КПНЗ «ЦДЮТ Металургійного району» КМР
Творча розробка
ТЕХНОЛОГІЧНА КАРТКА.
Декоративний розпис контуром «Квіти України»
керівник гуртка «Колаж»
Хрієнко Н.Г.
ТЕХНОЛОГІЧНА КАРТКА
декоративний розпис контуром «Квіти України»
Місце проведення: ЦДЮТ
Матеріали та інструменти: оргскло (приблизно 6х12 см), акрилова фарба-контур різних кольорів, ескізи малюнків, зразки
Передмова
Далеко за межами України славить її самобутнє декоративне мистецтво з його чи не найбагатшим у світі народним розписом. Українське народне мистецтво виникло в сиву давнину серед чарівної природи, краса якої наповнювала душу працьовитого народу мрією про щастя , дарувала творчу наснагу .
Сьогодні національна самосвідомість багатьох громадян перебуває на дуже низькому рівні . Повага до рідних , прагнення розвивати національну культуру , заперечення бездуховності , моральності – все, що є основою для розвитку національної самосвідомості , часто зневажається молодими людьми . Тому формування національної самосвідомості – одна з важливих проблем сучасної педагогічної науки і практики .
Для освітянського загалу важливим є усвідомлення необхідності національного спрямування освіти, що полягає не лише у навчанні рідною мовою, а й у невіддільності школи й освіти від національного ґрунту, органічному поєднанні їх з національною історією і традиціями, збереженні та збагачені культури українського народу, перетворені школи й освіти на важливий інструмент національного відродження .
Сучасна педагогіка під національним вихованням розуміє цілеспрямований, систематичний, регульований виховний процес , що має на меті утвердження у свідомості нації , народу етнічної , культурної , мовної єдності , своєї національної неповторності .
Успішність формування національної самосвідомості у молоді, головним чином, залежить від ступеня розвитку її громадської активності , розуміння свого місця в суспільстві, прагнення до самовизначення , самореалізації . У свою чергу, великого значення набуває позиція педагога, усвідомлення ним необхідності виховання в учнів відповідальності й любові до своєї Батьківщини .
Значні можливості вплинути на такий стан мають заклади системи позашкільної освіти, зокрема гуртки з декоративно-ужиткового мистецтва, краєзнавчого напряму тощо. Одним із важливих чинників формування національної самосвідомості учнів в умовах позашкільного закладу є інтеграція змісту різних гуртків на основі національного виховання .
При розробці змісту виховання національної самосвідомості підлітків особливе значення слід надавати поглибленню знань про національну культуру українського народу, що має забезпечуватися не лише змістом навчальних дисциплін, а й відповідною організацією освітнього процесу закладу. Ознайомлення учнів із традиціями , звичаями , обрядами, оволодіння ремеслами у гуртках декоративно-ужиткового мистецтва здійснюють значний вплив на національну самосвідомість підлітків.
Завдяки символічній мові мистецтва ми маємо можливість пізнавати історію , світогляд, моральні цінності наших предків. У народному мистецтві суспільні ідеї зливаються з естетичними у нероздільну єдність , що має унікальні можливості впливу на самосвідомість людини .
Педагогічна наука визначає велике виховне значення народного мистецтва, яке зацікавлює дітей, сприяє розвитку естетичних захоплень і суджень. Вивчення творів народного декоративного мистецтва пробуджує у дітей перші яскраві образні уявлення про Батьківщину й мистецтво , сприяє вихованню патріотичних почуттів, заохочує до світу прекрасного, творчості. Народне декоративне мистецтво сприяє формуванню образного мислення , ініціативи та самостійності, образотворчих здібностей .
Процес естетичного пізнання дітьми творів народного мистецтва на уроках декоративного малювання включає як сприйняття творів , так і практичні роботи. Виконання учнями декоративних робіт – результат цілеспрямованої роботи педагога над формуванням в учнів цілого комплексу естетичних пізнань і графічних навичок.
Бесіди про твори народного декоративного мистецтва, їхніх авторів сприяють розвитку естетичного світосприймання. Практика свідчить , що найбільш ефективна бесіда, побудована на запитанні-відповіді , в процесі якої учні знайомляться зі зразками народної творчості. Теоретичний матеріал слід закріплювати практичними завданнями. На заняттях бажано давати більше творчих завдань. Учні не лише вивчають багатовікову спадщину нашого народу, а й учаться самостійно створювати прикраси, оздоблювати предмети побуту, оформляти інтер’єри приміщень, що сприяє їхньому не тільки естетичному, а й всебічному розвитку. Допомагає учням розвивати творчу уяву, сприйняття прекрасного в навколишній дійсності.
Декоративно-ужиткове мистецтво містить вироблену віками техніку виконання, в якій реалізуються багатовікові традиції народу. У процесі опанування народного мистецтва у дітей формується художньо-естетична культура сприйняття світу, пробуджується любов до національних традицій, до рідної природи .
Декоративно-ужиткове мистецтво є джерелом духовного розвитку особистості. Його дія на людину невичерпна за своїми можливостями, багатством та універсальністю, адже воно впливає на психічну діяльність, формує та розвиває почуття, моральні та естетичні ідеали, творче мислення та науковий світогляд. Завдяки його символічній, образній мові учні мають можливість глибше пізнати історію рідного краю, свого народу. Допомагає виховати духовно багату особистість, якій притаманне почуття гідності, самоповаги, яка розуміється на національно-духовних цінностях народу, формувати шанобливе ставлення до оточуючих, повагу до народних, традицій , національних цінностей, що є першоосновою у вихованні національної самосвідомості.
Життя підтверджує, що народне декоративне мистецтво збагачується новими аспектами філософсько-естетичного звучання, його краса потрібна людині, в наш час зростає не лише його художньо-культурна цінність, а й навчально-виховна, що сприяє формуванню в учнів творчих умінь, любові до мистецтва свого народу, до Батьківщини.
Народне декоративно-прикладне мистецтво, як і музика, фольклор, театр, інші види народної творчості, є важливою галуззю художньої культури. Воно розкриває безмежний світ краси і мудрості народу, втілює його талант, розуміння добра і краси.
Оргскло, як матеріал для виконання зображення, використовується в сучасному мистецтві через його важливі для мистецтва якості – прозорість, гнучкість, можливість корегувати малюнок та робити зображення яскравим. Слід зазначити, що на цьому матеріалі можна робити як традиційний малюнок так і декоративний живопис – петриківський або контурний.
Застосування в декоративному розписі однієї або кількох фарб дає можливість створювати структуровані орнаментальні композиції, додаючи їм зміст та символічність.
Техніка розпису камінців
№ з/п |
Послідовність виконання роботи |
Схематичне зображення |
1. |
Спочатку треба підготувати контурні фарби та ескізи |
|
2. |
Потрібно обрати малюнок, бажано, щоб він був нескладний та символічний, або мав окреслену форму. Підмальовок слід зробити на папері простим олівцем або фломастером. Пропоновані теми – квіткові композиції та малюнки козаків і козачок в національному одязі
|
|
3. |
Готуємо фарби для нанесення малюнку. З огляду на прозорий матеріал слід обирати яскраву палітру, але обмежитися кількома кольорами. Бажано працювати кожним кольором окремо, щоб було зрозуміло, яких кольорів не вистачає до колориту композиції |
|
4. |
Для виготовлення декоративного розпису контуром доцільно користуватися прийомами графічної інтерпретації. Це – спіральки, кружечки, вісімки, зигзаги та інше. Для зображення обирати такі об’єкти як сонце, сонях, серце, квіти |
|
5. |
Малюнок виконується послідовно різними кольорами, для розпису оргскла можна користуватися прийомами петриківського розпису. Останнім етапом малюнку на оргсклі буде деталізація тонкими лініями, цяточками для об’єднання форми тощо. Таку роботу можна використовувати як сувенір до свята чи замість вітальної листівки. Робота на оргсклі виконується дуже швидко і фарба швидко сохне |
|