Турнір "Філолог - ерудит" (мовознавчий турнір з української мови).

Про матеріал
Одним із завдань оновлення сучасної національної освіти є цілеспрямоване формування інтелектуального потенціалу нації. Про важливість інтелектуальних можливостей писав В. Сухомлинський. Важливість соціального значення інтелекту зазначено і в державних документах, згідно з якими інтелект в Україні повинен стати дієвим чинником державо -, культуро - і людинотворення, як того потребує сучасна модель цивілізаційного поступу людства.
Перегляд файлу

МОВОЗНАВЧІ ТУРНІРИ

Використання ігрових моментів у процесі навчання дає можливість активізувати опорні знання учнів, збільшити інтерес до певної наукової дисципліни, розширити їхній кругозір, підвищити інтелектуальний рівень. Ще якихось сто років тому педагогічна наука  вважала, що пізнавальні  ігри – це не більш ніж «інтелектуальний курйоз». Та з часом психологи схарактеризувати гру як найкращу підготовку до майбутнього життя, складним синтезом потягу й інтересу. В ігрових ситуаціях дитина почувається вільно, вона не скута досвідом, знаннями, не обмежена якимось заборонами.

 Пропоновані мовознавчі турніри сприяють активізації та розвиткові розумових і мовленнєвих здібностей дітей, їхнього мислення, пам’яті, виробленню в учнів уважності, спостережливості, відповідальності, формують культ знань. Навчальні ігри допомагають запалити вогники думки, які, за словами В.Сухомлинського, стимулюють проникати в нові явища. Це бажання і є поштовхом, який прискорює розумові процесів. «Запалюється вогник – і хочеться знати більше, хочеться думкою проникати в нові явища. Це бажання і є поштовхом, який прискорює розумові процеси».

 Для проведення турнірів  потрібно належним чином оформити приміщення. Доречним будуть стенди з такими висловлюваннями:

Могутня зброя людини за будь-якої ситуації – розум.

Ч.Айтманов

Як парость виноградної лози, плекайте мову.

М.Рильський

Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема.

Д.Павличко

Я мислю, отже, існую.

Р.Декарт

Знання – сила.

Ф.Бекон

Мозок, добре впорядкований, вартий більше, ніж добре наповнений.

М.Монтень

Без сумніву, всі наші знання починаються з досвіду.

І.Кант

Річка істини тече через канали плутанини.

Р.Тагор

 Мовознавчі турніри надаються до широкого використання під час змагання між школами, класами, групами учнів, для проведення вечорів, тижнів мови, інших позакласних заходів, а також фрагментарно – на  уроках  для   пожвавлення   навчального  процесу.

 


 

5 Клас

 

1 етап. «Розминка».

Запитання для 1-ї команди.

Що називається реченням ?

Що називається словосполученням?

Назвати губні звуки.

На які питання відповідає означення?

Запитання для 2-ї команди

Що вивчає морфологія?

Що таке алфавіт?

Якою може бути граматична основа речення?

Назвати свистячі звуки.

2 етап «Річечка»

Дошку ділять пополам. Члени команд по черзі виходять і на своїй половині записують по одному слову й підкреслюють орфограму.

Човен, попливе, проїзний, пестливий, справедливий, секрет, директор, стежечка,, ребро, великий, грядка, різьба, просьба, кленовий, замерзлий, чесний.

3 етап. «Коректор»

Відредагувати речення.

Більша половина учнів не виконала домашнє завдання.

Урок розпочинається в 13 годин.

Мені повезло: не визвали до дошки.

Дошку вимили чистою тряпкою.

4 етап. «Двобій»

Капітани записують речення і дають відповіді на запитання.

Тисячі  років летять лелеки, і тисячі років стрічають їх над морем орлині зграї, які намагаються скинути лелек назад у море, відігнати від свого материка, але не відступають лелеки, сміливо йдуть уперед.

  • Скільки знаків у реченні?
  • Скільки в ньому предикативних   центрів?
  • Назвати третю граматичну основу.

5 етап. «Творчо   мислимо»

Розповісти  казку на мовознавчу тему.

6 етап. «Чудо-скринька».

Гравці витягають зі  скриньки  номери жартівливих запитань і відповідають на них.

З чого починається день?

Чим вечір закінчується, а ранок починається?

До якого імені потрібно додати одну літеру, щоб дістати крупу?

Як можна з буряка зробити бурю?

Що стоїть між небом і землею?

Чого багато має болото, менше – море і зовсім не має річка?

Яке слово об’єднує 33 букви?

Якою частиною мови може бути слово коси?

7 етап. « Буква А- чарівна».

Пригадати й записати якомога більше слів (іменники, поч. ф), до складу яких входить по дві букви а.

З р а з о к. Автомат, база, акація, магістраль, абажур, балка, палка, карта, ракета, лампа.                                                                                                                                                  «Веселий   відпочинок

  Сьогодні, дякуючи мені, вчитель зробив відкриття!

─ Яке?

─ Він уперше в житті побачив помилок більше, ніж слів у диктанті.

─ Петрику, мама тебе б’є?

─ Ні, виховує словом.

─ А тато?

─ Словосполученням.

Мишко повернувся зі школи.

─ Ну, як справи, розказуй, чого тебе сьогодні навчили? ─ запитав батько.

─ Сьогодні на українській мові Генка навчив мене грати в «морській бій»! ─

 повідомив син.

7 етап. «Фольклор».

Розставити за алфавітом картки зі словами. Якщо завдання буде виконано правильно, то останні букви слів складуть прислів’я.

С л о в а  д л я   1-ї к о м а н д и: сад, вишенька, жайворонок, зерно, холодно, ліс, листопад, переліт, зранку, зовсім, доверху, чисто, здогад, личко, лицар, жердка, щітка, шланг, віз, горб, радощі, цукор.

С л о в а   д л я 2-ї к о м а н д и: степ, стебельце, вівчар, зала, жар, вилов, відліт, вище, хороше, удруге, число, яйце, підріс палац, питання, відступ, виступ, відплата, підрив, шарж, футляр, хром.

9 етап. «Шахи».

На шаховій дошці розкладено чорні та білі картки, на звороті яких написані слова. Команди ходом  шахового коня (чорного чи білого) по черзі вибирають по вісім карток і зачитують слова, правильно наголошуючи їх.

Кредитор, поштовий, одинадцять, завдання, зізнання, зерня, здичавіння, здешевіти, звідкіль, жаркий, дощовий, дочка, дітьми, городина, господар, віросповідання, олень, псевдонім, чотирнадцять, визвольний.

10 етап. «Оратор».

Представники кожної команди читають подані речення із заданою інтонацією.

Ох і погода сьогодні!

Оце так Новорічне свято!

Яка людина!

6 клас

1 етап. «Розминка».

З а п и т а н н я   д л я 1-ї  к о м а н д и.

Що вивчає фонетика?

Яку синтаксичну роль виконує прикметник?

Які є самостійні частини мови?

Що вивчає фразеологія?

З а п и т а н н я  д л я 2-ї  к о м а н д и.

Що таке іменник?

Які є службові частини мови?

Яку синтаксичну роль виконує іменник?

Що таке синонім?

2 етап. «Чарівна   скринька».

Команди по черзі витягають зі  скриньки   номери запитань, на які мають дати відповідь. Якщо команда не знає відповіді, на допомогу приходять суперники і заробляють собі додатковий бал.

Як правильно написати слово завм(и,е)рати?

Назвати три слова іншомовного походження, у яких є частинка пре-.

У якому порядку вчитель напише прізвища в класному журналі: Журавченко, Журбинський, Журило?

Чи можуть іменники змінюватися за родами? Аргументувати свою думку.

Чи правильне твердження: прикметники змінюються та родами, числами, відмінками? Довести.

До якого розряду належить числівник триста сорок шостий?

Який займенник не має форми Н.в?

До якої відміни належить іменник поросятко?

Якого розряду є прикметник вовчий у словосполученні вовчий апетит?

3 етап. «Коректор».

Відредагувати речення та словосполучення.

Не сиди на полу.

Самий кращий малюнок.

Хрустальний світильник.

Я не получаю газет.

У диктанті зустрічаються помилки.

Земельний участок.

Грошовий перевод.

Тут нема печаті.

4 етап. «Всезнайко».

Команди виділяють по одному учаснику, які повинні продовжити зачитані ведучим початки прислів’їв.

Вчення світ…

Слово не горобець…

Під лежачий камінь…

Хочеш їсти калачі…

Краще синиця в руках..

Рання пташка росу п’є..

Яблуко від яблуні…

Любиш кататися…

Книжка вчить…

З брехнею світ пройдеш..

5 етап. «Творчо  мислимо».

Кожна команда зачитує або розігрує цікаву історію, написану на основі одного чи кількох фразеологізмів.

Весела перерва

*

Коли я закінчу школу, то дуже любитиму її.

*

─ Здоров, Андрію! Як поживаєш? Що робить сестра? Куди це ти поспішаєш? Котра година? Ти читав сьогоднішній номер «Спортивної газети»? Як зіграли «Шахтар-Динамо»?

─ Дякую. Добре. Вишиває. Додому. Пів на восьму. Не читав. 2:1.

*

─ Наша Галина Василівна якась дивна забувака, - сказала, прийшовши зі школи, Оленка.

─ Чому?

─ Мене разів сім запитувала на уроці: «Ану, Оленко, повтори, що я пояснювала».

*

─ Добре дорослим ─ усе вони можуть робити достроково! – каже Дмитрик.

─ Справді, - підхопив Андрійко, - от якби ми могли достроково піти на літні канікули!

6 етап. «Прес-конференція».

Кожна команда висвітлює якусь одну частину мови. Спочатку троє представників 1-ї команди відповідають «журналістам» (команди суперників) на запитання, пов’язані з особливостями цієї частини мови. Потім команди міняються місцями. Оцінюється повнота і правильність відповідей, уміння вести дискусію.

7 етап. «Математики».

 На дошці записано текст. У ньому потрібно порахувати кількість іменників, прикметників, займенників.

Данило відсунув двері, вдихнув сирої пітьми, напоєної духом підіпрілого сіна і насіння, що лишилося невисіяним, і сів на поріжку, відчуваючи, що вже ніколи в світі, до самої смерті, не піде звідси, з розсвдника, що тільки й жив узимку такою мрією ( Г. Тютюнник).

8 етап. «Бліц».

За 1 хвилину кожна команда повинна дати відповідь на якомога більшу кількість запитань.

Запитання для 1-ї команди.

Перекласти українською слово хрустальный.

Чи ставиться апостроф у слові тьмяний?

Назвати п’яту букву алфавіту.

Скільки букв має український алфавіт?

Що означає фразеологізм бути на сьомому небі?

Що стоїть всередині школи?

Визначити рід слова бідолаха.

Визначити розряд прикметника у словосполученні заяча шапка.

Займенник мені поставити у формі Н.в.

Назвати зворотний займенник.

Запитання для 2-ї команди.

Перекласти українською бегущий ручей.

Чи ставиться апостроф у слові комп’ютер?

Назвати третю букву алфавіту з кінця.

Скільки звуків має українська мова?

Що означає фразеологізм раки пекти?

Що стоїть між підлогою і стелею?

Визначити рід слова біль.

Визначити розряд прикметника у словосполученні сліпе кошеня.

Займенник його поставити у формі Н.в.

Назвати займенник 1-ї особи однини.

9 етап. «Поєдинок капітанів».

Капітани команд за 2 хвилини мають написати якомога більше географічних назв, до складу яких входять прикметники.

10 етап. «Віднови  крилаті вислови».

З кожної групи карток, на яких записано лише по одному слово, потрібно відновити прислів’я.

З, добрим, дружить, а, лихого, стережись.

На, дерево, дивись, як, родить, а , на, чоловіка, як, робить.

На, те, коня, кують, щоб, не, спотикався.

Не, той, кінь, що, в , болото, увозить, а, той, що, з, болота, вивозить.

Що, в, молодості, навчишся, на, старість, як, знайдеш.

Правду, кожен, хвалить, та, не, кожний, її, любить.

Хоч, чоловік, убогий, та, слово, його, чесне.

Зимою, день, малий, нитка, довга, а, весною, день, великий, а, нитка, коротка.

11 етап. «Числівники».

Кожній команді видаються таблички з цифрами (1,2,3,4,5,6,7,8,9,0). На картках ведучий показує написані фразеологізми. Замість крапок гравці вставляють у них числівник, який показують одночасно за допомогою табличок.

Сидіти на … стільцях, грати … скрипку, в .. дуги зігнутися, без … клепки в голові, … шкури дерти, … колесо до воза, … п’ятниць на тиждень, бути на … небі, під … гребінку стригти, … дорогою обійти, .. разів відміряй, у.. няньок дитина плаче, … одного не ждуть.

7 клас

1 етап. «Розминка».

Запитання для 1-ї команди.

Що називається прислівником?

Які є форми дієслова?

Яку синтаксичну роль може виконувати інфінітив?

Граматичні ознаки яких частин мови поєднує в собі дієприкметник?

Запитання для 2-х команди.

 Що таке дієприкметник?

Яку синтаксичну роль виконують прислівники?

Назвати три прислівники місця.

Що означає фразеологізм накивати п’ятами?

2 етап. «Фантастична  скринька».

 Щоб відчинити скриньку, необхідно дібрати цифровий код до замка. Відгадати цифри коду можна за допомогою правильних відповідей на запропоновані запитання, відповідаючи на які, учні записують номери речень. Ці номери і будуть кодом.

Речення для аналізу (подаються без розділових знаків)

Діти працювали не покладаючи рук.

Настане обтяжений плодами день.

Берег не обтяжений плодами виднівся здалеку.

Зігнувшись бійці мовчки йшли назустріч мокрому вітрові.

Картини видатних майстрів було зібрано в музеї.

Марія стояла на причалі провджаючи катер очима.

Запитання.

У якому реченні є дієприслівниковий зворот, відокремлений комою?

У якому реченні є дієприслівниковий зворот, виражений фразеологізмом, через що він не відокремлюється комою?

У якому реченні дієприкметниковий зворот не відокремлюється комою?

У якому реченні є одиничний дієприслівник?

У якому реченні немає і не може бути підмета, бо присудок виражений безособовою формою на –но?

3 етап. «Сюрприз».

На стіл викладають шість карток. Представники команд вибирають по три картки і виконують завдання, записані на звороті.

  1. Утворити активний дієприкметник жіночого роду від дієслова заходити. Чи можливо це зробити?
  2. Розібрати за будовою слово сухо-насухо.
  3. Визначити частину мови слів як-небудь, який-небудь.
  4. Визначити частини мови виділених слів у словосполученнях упертий характер, упертий у стіну стіл.
  5. Визначити вид дієприслівника ступаючи.
  6. Поставити в алфавітному порядку прізвища: Данилевський, Данченко, Данилюк.

4 етап. «Бліц».

Кожна команда за 1 хвилину має відповісти на якомога більшу кількість запитань. Якщо команда не знає відповіді, потрібно сказати «Далі!»

Запитання для 1-ї команди.

Яка частина мови слово далеко?

Таки – це частина суфікса чи префікса у словах?

Назвати суфікси дієприслівників недоконаного виду.

Як пишеться прислівник до речі?

Скільки дефісів пишемо у прислівнику рік у рік?

Як називається опис приміщення в художньому творі?

Яку синтаксичну роль виконують дієприкметники?

На які питання відповідає дієприслівниковий зворот?

Яка форма дієслова називає додаткову дію або стан предмета?

Назвати автора підручника з української мови для 7-ого класу.

Запитання для 2-ї команди.

Яка частина мови слова на щастя?

Хтозна – виступає суфіксом чи префіксом у словах?

Назвати суфікси пасивних дієприкметників.

На які питання відповідає дієприслівник?

Як написати слово на добраніч?

Як називається опис зовнішності людини в художньому творі?

Яку синтаксичну роль виконують прислівники?

Яка частина мови виражає ознаку дії, ознаку іншої ознаки?

Скільки дефісів у слові зроду-віку?

Що означає фразеологізм вивести на чисту воду?

 

5 етап. «Грамотій».

Визначити лексичне значення слів: лікувати, лічити, простити, застудитися, пара, кілька, освітлений, освічений.

6 етап. «Домашнє завдання».

Кожна команда повинна розіграти один-два рекламних ролики, в яких би було показано переваги однієї з форм дієслова над іншою

Весела перерва

(З учнівських творів)

 

«Пам’ятник стоїть на п’єдесталі, який дивиться в далечінь з піднятою догори рукою».

«За селом багато ставків, щедрих на гриби та ягоди».

«Рот у неї маленький, повнозубий, із світло-зеленим поглядом в очах».

«Дівчина ледь торкалася ногами стежки, взутої в червоні черевички».

«Василько сміливо втік від вовків».

«Вона ледь летіла на крилах, легко махаючи ногами.

7 етап. «Мандрівник».

Кожній команді видається великий аркуш паперу, на якому потрібно замість зірочок поставили пропущені букви. При цьому ведучий читає текст-підказку.

В ***** та

В ** ру

В *** д

В ** з

В *** к

В *** ть

В **** у

Текст- підказка:

Мандрівка

Туристи вирушають ….

Вони простують ….

Переходять річку …

З вершини поглядають ..

На привалі обідають ….

Повертаються сповнені вражень ….

Згадують про подорож навіть ….

8 етап. «Словограй»

Кожній команді пропонують кілька карток з написаними словами.

Завдання: з-поміж карток вибрати лише ті, на яких слова написано правильно.

Слова для карток: проїзний, їжжу, сузір’я Велика Ведмедиця, будь коли, казна-хто, незнайдений вчора, нескошений, будь-у-кого, тьм’яний, раз у раз, теривені, пліч-о-пліч, півгодини, пів яблука, вічливість, дит’ясла, Вінниччина, по-Київськи, секрет, апильсин, священник, ливада.

9 етап. «У незнайомому місті».

Розіграти діалог (10-15 реплік) «У незнайомому місті», використавши традиційні форми звертань українців.

10 етап. «Наша    оселя».

Відредагувати подані фрази.

Новий жилий масив.

Велика прихожа.

Купили утюг.

Я люблю уют.

Книжний шкаф.

Коврові доріжки.

Пол не пофарбовано.

Хрустальний світильник.

Подай, будь ласка, полотенце.

Закрий форточку.

Зачини вікна – сквозняк.

Лєснічна клєтка.

У мене подібна планіровка.

Я глажу білизну.

8 клас

1 етап. «Розминка».

Запитання для 1-ї команди.

Що вивчає синтаксис?

Назвати види присудків.

Які синтаксичні конструкції не є членами речення?

Яке речення називається непоширеним?

Запитання для 2-ї команди.

Що таке речення?

Чим може бути ускладнено речення?

Яке речення називається односкладним?

Чи може бути речення без присудка?

2 етап. «Загадкова скринька».

Кожна команда по черзі виймає із  скриньки   номер  запитання і дає на нього відповідь.

Запитання:

Чи є підмет у реченні Що сталося? Якщо є, то який саме?

Знайти граматичну основу речення Жити – добру служити.

Чи ставиться тире між групою підмета і групою присудка, коли пропущено дієслівну зв’язку є, а підмет виражений особовим займенником?

Якими частинами мови найчастіше виражається означення?

Назвати всі види односкладних речень.

Односкладним чи двоскладним є речення Зі степу пахне житом?

Що таке логічний наголос?

Де саме в поданому реченні порушено прямий порядок слів: Лісовий джміль волохатий повільно гуде над квітами блакитними?

Навести приклад речення, у якому вигук був би підметом.

Чи потрібно ставити кому в реченні Хлопці говорили майже як дорослі?

3 етап. «Ромашка».

Ведучий читає текст. Команди на слух мають порахувати окремо кількість означень і кількість додатків.

Ромашка

На високому стебельці росла лугова королева – ромашка. То, мабуть, була найпрекрасніша в світі квіточка: рівна, висока, з сумно нахиленою набік яскраво-жовтою, в білих ніжних прозорих пелюсточках голівкою, ще й зверху прикроплена дрібною, як вістря голки, росичкою.

4 етап. «Домашнє завдання».

Представник кожної команди зачитує заздалегідь колективно написаний твір-мініатюру на одну із запропонованих тем:

Затремтіли повіки троянд.

Тиша хлюпнула в човен.

Соловейко виколисує зорі.

Залоскотали місяця русалки.

5 етап. «Ораторське мистецтво».

Протягом 1 хвилини потрібно розвинути тезу «Для одних роки – старість, а для інших – мудрість».

Цікава перерва

 1887 р. польський лікар-офтальмолог Людвіг Заменгоф створив міжнародну мову для полегшення спілкування між представниками різних народів. В основі цієї мови лише 900 загальновживаних латиномовних коренів та 16 правил. Заменгоф не став афішувати своє авторство і випустив підручник під псевдонімом Жоктор Еоперанто. Нова мова дістала назву есперанто (той, що має надію).

*

1890р. в Одесі вперше в Україні з’явився осередок есперантистів, з*начну частину яких становили медики.

*

Нині у світі налічують понад сто періодичних видань мовою есперанто й одинадцять потужних радіостанцій ведуть регулярне мовлення нею. Радіостанція «Свобода» розпочала передачі про есперанто, пропонуючи слухачам пісні та вірші цією мовою. У 1993р. есперанто офіційно визнано літературною мовою.

*

Велика частина населення Землі користується китайською мовою, найбільша кількість країн говорить іспанською, популярність англійської мови – поза конкуренцію. Однак ентузіасти вивчення есперанто впевнені, що лише ця мова дає змогу найшвидше встановити ділові та особисті контакти.

6 етап. « Бліц».

Кожній команді дається по 1 хвилині, протягом якої потрібно дати відповідь на якомога більшу кількість запитань. Якщо члени команди не знають відповіді, потрібно сказати : «Бліці!»

  Запитання для 1-ї команди.

Перекласти українською хрупкий.

Що означає фразеологізм грати першу скрипку?

             Чи завжди звертання відокремлюється розділовими знаками?

             Чи може в реченні бути дві й більше граматичних основ?

             Що означає діалектизм когут?

             Визначити корінь у слові оголошення.

             Що означає фразеологізм ахіллесова п’ята?

             Хто автор вашого підручника з української мови?

             Як називається дієприслівник разом із залежними словами?

             Що вивчає стилістика?

             Чи є закінчення у незмінюваних слів?

               Запитання для 2-ї команди.

Як сказати українською мовою одуванчик?

Що означає фразеологізм кирпу гнути?

Чи може слово навіть бути вставним?

Чи може речення складатися лише з одного слова?

Що означає діалектизм ґазда?

Визначити корінь у слові будь-який.

Що означає фразеологізм нитка Аріадни?

За допомогою якого словника можна дізнатися лексичне значення слова?

Як називається дієприкметник разом із залежними словами?

Що вивчає фонетика?

Які букви не вживаються на початку слова?

7етап. «Знайди зайве».

Кожній команді по черзі показують три картки. Серед них треба вибрати ту, на якій записане слово, речення чи мовознавчий термін випадає з тематичного ряду.

Вставне слово. Звертання. Узагальнююче слово.

Підмет. Присудок. Означення.

Глека побити. Раки пекти. Вимити підлогу.

Півогірка. Півдороги. Пів-Києва.

Сполучник і. Сполучник але. Сполучник що.

Великий. Чарівний. Осінь.

Іде осінь. Іде хлопчик. Іде дощ.

Речення. Словосполучення. Слово.

Питальне речення. Спонукальне речення. Окличне речення.

Поширене речення. Непоширене речення. Односкладне речення.

8 етап. «Коментатор».

Визначити, чим відрізняться пари слів.

Адрес – адреса.

Білет – квиток.

Лікувати – лічити.

Пара – кілька.

Простити – застудитися.

9  етап. «Добираємо слова».

Команди протягом 2 хвилин записують якомога більше синонімів до означення в словосполученні бідне життя.

10  етап. «Ланцюжок».

Утворити ланцюжок слів, змінюючи в кожному наступному лише одну літеру так, щоб вийшло задане слово.

( Зразок. Зі слова гілка зробити слово балка : гілка- голка- галка- балка.)

  1. Із річки – гумку
  2. Із кота – зуб

11 етап. «Криниця мудрості».

По чотири учасники з кожної команди стають у шеренгу. Кожний має швидко дібрати синонім до фразеологізму, записаного на картці, що її ведучий виймає з імпровізованої кринички. Хто не назве – вибуває з гри.

Викинути з голови, душа в п’яти сховалася, мозолити очі, задирати носа, згущувати фарби, аж ребра світяться, хоч в око стрельни, прикусити язика, як сніг на голову, авгієві конюшні, ахіллесова п’ята, передати куті меду, зробити з мухи слона, бути на сьомому небі, народитися в сорочці, ніде яблуку впасти, рукою подати, зуб на зуб не попадає, пасти задніх.

12 етап. «Запозичені   слова».

Кожна команда отримує по два словники іншомовних слів. Протягом 3 хвилин потрібно з’ясувати значення семи слів іншомовного походження та вказати, з яких мов вони запозичені.

Депутат, інавгурація, парламент, компроміс, статус, ратифікація, референдум, дебати, консенсус, республіка, альянс, суверенітет, директива, квота.

13 етап. «Гостини».

Скласти й озвучити текст-запрошення для поважних гостей на святкування   річниці навчального закладу.

9  клас

  1. етап.  Розминка.                                                                          

  Запитання  для  1-ї   команди.                                                                                                                                    Яке    речення  називається    складним?                                                                                                                Скільки  підрядних  частин  може  мати  складнопідрядне  речення?                                                                           Назвати  види  підрядних  речень.                                                                                                                           Якими  сполучниками  може   приєднуватися   підрядне  речення  часу?                                                      Запитання  для  2-ї  команди.                                                                                                                                     Яке  речення  називається    складносурядним?                                                                                                          Скільки  граматичних  основ  може  мати  складне  речення?                                                                                         На  які  питання  може   відповідати    підрядне  речення   причини?                                                                             Якими  сполучниками    може  приєднуватися  до  головного    підрядне  речення  мети?                                 

       2  етап.  Кмітливий.                                                                                                                               На  дошці   записано  п’ять  речень   без    розділових   знаків.                                                                        Командам  дається     дві  хвилини,  щоб  уважно  прочитати    й  проаналізувати   їх.    Ведучий  ставить  запитання,  а  гравці   відповідають  письмово.                                                                  По  узліссі  й  на  галявині    зеленіє  перший    ряст   і  цвітуть   проліски   та  сон-трава.                           Шевченко  ходив  по  Балканах   і  кожен   йому  вклонявся    як  син.                                                          І  мої    тривоги  - жалі   відступають  як  сірі   хмари    перед  поглядом     зоряно  -  карим.

3 етап. Загадкова скринька.

Кожен гравець підходить до скриньки й витягує одну картку із запитанням. Якщо відповідає сам, то за правильну вдповідь дістає 2 бали, якщо з допомогою своєї команди – 1 бал.

На які три види можна поділити складнопідрядні речення?

Назвати способи зв’язку між частинами складносурядного речення.

Що означає слово грецького походження синтаксис?

Сполучником чи сполучним словом виступає що у такому реченні: Ми підійшли до великої галявини, що була посеред лісу?

Що означає частинка теле- у словах телевізор, телефон, телеграф?

Визначити лексичне значення слів освітлений і освічений. Чи взаємозамінні вони?

Продовжити вислів Вовка боятися…

Назва якого розділового знака походить від французького слова, що означає «тягти»?

Скільки букв має український алфавіт?

Назвати не менш п’ять слів із звуком п.

Назвати п’ять слів на позначення музичних термінів, запозичених з італійської мови.

Який синонім прислівника тепер не змінює свого значення, якщо його читати зліва направо і навпаки?

Назвати п’ять застарілих слів на позначення речей домашнього вжитку.

Кому належать такі віршовані рядки: «Як парость виноградної лози плекайте мову»?

4 етап. Загадки.

  1. Сонце пече, лише цвіте, вишня достигає. Коли це буває?
  2. У вінку зеленолистім, у червоному намисті, видивляється у воду на свою хорошу вроду.
  3. На базарі не знайдеш, на вагах не зважиш.
  4. Завжди в роті, а не проковтнеш.
  5. В синім небі світлячки. Не дістать до них рукою. А найбільший світлячок вмигнувся дугою.
  6. Чим закінчується літо і починається осінь?
  7. Під яким деревом сидить заєць під час дощу?

5 етап. Антиреклама.

Кожна команда протягом трьох хвилин у гумористичній формі коментує помилки, знайдені в текстах реклам.

6 етап. Редактор.

Командам пропонується по чотири речення для редагування.

Нашій вчительці подарували самі кращі квіти.

Заміну уроків провели відповідно розпорядженню директора.

Рахую, що розклад треба змінити.

По всіх питаннях ти дав правильну відповідь.

Бистро ідіть на перерву.

Закрийте двері – сквозняк.

Завдання не виконав із-за хвороби.

Нас заставляють вчитися.

7 етап. Поєдинок капітанів.

Капітани мають під диктовку записати на дошці слова й словосполучення. Кількість правильних написань відповідатиме кількості набраних балів.

Нерозказаний вірш, попідвіконню, як-небудь, уп’ятьох, всього-на-всього, в основному, де-таки, зроду-віку, з діда-прадіда, мавпячий, тьмяний, пів’яблука, роз’яснити, Велика Ведмедиця, роздирати, перелаз, схитрувати.

Цікава перерва

*

У Японії та Австрії за давньою традицією вчать дітей писати і правою, і лівою рукою. У більшості країн пишуть злів направо. Справа наліво пишуть в арабських країнах. А в Стародавній Греції вчили писати перший рядок справа наліво, а другий – навпаки.

*

В одній із провінцій Індії є звичай: якщо учень пропускає заняття без поважних причин, то замість нього повинен відвідувати школу хтось із членів сім’ї.

*

В Іспанії з давніх часів утвердилося правило: окличні та запитальні знаки ставити в кінці і на початку речення. Іспанські педагоги вважають, що це допомагає учням заздалегідь зорієнтуватися, з якою інтонацією слід читати речення.

*

У школах Індійського штату Мадрас раз на місяць буває «дитячий день», коли всією роботою школи керують учні. У них є свій «парламент», свої «міністри» і «депутати». Найавторитетніший з-поміж них – міністр дисципліни.

8 етап. Скринька-сюрприз.

Щоб відчинити скриньку, потрібно дібрати до замка цифровий код. Ним будуть правильні відповіді-цифри на подані запитання.

Назвати кількість пропущених помилок у словах джерельце, сикрет, бородьба, туристський, президія, риферент.

Скільки звуків у слові джміль?

Скільки граматичних основ має подане речення. Якщо покласти сон-траву під пошуку, то що присниться, те й збудеться:

Якою по порядку є буква з в українському алфавіті?

Скільки є видів підрядних обставинних речень?

Скільки підрядних частин має речення. Не знаю де, на якій галявині грав вітер на трембіті й будив зі спанку село, та ніколи в пам’яті моїй не стихне її чарівний гомін.

9 етап. Префікси.

За три хвилини команди мають записати якнайбільше слів з поданими префіксами.

Кількість балів визначають за кількістю написаних слів. При цьому важливо, щоб усі префікси було використано. Коли з якимось префіксом не буде записано жодного слова, команда дістає штрафне очко ( знімається один бал).

Ви-, від-, пре-, су-, під-, над-, при-, прі-, спів-, пра-, по-.

10 етап. Піфагорові штани.

Прослухати текст. Виписати вставні слова та словосполучення.

Піфагорові штани – назва, по-перше, вульгарна, а по-друге, вона не відповідає дійсному стану речей.

Бо хто, скажімо, може пошити штани з катета чи гіпотенузи? В усякому разі, матерії на шатни треба приблизно один метр. Піфагорові штани, само собою зрозуміло, зовсім не штани, а геометрична теорема, що її винайшов великий грецький математик Піфагор, чим він найбільше уславився перед людством.

11 етап. Хід конем.

На шахівниці розкладено чорні та білі картки, на звороті яких написано слова. Кожна команда ходом шахового коня по черзі вибирає вісім карток. Представник команди має прочитати записані слова, правильно наголошуючи їх.

Просте речення, центнер, цемент, експерт, олень, завдання, зубожілий, читання, одинадцять, випадок, діалог, чотирнадцять, загадка, квартал, псевдонім, статуя, партер, феномен, каталог.

12 етап. Спочатку було слово.

Гравцям потрібно пояснити значення крилатих висловів біблійного походження, окреслити ситуації, у яких використовують той чи той вислів, та з’ясувати походження двох із них.

Внести свою лепту, блудний син, випити чашу до дна, заборонений плід, замість хліба дати камінь, каїнова печать, камінь спотикання, книга за сімома печатями, наріжний камінь, сіль землі, пуп землі, гріховне яблуко, вовк в овечій шкурі.

10 клас

1 етап. Розминка.

Запитання для 1-ої команди.

Кого з відомих українців ми вважаємо поліглотами?

Назвати щонайменше три функції, що їх виконує мова в суспільстві.

Платон виділив кілька стилів мовлення: риторичний, простолюдний, діалогічний, ремісничий. Який ще один стиль є в переліку цього грецького філософа?

Назвати кілька мертвих мов.

Запитання для 2-ої команди.

Хто уклав з додатком власного матеріалу тлумачний словник української мови в 4-х томах?

Що таке кирилиця?

Скільки префіксів у слові навздогін?

Що означає частинка –тека у словах фільмотека, картотека, бібліотека тощо?

  1. етап. «Аргумент».

Кожна команда виголошує доповідь (до 5 хв), у якій наводить переконливі аргументи на доказ данної тези. Це завдання командам дається за два дні до початку турніру.

Скільки знаю мов, стільки разів я людина.

Якщо суспільство втрачає хоча б одну мову, воно стає набагато біднішим.

  1. етап. Редактор.

Командам пропонується по п’ять речень, які потрібно зредагувати.

У Франції розроблено самий надійний у світі атомний реактор.

Я добре відношуся до людей з високим рівнем культури.

Згідно наказу наша комісія розпочне свою роботу в липні.

Збори активу громадських організацій було відкладено до слідуючого місяця.

Хочеться подякувати Івана Петровича за сумлінно підготовлену доповідь.

Не всі учасники наукової конференції під час виступу додержувались регламенту.

З цього приводу я хочу добавити ще кулька слів.

Підписка на газети і журнали закінчилася дві неділі тому назад.

Ця ідея була розповсюджена в семидесяті роки 19ст.

Тут умісно сказати, що Верховна Рада одобрила цю пропозицію.

  1. етап. Вилови помилку.

Ведучі показують картки зі словополученнями. Завдання гравців обох команд – помітити наявні орфографічні помилки й піднести сигнальну картку. Хто першим підніс сигнальну картку, той має право першим відповідати. Якщо відповідь неправильна, команда дістає штрафне очко ( втрачає один бал), а свій варіант відповіді пропонують суперники. Якщо картка без помилки, сигнал подавати не потрібно.

Словосполучення для карток.

Виїздна сесія; шестидесятирічний чоловік; Верховна Рада України; далекий Сибір; зубна біль; восьмидесятиквартирний будинок; пристрасне обговорення; наболівші проблеми; міні диктант; льон-довгунець; проїзні квитки; сузір’я Велика ведмедиця; красива Вінничина; українське барокко; запорізька земля; йти пліч о пліч; між’ярусний.

  1. етап. Загадкова торбинка.

Представники команд по черзі витягають із торбинки номер запитання, на яке потрібно дати відповідь. У разі помилки може спробувати відповісти команда суперників, заробивши тим самим за правильну відповідь додатковий бал.

Що означає фразеологізм грати першу скрипку?

Скільки граматичних основ має речення Хатка в тітки уже похилилась, видно, побачила віку, і тополя вигналась у небеса?

Чи потрібна в поданому реченні кома? Відповідь обґрунтувати. Вдалині хиталися дерева і синів задумано прибій.

Визначити корінь у слові прийшов.

На електронному годиннику висвітлено цифри 8.45. Навести три словесні конструкції, які відповідають такому позначенню часу в українській мові.

Навести три фразеологізми зі словом рука.

До якого з поданих слів, що вийшли з активного вжитку, неправильно дібрано синонім: зріти – бачити, рать – військо; град – місто; ректи – казати; перст – перстень?

Навести українські відповідники до слова горизонт.

До фразеологізму кров з молоком дібрати фразеологізм синонім.

Вставити пропущені букви: дж..нси, ц…стерна, р..ф, роз..граш, реж…м.

Позначити всі можливі способи переносу слова відродження.

Яку штучну мову придумав польський лікар Л. Заменгов?

Цікава перерва

*

Є така цікава наука графологія, яка допомагає визначити й передбачити характер за манерою писати. Якщо йти за нею, то: нахил ліворуч – непевненість, стриманість, слабка воля;

Нахил праворуч – розумова жвавість, нестримність натури;

Високі літери – аристократизм, кострубаті – егоїзм, округлі – доброта, жирні – розебещеність, тонкі – схильність до наукової діяльності, сплетені – дипломатичність;

Рядки йдуть донизу – песимізм, брак енергії;

Рядки «деруться вгору» - оптимізм, енергійність, самолюбство;

Дрібний почерк – егоїзм, замкнутість;

Широке поле ліворуч – відкритість натури, праворуч – скупість.

  1. етап. Ритор.

Протягом двох хвилин представник кожної команди має висловити свою думку стосовно одного із запропонованих запитань.

У.Уїтні одним з перших висунув гіпотезу про те, що мова починалася не зі слів, а з речень. Чи можливо це? Адже ж існують одночленні речення…

Де, на вашу думку, виникла мова на земній кулі: в одному місці чи в різних?

  1. етап. Пограймо у слова.

Завдання перше. Командам по черзі пропонуються іншомовні слова, до яких потрібно дібрати українські синоніми.

Дискусійний, імітація, фіктивний, адаптація, консолідація, концентрація.

Завдання друге. Навести кілька слів, які можна прочитати однаково зліва направо і навпаки.

Завдання третє. Дібрати фразеологізми-синоніми до слів тремтіти, ледарювати.

  1. етап. Криниця народної мудрості.

По чотири учасники кожної команди стають у шеренгу. Їм по черзі пропонується фразеологізм, до якого потрібно швидко назвати синонім чи коротко з’ясувати значення. Хто не назвав – вибуває з гри. Записані на картках фразеологізми ведучі виймають з імпровізованої кринички.

Рукою подати, ляси точити, з комарів носок, сізіфова праця, витрішки продавати, братися за розум, викидати коники, утопити в ложці води, ні риба ні м’ясо, втрачати ґрунт під ногами, робити глек, дати драла, нитка Аріадни, хоч греблю гати, держатися свого берега, брати в свої руки, називати речі своїми іменами, гнути свою лінію, викликати вогонь на себе.

  1. етап. Закінчення.

Відомо, що в системі словозмін іменників використовується двадцять закінчень. Учасникам турніру потрібно пригадати й записати якомога більше закінчень, які можуть мати іменники в українській мові.

  1. етап. Домашнє завдання.

Кожна команда протягом трьох хвилин повинна виголосити промову на тему «Життя таке коротке: поспішайте творити добро!»

  1. етап. Рідний край.

Записати в алфавітному порядку не менш як десять місцевих топонімів. Пояснити етимологію трьох із них.

  1. етап. Офіційно-ділові документи.

Кожна команда по черзі витягає з конверта картки, на яких подано характеристики офіційно-ділових паперів. Учасникам турніру потрібно назвати той чи той документ.

Матеріал для карток.

Документ, у якому подано власний життєпис.

Письмове підтвердження певної дії, яка мала місце.

Письмове повідомлення з викликом кудись.

Документ, у якому фіксується хід і результати роботи.

Письмове повідомлення про виконання якоїсь роботи.

Офіційне повідомлення, в якому викладено певне прохання.

Основний закон.

Офіційний документ, що засвідчує особу власника, його громадянство.

Зведення правил, положень, що визначають устрій і діяльність якоїсь організації.

Документ, що посвідчує якийсь факт і складається в присутності свідків або на основі обстежень.

11 клас

1 етап. Розминка.

Запитання для  1-ї команди.

Чи є префікс у слові картоплесховище? Якщо є, то який саме?

Чи належать до назв істот іменники бактерія, мікроб, ембріон?

Що вивчає лексикографія?

Назва якого «наймолодшого» розділового знака нашого письма походить з давньогрецької мови, де це слово означає «кривий, зігнутий, повернутий»?

Запитання для 2-ї команди.

У Франції кажуть: «На доброго кота – добрий щур», а в Україні: «Найшла коса..»

Перекласти українською турецьке слово одаларда, якщо відомо, що у турецькій мові ода означає «кімната», лар – суфікс множини, да – суфікс М.в?

Назва якого розділового знака  походить від латинського слова, що означає «поділ2?

Що вивчає топоніміка?

2 етап. Аргумент.

На підготовку цього завдання командам дається по три хвилини. Кожній з них пропонується по два твердження, стосовно яких потрібно висловитися протягом двох хвилин, навівши при цьому низку аргументів за чи проти.

Суспільство не може функціонувати без мови і навпаки.

Кожна мова потребує захисту на державному рівні.

Колись існуватиме єдина світова мова.

Для освіченої людини не має значення, якою мовою спілкуватися.

3 етап. «Далі! Далі!! Далі!!!

Командам дається по півтори хвилини, протягом яких треба дати відповідь на якомога більшу кількість запитань. Якщо гравці не знають відповіді, потрібно сказати: «Далі!»

            Запитання для 1-ої команди.

            Перекласти українською прискорбный.

Виправити помилку в словосполученні політична компанія.

Як називається книжка Б.Антоненка-Давидовича про культуру мовлення?

Навести фразеологізм зі словом сніг.

Чи може вставне слово бути членом речення:

Чи ставиться дефіс у прислівнику кінець кінцем?

До якої частини мови належать слова згідно з, відповідно до?

Як називається словник, у якому пояснюються лексичні значення слів?

Іменники належать до певного роду чи змінюються за родами?

Які букви українського алфавіту не вживаються на початку слів?

Запитання для 2-ої команди.

Перекласти українською приобщаться.

Виправити помилку в словосполученні книжна шафа.

Назвати хоча б одну з мовознавчих праць А.Коваль.

Навести фразеологізм зі словом камінь.

Скільки граматичних основі має складне речення?

Чи ставиться апостроф у слові мавпячий?

До якої частини мови належать слова будь-коли, де-не-де?

Що вивчає етимологія?

Назвати парний глухий до дзвінкого ж?

Назвати кілька «мертвих» мов.

4 етап. Знайди схему.

Серед розкладених на столі карток зі схемами знайту ту, яка відповідає записаному на дошці реченню.

Отам, де вусатий красується колос, де жайворон хмарку гойдає крилом, щоб небо над вами повік не кололось, я вибухнув разом з своїм літаком.

5 етап. Слов’янські мови.

Команди роздаються картки з назвами сучасних слов’янських мов. Учасники турніру мають поділити їх за підгрупами, до яких належать ці мови: східна, західна, південна.

Картки.

Українська, російська, білоруська, Польська, чеська, словацька, верхньолужицька, нижньолужицька, кашубська, болгарська, сербська, хорватська словенська, макадонська.

Цікава перерва

*

В усіх мовах світу звуки творяться за допомогою видихання повітря, у бушменській – навпаки. Ці звуки називають кліксами. В одній із бушменських мов кількість кліксів становить 60%. Мовлення на такій мові створює дивну суміш якогось клацання, всмоктування, бахкання пробки, квакання, звуків поцілунку.

*

У різних мовах – різна кількість звуків. В українській  - 39( 6 голосних, 33 приголосних). Абхазькі діалекти налічують 70-80 приголосних фонем. У мові австралійського племені аранта є всього 3 голосних та 10 приголосних, у гавайців – 5 голосних і 7 приголосних, у адигейців кількість приголосних сягає 66.

*

Цікавою є мова убихів ( сто років тому убихи переселились із місцевості поблизу Сочі до Туреччини й тепер майже втратили мову). Ця мова знає лишу дві голосні, зате аж 82 приголосні фонеми.

*

Мелодійність української мови пояснюється значною кількістю голосних, дзвінких, сонорних приголосних, гармонійним співвідношенням їх ( на 2 голосні припадає 3 приголосних).

6 етап. Криниця народної мудрості.

По чотири учасники з кожної команди стають у шеренгу. Їм по черзі пропонується фразеологізм, до якого потрібно дібрати синонім чи витлумачити його значення. Хто не впорається із завданням – вибуває з гри.

Фразеологізми.

Ахіллесова п’ята, авгієві стайні, зарубати на носі, кров холоне в жилах, хоч греблю гати, нести хрест, зуб на зуб не попадає, рукою подати, вивести на чисту воду, кирпу гнути, збити з пантелику, на тонку прясти, на один копил, як сніг на голову, у чорта на болоті, голий як бубон, два чоботи пара, бісики пускати, коника пасти, народитися в сорочці, п’ятами накивати, ставити на карту, поли врізати.

7 етап. У лікарні.

Гравцям потрібно виправити помилки допущені в наведених фразаї.

Головокружіння, виносливість, роговиця ока, згортання крові, похудіння, тошнота, попередження хвороби, зробити діагноз, заключення лікаря, недуг, різка біль, слизиста оболонка, справка про хворобу, регістратура поліклініки, прийміть визов; вибачаюсь, що я вас потурбував; потрібен уход за хворим; отравились грибами; рани зажили; маєете лишню вагу тіла; у вас подавлений настрій.

8 етап. «Домашнє завдання».

Представник від кожної команди має артистично прочитати колективно складений етюд на одну із запропонованих тем.

Теми.

Тиша хлюпнула в човен.

Лиш храм збудуй, а люди в нього прийдуть.

Любов виникає з любові.

9 етап. Словограй.

На дошці вивішуються картки зі словами. Гравці протягом двох хвилин мають вибрати лише ті з них, на яких слова написані правильно.

Бароко, барокко, пів-яблука, пів’яблука, морквяний, моркв’яний, Корсіка, Корсика, ліпучобілий, сліпучо-булій, Аддис-Абеба, Аддисабеба, бовваніти, бованіти, віньєтка, він’єтка, галченя, галчиня, Грінвіч, Гринвіч, брати Грімм, брати Грім, Д’Артаньян, Дартаньян, дріжджі, дріжжі, ін’єкція, іньєкція, лібретто, лбрето, мароканець, марокканець, О-Генрі, О’Генрі, пан-європейський, пан’єропейський, піанісимо, піанісимо, піаніссімо, Ріо-де-Жанейро, Ріо де Жанейро, Сардінія, Сардинія, симпозіум, сімпозіум, федиративний, федеративний, Чингисхан, Чингісхан, фєерверк, фейерверк, фортисимо, фортіссімо.

10 етап. Поєдинок капітанів.

У поданих реченнях капітанам потрібно визначити характер допущеної помилки, піднявши картку з номером помилки.

Номери помилок : пунктуаційна – 1; орфографічна – 2 ; мовленнєва – 3 ; граматична – 4 ; помилка у реченні немає – 5.

По узліссі і на галявині зеленіє перший ряст.

Місяць на небі, ніч на дворі.

Громадська лірика Франка була зброєю в боротьбі за незалежність.

Хто із нас самий розумний?

У відділі кадрів знаходилась його особиста справа.

Співай, щасливий жайворонку, в піднебессі.

Ми знаємо Франка, як перекладача.

Сповістіть, будь-ласка, про результати роботи.

11 етап. Спочатку було слово.

Учасникам турніру потрібно пояснити значення виразів біблійного походження, окреслити ситуації, у яких вони вживаються, та з’ясувати походження двох із них.

Не залишати каменя на камені, перекувати мечі на рала, повернутися на круги своя, посипати голову попелом, соломонове рішення, таємна вечеря, агнець Божий, терновий вінок, умивати руки, Хома невіруючий, час збирати каміння, ходіння по муках, яблуко гріховне.

  1. етап. Хід конем.

На шахівниці розкладено чорні та білі картки, На шахівниці розкладено чорні та білі картки, а звороті яких написані слова. Кожна команда ходом шахового коня по черзі вибирає дев’ять карток і читає записані слова, називаючи мову, з якої вони запозичені.

Слова для карток.

Граматика, філософія, театр, бібліотека;  ангіна, операція, клас; парфумерія, бюст, вестибюль, сюжет, одеколон; футбол, лідер; єфрейтор, поштамт, фельдшер; акорд, інтермецо, лібрето, віолончель.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9 клас

1 етап . «Розминка».

Запитання для першої команди .

Яке речення називається складним ?

Скільки підрядних частин може мати складнопідрядне речення ?

Назвати види підрядних речень.

Якими сполучниками може приєднуватися підрядне речення часу ?

Запитання для другої команди .

Які речення називаються складно підрядними ?

Скільки граматичних основ може мати складне речення ?

На які питання може відповідати підрядне речення причини ?

Якими сполучниками може приєднуватися до головного підрядне речення причини ?

2  етап . «Будь уважним».

На дошці записано 5 речень без розділових знаків.

  Командам дається 2 хвилини , щоб уважно прочитати та проаналізувати їх. Потім ведучий ставить  запитання , на які гравці дають письмові відповіді.

По узліссі й на галявині зеленіє перший ряст і цвітуть проліски та сон-трава .

Шевченко ходив по Балканах і кожен йому вклонявся як син .

І мої тривоги-жалі відступають як сірі хмари перед поглядом  зоряно-карим .

Як будеш земле ти щасливою то буду в щасті жить і я !

Посадили ми сосновий бір на тому самому місці де колись курились піски .

  • У якому з поданих складносурядних речень не ставиться кома між дома частинами ?
  • Яке з поданих речень є складносурядним ?
  • Яке з поданих речень є складнопідрядним ?
  • Яке речення містить звертання ?
  • У якому складнопідрядному реченні дві підрядні частини ?

3 етап. «Загадкова скринька»   

Кожен гравець підходить до скриньки й витягує одну картку з запитанням . Якщо відповідає сам , то за правильну відповідь дістає 2 бали ,  якщо з допомогою команди -1 бал .

На які три   види можна поділити складнопідрядні речення ?

Назвати  засоби зв’язку між частинами складносурядного речення.

Що  означає  слово  грецького  походження      синтаксис?                                                                           Сполучником  чи  сполучним  словом  виступає   що    у   реченні:  Ми  підійшли  до  великої  галявини,  що  була  посеред  лісу?                                                                                                         Що  означає  частинка  теле-   у  словах      телевізор,  телефон,  телеграф ?                                                Визначити  лексичне  значення  слів  освітлений   і  освічений.                                                                      Продовжити  фразеологізм    Вовка   боятися…                                                                                                    Назва  якого   розділового  знака    походить  від   французького  слова,  що  означає  «тягти»?                                                                                                                                                                           Скільки  букв  має  український     алфавіт?                                                                                                            Назвати  п’ять  слів  із  звуком    П.                                                                                                                           Назвати  п’ять   слів  на  позначення   музичних  термінів,  запозичених  з  італійської   мови.                                                                                                                                                                                Який   синонім   прислівника   тепер    не  змінює  свого  значення,  якщо  його  читати  зліва   направо  і  навпаки?                                                                                                                                         Назвати  п’ять  архаїзмів  на  позначення  речей    домашнього  вжитку.                                                     Назвати   автора   рядків:    «Як  парость   виноградної  лози  плекайте   мову».                                                

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

docx
Додано
31 травня 2019
Переглядів
2024
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку