Мета уроку: навчити учнів уживати апостроф після твердих приголосних б, п, в, м, ф, р перед я, ю, є, ї, які позначають по два звуки; вчити правильно вимовляти, читати і списувати слова з апострофом; вдосконалювати навички звуко-буквеного аналізу слів; формувати пізнавальні інтереси, розвивати мовлення, мислення, виховувати любов та повагу до символів українського народу Тип уроку: комбінований
Гаврилова Оксана Михайлівна
вчитель початкових класів
Нижньосірогозька ЗОШ І-ІІІ ст.
І категорія
Тема: Тренувальні вправи у вимовлянні, читанні та написанні слів з апострофом.
Мета: навчити учнів уживати апостроф після твердих приголосних б, п, в, м, ф, р перед я, ю, є, ї, які позначають по два звуки; вчити правильно вимовляти, читати і списувати слова з апострофом; вдосконалювати навички звуко-буквеного аналізу слів; формувати пізнавальні інтереси, розвивати мовлення, мислення, виховувати любов та повагу до символів українського народу
Тип уроку: комбінований
ХІД УРОКУ
І. Організація класу до уроку
Вчитель. І знову кличе дзвоник в клас –
Знання нові чекають нас.
Який девіз, діти, у вас?
Діти. Ми дуже любим рідну мову, її мелодію чудову.
Вчитель. Тож починаємо урок.
ІІ. Перевірка домашнього завдання (с.65, вправа 178)
- Назвіть слова з апострофом.
- Поясніть уживання апострофа в словах.
- Прочитайте речення, яке відповідає схемі?
- Коли ставиться апостроф?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Вчитель. З яким ви настроєм прийшли на урок? (Діти показують смайлики)
Який же сьогодні у нас урок? Здогадайтеся. (На дошці – віночок із стрічками)
У нас були різні уроки, а сьогодні не зовсім звичайний – це урок-віночок.
Сплетемо диво – коло сьогодні
З мальв, чорнобривців, калини,
З барвінка, любистку, волошки, ромашки,
Щоб всіх прикрашало і оберігало.
Вчитель:А що вам, діти, відомо про український віночок?
Вправа «Мікрофон» (Діти розповідають, вчитель доповнює)
- Віночок - це плетене коло із квітів. Український віночок символізує молодість , красу. Він не просто прикраса дівчини, а й оберіг, що має цілющі властивості – знімає біль, захищає від різних хвороб, злих духів, зберігає волосся гарним. Звичай плести віночки прийшов до нас із давнини, це ціла наука та дійство. Наші прабабусі знали різні секрети: як плести і коли, як зберігати квіти в вінках.
- Перший віночок для трирічної дівчинки плела мама. У нього вплітали три квітки : барвінок - квітка – тато , яка оберігає доньку, годує її; чорнобривець – квітка – мама ,яка захищає дитину від усього лихого та виховує її; незабудка - це сама дівчина .
- У вінок семирічної дівчини вперше вплітали гроно калини – символ дівочої краси, а по боках незабудки, барвінок, ромашки й волошки; щоб зір зберегти – червоний мак. А всього в українському вінку 12 квітів . І кожна з них виконувала магічну роль.
Вчитель. І ми будемо вплітати у вінок по одній квіточці. Але квітку можемо вплести у вінок лише тоді, коли виконаємо певне завдання. Наша мета – правильно виконати всі завдання, а отже, сплести віночок.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
1.Гра «Дешифрувальник»
- Для того, щоб вплести у наш віночок першу квітку- яблуневий цвіт, нам треба дізнатися тему уроку, яка зашифрована. Тож розшифруйте тему і прочитайте її. (АПОСТРОФ)
- Правильно, сьогодні ми будемо вчитися правильно вимовляти, читати і списувати слова з апострофом; вдосконалювати навички звуко-буквеного аналізу слів.
- Тож вплітаємо яблуневий цвіт у віночок, який є символом невмирущої материнської любові. (Вчитель прикріплює малюнок до віночка.)
2.Очікування
- Діти, а що ви очікуєте від уроку? (Діти вислдовлюють свої сподівання)
V. Актуалізація опорних знань учнів
Вправа «Мозковий штурм»
- Для того, щоб успішно виконати наступне завдання, і вплести незабудки давайте пригадаємо і швидко дамо відповіді на питання :
1) Чим букви відрізняються від звуків?
2) Які є звуки?
3) Які букви можуть позначати по 2 звука?
4) Приголосні звуки яких груп є?
5) Після яких букв ставиться апостроф?
6) Перед якими буквами ставиться апостроф?
7) Як вимовляються слова з апострофом?
- Молодці, і це ви знаєте, тому вплітаємо до нашого віночка незабудки.
VІ. Сприймання та усвідомлення учнями нового матеріалу
1.Хвилинка каліграфії
- А тепер попрацюємов зошитах. Пропускаємо два робочих рядки, в наступному записуємо: 16 листопада, класна робота.
-Щоб букви правильно писати,
Хвилинку каліграфії
Нам треба розпочати .
- Як ви будете писати?
Діти: Писатиму букви рівненько ,
Щоб були красиві, гарненькі.
Ві він ок очок
- Яке слово можно скласти? (Віночок)
- Складіть речення зі словом віночок.
- Чи всі старалися і правильні літери писали?
- Якщо так, то вплітаємо наступну квітку – це барвінок. Ця квітка в українців дуже шанована. Барвінок – символ життя. Він має лікувальні властивості, ним прикрашають оселі, вплітають у весільні вінки.
2.Орфографічна розминка
- А далі на нас чекає орфографічна розминка.
- У кожного на парті є картки, вставляємо пропущені букви і пояснюємо правопис.
На картках записані слова: …иїв, дру…, ри…ка, бат…ко, …икола, чита…я, пір…я.
- Із завданням справились, тож вплітаємо у віночок цвіт калини- символ дівочої краси
3. Гра «Допоможи Незнайкові»
- Прочитайте слова. Чи подобається вам їх звучання? Це Незнайко так написав, бо правила не вчив і не знає як правильно писати. Давайте йому допоможемо.
- Запишіть слова без помилок.
Бур’як, ряд, бурян, подвіря, Р’ябко, піря.
- Чому в одних словах поставили апостроф, а в інших – ні?
Висновок: Апостроф ставиться після букв б, п, в, м, ф, р перед я, ю, є, ї, які позначають по 2 звуки.
- Молодці, і Незнайкові допомогли, тож і ромашку вплітаємо до нашого віночка. як символ доброти і ніжності. Ця квітка у вінку наймолодша за своїм віком, її вплели у вінок, коли переконалися, що вона приносить не лише здоров’я, а й доброту і ніжність. Ромашку у народі називають ще рум’янком.
VІІ.Повторення та узагальнення матеріалу.
1. Гра «Розсипанка» Робота в групах (письмово)
(Поділ на групи за кольором квітки)
— Складіть прислів'я і запишіть їх. Поясніть написання слів з апострофом.
І група Дружба як дзеркало, розіб'єш, не складеш.
ІІ група В морі тому води багато, що її ніхто не п'є.
ІІІ група Хто в п'ятницю скаче, той в неділю плаче.
ІV група Без здоров'я немає щастя.
- Вплітаємо у вінок квітку – волошку. Її синій колір – це колір краси, чистої радості.
Фізкультхвилинка
Хто вже там так втомився і додолу нахилився Треба дружно всім нам встати фізкультпаузу почати.
Вплітаємо у віночок квітку маку. За переказами вважалося, що ця квітка – символ боротьби любові і ненависті, боротьби українського народу за волю. Червоні пелюстки – це любов, чорна серцевина – ненависть. А разом – це прекрасна квітка.
6. Робота з загадками. (в парах)
— Відгадайте загадки. Запишіть слова-відгадки. Поясніть їх правопис.
1.Воно належить мені, але інші вживають його частіше за мене. (Ім'я ).
2.Що підніме і найменша дитина, а через хату не перекине і найсильніша людина? (Пір'я).
3.Б'ють — не плаче, вгору скаче,
І ніхто йому, одначе,
Не сказав хоч раз «Пробач»,
Бо на те і є він ... .(М'яч).
4.У ворота він летить,
Як зумієш гол забить.
Скаче весело по полю,
Незамінний у футболі. (М'яч).
5. Дуже скромна і тендітна,
Серед квітів непримітна. Та, якщо в руці пом'яти, То умить впізнаєш ... (М'яту).
6. Це слово кожен знає, Ні на що не проміняє! До цифри «сім» додам «я» - Що вийде? (Сім'я) 7. Симпатичний звірок, схожий на мишу, який їжу ховає за щічки. (Хом’як) 8. Цифра ця – мов гак на автокрані, Що вантаж підносить плавно. (П’ять)
9. Серед інших цифр одна Можу всіх заплутать я. Бо якщо перевернусь, То на «6» перетворюсь.(Дев’ять)
— Складіть звукові моделі слів-відгадок.
— Вплітаємо у вінок чорнобривці, які у народі називають ще: жовтяки, оксамитки, бархатки, бо яскраві суцвіття виграють у промінні сонця.
7. Робота з підручником
Вправа 179
—Прочитайте речення.
—Спишіть, вставляючи за потреби пропущені букви або апостроф.
—Виконайте звуко-буквений аналіз виділених слів.
Вплітаємо у віночок царівну квітів – шипшину, яку в народі називають – рожа, ружа, шипшина, свербиус. Ця квітка є символом віри. (Вчитель прикріплює квітку до вінка).
8. Колективна робота. Робота коло дошки.
Утвори за зразком:
Камінь-кам’яний,
олово –
риба –
солома –
дерево –
- Вплітаємодо нашого віночку ще й любисток.
Ним миють волосся, освіжають повітря в хаті, купають у відварі малят. У вінку ці квіточки - символ людської відданості.
9. Гра «Так – ні»
Учитель називає слово. Якщо при його написанні вживається апостроф, учні кажуть «так», у іншому випадку – «ні».
П’ять, життя, б’ють, рюкзак, подвір’я, пір’їна, в’яз, крючок, міддю, хлоп’ята, знання, полум’я, дев’ять.
Тож вплітаємо у наш віночок ще й півонію, яка символізує віру, надію, любов.
VІІІ. Підсумок. 1.Вправа «Незакінчене речення». – Ми навчилися сьогодні на уроці… – Наш урок був… – Віночок складається із ….. – Апостроф ставиться після….
– Якщо в слові є апостроф, то …
2.Очікування - А тепер, діти, згадайте початок уроку, згадайте що ви очікували від уроку і якщо справдились ваші очікування, то до такого гарного віночка почепіть ще й стрічку.
- Покажіть з яким настроєм ви покидаєте наш урок.(Діти показують смайлик)
- Поаплодуємо собі за хорошу роботу.
ІX. Домашнє завдання Вправа 181