Узагальнювальне слово в реченнях з однорідними членами.

Про матеріал
На цьому уроці Ви зможете на практиці поглибити знання про однорідні члени речення та розділові знаки між ними, розібратися з поняттям узагальнювального слова в реченнях з однорідними членами. Навчитеся визначати узагальнювальні слова при однорідних членах, правильно інтонувати речення з узагальнювальними словами та вживати розділові знаки.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Запрошую на урокукраїнськоїмовиrrrrr

Номер слайду 2

Узагальнювальне слово в реченні з однорідними членами. Розділові знаки при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами.

Номер слайду 3

Розділові знаки при однорідних членах речення. Ставимо кому. Коли однорідні члени з’єднані без сполучників. Наприклад: Веселий дощик прошумів, омив деревам листя(М. Луків). Коли однорідні члени з’єднані сполучникамиа, але, та(і). Наприклад: Недавно листя тріпотіло над гловою, а тепер голосно шелестить (В. Думанський). Коли однорідні члени з’єднані сполучниками і, й ,чи, або, та (і), які повторюються. Наприклад: Радіє і небо, і земля.

Номер слайду 4

Розділові знаки при однорідних членах речення. Не ставимо кому. Між однорідними членами речення перед неповторюваними сполучниками і, й, чи, або, та(і). Ромашки і волошки зацвіли на галявині. Ромашки, волошки імаки зацвіли на галявиніІ ромашки, і волошки зацвіли на галявині.І ромашки, і волошки, імаки зацвіли на галявині. O і OO, O і OІ O, і OІ O, і O і OТече вода в синє море, та (але)не витікає(Т. Шевченко).

Номер слайду 5

Узагальнювальне слово при однорідних членах речення. Усе в чеканні: спілі краплі рос, земля і місяць, вишні і тополі. І здається, що пропахло все хлібом навкруг: сад,одвір’я, ластівки, навіть річка й луг… (В. Сторожук). Кожен кущик, горбок, долина, стежечка — все це йому знайоме. Люди, трави, дерева – все під місячним сяйвом стамовує в трепеті подих (М. Луків). Усе навколо: дерева, птахи, люди — сповнене весняної, пружної, нестримної сили. У лісі діти назбирали багато різноманітних грибів, а саме: боровиків, лисичок, підберезників, сироїжок.

Номер слайду 6

При однорідних членах реченняможе бути узагальнювальне слово,яке своїм значенням об’єднує однорідні члени речення та виконує разом з ними однакову синтаксичну роль. Розділові знаки залежать від місця узагальнювального слова та однорідних членів у реченні.

Номер слайду 7

Узагальнювальне слово виражається різними частинами мови, але найчастіше :означальними та заперечними займенниками : все, всі, кожний, всякий, ніхто. Усе навколо: дерева, птахи, люди — сповнене весняної, пружної, нестримної сили. Іменниками. З хати виходять люди: і дівчата, і молодиці, і чоловіки. Прислівниками місця та часу: скрізь, кругом, навкруги, всюди, ніде, завжди, ніколи. На річці, в лісі, на полі — усюди німа тиша.

Номер слайду 8

І заспівало все у цім краю Карпатські гори ріки і смереки… (Л. Забашта.) Ми любимо усе і мову, і пісні, й широкий плин Дніпра… (В. Онуфрієнко). Земля і вода і повітря усе поснуло (М. Коцюбинський). До віночка вплітають різні квіти ромашки волошки незабудки чорнобривці (О. Кириченко). Я спішу до землі до зеленого дива до свого джерела до живої води (П. Перебийніс). Тренувальна вправа №1 Прочитайте речення, розставте пропущені розділові знаки , обгрунтуйте їх вживання та накресліть схеми розміщення однорідних членів.

Номер слайду 9

І заспівало все у цім краю: Карпатські гори, ріки і смереки… (Л. Забашта.) Ми любимо усе: і мову, і пісні, й широкий плин Дніпра… (В. Онуфрієнко.) Земля, і вода, і повітря - усе поснуло (М. Коцюбинський). До віночка вплітають різні квіти: ромашки, волошки, незабудки, чорнобривці (О. Кириченко). Я спішу до землі, до зеленого дива, до свого джерела, до живої води (П. Перебийніс).-:,,Тренувальна вправа №1

Номер слайду 10

Завдання 1. На місці пропуску вставте узагальнювальне слово.1. Золотом виблискують на осінніх вулицях ...: каштани, тополі, клени та ясени.2. Я вивчила напам'ять твори таких ...: Тараса Шевченка, Лесі Українки, Андрія Малишка.3. Жито, пшениця й овес — ... разом поспіло й посохло. Завдання 2. Поставте розділові знаки та обгрунтуйте їх вживання. 1. Усе чарує зір кругом роса луг і води.2. Зацвіли усі діброви і долини і луги.3. Вівса пшениці ячмені все злилось в могутню хвилю.4. І все воно разом і квіти і картини створювали затишок від усього віяло обжитістю (В. Кобець). Завдання для самостійного опрацювання

Номер слайду 11

Урок завершено. Дякую за увагу!rrrrr

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Сергієнко Оксана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
29 березня 2020
Переглядів
7334
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку