Турнір мовно - літературний

Про матеріал

Поповнення словникового запасу учнів, розвиток інтелектуально-аналітичних, творчих здібностей учнів, прищеплення навичок культури мовлення, формування інтересу та виховання любові до української мови та літератури, культури.

Перегляд файлу

[Введите текст]

 

                       Мовно - літературний турнір

 9 – 11  класів

       Мета: поповнення словникового запасу учнів, розвиток інтелектуально-аналітичних, творчих здібностей  учнів, прищеплення навичок культури мовлення, формування інтересу та  виховання любові до української мови та літератури, культури.

Слово вчителя:Доброго дня  всім присутнім в цьому класі. Ми раді вітати вас і запрошуємо  на мовно – літературний турнір між учнями 9 – 11 класів.  Дозвольте представити наше вельмишановне журі.

  • __________________________________
  • __________________________________

Отже розпочинаємо. Шановні гравці на вас чекають такі етапи гри:

 

 

 

1 ЕТАП:»  Розминка.

З букв одного слова складіть і запишіть інші слова.

І команда:  ЛИСТОНОША

ІІ команда:  КАЛЕНДАР

ІІI команда: АБРИКОСОВА

 

2 ЕТАП:Перевір себе» Кожна команда отримує список слів із різним значенням. Через 20 секунд гравці повинні назвати ті слова , які запам’ятали. Учні відтворюють слова у себе на аркушах.

1 команда:Черемош, хата. Глібов, дебют, діалог., алегорія. автобіографія. антитеза, гітара, Одеса, автор. світлиця, вулиця, іронія, ямб,  кожух, цитата. сюжет. драма  калина.

2 команда:Хорей. Балада. Метафора, трагедія, гіпербола. байка. поема, Чернігів. столиця. епітет. інверсія. дума. діалог,опис. піаніно. архаїзм, Сошенко, Моринці, статуя, охота.

3 команда:Усмішка . метафора. перебільшення , сімя. піаніно,  пригода. Шевченко, Київ,епітет. метонімія. прикметник. Катерина,вигук, березень Дніпро, Іван Підкова, байка, каменяр, кобза,  означення.

3 ЕТАП: «Скоромовка язика не ламає, а вимови навчає».

Вимовити скоромовку.

І команда:             Бубоніла діду баба:

  • Ой не дмухай на кульбабу.

                                 Бо з кульбаби полетять

                                 Сто малих кульбабенят.

 

ІІ команда:             Грізно грима грім горою-

                                  Гонить гомін градобою.

                                  Гнеться груш гнучке гілля.

                                  Гонить гуси Гнат: - Гиля!

 

ІІI команда:           Скоро, скоро мовить Ганка

                                Скоромовки – спотиканки.

                                Слово в слово слова ловко

                                 Скоро мовить скоромовки.

4 ЕТАП: « Хто швидше»

За кожну правильну відповідь 1 бал, за неправильну - бал додається протилежній команді.

   Вчитель:

Запитання для команди  9 класу

 

Вчитель:                                                                                      Діти:

1Державна мова України?                                                      (українська)

      2Слова з протилежним значенням.                                        (антоніми)

     3Частина мови про ознаку предмета.                                    (прикметник)

     4Найменша одиниця мови?                                                    (звук)

     5Знак у кінці питального речення.                                          (знак питання)

     6Остання частина слова.                                                         (закінчення)

     7Перша буква у власній назві.                                                 (велика)

     8Наука про звуки мови.                                                            (фонетика)

     9Розмальоване яйце.                                                                (писанка)

    10 Головні члени речення.                                                          (підмет і присудок)

    11Чим починається діалог?                                                              (тире)

    12Другорядні члени речення.                                    (додаток, означення, обставина)

    13Частина мови що діє                                                                        (дієслово)

 

 

 

Запитання для команди  10 класу

 1Частина слова перед коренем.                                              (префікс).

 2Словниковий склад мови.                                                       (лексика)

3 Знак у слові В’ячеслав.                                                           (апостроф)

4 Символ українців, що оберігає.                                              (оберіг)

 5Займенник з однієї букви.                                                        (я)

6 Список літер установленого порядку.                                     (алфавіт)

7 Зміна букв у корені.                                                                  (чергування)

 8Розділ науки про правопис.                                                     (орфографія)

  1. Стиль художньої літератури.                                                   (художній)

 10Речення з однією граматичною основою.                               (просте).

11Частина мови про кількість.                                                        (числівник)

12Речення з двома і більше граматичними основами.                   (складне)

13Нема України без верби і …                                                          (калини)

 

 

Запитання для команди 11 класу

 

  1. Народна назва Пасхи.                                                                   (Великдень)
  2. Найбільша одиниця мови.                                                           ( текст)
  3. У що береться пряма мова?                                                         (у лапки)
  4. Без якої святині зникає народ?                                                   (без мови)
  5. Знак у кінці розповідного речення.                                            (крапка)
  6. Буква без звука.                                                                            (м’який знак)
  7. Правила спілкування.                                                                   (етикет)
  8. Сьомий відмінок нашої мови.                                                     (кличний)
  9. Стиль у науці.                                                                               (науковий)
  10. Розмова двох осіб.                                                                        (діалог)
  11. Документ про середню освіту.                                                        (атестат)
  12. Слова з близьким значенням.                                                        (синоніми)
  13. Слова спільного кореня.                                                                (спільнокореневі

 

 

5 ЕТАП  «Конкурс ерудитів.»        Закінчіть прислів’я:
 

1 команда: 
Хто рано встає, …( тому Бог дає)
Хліб наснажує тіло, а книга ... (розум). 
Книгу читай, ... (розуму набирай). 
Кому книга — розвага, а кому ... (навчання). 
Книга — ... (джерело знань). 
 

2 команда:

Книга корисна, коли ... (її читати). 
Ученому — світ, а ... (невченому — тьма). 
Говорити – то срібло, а мовчати –                  то золото.
Тисячу раз пожалієш, що сказав, а раз,                що змовчав.
Бджола жалить жалом, а                чоловік – словом.
 

3 команда:

Хто не додержує свого слова, той сам        (себе зневажає. )
Скоро казка мовиться, та не скоро       ( діло робиться.)

Розумний любить сам учитися, а дурний любить     (  другого учити.)

Слово до слова –      ( складається мова)

Знаєш  - кажи        ( не знаєш – мовчи)

 

6 ЕТАП   «Конкурс капітанів».

Капітан має показати за допомогою жестів зміст даних фразеологізмів. Команда відгадує фразеологізми:

1 команда  Водити за носа
                    Гладити по голівці
                    Травити теревені

 

2 команда   Намилити шию
                    Зуб на зуб не попадає
                     Ні пари з уст

 

3 команда     Надувати губи

                      Накивати п'ятами

                      Дивитися крізь пальці

7 ЕТАП  «Найуважніший».

А тепер питання на уважність:хто зображений на грошових банкнотах номіналом

 

                   1                                            2                                                      3


1 грн. – В. Мономах

2грн. -  Яр. Мудрий

5грн. – Б. Хмельницький

10 грн. – І. Мазепа

20 грн. – І. Франко

50 грн. – М. Грушевський

100 грн. -  Т.Шевченко

200грн. – Л. Українка

500 грн – Г Сковорода


 

 8 ЕТАП   «Розгадай кросворд»

Впишіть у клітинки синоніми до поданих слів:

  1. Повагом, нешвидко. (повільно)
  2. Хороше, гарно. (добре)
  3. Недалеко, поруч. (близько)
  4. Радісно, безжурно. (весело)
  5. Нерано. (пізно)
  6. Блаженно, безхмарно, солодко. (щасливо)
  7. Невисоко. (низько)
  8. Нечутно, неголосно. (тихо)
  9. Поспіхом. (швидко).

 

                              Конкурс глядачів «Гонка за лідером».

 

  1. Народні пісні на Різдво (колядки)
  2. Додайте: «Мені тринадцятий…» (минало)
  3. Вірш без рими (білий)
  4. Перша збірка Шевченка (Кобзар)
  5. Народне оповідання про фантастичні події (легенда)
  6. Прізвище Олександра Олеся  (Кандиба)
  7. Пісня, що має два 14-складових рядки (коломийка)
  8. Віршований твір, який співається  (пісня)
  9. Розділ, в якому вивчаються частини мови (морфологія)
  10. Усна народна творчість (фольклор)
  11. Опис зовнішнього вигляду людини (портрет)
  12. Місто, де похований Тарас Шевченко (Канів)
  13. Державні символи України (гімн, герб, прапор)
  14. Новорічне символічне дерево (ялинка)
  15. Назвіть типи мовлення (розповідь, опис, роздум)
  16. Художнє означення в літературі (епітет)
  17. Рід іменника путь (жіночого)
  18. Розділовий знак, який відображає найбільшу паузу в усному мовленні (крапка)
  19. День незалежності України (24 серпня)
  20. Назвіть дерева-символи України (верба, калина, тополя)
  21.  Прочитайте вислови або вірші про українську мову  

 

9ЕТАП  « Домашнє завдання»

Кожна команда розкриває свою тему  

 

Вчитель: Поки журі веде підсумки нашої гри прослухаємо українську пісню. Тож увага на екран.                  

Пісня «Нова Україна»

 

docx
Додано
17 грудня 2018
Переглядів
1037
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку