"Туристичний зліт як ефективна форма виховної роботи із старшокласникам"и

Про матеріал
Матеріал для заступників директора з виховної роботи, відповідальних за турисько-краєзнавчу роботу, керівників гуртків краєзнавчого спрямування.
Перегляд файлу

ТУРИСТИЧНИЙ ЗЛІТ ЯК ЕФЕКТИВНА ФОРМА ВИХОВНОЇ РОБОТИ ІЗ СТАРШОКЛАСНИКАМИ

 

Лещук Олександр Анатолійович,

вихователь КЗО «Криворізький обласний ліцей-інтернат для сільської молоді»

 

Туристично-краєзнавча робота посідає ключове місце в національно-патріотичному вихованні молодого покоління, а участь ліцеїстів у туристичних навчально-краєзнавчих експедиціях та туристичних походах  сприяє вихованню в учнів національної самосвідомості. Давно відомо, що туристичні заходи — важливий засіб формування світогляду школярів. Вони розширюють кругозір, дають можливість краще пізнати історію та географію рідного краю, пробуджують глибоку любов до природи. Закінчивши навчання, учні часто згадуватимуть туристські стежки, що вивели їх на широку дорогу життя, вечори біля туристського вогнища, які згуртували їх і дали, наснагу на добрі діла. Адже туризм — не тільки фізичний розвиток, бадьорість і працездатність, а й відмінний засіб виховання у дітей; цілеспрямованості, зібраності, прагнення до пізнання. Романтика пізнання — чи не найцінніша особливість туризму.

В Криворізькому обласному ліцеї для сільської молоді вже протягом 14 років успішно працює туристичний клуб «Стежинами сонця» - соціальна ініціатива, що тримається на ентузіазмі небайдужих педагогів, випускників та учнів. За цей час участь у роботі клубу взяло близько 1230 учнів та 20 педагогів ліцею (близько 600 – у туристичних походах; 630 – у навчальних краєзнавчих експедиціях). Було організовано 28 туристичних походів до Криму та Карпат, 22 навчальних краєзнавчих експедиції на Прикарпаття та 9 туристичних зльотів. Важко не погодитися, що туристичні заходи є великою школою життя для підростаючого покоління. Крім виховання високих моральних якостей та естетичних почуттів, вони розвивають спостережливість дітей, уяву. Збагачуючи свій розум теорією і практикою пізнання дійсності, діти під час подорожей та екскурсій пізнають життя у всій його різноманітності. Туристично-краєзнавча робота дає учням багато нових вражень: вони вчаться розкривати причинно-наслідкові зв'язки у природі, краще усвідомлювати та розуміти окремі явища і закони природи. Всебічні і тривалі спостереження над природними явищами сприяють формуванню в учнів матеріалістичного світогляду.

 Туристичний зліт – одна з найдієвіших форм пропаганди туризму як засобу формування здорового способу життя школярів, організації їхнього дозвілля, що сприяє їх фізичному розвитку. Традиційно 2 рази на рік (у вересні та травні), вже понад 10 років, в ліцеї проводяться туристичні зльоти. Ці  заходи є одними з  найулюбленіших серед ліцеїстів, адже цікаві завдання, конкурси, смачна їжа на багатті, чай з димком - все це робить туристичний зліт цікавим і незабутнім! Крім того, варто врахувати, що проводяться зльоти на сонячному березі теплого Чорного моря в Херсонській області. Вони подібні між собою за формою, змістом та умовами проведення, але відрізняються метою проведення. 

Оскільки прийом до ліцею здійснюється у 10 класи, актуальною стає проблема адаптації учнів, що прийшли з різних шкіл, різних класних колективів. В такій ситуації стресогенними чинниками постають відірваність дітей від рідної домівки, життя в незвичних умовах гуртожитку, нове коло спілкування, необхідність приймати самостійні рішення морального та побутового характеру без опікування батьків. Тому завдання, що ставиться перед педагогічним колективом на початку навчального року - скорочення періоду адаптації учнів з метою їх найшвидшого включення у виконання намічених навчальних програм та планів, створення максимально сприятливих умов для самореалізації особистості дітей. Адже тільки адаптована людина - це суб'єкт життєдіяльності та свого подальшого розвитку, що здатний використовувати дану йому соціальну ситуацію для вирішення завдань сьогодення та формування передумов руху вперед. Ефективно вирішити цю проблему покликаний вересневий туристичний зліт. Адже саме на подібних заходах ліцеїсти привчаються до самообслуговування, виробляють потрібні в житті навички та вміння, допомагають один одному, раціонально організовують і культурно проводять свій відпочинок, зміцнюють здоров'я, виховують силу волі, високі моральні якості. Крім того туристичні заходи відіграють важливу роль у формуванні дитячого колективу, виховують учнів самостійність, підвищують їх відповідальність за доручену справу. У сформованому в туристичних заходах дитячому колективі з високим моральним гартом слабкий стає сильнішим, боязкий — сміливішим, байдужий чуйнішим, ледар не може уникнути праці. У згуртованому єдиною метою колективі діти розкривають, свої душевні якості, в них виявляються найкращі риси характеру.

 Травневі зльоти мають на меті обмін досвідом між досвідченими учнями-туристами 11 класів та туристами-початківцями (10-ти класники), підбиття підсумків туристично-краєзнавчої роботи за навчальний рік та привітання і народження найактивніших учасників минулого туристичного сезону.  Адже, наш досвід організації і проведення ліцейських турисько-краєзнавчих заходів свідчить, що ця діяльність протягом року дає ліцеїстам задоволення від суспільної значущості і корисності виконаної роботи. Усвідомлення цього підвищує почуття відповідальності за доручену справу, розвиває ініціативу і самостійність, підвищує дисципліну та активність.

 Традиційна програма туристського зльоту є комплексною й містить у собі два розділи: програму спортивних змагань (туристична смуга перешкод) і конкурсну програму. Таким чином, крім змагань у туристській техніці на зльотах широко практикується проведення спортивних ігор, конкурсів туристської пісні, фотографій (плакатів) тощо. Важливим компонентом програми зльотів є й різноманітні культурно-масові (виховні) заходи.

Перед початком спортивних змагань судді (педагоги та досвідчені випускники ліцею) визначають умови проходження кожного етапу, готовлять й інспектують етапи, одержують необхідне спорядження,  обладнують місця для проходження етапів і забезпечують їх безпеку. Зазвичай, до програми спортивних змагань входять командні змагання на дистанції «Смуга перешкод»:

  • Навісна переправа з елементами зіплайну

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Маятникова переправа

 

 

 

 

 

 

  • Купини

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Складання та розкладання туристичного намету

 

 

 

 

 

 

 

  • Транспортування постраждалого

  • «Сітка»

 

 


  • «Тунель»

 

 

  • Картографічний конкурс

 

 

 

 

 

 

 

  • Стрільба з пневматичної зброї

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Перетягування канату

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конкурсна програма туристичного зльоту, зазвичай складається з:

  • Кулінарного конкурсу

 

  • Конкурсу туристичної пісні

  • Конкурсу стіннівок

 

Проте найбільше цінують всі туристи вечори біля вогнища, коли пісні під гітару об’єднують цілі покоління. Офіційна програма турзльоту закінчується урочистою лінійкою. Під час неї відбувається підведення підсумків зльоту і оголошення результатів і переможців змагань, нагородження команд-переможців та кращих туристів туристичного сезону. При визначенні переможців і місць зайнятих командами у загальному заліку враховуються результати спортивної й конкурсної програми зльоту.

 

 

 

 

 

Але головними призами стають для учасників, мабуть, не кубки, грамоти й медалі, а море приємних позитивних емоцій та вражень від нових знайомств та спілкування, від звареної на природі каші та інших смачних страв, від нових знайомств та спілкування, від азарту змагань та зміцнення дружби з однодумцями по спільному хобі – туризму. Хтось поліпшив свої знання, уміння та навички, хтось набув їх уперше. А всі разом отримали запал бадьорості та наснаги до навчання.

 

 

 

 

docx
Додано
13 листопада 2019
Переглядів
898
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку