Тренувальні вправи для роботи з дітьми - дисграфіками

Про матеріал
Практичні завдання стануть у нагоді в роботі з дітьми з порушеннями писемного мовлення, обумовленими недорозвиненням фонематичного сприйняття, прогалин улексико – граматичному устрої мовлення, з проявами загального недорозвинення мовлення, або його елементами. Можуть бути використані в роботі вчителя початкових класів для профілактики порушень письма.
Перегляд файлу

 

 

 

 

Тренувальні завдання для подолання дисграфії

у молодших школярів

 

Логопедичний зошит

 

 

 

 

 

 

 

 

Виконавець – вчитель логопед ЗЗСО I – III ступенів №3  Миколаївської міської ради

 Слов’янського району Донецької області 

Н. Г. Гутченко

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2020

 

Зміст

Вступ............................................................................................................................... 3

Букви – пом’якшувачі. Розрізнення голосних............................................................ 8

Позначення м’якості приголосних буквами ь, і....................................................... 8

Диференціація голосних и – і.................................................................................. 10

Диференціація голосних а – я.................................................................................. 12

Диференціація голосних у – ю................................................................................. 12

Диференціація голосних е – є.................................................................................. 13

Ненаголошені голосні [е], [и].................................................................................. 16

Розрізнення приголосних............................................................................................ 19

Розрізнення приголосних С – З............................................................................... 19

Розрізнення приголосних П – Б............................................................................... 20

Розрізнення приголосних Т – Д............................................................................... 21

Розрізнення приголосних Ш – Ж............................................................................ 23

Розрізнення приголосних К – Г – Х........................................................................ 23

Розрізнення приголосних С – Ц.............................................................................. 25

Розрізнення приголосних Ш - Щ – Ч...................................................................... 26

Розрізнення приголосних Ш – С............................................................................. 27

Розрізнення приголосних Ж – З.............................................................................. 27

Розрізнення буквосполучень приголосних ДЖ – ДЗ............................................ 28

Розрізнення приголосних Л – Р............................................................................... 28

Визначення кордону речення................................................................................... 30

Будування речень. Редагування текстів.................................................................. 31

Граматичні завдання................................................................................................. 33

Префікси і прийменники.......................................................................................... 35

 

 

 

 

Вступ

Проблема виявлення причин неуспішності дітей молодшого шкільного віку з рідної мови досить актуальна. Можливими причинами неуспішності можуть бути не тільки слабка концентрація уваги, але й низький рівень розвитку таких пізнавальних здібностей як сприйняття, мислення, пам’ять, мовлення – як усне, так і писемне. Оволодіння мовою і мовленням – одна з десяти ключових компетентностей нової української школи, яка потрібна для успішної самореалізації в суспільстві. Письмо – одна з найважливіших шкільних навичок, своєчасне формування якої надає дитині можливості успішно опановувати шкільну программу, здобувати освіту.

Корекційна робота з дітьми дислексиками, дисграфіками буде ефективнішею, коли її проводити у співпраці вчителя, логопеда, батьків. «Правильне вимовляння кожного звука та добре розвинений фонематичний слух – ось головні передумови для правильного правопису» (К. Д. Ушинський).

У формуванні навичок читання та письма задіяні різні аналізатори (слуховий, зоровий, руховий). Процес письма передбачає достатній рівень сформованості мовних і немовних функцій, диференціації звуків, правильної їх вимови, звуко – буквеного аналізу, синтезу слів, сформованості лексико – граматичної сторони мовлення, зорового аналізу й синтезу, сформованості просторових уявлень. Несформованість будь – якої із зазначених функцій (або їх розлад) може викликати порушення процесу оволодіння письмом.

Специфічні помилки неоднакові у різних учнів, але типові помилки кожного школяра можуть бути досить стійкими й повторюються після переведення в інший клас.

Щоб допомогти учневі позбутися помилок, спочатку слід виявити ці помилки й визначити вид дисграфії.

Існує декілька видів дисграфії. Зупинимося на акустичній дисграфії.

Акустична дисграфія - на основі порушення диференціації фонем. Вона виявляється в замінах букв, що відповідають фонетично близьким звукам при правильній вимові.

Частіше за все замінюються букви, що означають звуки:

-Свистячі й шиплячі;

-Дзвінкі й глухі;

-Африкати й компоненти що входять до їх складу.

Цей вид дисграфії виявляється також і в неправильному позначенню м’якості приголосних на письмі внаслідок порушення диференціацій твердих і м’яких приголосних. Частими помилками є і заміни голосних навіть в наголошеній позиції (е – и, о – у), пропуски голосних, що пояснюється ототожненням складу і звуку (склад во – в, слово вода - вда). З урахуванням порушень операцій фонемного розпізнавання, мовного аналізу і синтезу професор Л. Волкова та деякі інші фахівці виокремлюють фонематичну дисграфію. Вона є досить поширеною в учнів молодшого шкільного віку. У письмових роботах специфічні помилки обмежені певним колом дефектів, що майже завжди виявляються в змінах, пропусках, вставках і переставляннях букв тощо.

Заміни букв, що відповідають близькими за акустично – артикуляційними ознаками звукам, трапляються всередині таких фонетичних груп:

-глухі – дзвінкі; ( зуби - суби)

-свистячі – шиплячі; ( жуки - зуки, м’ячик - м’яцик)

-тверді – м’які; (апельсин – апелсин)

-африкати та їх складові; ( хлопці – хлопсі, яйце – яйсе)

-голосні звуки ( сани – сони, пили – пули)

Досить поширеними є помилки на:

-пропуски букв ( просила – посила, хвилі – хилі).

-вставляння букв (трава – тарава, тигр - тигир).

-переставляння букв, складів (молоток – мотолок, замерзла - замезрла).

Усі помилки виникають внаслідок недорозвитку фонематичного сприймання, яке у школярів виявляється в нечіткості розрізнення подібних за звуковою структурою фонетичних рядів, у незавершеності процесу диференціації звуків, що відрізняються периферійними акустичними ознаками.

Розвиток фонематичного сприймання, диференціація опозиційних звуків проводиться не тільки на слух, а й закріплюється у писемному мовленні.

У представленому матеріалі завдання спрямовані на корекцію прогалин за акустично – артикуляційною подібністю звуків і позначення їх на письмі відповідними буквами, а також завдання на корекцію і розвиток лексико – граматичного устрою мовлення.

Види змішень:

- дзвінкі та глухі парні приголосні в чіткій позиції: п – б, т – д, с

– з;

-   задньоязикові приголосні: г-к, к-х; 

-   сонорні приголосні: л – р; 

-   свистячі і шиплячі приголосні: с-ш, з-ж;  - африкати: ч-щ, ч-ц, ц-т.

У своїй логопедичній практиці, починаючи працювати із учнями початкових класів, я зіткнулася із проблемою: невміння багатьох учнів позначати м’якість приголосних на письмі відповідними буквами – «пом’якшувачами» (Ь, І, Я, Ю, Є).

Наведу деякі приклади: людина – «лудина», або «льудина», синє – «сине», вітерець – «вітереці», тощо. У зв’язку з такими порушеннями письма, доводилося багато часу приділяти на опрацювання тем, стосовно букв – пом’якшувачів. Значне місце в процесі роботи відводиться на розвиток навички звуко – буквеного аналізу і синтезу, засвоєння на конкретних вправах знань, коли йотовані Я, Ю, Є позначають 2 звуки, а коли служать для пом’якшення попереднього приголосного. Визначення м’яких приголосних на слух і позначення їх м’якості відповідною буквою, а далі – їх диференціація: и –і, у – ю, а – я, е – є, ь – і.

Головна умова правопису – добре розвинутий фонематичний слух.

Один з перших етапів роботи по подоланню вад письма і читання є розвиток фонематичних процесів аналізу і синтезу, які повинні йти паралельно. Якщо недостатньо працювати над синтезом маємо помилки типу: «йаблуко, знайу», що свідчить про те, що дитина засвоїла, що букви я, ю, є позначають 2 звуки, але не може правильно позначити слово на письмі.

Практичні завдання стануть у нагоді в роботі з дітьми з порушеннями лексико – граматичного устрою мовлення, з проявами загального недорозвинення мовлення, або його елементами.

Як вказувала Н. О. Нікашина, «найбільш характерним і суттєвим для дітей з нерізко вираженим мовним недорозвиненням є недостатнє уміння підмічати і узагальнювати явища мови, її звукові і морфологічні особливості, форми словозмін, способи словотворення і синтаксичні конструкції речень».

Порушення формування граматичних операцій призводить до більшої кількості аграматизмів, що є притаманним дітям із проявами недорозвинення мовлення:

-              неправильне використання родових, числових, відмінкових закінчень іменників, займенників, прикметників (багато ложков, мій бабуся, червоний квіти);

-              неправильність відмінкових і родових закінчень кількісних числівників (нема дві книжок);

-              неправильне узгодження дієслів з іменниками і займенниками (діти малює, вона упав);

-              неправильне     використання         родових,         числових   закінчень

іменників в минулому часі (дерево упала);

-              неправильне використання прийменнико-відмінкових конструкцій (під стола, із стакан).

У дітей даної категорії виникають труднощі у виборі граматичних засобів для висловлення думки, організації семантичної структури висловлювання, є порушення граматичних зв’язків між словами, у неправильній послідовності слів у реченні. Тренувальні вправи дозволяють опрацьовувати, формувати структуру речення, оволодівати складною системою граматичних категорій, значень, синтаксичних конструкцій, дозволяють позбутися аграматизмів, навчитися узгоджувати слова у словосполученнях і реченнях, упорядковувати, редагувати деформовані речення, невеликі тексти.

 

 

 

 

 

Букви – пом’якшувачі. Розрізнення голосних.

Позначення м’якості приголосних буквами ь, і

1.   Утворити форму множини. Визначити букви – пом’якшувачі. Зразок: місяць – місяці.

Лисиця, молодець, хлопець, робітниця, крамниця, яблуня, тополя, земля, друг, стілець, заєць, ведмідь, журавель, кінь,учень, кільце.

2.   Запиши слова в однині.

Журавлі, коні, місяці, учні, ведмеді, зайці, стільці, друзі.

3.   Прочитай і відгадай загадки. Встав пропущені букви - пом’якшувачі. Визнач м’які приголосні.

1.  Летит* - мовчит*, лежит* - мовчит*, а як помре, то зареве.

2.  Малесен*ке, тонесен*ке, а що схоче вкриє.

3.  Ріжут* - не кричит*, рубают* - не пищит*, а скріз* воно потрібне.

4.  Стоїт* півен* на верб*, спустилис* коси до земл*.

5.  Уден* спит*, а як ніч прийде – на вогон* летит*.

Відгадки: нічний метелик, сонце, дерево, сніг.

4. Прочитай і відгадай загадки. Встав пропущені букви - пом’якшувачі ь – і.

1.   Я мален*ка, червоне*ка, з хвостиком тонен*ким.

На город* мене рвут* і до столу подают*.

2.   Хоч на смак дуже кислен*кий,

Все ж чайок із ним смачнен*кий, В*там*н «С» в соб* має Цим хвороби в*дганяє.

3.   Жовтен*ке, теплен*ке

Св*тилос* та гр*ло. За ден* натрудилос*, За обр*й закотилос*.

5.                    Прочитай. Встав пропущені букви - пом’якшувачі ь –і.

Два хлопчики на ставочку

Ловлят* рибку в холодочку, Золотен*ку і ср*бнен*ку, І велику, і мален*ку.

6.                    Прочитай словосполучення. Спиши, вставивши пропущені букви і або ь.

Старен*кий д*дус*, л*тн*й ден*,ос*нн*й в*тер, чиста криничен*ка, мален*кий хлопчис*ко, к*л*ка сотен*, великий корабел*, ш*ст* вишен*,

десят* черешен*, стигл* фрукти.

7.                    Прочитай прислів’я. Спиши, вставивши пропущені букви і або ь.

1.   Мален*ка праця краща за велике безд*лля.

2.   Багато сн*гу – багато хл*ба.

3.   Життя б*жит* - як музика дзвенит*.

8.           Спишіть речення, вставивши пропущені букви і або ь.

1.Ус* д*ти п*дут* у к*но. З*на сп*вала веселу п*сню. К*т с*в б*ля печ*.

2.У л*с* б*жит* джерельце. В неб* св*тит* сонце. Дзв*нко сп*вают* пташки.

9.           Спиши, вставивши пропущені букви і або ь. Прочитай виразно.

1. Все навколо зелен*є, Р*чка ллєт*ся і шумит*. Тихо – тихо в*тер в*є і з травою гомонит*.

3.   Де ростут* велик* Кв*ти, там танцює хлопчик В*тер.

Там пташки весь ден* сп*вают*, наче з В*тром розмовляют*.

4.   Удвор*, де клен др*ма,

Ходит* п*сен*ка сама крад*кома.

5.   Поблискуют* черешен*ки в лист* зеленен*к*м, черешен*ки ваблят* оч* д*точкам мален*ким.

Диференціація голосних и – і

№1. Випишіть слова у дві колонки, вставляючи букви и або і. Визнач слова – ознаки.

Сх*л, ч*ж, сх*д, ш*сть, зач*ска, ж*лка, к*сл*й,к*готь, х*тр*й, ж*тло, розк*шн*й.

№2. Прочитай вірш виразно. Спиши, вставивши пропущені букви і або и.

С*н*й к*т ж*ве у мор* К*т удома у комор*.

Хоч не дружать к*т і к*т

К*т к*ту сказав:»Пр*в*т!»

Порівняй: кит – кіт

№3. Прочитай вірш виразно. Спиши, вставивши пропущені букви і або и.

Л*с і л*с

Л*сом гуляє лаг*дн*й л*с,

Нюхає кв*тку, з*тхає…

Л*с надивився на сонячний л*с – Мр*є і в*рш* складає.

№4. Прочитай скоромовки, вставляючи пропущені букви і або и.

1.                     Обережн*й х*тр*й л*с До нор* вечерю н*с

Б*г додому л*сом л*с, Шелест*в над л*сом л*с.

Порівняй: лис – ліс

2.                     Падав сн*г на пор*г, К*т зл*п*в соб* п*р*г. Пок* смаж*в, пок* п*к, А п*р*г водою ст*к.

№5. Прочитай вірш виразно. Спиши, вставивши пропущені букви і або и.

Б*л* гус* летять над лугам*,

В с*н*м неб* б*л*ють сн*гам*,

В с*н*м неб* хмаркам* зн*кають, Довго – довго їх оч* шукають.

№6. Прочитай текст. Спиши, вставивши пропущені букви і або и.

Кал*на – с*мвол української земл*, р*дного краю. Росте кал*на у луз*, у т*н*ст*х л*сах, д*бровах. Садять кал*ну і б*ля хат, щоб навесн* б*л*м цв*том м*лувала, а вз*мку від застуд* л*кувала.

№7. Прочитай прислів’я. Спиши, вставивши пропущені букви і або и.

1.   Кн*га вч*ть як на св*т* ж*ть.

2.   Бджол* рад* цв*ту, а люд*на л*ту.

3.   Важко тому ж*ть, хто в*д  робот* б*ж*ть.

4.   Не в*р словам, а в*р д*лам.

№8.Утвори словосполучення, вставивши пропущені букви і або и.

1.Гл*бок* в*тер

Слабк*й р*чк*

             С*ин*      л*с

З*мов*й берез*

            Стар*        стр*чк*

             2.Гарн*    сосн*

Запашн* вогн*к*

Яскрав* кв*т*

Ос*нн*     трав* зелен*    барв* 3.Маленьк*й  л*с

Холодн*й сн*гов*к

Вел*к*й с*чень

             Темн*й    хлопч*к

До прикметників добери антоніми.

Диференціація голосних а – я

№1. Спишіть словосполучення. Вставте пропущені букви а або

я. Підкресліть м’які приголосні.

1.Біл* лілі*, весел* бесід*, т*жк* робот*, зелен* г*л*вин*, з*дн* л*п*, нов* сукн*, сух* земл*, достигл* суниц*,сір* коз*, медов* дин*, весн*ний б*л, літн* спек*.

2.Осінн* негод*, порожн* пл*шк*, весел* прогул*нк*, духм*н* п*л*ниц*, рівний  р*дочок, роги олен*, повн* кишен*, зів’*л* квітк*, м*леньк* пл*м*, холодн* водиц*, ранн* пт*шк*,хитр* лисиц*, чорн* куриц*.

№2. Прочитайте прислів’я. Спишіть, вставивши пропущені слова. Підкресліть м’які приголосні.

Яка … , така і … .

Довідка: пшениця, паляниця.

Диференціація голосних у – ю

№1. Спишіть словосполучення. Вставте пропущені букви у або

ю. Підкресліть м’які приголосні.

1.Сл*хняний мал*к, червоний т*льпан, велика кал*жа, вірус грип*.

2.Утвори словосполучення, вставивши пропущені букви у або ю.

Весел* криниц* чист* пісн* морозян* водиц* холодн* зим*

№2 Прочитай вірш виразно. Спиши, вставивши пропущені букви у або ю.

Л*бл* я мам* й тата, Л*бл* все мал*вати.

Я вишн* намал**

Квасол* у сад*,

Л*бисток і т*льпани І маки й резед*.

Диференціація голосних е – є

№1. Спишіть слова. Вставте пропущені букви е або є. Визнач слова – предмети, слова – ознаки, слова – дії.

1.                    Ма*ток, об*режний, п*рехр*стя, *нотовий, т*р*зи, зда*ться, пота*мний, ос*л*д*ць, в’*ться, лл*ться, ш*поч*, п*ч*риця, розквіта*.

2.                    При*мний, пуст*ля, б’*ться, л*л*ка, хурд*лиця, в*лич*зн*, син*, бо*ць, ат*ль*, мал*нька, дар*мно, бар’*р, віт*р, п*р*мога, вза*мність, дво*, в*чір, щ*дрий.

№2. Змініть слова, спираючись на запитання: «Що робить?»

1.Зразок: писати – пише.

Слова: вивчати, готувати, запізнюватись, берегти, стрибати, лити, зупинятися.

2.Утворіть від кожного слова нові слова за допомогою префіксів. Вставте пропущені букви е або є. Визначте префікси.

Слова: плив*, буду*, сі*, ліку*, вез*, смі*ться, бреш*, ві*.

Префікси: на, при, за, під, до, ви, від, з.

№3. Утвори словосполучення, вставивши пропущені букви е або є.

1.

Сусідн*  сонц*

             Літн*                завдання

Домашн*  с*ло

             Осінн*     відерц*

             Син*                вбрання

Порожн*  н*бо

2.

             жовт*               д*рево

могутн*  каф* прозор*  дитинство

щаслив*  оз*ро

висок*   каф* літн*   вбрання

№4. Прочитай вислови, вставляючи пропущені голосні е або є.

1.   Ус* трудом славиться.

2.   Б*з охоти н*ма* роботи.

3.   Б*з діла слабі* сила.

4.   Хто дба*, той і ма*.

5.   Хто за чуж* хапа*ться, свого позбува*ться.

№5. Прочитай і відгадай загадки. Встав пропущені букви е або

є. Визнач слова, що означають дії.

1.   Улітку наїда*ться, а взимку висипа*ться.

2.   Як натисн*м на п*далі побіжить в дал*кі далі.

3.   Хто хвоста свого лиша*, як від ворога тіка*?

4.   Т*пла гармошка в*сь дім зігріва*.

5.   На н*бі білі*, а не грі*.

6.   На голівці гр*бін*ць,

Пір’ячком покритий, Вранці співа*, Спати заважа*.

7.Хто гнізда свого не ма*, яйця іншим підкіда*

Та у лісі в холодку все ку* «ку-ку, ку-ку?»

№6. Прочитай виразно. Спиши, вставляючи пропущені букви е або є.

1. – Що з в*сною наста*? -Сніг у полі розта*!

-   А чому то так бува*?

-   Сонц* його пригріва*. 2. Раді* вс*, співа* вс*, В*сна ід*, т*пло н*с*.

№7. Доберіть слова з протилежним значенням.

Зразок: свіжий хліб – черствий хліб.

Повне відро, солодке яблуко, великий маєток, синє небо.

№8. Списати текст. Вставити пропущені букви е або є.

Люди сіють хліб. Щ*дро оспівана ця праця людська. З*рно для людини і досі залиша*ться з*мним дивом. Воно безсм*ртн*. Кинут* в з*млю, ста* колосом. Налива*ться соками землі й сонця. Красу*ться, тішить урожа*м. Н*л*гко да*ться хліб. Справжню його ціну знають хлібороби.

№9. Роз’єднай слова. Прочитай виразно. Запиши по – пам’яті.

Лелекилелекикудивиліталидалекодалеколелекисказали.

№10. Визнач кордон речень. Спиши, підкресливши букви е і є.

1.                    Прийшла весна сильніше пригріває сонце на дахах висять бурульки під ногами хлюпає мокрий сніг дзюрчать струмки прилітають птахи.

2.                    У березні все починає оживати на деревах бруньки блищать і набрякають скоро зацвіте береза у березні прилітає жайворонок він вітає нас із весною.

№11. Прочитай і визнач приголосні, що пом’якшуються.

1. Дим – дім, тин – тінь, рад –ряд, ряд –радь, лак –ляк, кит –кіт, лис –ліс, рис – рись, ряба – рапа, рядити – радіти, галька – галка, друк – дрюк, знати – зняти.

2.Бура – буря, рак – рік, зоб – дзьоб, прихід – приходь, Олена – оленя, лук – люк, ворота – вороття, жита – життя.

№11. Спиши. Встав пропущені йотовані я, ю, є, ї.

1. Ластівка весну почина*, а соловей літо кінча*.

2.Ліс одяга*ться - сі*ти пора.

3.Квітневий день рік году*.

4.Квітнево* роботи на май не відкладай.

5.Хто у квітні не сі*, той у вересні не ві*.

6.Березень березовим віником зиму виміта*, весну в гості припроша*.

№12. Прочитай текст. Визнач слова з приголосними, що пом’якшуються. Перекажи.

Стояв погожий весняний день. Сонце щедро лило проміння на землю. Земля парувала. Пара піднімалася до неба і танула в його голубіні.Я пішов до лісу. Дорога вела вгору і ховалась у зелені трав. Ліс зустрів мене співом пташиного хору. Гіллясті дуби і кучеряві липи ще чорні. Але навколо святково, весело. Ледь помітна стежка вивела на велику галявину. Скрізь синіли проліски, пахло весною і життям. Серед галявини сиділа дівчинка. На колінах у неї був альбом, і вона малювала. На папері полум’яніли квіти. Я замилувався роботою маленької художниці.

Ненаголошені голосні [е], [и]

 

Завдання №1. Утворіть пару. Запишіть слова парами.

П*ро 

           зерна

С*чі 

 листя

Пл*че

              мед

К*ти 

          крила

Кр*ло

          кит

М*довий  сич

             Кл*новий        зерна

             З*рно               плечі

             Ч*сло               пера

            Л*сток      клен

Завдання № 2. Запишіть за зразком, поставте наголос. 

Зразок: перо - пера.

Стебло - …, весна - …, зима - …, село - …, відро - …, верба -

…., чиж - …, число - …, крило - …., степи - …

Завдання № 3. Вставте пропущену голосну в словах, запишіть перевірні слова.

В*шневий - …, оз*ро - …, гр*чаний - …, в*селий - …, сл*вовий - …, ш*шкар – 

Завдання № 4. Прочитайте речення. Випишіть слова, у яких пропущені букви. Доберіть до них перевірні. Запишіть.

Прийшла холодна з*ма. А с*ничка злетіла на гілку старого дуба та й шукає собі сніданок.

Завдання №5. Утворіть слова за допомогою математичних дій. Підкресліть ненаголошені е — и. Поставте наголос. Усно доберіть перевірні слова. Які слова не перевіряються наголосом?

ЛИС + МО – С + Н 

ГРЕ + ЧАС + НИВА – С + Й – ВА 

ДВЕРІ + С – Д + НА – РІ 

СЛИ + ВОВА + ИЙ – А 

СЕ + МОРЕ – МО + ДА 

Завдання № 6. Доповніть речення, використовуючи слова з довідки, запишіть їх.

На ... з’явилися пухнасті котики. ... листя шелестіло від вітру. Листя на ...

і ... зазеленіло. 

Слова для довідок: кленах, березах, вербі, ніжне.

Завдання № 7. Прочитай, як колись зустрічали птахів. Запиши слова, в яких пропущені букви. Усно добери перевірні слова.

Наші предки вважали, що справжня в..сна настає, коли повертаються з вирію птахи. На своїх крилах приносять вони сонячне світло і т..пло. Щоб прискорити прихід в..сни, випікали пташок з тіста (жайворонків, голубків). І закликали: «Жайворонки, прилетіть, весну красну принесіть!»

Було ще таке повір'я. Коли вперше побачиш повернення диких гусей, підкинь догори пучок соломи зі словами: «Гуси, гуси, гусенята, нате вам на кр..лята, щоб і в нас водились пташенята!» (За Василем Скуратівським)

Завдання № 8. Прочитай колискову. Знайди і випиши слова, в яких треба перевіряти написання букв Е, И за правилом. Підкресли ці букви.

Спи, мій хлопчику, засни, вже летять до тебе сни з невідомої землі, де зимують журавлі, де сумують лебедята, бо далеко рідна хата.

Сни прилинуть до кімнати і почнуть тебе питати: 

«Чи далеко до весни?» Спи, дитя моє, засни.

Завдання № 9. Прочитай слова. Склади речення і запиши, вставляючи пропущені букви. Добери усно перевірні слова. А.

1.   Холодна, минула, з..ма. 

2.   До, хлібороби, підготувалися, в..сни. 

3.   Висіють, у, вони, з..рно, з..млю, добірне. Б.

1.   Тополі, ставка, ростуть, біля, в..сокі.

2.   Л..сточки, на, скоро, з..лені, з'являться, д.. ревах.

Завдання № 10. Прочитай текст Костянтина Ушинського. Добери до нього заголовок. Спиши, вставляючи пропущені букви.

Крига на річці рушила. Пливуть в..личезні кр..жини: шумують, вилазять одна на одну. Прощавайте, кр..жинки, до наступного року! 

Завдання №11. Прочитай текст і спиши, вставляючи пропущені букви. Подумай, які слова будеш перевіряти за правилом.

Ш..рокою долиною т..хо тече невеличка річка Раставиця. Серед дол..ни зел..ніють густі та в..сокі в..рби. Там ніби потонуло у в..рбах с.ло В..рбівка. (За Іваном Нечуєм-Левицьким)

Завдання № 12. Прочитай вірш Леоніда Глібова. Випиши виділені слова, вставляючи пропущені букви. Ж..ла в мене пташка в цяцькованій клітці. Було їй доволі з..рна і водиці.  Раз якось в..сною, у ясну годину, я виніс в садочок в..селу пташину.  В..селая воля на неї д..хнула — і пташка у поле стрілою майнула.

Розрізнення приголосних.

Розрізнення приголосних С – З

 

№1. Списати. Вставити пропущені букви С - З.

На галявині ро**ипали*я *ині лі*ові д*віночки. Поміж ними, у ни*ині, ве*ело д*юркотів *трумочок. А побли*у, на *тарій *о*ні, ви*тукував *воїм міцним д*ьобом дятел.

 №2. Списати. Вставити пропущені букви С - З.

1. На*тала *има. Навкруги пухна*тий *ніг. На вікнах у*ори. О*ь годівниця для птахів. У *іни і Лі*и крихти хліба. Вони годують птахів.

2.*нігур на крилах приносить до на* *иму.

3. Дід Моро* червоний ні* подарунки дітям ні*.

 №3. Списати Вставити пропущені букви С - З. Переказати. 

Рибка

У Світланки в акваріумі живе рибка. Рибка бли*куча. Плавники та хві*т у неї червоні. Дівчинка годує рибку *ухим кормом. Кіт Мурчик з акваріуму п’є воду, але рибку він не *ачепає.

 №4. Прочитайте, вірші, вставити пропущені букви С або З.

Вивчіть напам’ять.

1.                     О*ь уже і моро*ець, крига *амер*ає  І біле*енький *ніжок *емлю покриває.

Хуртовина *амела – То *има до на* прийшла!

В*і радійте і *півайте *вято *нігу *у*трічайте.

2.                     *инім джерельцем з *иніх *нігів *иній *трумочок *адзюркотів. *иньою пі*нею день привітав, *иньою *трічкою гай *аквітчав.

Розрізнення приголосних П – Б

 

№1. Вставити букви Б –П. Визначити наголос в словах.

А*рикос, автомо*іль, а*ельсин, *анкір, *ензин, *етон, *і*літотека, велоси*ед, вер*люд, де*утат, *иріг, *ерег, ки*іти, мо*ед, ком*айн, ком*айнер, *резидент, с*аси*і, *шениця.

№2. Списати текст. Вставити пропущені букви П – Б.

1.   Сік *ерези -*ерезовий. *ерезовий сік – сльозинки *ерези. З*ирай сік зі старих *ерез. Тре*а  д*айливо ставитися  до *рироди. Дерева - *риродні *агатства.

*ерезові *руньки корисні. Вони *риносять нам здоров’є, радість.

 

2.   Який урочистий стоїть ліс у своєму зеленому в*ранні! Тихо шумлять дерева під те*лим сонячним *ромінням. Ось стрункий клен про щось ніжно ше*оче. *облизу великого *ня красується горо*ина. На полях, у садах, на городах з*ирають урожай. У *ишних шатах стоять велетні – ду*и.

№3. Визначте межі речення. Прочитайте відредагований текст. Доберіть заголовок. Вставити пропущені букви п і б.

*рийшла весна сильніше *ригріває сонце на дахах висять *урульки *ід ногами хлю*ає мокрий сніг дзюрчать струмки *рилітають *тахи.

№4. Прочитай скоромовки. Запиши по пам’яті.

1.                   Бобер добрий до бобренят.

2.                   Баран Буян заліз в бур’ян.

3.                   Пиляв Пилип поліно з лип, притупив пилу Пилип.

4.                   Був господар, був господар тай розгосподарювався.

5.                   У нас надворі погода розмокропогодилася.

№5. Визначте межі речення. Прочитайте відредагований текст. Доберіть заголовок. Підкресліть букви п і б.

У березні все починає оживати на деревах бруньки блищать і набрякають скоро зацвіте береза у березні прилітає жайворонок він вітає нас із весною.

Розрізнення приголосних Т – Д

 

№1. Списати. Вставити пропущені букви Т – Д. Визначити наголос.

Велосипе*, верблю*, *ирек*ор, кори*ор, горизон*, асфаль*, очере*, космонав*, секун*а, *ривога, колек*ив, сан*име*р, *ециме*р, апе*и*, комп’ю*ер, бібліо*ека, а*реса, айс*ра, ав*омобіль, ме*ал, бе*он, район, прези*ен*.

№2. Списати. Вставити пропущені букви Т - Д.

1.                    *овге с*ебло, *овс*ий корінь, жарке лі*о, м’який помі*ор, великі пло*и, моло*а кар*опля, вологий грун*, *рібні пло*и.

2.                    .*ерево ціни*ься пло*ом, а лю*ина *ру*ом. Лю*ий лю*ує, та  весні *орогу го*ує. При сонці *епло,при ма*ері *обре. Їж хліб з во*ою, живи прав*ою свя*ою.

№3. Списати речення. Вставити пропущені букви Т - Д.

У суху пого_у моркву _реба час_о полива_и. Восени _і_и зібрали на гря_ках гарний урожай. На баш_ані поважно розляглися рябі кавуни і жов_і _ині. Із поля вивозя_ь _ос_иглі помі_ори. Їх везу_ь на консервні заво_и. 

№4. Списати текст. Вставити пропущені букви Т – Д. Добери заголовок до тексту.

1.                    У кінці вересня – жов*ня п*ахи ві*літають на пів*ень. Ві*літаю*ь вони по-різному. Зграї п*ахів прямую*ь великим правильним *рику*ником. Гуси ле*я*ь вервечкою, а качки - прямою шеренгою. Зозулі ві*літають поо*инці.

 

2.                    Білі берізки о*ягають навесні золо*исті сережки. А міцні *убки ра*існо прос*ягають своє гілля до сонця. Хто ж охороняє з*оров'я *ерев? Це роби*ь *ятел. Цілий день прово*ить він ме*ичний огля* своєї *ілянки.

Перелі*ає з *ерева на *ерево. Загля*ає в кожну щілину. Від його гос*рого *зьоба не схова*ися жо*ній шкі*ливій комасі.

3.                    Спи_ь зимовий ліс. Зас_иглі ску_і холо_ом могу_ні _уби. Липи розкинули _онкі гілочки. Мовчки _рімаю_ь шумливі сосни. _иша навколо. _ільки іно_і пролунає _рібний с_укі_ _я_ла. _есь мело_ійно про_звени_ь ніжний голосок синички.

№5. Прочитайте текст. Спишіть, вставляючи пропущені букви Т – Д. Визначте слова – ознаки до слова дельфін. *ельфін

*ельфін - *варина, яка живе у морі, океані. *ельфін – великий, чорний, гла*кий. У нього овальний *улуб, ви*ягну*та мор*очка, сильний хвіс* і плавники. *ельфін *уже розумний. Іно*і *ельфіни спасаю*ь лю*ей у морі, які *ону*ь.

Розрізнення приголосних Ш – Ж

 

№1. Списати. Вставити пропущені букви Ш – Ж.

1.   Бі*ать сте*ини помі* о*ини.

2.   Над *ляхом Явдо*ка *укала воло*ки.

3 Палко миру ми ба*аєм мі* народами всіма!

4. Що посіє*, те й по*не*.

Розрізнення приголосних К – Г – Х.

 

№1. Списати. Вставити пропущені букви к, г, х. 

1.                    Абри*ос, а*роном, а*варі ум, бан*ір, бібліоте*а, во*нище, во*зал, *оризонт, *риміти, *рім, *рип, дире*тор, еле*три*а, *ипіти, *ишеня, *колектив, *оле*ція, *омбайнер, *ом’пютер, пирі*, *оридор, *осмонавт, *риниця, черем*а, *вилина, *у*урудза, *ліб.

2.                    При*ріває весняне сонеч*о. В рівча*ах біжить вода. Вже останній сні* розтав. За ві*ном метушаться *лопітливі ластів*и. Вони ліплять для свої* малят *ніздо.

3.                    У нашої Мур*и пу*настий *вости*. Лап*и чорнень*і. Вуса у Мур*и дов*і. Вона любить *ратися. По*ладиш її – заплющить очі і ти*о мур*оче. 

 

Білка

4.                    У неділю ми *одили в ліс. Я побачила пу*насту білоч*у і стала за нею спостері*ати. Вона *отувалась до зими. Збирала *риби й сушила ї* на *ілоч*а*. Ось біл*а знайшла ялинову шиш*у і почала її *ризти. Від вітру за*италось дерево і у неї випала шиш*ка. Білоч*а розсердилась  і пострибала.

 

№2. Прочитай прислів’я, прикмети. Запиши, вставивши пропущені букви г – х.

1.           Краще *ірка правда, ніж солодка бре*ня.

2.           Материн *нів, як весняний сні*: рясно випаде, та скоро розтане.

3.*одуй діда не печі, бо й сам будеш там.

5.   Воло*е літо й тепла осінь – на дов*у зиму. 

6.   Пізній листопад – буде *олодна зима.

Перевір себе

№1. Списати. Вставити пропущені букви т - д, п – б.

1.                       *ага*о *ерезового соку – лі*о *ощове.

2.                       Ліс о*ягає*ься – сія*и  *ора.

3.                       Весною чу*и, як *рава рос*е.

4.                       Ранній *рилі* жайворонків – на *е*лу весну.

5.                       *иріжків с*екла *а*уся, *ахну*ь на всю ха*у!

Як *о них я *о*оркнуся – ну й *ухкі, як ва*а!

№2. Списати словосполучення. Вставити пропущені букви т - д, п – б.

Ру*а *ілка, *іла ска*ер*ина, кру*ий *ерег, велике *упло,*іла шу*ка, зелена жа*а, *е*ла ша*ка, клум*а з кві*ами, с*е*ла помі*орів, *ілий ме*елик.

№3. Списати, вставивши пропущені букви г – х. Доберіть заголовок.

Радісно світить у весняний день сонечко. Швидко тане на поля* сні*. Побі*ли по доро*а* веселі, балакучі струмочки. Лід на річці посинів. Надулися на деревах па*учі клейкі бруньки.

Вже прилетіли з тепли* країв *раки. Важливі, чорні, ходять вони по доро*а*. Поставили *лопці на дерева* шпаківні. Поспішають зі школи подивитися, чи немає весняних *остей - шпаків. ( за І. Соколовим – Микитовим)

№4. Прочитай прислів’я, роз’єднай слова. Запиши по пам’яті.

Хтобагаторобить, тойбагатознає.

Лінивомузавждиніколи.

Квітеньземлюквітчає, звиріюпташокстрічає.

Коликвітеньзводою, травеньзтравою.

Птицюпізнаютьпопір’ю, алюдинупословах.

 

№5. Розподіліть текст на речення. Запишіть текст у зошит. Визнач парні приголосні.

1.                    Чи бачив ти липу гарне дерево стара липа лист у неї великий, м’який, цвіт духмяний скільки користі приносить липа.

2.                    Вставити пропущені приголосні. Визначити парні приголосні.

*рийшла ве*на. *ацвіла вер*а. Вона с*ала с*ожа на *оло*ий *уке*. А як *а*нуть ме*ом її ко*ики! *ос*ішаю*ь до вер*и *ос*і. Серед ни* воло*а*ий джміль. Гу*у*ь над *еревом **жоли. *іжа*ь с*ритні мура*ки.

Розрізнення приголосних С – Ц

 

№1. Списати. Вставити пропущені букви С - Ц.

1.*пи*я, ли*и*я, гу*ени*я, *толи*я, *е*три*я, *он*е, **ена, *ите*ь, *ер*е, *тан*ія, *уни*я, ко*ови*я, мі*я*ь, о*еледе*ь, *тіле*ь, го*тине*ь, ми*ливе*ь, *ини*я,*хід*і, *підни*я.

2.   Ішла ве*на – кра*на у *иній ху*тин*і.

Не*ла в е*на – кра*на у скрин*і го*тин*і.

3.   Журавель для баран*я нако*ив *тіжок *ін*я Та й май*трує я*ель*я, не *обі – для баран*я. Хай баранчик добрий гі*ть – із я*еле*ь *іно ї*ть, Хай не *микає він *тіг, бо зламає *обі ріг.

Розрізнення приголосних Ц – Ч.

№1. Скласти словосполучення. Вставити пропущені букви Ц –

Ч.

*иста 

 

кури*я

*уйне 

 

води*я

*орна 

 

лиси*я

кругле

 

сер*е

сма*не

 

блюд*е

гірка 

 

пе*иво

хитра

 

*ибулина

№2. Прочитайте вірш. Вставте пропущені букви ц – ч. 

1. *ілий день і *ілу ні* *віркуни кри*ать на ні*.

- *віркуники, *віркуники, *ей ваш крик *ому сумний? - *е тому, що дні холодні! *е тому, що ми голодні!

2. Я ладнаю годівник*ки для гороб*ика й сини*ки, Для малого снігур*я крихт насиплю і пшон*я, Прилітайте, друзі милі, не лякайтесь заметілі. 3.*інь, *інь, *інь – сини*ка, *я весела пти*ка, *ілий день до но*і *інькає охо*е.

Розрізнення приголосних Ш - Щ – Ч

 

№1. Спишіть слова, вставляючи пропущені букви ч – щ.

1.                    Ка*ка, *авель, пло*а, гу*а, *ашка, ля*, *астя, *иж, кво*ка, я*ик, води*ка, *едрий, ласо*і, Батьків*ина.

2.                    *ороку, *асто,плю*, клю*, ка*ка, ха*а, ги*ка, гу*а, *ашка, ля*, *астя,*иж, кво*ка, я*ик, гра*, пла*, кур*а, *итання, пло*а,*ебетання.

№2. Прочитай. Запиши по пам’яті.

1.                   Під лежачий камінь вода не тече.

2.                   Що знаєш, що вмієш, те за плечима не носити.

3.                   Вчення в щасті украшає, а в нещасті утішає.

№3. Списати. Вставити попущені букви ч, ш, щ. Вивчити напам’ять.

Польовик – польови*ок, золотий капелю*ок.

Золота борідка, вуса, на*е *ітка.

№4. Списати. Вставити пропущені букви ш – щ. Доповни вірш. Продовж речення: Батьківщина – це … 1. Красивий, *едрий, рідний край І мова наша солов’їна.

Люби, *ануй, оберігай

Усе, *о зветься…

2. *об *асливо жити, треба працю любити. Найкра*і руки – роботя*і.

№5. Виправити помилки. Записати текст без помилок.

Чодня я прокидаюсь о сьомій. Щоранку я щищу зуби, прицесуюсь, одягаюсь. Вранчі я зазвичай їм яйче з кетчупом, овоці, п’ю цай з печивом. Під акацією ми зустріцяємось з хлопчиками і дівчатками. Всі разом ми поспішаємо на навцання.

Розрізнення приголосних Ш – С

 

№1. Вставити пропущені букви Ш - С. Доберіть заголовок.

1.      На*тала ве*на. Прилетіли *паки. Вони нано*или в *паківню пуху і пір’я. *паки кори*ні птахи. Вони їдять черв’яків і гу*інь.

№2. Прочитай скоромовку. Вивчи напам’ять, запиши. 1.   Вибіг Гришка на доріжку, на доріжці сидить кішка, Взяв з доріжки Гришка кішку, хай спіймає кішка мишку.

2.      Ось Петрушка. То нічого, що пришитий ніс у нього. Ніс веселий так пришитий, щоб Сашка зміг посмішити!

Розрізнення приголосних Ж – З

 

№1. Запишіть слова у два стовпчики,вставляючи пропущені З – Ж

Гара*, алма*, мо*ок, ме*а, ві*, ву*, ка*ан,дру*ба, гарбу*, пля*, карапу*, ванта*, моро*, ло*ка.

№2. Списати. Вставити пропущені букви З - Ж.

1.                   Справ*ні дру*і *ав*ди добра ба*ають. 

2.                   З добрими людьми *ав*ди *годи мо*на *найти.

№3. Вставити пропущені букви З - Ж. Вивчити напам’ять вірш. Ї*ачок – хитрячок *шив *елений під*ачок І гуляє в під*ачку на зеленому лу*ку.

№4. Прочитайте. Вставте пропущені букви с – ш, з – ж.

На кущах *елених, пи*них

Висять китиці ро*кі*ні, Такі чи*ті, білосні*ні, Запа*ні і ду*е ні*ні.

Розрізнення буквосполучень приголосних ДЖ – ДЗ

 

№1. Запишіть слова, вставляючи пропущені буквосполучення дз – дж.

1.  *він, *ем, *еркало, *емпер, *ьоб, *ин, гу*ик, *міль, кукуру*а, *унглі, *вінок, б*ола, *ига.

№2. Списати. Вставити пропущені буквосполучення дз – дж.

1. На узліссі за селом є *ерело. Воно *вінко *юркоче і переливається на сонці, наче срібне *еркало. А навкруги цвітуть диво – квіти – ніжні *віночки. Над ними весело гудуть б*оли та *мелі.

Розрізнення приголосних Л – Р

 

№1. Списати слова. Вставити пропущені букви л – р.

1. Ка*топ*я, ко*абе*ь, ке*мо, о*е*, *о*ик, *еопа*д, те*евізо*, *оя*ь, жу*на*, шко*я*, ма*я*, сто*я*, *а*ьок, *иба*ка, ве*то*іт, к*и*о, дзе*ка*о, п*огу*янка, гене*ал, жу*аве*ь, па*оп*ав, та*і*ка, ве*б*юд, *іка*ня, *іка*, ма*ме*ад, *юст*а, т*о*ейбус.

№2. Списати текст. Вставити попущені букви л – р.

По гриби

Діти пішли в *іс по г*иби. Вони наб*ра*и багато бі*их г*ибів. У *ісі бу*о дуже га*но. Діти пос*уха*и спів птахів і *адісно піш*и з *ісу.

№3. Списати вірш. Вставити попущені букви л – р 1.   Я г*иби вже доб*е знаю, тут мене не п*овести: Си*оїжки і *исички, *ижики і мас*юки,

Здо*новенькі й неве*ички, й ве*етні бо*овики. №4. Прочитай скоромовки. Запиши по пам’яті.

1.   На калину роса впала – в нас на вулиці Купала.

2.   Сім братів – малярів в королівстві кольорів.

Кожен маляр королює, в королівстві малярує. 

№5. Прочитайте уривок. (уривок з оповідання В. Львова «Жайворонок».) Перекажіть. 

На зиму жайворонки летять од нас в теплий край. Але на початку березня, як тільки почне припікати сонечко і на полях з’являться перші проталини, вони повертаються назад. З піснями прилітають вони до нас і зграями вкривають проталини, де шукають собі їжу — зерна торішніх трав. Трохи згодом починають робити гнізда.

№6. Прочитай вірш. Вивчи напам’ять.

Ластівка

Де ти, ластівко, літала? Де ти зиму зимувала? За лісами, за морями

Я носила телеграми

В них чудова новина

«Повертається весна!»

 

Визначення кордону речення

 

Завдання №1

Прочитай, поділи текст на речення і запиши.

Заготівля дров

Бабусі й дідусеві привезли дрова  дідусь порубав їх на тонкі полінця  Артемко й Надійка носили дрова в сарай добре працювати гуртом!

Завдання №2

Прочитай, поділи текст на речення і запиши. Добери до тексту заголовок.

Їжачок боїться води хитра лисиця закочує їжачка в річку у воді їжачок розгортається тоді лисиця хапає його зубами.

Завдання №3

Прочитай, поділи текст на речення і запиши. Добери до тексту заголовок. 

У лісі швидко насувається вечір темні тіні лягають попід деревами старі сосни стоять непорушно надвечірнє сонце сховалося за деревами.

Завдання №4

Прочитай, поділи текст на речення і запиши. Добери заголовок.

Мурашки – дуже корисні тварини живуть вони переважно в лісах охороняють дерева від шкідливих комах  житла вони влаштовують під старими пеньками мурашині сім’ї дуже дружні і працьовиті.

Завдання №5

Прочитай, поділи текст на речення і запиши.

Курличуть в небі журавлі

У кінці вересня – жовтня птахи відлітають на південь. Відлітають вони по-різному. Зграї птахів прямують великим правильним трикутником. Гуси летять вервечкою, а качки - прямою шеренгою. Зозулі відлітають поодинці.

Завдання № 6

Прочитай текст. Поділи його на речення. Запиши.

Люди сіють хліб  щедро оспівана ця праця людська  зерно для людини і досі залишається земним дивом  воно безсмертне  кинуте в землю стає колосом  наливається соками землі й сонця  красується радує урожаєм  нелегко даєься хліб справжню ціну йому складають хлібороби. ( М. Сингаївський )

Будування речень. Редагування текстів.

 

Завдання №1

З кожної групи слів склади і запиши речення, щоб утворився зв'язний текст.

Гніздечко

Полем, школярі, йшли. Вони, колоски, збирали. Гніздечко, Юрко побачив, раптом. В, лежала, ньому, суха, травичка, м'які, стебельці, і. Це, жайворонка, було, гніздо. В, ця, житі, пташка, гніздо, в'є.

Завдання №2

Пронумеруй речення в такому порядку, щоб вийшов текст. Добери заголовок. Прочитай текст. Запиши одним реченням його тему.

Вони готуються до відльоту в далекі теплі краї.

Раптом удалині із-за лісу з'явилася хмарка.

Це зовсім і не хмарка, а величезна зграя шпаків.

Вона насувалась швидко-швидко і зростала на очах.

Сонячний осінній день.

Завдання №3

Зі слів кожного рядка побудуйте речення. Запишіть. Визначте тип тексту. Доберіть заголовок.

1.                   Восени, лісі, цікаво, у.

2.                   Пролетіла, ось, і, сіла, сойка, пеньок, на. 

3.                   Принесла, дзьобі, вона, жолудь, у.

4.                   Його, сойка, під, ховати, почала, коріння.

Завдання №4

Складіть оповідання за опорними словами. Доберіть до нього заголовок.

1.   Вони, тепер, доглядати, квіти.

2.   У наш, клас, чисто.

3.   Діти, їх, виростити.

4.   На, вікна, у, клас, стояти, квіти.

5.Учні, сам, прибирають, його.

Завдання №5

Складіть речення зі слів кожного рядка. Визначте порядок речень у тексті. Доберіть до тексту заголовок.

1.   На, день, другий, господарювати, там, шпак.

2.   Діти, прикріплять, їх, деревах, на, парки, в, і, сквери.

3.   Скоро, повернути, з, пернаті, краї, теплі.

4.   У, шкільна, майстерня, виготовляти, шпаківня.

Завдання №6

Прочитайте. Упорядкуйте речення, щоб вийшов зв’язний текст. Доберіть заголовок. Запишіть його у зошит.

1.                    Андрійко посадив горобенятко у гніздо. Горобенятко жалібно пищало. Андрійко знайшов горобенятко. Маленьке горобенятко випало з гнізда.

Удоскональте текст. Знайдіть слова, що повторюються. Замініть їх синонімами.

Довідка: горобенятко, воно, пташеня, маля, Андрійко, він, хлопчик, малий.

2.                    Побачив він червоні ягоди на горобині. Засипало снігом землю. Прилетів горобчик на горобину. Нема чого їсти горобцю. Їсть горобчик ягоди.

3.                    Поклював лід і здивувався:нещодавно була вода, а нині й дзьоба не змочиш. Прилетів горобець напитися води. За ніч він скував льодком усі калюжі. Несподівано вдарив міцний мороз. І прямо до замерзлої калюжі.

Завдання №7

Скласти і записати оповідання за поданим початком і серединою.

Рома часто кривдив Рекса. Рекс гарчав, але не кусався. Він був розумний пес і чекав, чи не порозумнішає Рома. 

Якось Рома без дозволу сів у човен і подався в мандри. Човен перекинувся. Мандрівник упав у воду і закричав.

Граматичні завдання

 

Завдання №1

Іменники, що в дужках поставити у відповідному відмінку.

Записати речення.

1.   На художній (виставка) ми побачили багато нових (картина).

2.   На березі (річка) росте густий верболоз.

3.   Діти зупинились відпочити під старим (дуб).

Завдання №2

Іменники, що в дужках поставити у відповідному відмінку. Записати речення.

1.                   Кожного вечора над (площа) пролітав пасажирський літак.

2.                   З веселою (пісня) діти поверталися з походу.

3.                   Сонце піднялося над ( ліс). Завдання №3

Спишіть, дописуючи пропущені закінчення. На які питання відповідають ці слова.

1.                    Вузеньк* стежка здіймалася вгору. Вузеньк* лісов* дорога почала розходитися в боки. Біля ставка росли висок* гілляст* верби. Між кущами пробігав прудки* зайчик. Віра одхилила маленьк* кватирку. 

2.                    Темн* хмара заступила сонце. З дерев опадає жовт* листя. Юрко зібрав повн* відро ягід. Надвечір знявся велик** вітер. Весел** дзвоник кличе тебе до класу. Серед степу росла велик* тополя.

Завдання №4

Спишіть речення. Іменники, що в дужках, поставте в місцевому відмінку однини.

1.  На меблевій (фабрика) виробляють ліжка, шафи, столи, стільці, тумбочки та інші меблі.

2.  У шкільній (бібліотека) є багато цікавих книжок.

3.  На (берег) моря розташувався табір.

Завдання №5

Спишіть речення. Розкрийте дужки, змінивши відмінок прикметника, чи прикметника та іменника.

1.                    У (ясний) ніч дивляться з (темне) неба далекі зірки. Від їхнього (холодний) блиску іскриться сніг. З (придорожній) дерева звисають (сріблястий) гілки. Ніхто не порушує (нічний) спокою лісу.

2.                    (Цілий)днями після (довгий) сидіння в хаті діти бігали надворі. Бавилися на (зелений) леваді, ходили на екскурсії – в ліс, на річку, в степ. Так гарно було. Все ожило, все буяло, тягнулось до (весняний) сонця.

3.                    Зі (струнка берізка) злетіли останні листочки. Діти зупинились біля (стара верба). Сонце визирнуло з – за (чорна хмара), скоса кинуло промінці на землю. Ми вийшли до річки (вузька стежина).

Завдання №6

Спишіть речення, розкриваючи дужки. Слова в дужках поставте у відповідному відмінку.

(Ясний літній) ранку я з татусем пішов у поле. З (синє) неба долинала дзвінка пісня жайворонка. У стиглому (житнє) полі сюрчали коники. Здалеку долинав звук (степовий) корабля. Він підставив свої груди (вільний) вітрові й величаво плив на (золоті) хвилях. Я був зачарований (ніжна) симфонією літа.

Завдання №7

Спишіть речення, розкриваючи дужки. Слова в дужках поставте у відповідному числі, відмінку.

Під (густа крона) дерев, серед (буйна трава) розцвітають (лісова конвалія). Вони наповнюють повітря (ніжний п'янкий) ароматом. Великі темно-зелені листки, як долоньки, тримають стрілку (біла квіточка). Ці квіти схожі на (сріблястий дзвоник), запашні й ніжні.

Префікси і прийменники

 

Завдання №1

Зі слів кожного рядка складіть речення, підкресліть прийменники і позначте префікси.

1.                   Хлопчик, про, книгу, прочитав, тварин.

2.                   Пасажири, до, під’їхали, станції.

3.                   Учні, на, ходили, прогулянку.

4.                   Будинок, під, машина, під’їхала.

Завдання№2

Утворити слова із префіксами роз-, без-.

…казав про зустріч, …малював сторінку, …людний берег, …культурна поведінка, …клеїти оголошення, …клював шишку.

Завдання№3

Утворити слова із префіксами роз-, без-, при-, про-, за-, від-.

Говорити, казати, йти, бігти, читати, писати, малювати.

Cпишіть речення, розкривши дужки. Підкресліть прийменники і позначте префікси.

1.                    Космічна ракета (до)летіла (до)Луни. Шпак (з)летів

(з)дерева.        Андрій    (за)йшов         (за)товаришем.      Велика         хмара (на)сунулася (на)сонце.

2.                    (По)пливли (по)річці кораблі. Дісталися кораблі того краю, в якім жили три брати. (Зі)йшли (на)берег люди, (по)ставили там свої житла, і (ви)росло велике місто.

3.                    Пташка (з)летіла з дерева і (під)летіла (під)стріху. Струмочки (з)бігли з горбків і (по)бігли по долині. Діти (до)бігли (до)річки – (в)скочили (у)воду. (За)гору сонечко (за)йшло.

(На)подвір’я (на)бігла тінь (від)хмарки.

Завдання№4

Спишіть, розкриваючи дужки. Визначте префікси й прийменники.

1.   Був чудовий літній ранок. Метелик (при)летів (до)квітки. Та раптом почався дощ. Метелик (під)летів (під)грибок і (за)ховався. (За)кінчився дощ, (за)сяяло сонечко. Метелик нарешті (до)летів (до)квітки.

2.   (Під)березу їжачок

(на)носив сінця стіжок.

От (про)кинувся грибок, А (на)нім лежить стіжок. І (роз)сердився грибок

(в)перся (в)землю і стіжок (роз)летівся, наче пух, Їжаку забило дух.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 8
Оцінки та відгуки
  1. Каюда Лариса Анатоліївна
    Безмежно вдячна! Чудовий матеріал!!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Pomelina Irina
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Дерев'янко Алла Cергіївна
    Чудовий матеріал ,дякую !
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Соловйова Наталія Аркадіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Мордань Ганна Іванівна
    Гарний матеріал, дякую!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Lozovska Tetiana
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Ольшевська Ірина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8. Мовчан Олена Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 5 відгуків
pdf
Пов’язані теми
Логопедія, Матеріали до уроків
Інкл
Додано
23 березня 2020
Переглядів
19276
Оцінка розробки
5.0 (8 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку