У роботі різні форми, методи, технології навчання, які сприяють когнітивному розвитку дитини. Памятаємо про принцип 3-х в: взаємоповага, взаєморозуміння, взаємодопомога.
23. Тема тижня. Ігровий фольклор.
Тема дня. Гармонія дій і мрій. «Лобода, лобода – це така весела гра….»
Закріплення вивчення букви «ю». Письмо елементів великої букви «Ю» під лічбу. Які рослини прикрашають твій рідний край?
Інтегруються предмети: навчання грамоти, природознавство .
Мета тематичного дня:
Очікувані результати
Після проведення тематичного дня першокласники:
Для вчителя:
Обладнання: «Буквар» ( автор: М.Д.Захарійчук), зошит з навчання грамоти та розвитку мовлення ІІ частини ( автор: М.Д.Захарійчук);підручник з природознавства ( автор: І.В. Грущинська), зошит друга природи ( автор: І.В. Грущинська), зображення дикорослих рослин, лікарських рослин, їстівних рослин, їстівних та отруйних грибів ( зокрема фото або малюнки мухомора й блідої поганки); динамічна наочність до гри «Уявна ситуація», 2 торбинки ( сумну, веселу), конверт фіолетового кольору, зображення красуні Зими (фото або картинка), фото ( малюнок) любистку, таблиці з навчання грамоти, картка-тлумачення слів, картки з природознавства, корзина, букви вирізані з картону, картки з читання, різнокольорові картки до уроків з читання за технологією розвитку критичного мислення; різнокольорові капелюшки ( білий, червоний, синій, чорний – намальовані або справжні).
Зміст занять протягом дня:
2 заняття: гра – міркування, читання вчителем вірша, розвиток критичного мислення ( методика взаємних питань, міркування учнів), гра «Лобода», робота з малюнками, робота з картками з природознавства, релаксаційна хвилинка, вправа «Абетковий суп», уявна ситуація ( міркування першокласників), гра «Лобода», задача на спільну роботу, вправа «Гладимо обличчя»;
3 заняття: гра «Допоможи Пеппі», читання, слухання, розуміння тексту; гра «Лобода», завдання від Їжачка Хитрячка, поетична хвилинка, завдання у зошиті з природознавства від допитливих героїв, релаксаційна хвилинка, завершальні вправи для збереження здобутих знань, закріплення і перенесення в реальне життя набуті учнями навички; методичний прийом РАФТ, гра «Лобода»);
Хід занять протягом дня
І. Етап орієнтації. Мотивація діяльності.
1.Створення сприятливої атмосфери (1 хв.)
Вправа «Дві торбинки»
З яким настроєм ви прийшли на урок?
Учні користуються картками із зображенням різнокольорових сердечок, що відображають емоційний настрій учнів, за бажанням обґрунтовують свій вибір( синій – тривожність, жовтий – радість).
У дорогу в давнину люди брали завжди із собою торбинку. Ми вирушаємо з вами у подорож у казкову країну Знань й візьмемо із собою також торбинки: сумну й веселу. Виберіть сердечко відповідно своєму настрою й покажіть мені.
У «сумну» я зберу смуток, біль, страх, розчарування, а «веселу» відкрию і подарую вам радість, піднесення, інтерес, захоплення, добро.
Я радію від того, що весела торбинка набагато більша ніж сумна. Я завітала до вас на урок з гарним настроєм. Запрошую вас у дорогу, починаємо подорожувати, дотримуємося давньої традиції й беремо з собою торбинку…!
2. Мотивація ( 5 хв.)
Гра «Лобода»
Вчитель запитує у першокласників:
А звідки ви йдете?
Діти відповідають:
З нашого городу.
Вчитель:
А що в торбинці несете?
Діти відповідають:
Зелену лободу.
Вчитель:
А на город за руки йшли?
Діти відповідають:
Йшли!
Вчитель:
А за плечі!
Діти відповідають:
Ні!
Вчитель:
То ходімо!
Діти стають у коло, беруться за плечі і, рухаючись один за одним,промовляють:
Лобода, лобода – це така весела гра.
Після гри діти шукають конверт фіолетового кольору від красуні Зими (Вчитель допомагає підказками, як знайти конверт)
Завдання від красуні Зими
- Діти відкрийте конверт й прочитайте завдання.
Наш зимовий щоденник
Вчитель (або учні) читає приказки на дошці й учні міркують…. ( підказки для учнів).
ІІ. Етап цілепокладання
ІІІ. Етап цілереалізації
1 заняття
Стор. 56 підручника з природознавства
Стор. 57 підручника з природознавства
Гра на актуалізацію на раніше засвоєних знань «Плескаємо в долоньки». Якщо вчитель називає дикорослу рослину, то діти плескають у долоньки один раз, а якщо культурну, то – два рази. ( Учитель повинен слідкувати за тим, щоб учні плескали в долоні дружно, якщо хтось помиляється, то вчитель повторює слово, а учень, котрий помилився, пояснює хід свого міркування).
Назвати, які рослини трапляються вам по дорозі від школи додому (Вчитель виставляє на дошці зображення:
дерев: клен, липа, береза, каштан;
кущів: бузок, жасмин,терен, шипшина;
трав’янистих рослин: кульбаба, чорнобривці, космея, майори, тюльпани, мальви.
Встановити, які з цих рослин належать до дерев, кущів, трав?
Стор. 60 підручника з природознавства
Посадити рослини і гриби туди, де вони зростають ( Завдання виконується на дошці). Учитель застосовує динамічну наочність.
Малюнки: білий гриб, лісові суниці, жито, ожина, ліщина, дуб, пшениця, кукурудза, соняшник, лисички, ячмінь, чорниці. |
Умовний малюнок поля
|
Умовний малюнок лісу
|
Словникова робота
«Любисток» - ароматична рослина.
Із букв слова «любисткові» утворити нові слова ( «сто», «лак», «листок», «висока», «люби», «колиба», «бал», «бас»….)
Думка – (думаю),….
Шана – ( шаную),….
Вишивка – (вишиваю),…..
Спів – (співаю),…..
Орієнтовні питання
( Учні пригадують його запах. Учитель розповідає, що любисток кладуть у ванночку, у якій купають немовля; дівчата миють волосся відваром любистку).
Вчитель запитує у першокласників:
А звідки ви йдете?
Діти відповідають:
З нашого городу.
Вчитель:
А що в торбинці несете?
Діти відповідають:
Зелену лободу.
Вчитель:
А на город за руки йшли?
Діти відповідають:
Йшли!
Вчитель:
А за лікті!
Діти відповідають:
Ні!
Вчитель:
То ходімо!
Діти стають у коло, беруться за лікті і, рухаючись один за одним,промовляють:
Лобода, лобода – це така весела гра.
Письмо малих букв під диктовку: г, п, т, р, н, г.
Письмо складів під диктовку: гю, пю, тю, рю, ню, гю.
Письмо складів під диктовку: юг, юп, ют, юр, юн, юг.
- Показ зразка рукописної літери в сітці зошита
- Аналіз графічної будови літери «Ю» (Велика літера Ю складається з чотирьох елементів: короткої прямої лінії, довгої прямої лінії, заокругленої внизу ліворуч, короткої горизонтальної лінії і великого овалу).
- На що схожа велика літера «Ю»? ( Міркування учнів)
- Засвоєння конфігурації літери
1) Показ написання літери на дошці з поясненням послідовності зображення елементів.
2) «Письмо» учнями в повітрі з орієнтацією на показ учителя (тричі).
3) Аналіз зразка літери.
4) Заштрихуй перший малюнок похилими лініями, другий розфарбуй
12.Кінезіологічна вправа «Жонглери», що допомагає зосередитися ( 3 хв.)
Вправа сприяє подоланню напруженості м’язів рук, поліпшується загальне самопочуття, активізуються мовні центри в корі головного мозку, розвивається дрібна моторика.
Вихідне положення: сидячи. Обертати олівець між великим, вказівним та середніми пальцями почергово однієї та другої рук.
13. Письмо у зошиті ( 5 хв.)
1) Обведення поданого у зошиті пунктирного зображення літери.
2) «Письмо» букви у повітрі «носиком».
3) Самостійне письмо трьох літер. Зіставлення написаних літер за зразком. Аналіз помилок.
— Що не вдалося при написанні літери Ю?— Яка з написаних літер найкраща (найгірша)?— На що потрібно звернути увагу при подальшому написанні літери Ю?
5. Письмо другого рядка букви Ю. Письмо другої частини рядка під рахунок: раз, два-і, три-і, і-чотири-і.
2 заняття
14. Гра – міркування ( 3 хв.)
- Прочитай вірш. Виконай завдання усно.
15. Читання вчителем вірша Т.Петровської ( «Буквар») ( 2 хв.)
Словникова робота ( картка – тлумачення слів)
Гожий — гарний.
Розлогий — великий, гіллястий, розкидистий.
16. Розвиток критичного мислення ( 5 хв.)
Групова стратегія навчання. Методика взаємних запитань.
Завдання стратегії: вчити вдумливо читати, самостійно керувати процесом читання та обговорення прочитаного, розвивати вміння формулювати різнорівневі запитання, стимулювати мислення.
Модель «Учитель – весь клас»
З метою ознайомлення учнів із послідовністю дій та набуття досвіду роботи за цією стратегією перший етап читання за методикою взаємних питань проводиться за моделлю «Вчитель – весь клас».
- Учні читають 1 строфу вірша самостійно ( пошепки, мовчки)
- Закривають підручники та відповідають на запитання вчителя.
Орієнтовні питання
- Де виріс кущ любистку?
- Любисток який?
- З ким дружить любисток?
- Далі читають 2 строфу і формулюють запитання до вчителя.
Орієнтовні питання учнів
Учитель відповідає на запитання, намагаючись стимулювати учнів ставити запитання не лише на пригадування фактичної інформації, а й на трансформацію, синтезування, аналіз, прогнозування подальшого змісту. Учні мають перевірити наскільки точні відповіді вчителя.
17. Міркування учнів ( 1 хв.)
- Розплутайте відповідь на запитання: чим пахне літо? Що б ви доповнили? ( стор. підручника 150)
18. Гра «Лобода» ( 2 хв.)
Вчитель запитує у першокласників:
А звідки ви йдете?
Діти відповідають:
З нашого городу.
Вчитель:
А що в торбинці несете?
Діти відповідають:
Зелену лободу.
Вчитель:
А на город за руки йшли?
Діти відповідають:
Йшли!
Вчитель:
А за колінця!
Діти відповідають:
Ні!
Вчитель:
То ходімо!
Діти стають у коло, беруться за колінця і, рухаючись один за одним,промовляють:
Лобода, лобода – це така весела гра.
19. Розкажіть, які рослини ростуть у дворі вашої бабусі та дідуся, у вашому дворі? (Користуйтеся малюнками) ( 3 хв.)
20. У кожному рядку знайдіть рослину, яка не зростає там, де ви живете. Обведіть або розфарбуйте її ( 5 хв.) ( картки )
Дуб |
Пальма |
Липа |
Тополя |
Ялина |
Сосна |
Бамбук |
Береза |
Латаття біле |
Верба |
Очерет |
Кактус |
21. Релаксаційна хвилинка.
Послухай вірш та усміхнись! ( 3 хв.)
Юля юшку вранці їла.
Юля юшки не любила.
Мама каже: — Ще наллю!
Юля каже: — Не люблю!
Мама Юлю так любила,
Що за неї юшку з'їла.
Г. Чубач
- Назвати слова, з буквою ( гра-змагання, хто більше запам’ятав).
22. Вправа «Абетковий суп» ( 2 хв.)
( Учні дістають із кошика букву й називають інгрідієнти з чого варять юшку, слово починається із букви, яку достали ( Вода, картопля, морква, цибуля, гриби, м'ясо, приправи….)
- Хто з вас любить вживати юшку з грибами?(Діти називають їстівні гриби)
23. Уявна ситуація. Міркування першокласників ( 2 хв.)
- Хлопчик і дівчинка ходили в ліс по гриби. Роздивіться, яких грибів вони набрали у свої кошики. Чи всі гриби в кошиках їстівні? ( Виконується на дошці за допомогою динамічної наочності : у намальовані на папері кошики в прорізи вставлені гриби. В одному кошику – тільки їстівні, а в другому крім їстівних є мухомор і бліда поганка).
24. Гра «Так» чи «Ні» ( 2 хв.)
Якщо «Так», то учні піднімають обидві руки вгору, якщо «Ні», руки складають разом на парті.
25. Гра «Лобода» ( 2 хв.)
Вчитель запитує у першокласників:
А звідки ви йдете?
Діти відповідають:
З нашого городу.
Вчитель:
А що в торбинці несете?
Діти відповідають:
Зелену лободу.
Вчитель:
А на город за руки йшли?
Діти відповідають:
Йшли!
Вчитель:
А за вуха!
Діти відповідають:
Ні!
Вчитель:
То ходімо!
Діти стають у коло, беруться за вуха і, рухаючись один за одним,промовляють:
Лобода, лобода – це така весела гра.
Діти граються, роблячи самомасаж вух.
26. Задача на спільну роботу ( 2 хв.)
Дві бригади «Зеленбуду» садили кущі троянд. Перша бригада саджала за день 40 троянд, а друга – 50. На скільки більше кущів троянд посадить друга бригада «Зеленбуду»?
- Чим займається бригада «Зеленбуду»?
- Навіщо садити троянди?
- Які квіти раді бачити на клумбі?
27. Вправа «Гладимо обличчя» ( 1 хв.)
Вправа сприяє подоланню напруженості м’язів обличчя, очей, рота, шиї, покращенню загального самопочуття.
Вихідне положення: сидячи на килимку. Прикласти долоні до чола. Зробити видих і провести долонями легким рухом униз до підборіддя. На вдиху провести руками з чола через тім’я на потилицю і шию. Повторити вправу кілька разів.
3 заняття
28. Гра «Допоможи » ( 2 хв.)
- Допоможіть свинці Пеппі уникнути небезпеки ( картки з читання)
У цих словах замість рисок уявляйте букву «О» і читайте їх.
Д-бр-, м-р-з, г-л-с, ж-вт-к, г-л-д, м-з-к, с-р-м, г-р-х, к-л-, м-л-к-,б-л-т-, к-мп-т, к-л-с-к, з-л-т-, б-р-шн-, м-т-др-м, п-в-р-т, п-т-п, п-р-ш-к, в-л-кн-.
М-м-, б-б-, б-нк-, б-н-н, м-вп-, б-з-р, ф-рб-, х-л-т, хм-р-,ч-б-н, ч-шк-, ч-йк-, к-н-рк-, л-в-нд-, с-в-н-, -кв-л-нг, -н-н-с, з-в-рк-, ш-хт-р, з-д-ч-,з-пр-вк-, б-кл-ж-н, б-р-б-н, з-б-г-нк-.
Л-в, ф-н, ж-л-, б-р-г, ш-рш-нь, с-кр-т, с-рц-, ч-р-п, ск-л-т, м-нш-, ц-м-нт, ф-рм-р, ц-нтн-р, м-ч, н-рв, ш-ф, н-р-ст, м-ч-ть, ш-д-вр, С-м-н.
- Свинка Пеппа вдячна вам за допомогу, діти. І в подарунок принесла вам цікаві завдання з читання.
29. Читання. Слухання – розуміння ( 5 хв.)
Об’єднайтеся у 2 групи:
І група – діти, яким подобається мультфільми про Пеппу,
ІІ група – діти, яким не подобається мультфільми про Пеппу.
Робота в різнорівневих групах ( стор.151«Букваря»)
А
|
Б
|
Для бажаючих дітей запропонувати різнокольорові картки для уроків читання за технологією розвитку критичного мислення
30. Гра «Лобода» ( 2 хв.)
Вчитель запитує у першокласників:
А звідки ви йдете?
Діти відповідають:
З нашого городу.
Вчитель:
А що в торбинці несете?
Діти відповідають:
Зелену лободу.
Вчитель:
А на город за руки йшли?
Діти відповідають:
Йшли!
Вчитель:
А за ніс!
Діти відповідають:
Ні!
Вчитель:
То ходімо!
Діти стають у коло, беруться за ніс і, рухаючись один за одним,промовляють:
Лобода, лобода – це така весела гра.
31. Завдання від Їжачка Хитрячка ( 1 хв.)
- Послухайте, що розповідає своїм діткам, маленьким їжаченятам, Їжачок Хитрячок:
- Запам’ятайте, при застуді вас вилікують лікарська ромашка, малина та мати-й-мачуха. Звіробій і подорожник загоять опіки й рани. А шипшиновий чай корисно пити всім діткам після хвороби.
- Хто може повторити мої поради, - запитує Їжачок Хитрячок.
32. Поетична хвилинка від Їжачка Хитрячка ( 3 хв.)
- А тепер послухайте вірш, - каже Їжачок.
- Про що в ньому розповідається?
- Які ліки є в зеленій аптеці?
Не слухалось мами,
Не слухалось татка,
Тому й застудилось
Мале лисенятко.
Лев-лікар говорить:
Давайте малину
І липовий цвіт.
Закутайте тепло,
Щоб виступив піт, -
В зеленій аптеці
Знайшлися для сина
І липовий цвіт,
І варення з малини.
Тепер позбулось
Лисенятко біди
І слухає маму
І тата завжди.
Грицько Бойко
33. Завдання від допитливих героїв ( 3 хв.)
( стор.36 - 37 зошита з природознавства)
34. Релаксаційна хвилинка на уроці ( вчитель підбирає мелодію й читає повільно текст, діти заплющують очі …)( 2 хв.)
Дихальна психогімнастика. Вправа «Сонечко».
35. Завершальна вправа для збереження здобутих знань, закріплення і перенесення в реальне життя набуті учнями навички ( 3 хв.)
36. Завершальна вправа для збереження здобутих знань, закріплення і перенесення в реальне життя набуті учнями навички ( 3 хв.)
37. Методичний прийом РАФТ ( 10 хв.)
Роль |
Аудиторія
|
Форма
|
Тема
|
Їжачок Хитрячок Сойка Синьокрила Карасик Золотенко Сонечко Семикрапочка або Свинка Пеппа, її родина, друзі. |
Для друзів |
Казка |
« Пригоди наших допитливих героїв ( або свинки Пеппи) у нашому класі» |
38. Гра «Лобода» ( 2 хв.)
Вчитель запитує у першокласників:
А звідки ви йдете?
Діти відповідають:
З нашого городу.
Вчитель:
А що в торбинці несете?
Діти відповідають:
Зелену лободу.
Вчитель:
А на город за руки йшли?
Діти відповідають:
Йшли!
Вчитель:
А за чуб!
Діти відповідають:
Ні!
Вчитель:
То ходімо!
Діти стають у коло, беруться за чуб і, рухаючись один за одним,промовляють:
Лобода, лобода – це така весела гра.
ІV. Етап рефлексійно-оцінюючий
Рефлексія
Метод «Різнокольорові капелюшки де Боно»
Розкажи свої враження від уроку
Орієнтовні питання
Білі капелюшки
Червоні капелюшки
Сині капелюшки
Чорні капелюшки
Використані джерела