Розділові знаки при однорідних членах речення. Ставимо кому. Коли однорідні члени з’єднані без сполучників. Наприклад: Веселий дощик прошумів, омив деревам листя(М. Луків). Коли однорідні члени з’єднані сполучникамиа, але, та(і). Наприклад: Недавно листя тріпотіло над гловою, а тепер голосно шелестить (В. Думанський). Коли однорідні члени з’єднані сполучниками і, й ,чи, або, та (і), які повторюються. Наприклад: Радіє і небо, і земля.
Розділові знаки при однорідних членах речення. Не ставимо кому. Між однорідними членами речення перед неповторюваними сполучниками і, й, чи, або, та(і). Ромашки і волошки зацвіли на галявині. Ромашки, волошки імаки зацвіли на галявиніІ ромашки, і волошки зацвіли на галявині.І ромашки, і волошки, імаки зацвіли на галявині. O і OO, O і OІ O, і OІ O, і O і OТече вода в синє море, та (але)не витікає(Т. Шевченко).
Узагальнювальне слово при однорідних членах речення. Усе в чеканні: спілі краплі рос, земля і місяць, вишні і тополі. І здається, що пропахло все хлібом навкруг: сад,одвір’я, ластівки, навіть річка й луг… (В. Сторожук). Кожен кущик, горбок, долина, стежечка — все це йому знайоме. Люди, трави, дерева – все під місячним сяйвом стамовує в трепеті подих (М. Луків). Усе навколо: дерева, птахи, люди — сповнене весняної, пружної, нестримної сили. У лісі діти назбирали багато різноманітних грибів, а саме: боровиків, лисичок, підберезників, сироїжок.
Узагальнювальне слово виражається різними частинами мови, але найчастіше :означальними та заперечними займенниками : все, всі, кожний, всякий, ніхто. Усе навколо: дерева, птахи, люди — сповнене весняної, пружної, нестримної сили. Іменниками. З хати виходять люди: і дівчата, і молодиці, і чоловіки. Прислівниками місця та часу: скрізь, кругом, навкруги, всюди, ніде, завжди, ніколи. На річці, в лісі, на полі — усюди німа тиша.
І заспівало все у цім краю Карпатські гори ріки і смереки… (Л. Забашта.) Ми любимо усе і мову, і пісні, й широкий плин Дніпра… (В. Онуфрієнко). Земля і вода і повітря усе поснуло (М. Коцюбинський). До віночка вплітають різні квіти ромашки волошки незабудки чорнобривці (О. Кириченко). Я спішу до землі до зеленого дива до свого джерела до живої води (П. Перебийніс). Тренувальна вправа №1 Прочитайте речення, розставте пропущені розділові знаки , обгрунтуйте їх вживання та накресліть схеми розміщення однорідних членів.
І заспівало все у цім краю: Карпатські гори, ріки і смереки… (Л. Забашта.) Ми любимо усе: і мову, і пісні, й широкий плин Дніпра… (В. Онуфрієнко.) Земля, і вода, і повітря - усе поснуло (М. Коцюбинський). До віночка вплітають різні квіти: ромашки, волошки, незабудки, чорнобривці (О. Кириченко). Я спішу до землі, до зеленого дива, до свого джерела, до живої води (П. Перебийніс).-:,,Тренувальна вправа №1
Завдання 1. На місці пропуску вставте узагальнювальне слово.1. Золотом виблискують на осінніх вулицях ...: каштани, тополі, клени та ясени.2. Я вивчила напам'ять твори таких ...: Тараса Шевченка, Лесі Українки, Андрія Малишка.3. Жито, пшениця й овес — ... разом поспіло й посохло. Завдання 2. Поставте розділові знаки та обгрунтуйте їх вживання. 1. Усе чарує зір кругом роса луг і води.2. Зацвіли усі діброви і долини і луги.3. Вівса пшениці ячмені все злилось в могутню хвилю.4. І все воно разом і квіти і картини створювали затишок від усього віяло обжитістю (В. Кобець). Завдання для самостійного опрацювання