси», «Компліменти» і «Побажання». Працюємо на дошці Padlet. Кожна група отримує завдання і аркуш паперу: 1 група – «Як розвинути стресостійкість?»,  2 група - «Чим важливо наповнити свій спосіб життя?» і 3 група - «Як виховати в собі стресостійкість?». У вас для цього є 10 хвилин. 

      Визначте у групі спікера, який представлятиме ваші напрацювання.     

      Відбувається представлення і обговорення робіт.

Орієнтовна презентація робіт груп.

1 група - «Як розвинути стресостійкість?»: дихальна гімнастика, релаксаційні вправи, потрібні слова «я володію ситуацією і тримаю себе в руках», душ або ванна з ароматною піною, розслабляючий масаж, улюблена музика, розпорядок дня, читання книг, збірка анекдотів.

2 група – «Чим важливо наповнити свій спосіб життя?»: повноцінний сон, збалансоване харчування, фізична активність, заняття улюбленою справою, слухати музику, дивитися стендапи, насолоджуватися краєвидом, планування, спілкування з близькими людьми, обійми, бажання тіла.

3 група - «Як виховати в собі стресостійкість?»: правильне планування часу, самоконтроль, позитивний настрій, внутрішній стрижень, управління емоціями, раціональний підхід, контроль ступеня напруженості, час на себе.

 

12. Враження від заняття (10 хвилин)

Психолог.  Що на занятті було для вас цікавим? Що найбільше запам’яталося? Що нового про себе ви дізналися сьогодні? Чи збулися ваші очікування.

    На завершення давайте поаплодуємо собі та іншим за плідну працю.

 

Список використаних джерел

  1. Калошин В.Ф. Як долати стрес у педагогічній діяльності // Практична психологія та соціальна робота. – 2004.-№7. - с.58-67.
  2. Корольчук М. С. Соціально-психологічне забезпечення діяльності у звичайних та екстремальних умовах / М.С.Корольчук, В.М.Крайнюк.– К.: «Ніка-Центр», 2006. – 580 с.
  3.  Кузьміна Т. Як допомогти вчителю зберегти своє здоров'я та подолати стрес // Психолог. - №29-30 (365-366) 2009.
  4. Методичні рекомендації «Перша психологічна допомога. Алгоритм дій». Лист МОНУ 1/3872-22 від 04.04.2022.
  5.  Підготовка вчителів до розвитку життєстійкості/стресостійкості у дітей в освітніх навчальних закладах. Навчально методичний посібник — К.: Університетське видавництво ПУЛЬСАРИ 2017. – 208 с.
  6.  Перша психологічна допомога: посібник для працівників на місцях. — Київ: Унів. вид-во ПУЛЬСАРИ, 2017. — 64 с.
  7. Психологічний клімат колективу / Упоряд.: О.Марінушкіна, За заг. ред. С.Максименко, О.Главник – К.: Главник, 2004, - 96 с. – (Психол. інструментарій). Бібліогр.: с 94-95.
  8. Токар М. Збереження психологічного здоров'я педагогів //Психолог. - №47 (287) 2007.
  9.  Тютюнник М. Профілактика професійного вигорання педагогів  // газета "Психолог", №15-16 (616-616), серпень, 2017. – с.52-54.
  10.  Шеремет О. Вийдемо зі стресу разом. Соціально-психологічний тренінг//Психолог. - №23-24 (263-264) 2007.

 

Інтернет-ресурси:

 

1.https://soulbooks.com.ua/ua/p230589565-metaforicheskie-assotsiativnye-karty.html

2.  https://www.youtube.com/watch?v=oq8spe-xgA4

 

   

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ковтун Тетяна Вікторівна
    Дякую! Дуже гарний матеріал!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
5 жовтня 2023
Переглядів
1085
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку