Тема. Трикутник та його елементи
Мета: засвоєння учнями змісту означення трикутника, назв елементів та властивостей сторін трикутника; виховання поваги до особистості; розвиток пам’яті, уваги, мислення, уваги та уяви; формування критичного мислення та власне ставлення до цінності матеріалу, який вивчається; корекція вимови учнями назв геометричних фігур та їх елементів.
Основні поняття: трикутник та його елементи, види трикутників, нерівність трикутника.
Компетентності, що формуються: математична, інформаційно-цифрова, соціальна, громадянська, спілкування держаною мовою.
Тип уроку: засвоєння знань, вироблення вмінь.
Обладнання: набір демонстраційного креслярського приладдя, мультимедійна дошка, ноутбук, планшет, таблиці, роздатковий матеріал.
Хід уроку
Привітання. Перевірка с\а.
Девізом сьогоднішнього уроку будуть слова відомого давньогрецького математика Піфагора : «Добре засвоєна мудрість не забувається ніколи».
Щоб наш урок пройшов вдало вам потрібно бути: усміхненими, спокійними, прогресивними, ініціативними, хоробрими. І тоді нас чекатиме УСПІХ!
Повторення назв і зображення основних геометричних фігур, які учні вже вивчали на уроках математики та геометрії: точка, пряма, промінь, відрізок, кут, види кутів, належність точок прямій (презентація).
- Розглянемо три точки А, В і С, що не лежать на одній прямій. З’єднаємо їх відрізками. Що ми отримали? (трикутник). Отже, тема нашого уроку – «Трикутник та його елементи». (Записуємо в зошит число, класна робота, тема уроку).
- Що таке трикутник? (учні зачитують що таке трикутник).
У кожного учня на парті є комплект магнітних деталей (3 кульки і три палички). Учні повинні скласти з них трикутник. Наголошуємо на тому, що кулька – це вершина, палички – це сторони. Паралельно на мультимедійній дошці слайд назвами елементів трикутника (вершини і сторони).
- Пригадаємо, що таке периметр трикутника? (учні дають відповідь).
Розглядаємо периметр трикутника. (Креслимо довільний трикутник і записуємо формули знаходження периметра трикутника).
Учні діляться по парах. Кожна пара отримує набір з трьох паличок різної довжини.
- Попробуйте скласти з даних елементів трикутник. Чи всі змогли виконати це завдання? Чому виникли проблеми? Знайдіть суму двох менших сторін? Що ви отримали?
- Отже, щоб з трьох відрізків можна було скласти трикутник, потрібно, щоб найдовший відрізок був коротшим(меншим) за суму двох інших. (слайд)
- Розглянемо зараз спеціальні відрізки, які можна накреслити в трикутнику
а) бісектриса (розглядаємо як будується бісектриса і її основну властивість – ділить кут пополам);
б) медіана (розглядаємо як будується медіана і її основну властивість – ділить сторону навпіл);
в) висота (розглядаємо як будується висота і її основну властивість – проводиться до сторони під прямим кутом).
В зошиті рисуємо трикутник з висотою, медіаною і бісектрисою.
- Окрім сторін і вершин елементами трикутника є? (кути). Оскільки кути є різних видів, то і трикутники за кутами ділять також на різні види: гострокутні трикутники, тупокутні трикутники, прямокутні трикутники. Розглядаємо особливості кожного виду трикутників – за слайдом.
Запитання:
Задача 261.
Накресліть гострокутний трикутник АВС. Проведіть з його вершини А медіану, висоту і бісектрису.
Задача. Периметр трикутника АВС дорівнює 48см. Знайти його невідомі сторони, якщо АС=18см, АВ:ВС=2:4.
З використанням «кубика Блума» проводимо аналіз засвоєння учнями нового матеріалу та закріплення вивченого. Кожен учень один раз підкидає кубик і відповідає на питання, яке йому випало.
Трикутники в природі, мистецтві, побуті.
Прочитати п.9. знати відповіді на запитання ст.73. Виконати №262, 263, 269(в).