Розширювати знання учнів про характерні ознаки осені в природі; викликати естетичні переживання, захоплення красою природи; активізувати і збагачувати словниковий запас учнів; закріплювати навички літературної вимови; розвивати мовлення школярів, уяву, активність, творчість, мислення, спостережливість; формувати уміння бачити красу осінньої пори; виховувати любов до природи, до рідного краю.
Тема: Осінь у твоєму місті чи селі. Оповідання А.Григорука «Дивовижні імена».
Мета:
розширювати знання учнів про характерні ознаки осені в природі; викликати естетичні переживання, захоплення красою природи; активізувати і збагачувати словниковий запас учнів; закріплювати навички літературної вимови; розвивати мовлення школярів, уяву, активність, творчість, мислення, спостережливість; формувати уміння бачити красу осінньої пори; виховувати любов до природи, до рідного краю;
уміння вчитися: формувати здатність розуміти мету навчальної діяльності; дотримуватися певної послідовності виконання завдань; здатність перевіряти свої результати праці;
здоров’язбережувальної: учити дбати про своє здоров’я під час роботи за партою;
соціальної: удосконалювати уміння висловлювати власні думки, робити висновки;
громадянської: виховувати любов та повагу до рідного краю та природи.
Завдання: стимулювати розвиток критичного мислення та свідомого ставлення до медіапродукції загалом.
Тип уроку: ознайомлення з новим твором.
Обладнання: мультимедійний комплект;
Хід уроку
І. Організація класу
Створення позитивного психологічного клімату класу.
Ось дзвінок сигнал подав —
До роботи час настав.
Ось і ми часу не гаймо,
А урок свій починаймо.
ІІ. Підготовчі вправи для читання. Фонетична зарядка.
Вправи на постановку дихання та розвиток артикуляції.
Уявіть, що перед вами – іменинний торт. На ньому багато маленьких свічок. Зробіть глибокий вдих і намагайтеся задути якомога більше свічок.
Уявіть, що перед вами велика галявина кульбабок. Видихніть і зробіть глибокий вдих - неначе ви нюхаєте запашну квітку на лузі, а тепер давайе разом здуємо кульбабку.
Уявіть, що на вулиці сильний вітей, давайте разом зобразимо свист вітру.
Гімнастика для очей: Гра «Пишем носом».
Сісти зручно, опустити руки на коліна. Уявіть собі, що у вас ніс, як у Буратіно. Із закритими очима уявно напишіть на дошці своє ім’я. Цим самим відновлюється кровообігу у рухомих м’язах ока. Спочатку пишемо повільно, після цього – швидко. Опустіть голову виз і швидко – швидко, покліпайте очима, погляньте один на одного і усміхніться.
Чистомовка:
Рі – рі – рі – на деревах снігурі.
Ір – ір – ір – горобців повен двір.
Ла – ла – ла –вже берізка зацвіла.
Ей – ей – ей –вона радує людей.
Розчитка
Край узлісся на осичці –
Листя шелестіло,
Лисенятам і лисичці –
Стежинку золотило.
Мовна – розминка:
1. Промовляння хором (двічі).
2. Тихо промовляємо скоромовку.
3. Повторення без голосу (працюють губи та язик).
4. Напівголосне промовляння з підвищенням швидкості.
5. Індивідуальне промовляння.
Край узлісся на осичці –
Листя шелестіло,
Лисенятам і лисичці –
Стежинку золотило.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Виразно прочитай.
Ахи-ахи-ахи: бігають мурахи
Ють-ють-ють: на листки сідають
Ає-ає-ає: вітер подуває
Ить-ить-ить: от-от листочок взлетить
Іше-іше-іше: тримайтеся сильніше
На-на-на: радості сповна
Они-они-они: вийшли справжні перегони
Ритмічна вправа
https://www.youtube.com/watch?v=6sf8el2KrEw
Вправа мікрофон
- Котрий з цих місяців є початком осені, серединою, кінцем?
- А які ще зміни в природі відбуваються восени? (Сонце опускається нижче, стає холодніше, відлітають пташки у теплі краї, на деревах жовтіє листя.)
- І не тільки жовтіє, а й коричневіє, червоніє, стає фіолетовим. Ось як гарно про це написала Наталя Карпенко:
Ще в нас осінь молодиця,
Ще лісам фарбує лиця,
Ще стоїть золотокоса,
А вже холод суне носа.
Зажурилась хризантема,
В неї сукня ще зелена.
Вона тільки-но розквітла,
А вже темінь цупить світло,
А вже ходять зимні ночі,
А у цвіту ніжні очі.
І горіху не до сміху,
Стало холодно горіху.
А була ж така чуприна,
Накривала плечі й спину…
Ще в нас осінь молодиця,
Ще лісам фарбує лиця,
Ще стоїть золотокоса,
А вже холод суне носа.
IV. Вивчення нового матеріалу
Погляньте на портрет. Це А. Григорук.
Розповідь учителя про Анатолія Григорука.
Анатолій Іванович народився в селі Махаринці на Вінниччині. Змалку хотів навчатися і сам переступив поріг школи ще у 5 з половиною років. У цьому віці він добре читав, та до школи прийняли лише наступного року. Два роки вчителював на Хмельниччині. Перейшов на роботу в редакцію журналу «Малятко». Перша книжка «Семафори відкрито». За нею побачили світ «Гусак Червонолап», «Сніговик-дражнилко», «Жилетка «Пінгвін», «В цьому дворку як у вінку», «Пухова сніговиця», «Солом’яне море», «Чим хата багата», «Що край, то звичай», «Побрехенька про лиху напасть», «Волелюбний вітер», «Праправнук барона Мюнхгаузена», «З курми лягай, з півнями вставай».
Вірші, казки, оповідання, слова до пісень — власне, майже всі популярні жанри дитячої літератури не лишаються поза увагою письменника.
Анатолій Григорук любить писати для маленьких читачів.
«Мозковий штурм»
Проблемне питання
Скільки дійових осіб в оповіданні? Назви їх.
Читання тексту вчителем.
Робота з підручником. ст.40-41
Дивовижні імена
Дідусь сидів у парку на лавці, а неподалік грався м’ячем хлопчик. Підкинув хлопчик м’яч, ударився той об стовбур дерева й відкотився прямо дідусеві до ніг. Підняв він м’яч і чекає, що буде далі.
— Ти хто? — запитав дідусь.
— Петрик! — баском відказав хлопчик.
— А прізвище своє знаєш? — Знаю, Козаченко.
— А ще ти хто?
Хлопчик мовчав.
— У якому місті ти мешкаєш?
— У Києві.
— Значить, ти не тільки Петрик Козаченко, — усміхнувся дідусь, — а й киянин.
Крім того, ти — українець, бо народився в Україні й належиш до українського роду. А ще ти — європеєць. Адже наша країна розташована не в Африці, не в Америці, не в Австралії, а в Європі. І, нарешті, ти — землянин, бо живеш на планеті Земля. Ось хто ти, Петрику Козаченку!
Дідусь простяг хлопчикові м’яч. Той узяв його й побіг розказувати мамі. Виявляється, у нього скільки цікавих, просто дивовижних імен.
Фізкультхвилинка.
https://www.youtube.com/watch?v=MTnsAGf5waQ
V. Закріплення вивченого
1. Словникова робота.
Читання за вчителем
Діалог
-Як ви розумієте значення цього слова?
- Чи чули ви його раніше?
- Прочитайте тлумачення слова у підручнику після тексту.
Діалóг — це розмова двох осіб.
2. Комбіноване читання.
Спочатку учні читають «дощиком», потім - «ланцюжком», «на буксир», самостійно напівголосно, «відлунням», а інші - читання лежачи.
3. Робота над змістом тексту
4. Розвиваймо творчі здібності . Вправа «Хвости»
Розкажи про себе: хто ти? Використай слова дідуся, які він сказав Петрикові Козаченку.
5. Інсценування оповідання. Читання за особами.
VI. Підсумок
Проведення узагальнюючої бесіди, встановлення ідейного змісту твору.
VII. Рефлексія
VIII. Домашнє завдання
С. -86-87 підручника: читати за особами, відповідати на запитання.