Тренувальні вправи у вимовлянні, читанні та написанні слів з апострофом.

Про матеріал

Мета уроку: навчити учнів уживати апостроф після твердих приголосних б, п, в, м, ф, р перед я, ю, є, ї, які позначають по два звуки; вчити правильно вимовляти, читати і списувати слова з апострофом; вдосконалювати навички звуко-буквеного аналізу слів; формувати пізнавальні інтереси, розвивати мовлення, мислення, виховувати любов та повагу до символів українського народу Тип уроку: комбінований

Перегляд файлу

 

                                                                      Гаврилова Оксана Михайлівна                                                                         

                                                               вчитель початкових класів

                                                                           Нижньосірогозька ЗОШ І-ІІІ ст.

                                      І категорія

 

 

Тема: Тренувальні вправи у вимовлянні, читанні та написанні слів з апострофом.
Мета: навчити учнів уживати апостроф після твердих приголосних б, п, в, м,         ф, р перед я, ю, є, ї, які позначають по два звуки; вчити правильно вимовляти, читати і списувати слова з апострофом; вдосконалювати навички звуко-буквеного аналізу  слів; формувати пізнавальні інтереси, розвивати мовлення, мислення, виховувати любов та повагу до символів українського народу

Тип уроку: комбінований

                                                      ХІД УРОКУ
І. Організація класу до уроку
Вчитель. І знову кличе дзвоник в клас –
Знання нові чекають нас.
Який девіз, діти, у вас?
Діти. Ми дуже любим рідну мову, її мелодію чудову.
Вчитель. Тож починаємо урок.

ІІ. Перевірка домашнього завдання (с.65, вправа 178)

- Назвіть слова з апострофом.

- Поясніть уживання апострофа в словах.

- Прочитайте речення, яке відповідає схемі?

- Коли ставиться апостроф?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Вчитель. З яким ви настроєм прийшли на урок? (Діти показують смайлики)

Який же сьогодні у нас урок? Здогадайтеся. (На дошці – віночок із стрічками)
У нас були різні уроки, а сьогодні не зовсім звичайний – це урок-віночок.
Сплетемо диво – коло сьогодні
З мальв, чорнобривців, калини,
З барвінка, любистку, волошки, ромашки,
Щоб всіх прикрашало і оберігало.
Вчитель:А що вам, діти, відомо про український віночок?
Вправа «Мікрофон» (Діти розповідають, вчитель доповнює)
- Віночок - це плетене коло із квітів. Український віночок символізує молодість , красу. Він не просто прикраса дівчини, а й оберіг,  що має цілющі властивості – знімає біль, захищає від різних хвороб,  злих духів, зберігає волосся гарним.  Звичай плести віночки прийшов до нас із давнини, це ціла наука та дійство. Наші прабабусі знали різні секрети: як плести і коли, як зберігати квіти в вінках.
- Перший віночок для трирічної дівчинки плела мама. У нього вплітали три квітки : барвінок - квітка – тато , яка оберігає доньку, годує її; чорнобривець – квітка – мама ,яка захищає дитину від усього лихого та виховує її; незабудка - це сама дівчина .
- У вінок семирічної дівчини вперше вплітали гроно калини – символ дівочої краси, а по боках незабудки, барвінок, ромашки й волошки; щоб зір зберегти – червоний мак. А всього в українському вінку 12 квітів . І кожна з них виконувала магічну роль.
Вчитель. І ми будемо вплітати у вінок по одній квіточці. Але квітку можемо вплести у вінок лише тоді, коли виконаємо певне завдання. Наша мета – правильно виконати всі завдання, а отже, сплести віночок.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

1.Гра «Дешифрувальник»
- Для того, щоб вплести у наш віночок першу квітку- яблуневий цвіт, нам треба дізнатися тему уроку, яка зашифрована. Тож розшифруйте тему і прочитайте її. (АПОСТРОФ)

- Правильно, сьогодні ми будемо вчитися правильно вимовляти, читати і списувати слова з апострофом; вдосконалювати навички звуко-буквеного аналізу  слів.

- Тож вплітаємо яблуневий цвіт у віночок, який є символом невмирущої материнської любові. (Вчитель прикріплює малюнок до віночка.)

2.Очікування

- Діти, а що ви очікуєте від уроку? (Діти вислдовлюють свої сподівання)

V. Актуалізація опорних знань учнів

Вправа «Мозковий штурм»

- Для того, щоб успішно виконати наступне завдання, і вплести незабудки давайте пригадаємо і швидко дамо відповіді на питання :
1) Чим букви відрізняються від звуків?

2) Які є звуки?
3) Які букви можуть позначати по 2 звука?
4) Приголосні звуки яких груп є?

5) Після яких букв ставиться апостроф?

6) Перед якими буквами ставиться апостроф?

7) Як вимовляються слова з апострофом?

- Молодці, і це ви знаєте, тому вплітаємо до нашого віночка незабудки.

VІ. Сприймання та усвідомлення учнями нового матеріалу

1.Хвилинка каліграфії
- А тепер попрацюємов зошитах. Пропускаємо два робочих рядки, в наступному записуємо: 16 листопада, класна робота.
-Щоб букви правильно писати,
Хвилинку каліграфії
Нам треба розпочати .

- Як ви будете писати?
Діти: Писатиму букви рівненько ,
          Щоб були красиві, гарненькі.
Ві він ок очок
- Яке слово можно скласти? (Віночок)

- Складіть речення зі словом віночок.
- Чи всі старалися і правильні літери писали?

- Якщо так, то вплітаємо наступну квітку – це барвінок. Ця квітка в українців дуже шанована. Барвінок – символ життя. Він має лікувальні властивості, ним прикрашають оселі, вплітають у весільні вінки.

2.Орфографічна розминка
- А далі на нас чекає орфографічна розминка.
- У кожного на парті є картки, вставляємо пропущені букви і пояснюємо правопис.
На картках записані слова: …иїв,  дру…,  ри…ка,  бат…ко,  …икола,  чита…я,  пір…я.

- Із завданням справились, тож вплітаємо у віночок цвіт калини- символ дівочої краси

3. Гра «Допоможи Незнайкові»

- Прочитайте слова. Чи подобається вам їх звучання? Це Незнайко так написав, бо правила не вчив і не знає як правильно писати. Давайте йому допоможемо.

- Запишіть слова без помилок.

Буряк, ряд, бурян, подвіря, Рябко, піря.

- Чому в одних словах поставили апостроф, а в інших – ні?

Висновок: Апостроф ставиться після букв б, п, в, м, ф, р перед я, ю, є, ї, які позначають по 2 звуки.

- Молодці, і Незнайкові допомогли, тож і ромашку вплітаємо до нашого віночка. як символ доброти і ніжності. Ця квітка у вінку наймолодша за своїм віком, її вплели у вінок, коли переконалися, що вона приносить не лише здоров’я, а й доброту і ніжність. Ромашку у народі називають ще рум’янком.

VІІ.Повторення та узагальнення матеріалу.

1. Гра «Розсипанка» Робота в групах (письмово)

(Поділ на групи за кольором квітки)

— Складіть прислів'я і запишіть їх. Поясніть написання слів з апострофом.

І група     Дружба як дзеркало,  розіб'єш, не складеш.

ІІ група    В морі тому води багато, що її ніхто не п'є.

ІІІ група   Хто в п'ятницю скаче, той в неділю плаче.

ІV група   Без  здоров'я  немає  щастя.

- Вплітаємо у вінок квітку – волошку. Її синій колір – це колір краси, чистої радості.

Фізкультхвилинка

Хто вже там так втомився і додолу нахилився                                                                              Треба дружно всім нам встати фізкультпаузу почати.

Вплітаємо у віночок квітку маку. За переказами вважалося, що ця квітка – символ боротьби любові і ненависті, боротьби українського народу за волю. Червоні пелюстки – це любов, чорна серцевина – ненависть. А разом – це прекрасна квітка.
6. Робота з загадками. (в парах)

— Відгадайте загадки. Запишіть слова-відгадки. Поясніть їх правопис.

 1.Воно належить мені, але інші вживають його частіше за мене.    (Ім'я ).

 2.Що підніме і найменша дитина, а через хату не перекине і найсильніша людина?  (Пір'я).

 3.Б'ють — не плаче, вгору скаче,

 І ніхто йому, одначе,

 Не сказав хоч раз «Пробач»,

 Бо на те і є він ... .(М'яч).

4.У ворота він летить,
Як зумієш гол забить.
Скаче весело по полю,
Незамінний у футболі. (М'яч).

5. Дуже скромна і тендітна,

Серед квітів непримітна.                                                                                                             Та, якщо в руці пом'яти,                                                                                                             То умить впізнаєш ... (М'яту).

6. Це слово кожен знає,                                                                                                                     Ні на що не проміняє!                                                                                                До цифри «сім» додам «я» -                                                                                      Що вийде?    (Сім'я)                                                                                                                      7. Симпатичний звірок, схожий на мишу,                                                                          який їжу ховає за щічки.       (Хомяк)                                                                                              8. Цифра ця – мов гак на автокрані,                                                                                      Що вантаж підносить плавно.ять)

9. Серед інших цифр одна                                                                                                          Можу всіх заплутать я.                                                                                                                            Бо якщо перевернусь,                                                                                                            То на «6» перетворюсь.(Девять)

— Складіть звукові моделі слів-відгадок.

— Вплітаємо у вінок чорнобривці, які у народі називають ще: жовтяки, оксамитки, бархатки, бо яскраві суцвіття виграють у промінні сонця.
7. Робота з підручником

Вправа 179

—Прочитайте речення.

—Спишіть, вставляючи за потреби пропущені букви або апостроф.

—Виконайте звуко-буквений аналіз виділених слів.

Вплітаємо у віночок царівну квітів – шипшину, яку в народі називають – рожа, ружа, шипшина, свербиус. Ця квітка є символом віри. (Вчитель прикріплює квітку до вінка).
8. Колективна робота. Робота коло дошки.

 Утвори за зразком:

Камінь-кам’яний,

олово –

риба –

солома –

дерево –

- Вплітаємодо нашого віночку ще й  любисток.
Ним миють волосся, освіжають повітря в хаті, купають у відварі малят. У вінку ці квіточки - символ людської відданості.
9. Гра «Так – ні»

Учитель називає слово. Якщо при його написанні вживається апостроф, учні кажуть «так», у іншому випадку – «ні».

П’ять, життя, б’ють, рюкзак, подвір’я, пір’їна, в’яз, крючок, міддю, хлоп’ята, знання, полум’я, дев’ять.

Тож вплітаємо у наш віночок ще й півонію, яка символізує віру, надію, любов.

VІІІ. Підсумок.                                                                                                                              1.Вправа «Незакінчене речення».                                                                                     – Ми навчилися сьогодні на уроці…                                                                                               – Наш урок був…                                                                                                                                   Віночок складається із …..                                                                                                                                            Апостроф ставиться після….

 – Якщо в слові є апостроф, то …

2.Очікування                                                                                                                                       - А тепер, діти, згадайте початок уроку, згадайте що ви очікували від уроку і якщо справдились ваші очікування, то до такого гарного віночка почепіть ще й стрічку. 

- Покажіть з яким настроєм ви покидаєте наш урок.(Діти показують смайлик)

- Поаплодуємо собі за хорошу роботу.

ІX. Домашнє завдання  Вправа 181

 

 

 

Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку