Творчий проект «Розвивальні ігри»

Про матеріал

Гра посідає чільне місце в системі фізичного, морального, трудового та естетичного виховання дітей. Вона активізує дитину, сприяє підвищенню її життєвого тонусу, задовольняє особисті інтереси та соціальні потреби. Успіхи дітей у розвивальних іграх – найвірогідніші показники їхніх досягнень. Такі ігри розвивають пам'ять, увагу, логічне мислення, просторову пам'ять, мову дитини, уміння спілкуватися з однолітками, уміння тримати себе перед аудиторією, розвивають уміння поважати і розуміти товариша.

Перегляд файлу

1

 

Маріупольська спеціальна загальноосвітня

школа – інтернат № 37 Донецької обласної ради

 

 

  

Творчий проект

«Розвивальні ігри»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Виконавець:

Кравченко С. В.

 

Мета проекту

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тип проекту:

Груповий, творчий, міжпредметний, довготривалий.

Очікуванні результати:

Пошук нових актуальних та ефективних прийомів, форм і методів роботи, спрямованих на успішне вирішення проблеми розвитку дітей.

Етапи проекту:

І. Сутність та особливість розвивальних ігор.

ІІ. Практичне використання розвивальних ігор.

Актуальність проблеми:

   Одним   із   пріоритетних   напрямків   державної   політики    щодо   розвитку   освіти   є   створення   умов   для   розвитку   всебічно - розвиненої   дитини.  Гуманістичні,   людиноцентриські   ідеї   лежать   в   основі  державних   документів:   «Національної   доктрини   розвитку   освіти»,

Закону   України   «Про   освіту»,   Базового   компонента шкільної   освіти в  Україні.   Зокрема,   в    Законі   України   «Про освіту»   вказується,   що   одним   із її  завдань - є   «розвиток   потреби   в   реалізації   власних   творчих   здібностей».   В   Конвенції   про   права   дитини   наголошено   «розвиток   особи,   талантів,   розумових   і   фізичних   здібностей   дитини   в   найповнішому   обсязі».

   Діти, що навчаються в інтернатних закладах – найбільш вразлива частина нашого суспільства, вони потребують постійного захисту, допомоги, підтримки. Саме це питання набуває надзвичайної актуальності.

Завдання проекту:

1. Розширити   чуттєвий   досвід   вихованців.

 2. Вчити   дітей    узгоджувати   власні   дії   з   встановленими   правилами.

 3. Розвивати   партнерські   стосунки   в   грі,   вміння   дітей   граючись,   не  

     заважати  іншим.

 4. Пробуджувати інтерес дітей до виконання завдань пізнавального змісту.

 5. Розвивати   просторову   уяву,  смисловий   і   зоровий   аналіз   та   синтез.

 6. Сприяти   розвитку   пізнавальної   активності.

 7. Виховувати   бажання   надавати    допомогу    тим,   хто   її   потребує.

 8. Вчити   радіти    власним    успіхам   та   успіхам   товаришів.    

 

 

 

 

 

 

 

 

«Технологія виготовлення розвивальних ігор»


Зміст

Вступ 7

І. Виконання проекту 9

     1.1. Спрямованість  освітньо-виховного  процесу  на   розвиток     

          розумових   здібностей   дітей   інтернатних   закладів  9

     1.2. Вимоги   щодо   організації   розвивальних   ігор   для   дітей 

молодшого шкільного   віку       10

     1.3. Правила організації ігор 11

ІІ. Практичне виконання 13

     2.1. Опис розвивальних ігор 13

     2.2.  Технологічна карта 17


Вступ

           Проблема   розвитку   творчих   здібностей   у   дітей   нині   надзвичайно   актуальна.   Швидкі   темпи   науково-технічного   розвитку   нашого   суспільства,   динамічність   усіх   сфер   життя:   виробництва,   культури,   мистецтва   вимагають   швидкої   реакції,   гнучкого   мислення,   творчого   мислення,   творчого   підходу   до    рішення   життєвоважливих   проблем.

            Очевидність   суспільно-педагогічної   цінності   дитячої   творчості   доводили    представники    гуманістичної   педагогіки   ще   в   минулому   столітті:   В. О. Сухомлинський,   О. С. Ушаков,   А. М. Богуш,  

А. Є. Щербицька.

            Відомий   педагог-новатор   Б. М. Нікітін   стверджував,   що:   «…всі   повинні   стати   творцями.   Нехай   одні   в   меншій   мірі,   інші - в   більшій,   але   обов’язково   всі».

            Таке   твердження   він    аргументує   наявністю   у   кожного   здорового   малюка   природних   можливостей   до   розвитку   та   творчої   діяльності.

            Розвиток   дитини – активний   процес   самотворення,   що   складається   з   творчого   пізнання   довкілля,   ціннісного   ставлення   до   світу   через   активну   діяльність,   яка   відображає   внутрішній   світ,   особливості   сприймання,   уявлень,   інтересів   і   здібностей   особистості.  

           Основними    чинниками   розвитку   дитячої   творчості,   в   тому    разі    їх   здібностей,   науковці   вважають:   створення   відповідного   розвивального   середовища    та   організацію    цілеспрямованого   педагогічного   супроводу    творчої   діяльності   школярів.  Успішне   управління   творчою   діяльністю   дитини   неможливе   без   врахування   індивідуальних   здібностей   і   інтересів    кожного   малюка;   надання   можливості   самостійного   експериментування,   ініціативної   діяльності;  

організації   навчання   певних   дій,   необхідних   для   реалізації    даної   діяльності   і   створення   умов   для   розвитку   психічних   процесів,   значущих   для   творчості.

         Основною потребою і провідним видом діяльності дітей молодшого шкільного віку залишається гра.

         Гра   посідає   чільне   місце  в   системі   фізичного,   морального,   трудового   та   естетичного   виховання   дітей.   Вона   активізує   дитину,   сприяє   підвищенню   її   життєвого   тонусу,   задовольняє   особисті   інтереси   та   соціальні   потреби.

         Єдиний правильний шлях, що веде до прискорення пізнання, полягає у використанні методів навчання, що впливають на прискорення інтелектуального розвитку.

           Навчання школярів, основане на використанні розвивальних ігор,

відноситься до таких методів. Успіхи дітей у розвивальних іграх – найвірогідніші показники їхніх досягнень. Такі ігри розвивають пам’ять, увагу, логічне мислення, просторову пам’ять, мову дитини,  уміння  спілкуватися з однолітками, уміння тримати себе перед аудиторією, розвивають уміння поважати і розуміти товариша. Дані обставини активізують діяльність практичних працівників на пошук нових актуальних та ефективних прийомів, форм і методів роботи, спрямованих на успішне вирішення проблеми розвитку дітей.

 


І. ВИКОНАННЯ ПРОЕКТУ

1.1. Спрямованість  освітньо-виховного  процесу  на   розвиток

розумових   здібностей   дітей   інтернатних   закладів

Щоб всебічно розглянути проблему розвитку розумових здібностей дітей, варто звернути увагу на особливості їх психо - фізичного розвитку, формування особистості в умовах закладу інтернатного типу. Для таких дітей характерний низький показник психо-соматичного здоров’я, неадекватна адаптація. Захворюваність вихованців в інтернатних  закладах значно підвищена , ніж у дітей із соціально здорових сімей.

Найбільшого поширення набули хвороби ендокринної, нервової системи, психіки, розлад харчування. Клініко- психіатричні обстеження цього контингенту свідчать, що значна частина дітей має не тільки відхилення в фізичному розвитку, але й затримання фізичного розвитку, порушення інтелектуальної сфери.

Помічено, що ці діти гірше володіють операційно емпіричною стороною пізнавальної діяльності. На відміну від однолітків, які вміють користуватися речами згідно з існуючими нормами, діти з інтернату суттєво відстають у цьому.   Характерною особливістю таких дітей є те, що їхній інтелектуальний розвиток відзначається слабким розвитком образного невербального мислення при нормальному становленні вербального. Це пов’язано з тим, що у депривованих   дітей  обмежений  чуттєвий досвід.   А   саме,   діти   із   деструктивних   родин   перебувають   в   умовах   деривації.  Робота з ними в дошкільних закладах і в молодших класах школи зводиться, як правило, до розвитку формально логічних операцій, освоєння окремих знань і навичок.

 

1.2. Вимоги   щодо організації   розвивальних   ігор   для   дітей молодшого шкільного   віку

              

1.3. Правила організації ігор

   Важливе   місце    гра   займає   в   режимі   дня   дітей   у    повсякденному    житті.   Це   час    вільний   від   цілеспрямованих   занять.   Але   розвивальна   гра   для   дітей   і   в   повсякденному    житті   залишається    джерелом   пізнання,   розвитку   інтелектуальних   здібностей.   При   організації   ігор   в   повсякденному   житті   ми   разом   з   дітьми   керуємося    рядом   правил:

1.  Гра   має   приносити   радість   і   дитині,   і   дорослому.   Кожний   успіх       

     дитини – це   взаємне   досягнення   дорослих   і   дітей.

2.  Потрібно    зацікавити   дітей   грою,   але   не   заставляти   їх   грати,   не  

     доводити   заняття   іграми   до   перенасичення.   Не   ображайте   дитину

     у   грі   різними   зауваженнями.

3.  Розвивальні   ігри – ігри   творчі.   Всі   завдання   діти   мають   робити

     самостійно.   Потрібно   дати   дітям   можливість   думати   і   робити   все  

     самим,  відшукувати   помилки.   Поступово   підіймаючись і  виконуючи

     все   більш   складні   завдання,   діти   розвивають  свої   творчі   здібності.

4.  Щоб   відчути   порівняльну   складність   завдань,   педагог   має   сам   їх

     виконати,   перш,  ніж   давати   їх   дітям.

5.  Обов’язково   розпочинати   ігри   з   посильних   завдань   або   більш  

     простих   частин   її.   Успіх   з   самого   початку – обов’язкова   умова.

6.  Якщо дитина не справляється з завданням, значить вихователь переоцінив   рівень   його   розвитку.   Потрібно зробити  перерву,  а  через кілька днів розпочати з більш легких завдань. А ще краще,  якщо   дитина   сама   почне   вибирати  завдання   з   врахуванням своїх   можливостей.

7.  В   групі   дітей   бажано,   щоб   комплект   гри   був   на   кожну   дитину.

8.  В   якому   порядку   давати   ігри?    Ми   пропонуємо  розпочинати  з ігор,

     які   спрямовані   на   корекцію  сприймання   форми,   величини,  розвиток

     моторики   рук,   логічних   завдань,   гри   «Склади   візерунок».   Тут

     дитині   потрібно   розрізняти   колір   і   форму.   А   загальне   правило –

     спостерігати   за   розвитком   дитини,   записувати   у   щоденник   її

     досягнення   і   визначати,   яку  і   коли   гру   по  складності  «включати».

     Це   творча   задача   педагога.

9.  Захоплення   дітей   приходять   «хвилями»,   тому,   коли   у   дитини

       остигає   інтерес   до   гри,   потрібно   на   певний   час   про   неї   забути.

      Повернення   до   гри   часто   буває   схоже   на   зустріч   зі   старим  

      другом.  Вихователь   повинен   старатися   записувати   успіхи,  зрушення

      кожного   з   етапів    захоплення   грою.

10. Для самих маленьких можливо оживити гру казкою або розповіддю,   дати   «імена»   візерункам,   моделям,   малюнкам,   фігурам. 

   Придумувати, фантазувати, поки дитину не почне захоплювати   сам   процес   подолання   труднощів   у   розв’язанні   задач,   досягнення бажаної   мети.

11. Більше   хваліть   дитину,   а  у   випадку   поразки – підбадьорюйте.

12. Педагог   має   створити   для   гри   невимушену   обстановку,   не  

      стримувати   рухову   активність   дітей.

13. За часом влаштовувати змагання на швидкість розв’язання задач.

ІІ. ПРАКТИЧНЕ ВИКОНАННЯ

2.1. Опис розвивальних ігор

Особливе   місце   серед   математичних   розваг    займають    ігри   на   складання   площинних   зображень   предметів,   тварин,   птахів,   будинків,   кораблів   із   спеціальних   наборів   геометричних   фігур.   Набори   фігур   при   цьому   підбираються   не   довільно,   а   являють   собою   частини    розрізаної   певним   чином   фігури:   квадрата,   прямокутника,   круга   чи   овалу.   Вони   цікаві   дітям   і   дорослим.   Дітей   захоплює   результат – скласти   побачене   на   зразку   чи   замислене.    Вони   включаються   в   активну    практичну   діяльність   по   підбору   способу   розміщення   фігур   з   метою   створення   силуету.

                                        Гра       «Танграм»

             «Танграм» - одна   з   не   дуже   складних   ігор.   Називають   її  

«Головоломкою   з   картону»,   «Геометричним   конструктором»   та  ін.

   Використовуючи   частини гри,   тісно   з’єднуючи   їх   одну  з   одною,   можна   скласти   дуже   багато   різних   зображень   за   зразками   і   за   власним   задумом.  Успіх   освоєння    гри  у  шкільному   віці   залежить   від   рівня   сенсорного   розвитку   дітей.   Діти   повинні   знати   не   тільки   назви   геометричних   фігур,   але   й  їх   властивості,   відмінні   ознаки,   володіти   способами   обстеження   форм   зоровим   і   відчутним  на   дотик   шляхом,   вільно   пересувати   їх   з   метою   одержання   нової   фігури.   У   дітей   має   бути   добре   розвинуто   вміння   аналізувати   прості   зображення,   виділяти   в   них   і   в   навколишніх   предметах   геометричні   форми,   практично   видозмінювати   фігури   шляхом   розрізання   і   складати   їх   з   частин.

 

«Монгольська гра»

      Правила   гри:

 при   складанні   фігур-силуетів   використовувати   всі   частини,   приєднуючи   їх   одну   до   одної,   не   накладаючи   одну   на   другу.   Виготовити   гру   можна   з   однаково   пофарбованого   з   обох   сторін   картону,   пластику   та   інших   матеріалів.  Всі   частини   гри – геометричні   фігури,   комбінуючи   які   можна   одержати   багато   нових   силуетів.

           Освоєння   дітьми   способів   приєднання   однієї   фігури   до   другої   з   метою   одержання   нової – необхідний   і   початковий   етап   освоєння   гри.   Діти   повинні   вміти   практично   складати   нові   геометричні   фігури   з   наявних   і   уявляти,   яка   фігура   вийде   в   результаті   приєднання,   трансфігурації.   Після   цього   вони   складають   фігури-силуети   за   зразками,   задумом.

               Призначення

            Розвиток   у   дітей   сенсорних    умінь   і    здібностей,   аналітичного   сприйняття.   Діти   вчаться    розрізняти   геометричні   фігури,    складати   з   них    певне   зображення,   картинку   за   зразком,   за   вказівкою   вихователя,   за   власним    задумом.

Гра   «Колумбове   яйце»

          Правила   ті   ж  самі,   що   і   в   «Монгольській   грі»:   створюючи   силует,   використовувати   всі   частини   гри,   приєднуючи   одну   до   другої.

             Призначення:

             Розвиток   сенсорних   здібностей   у   дітей,   просторових   уявлень,   образного  і  логічного  мислення,  кмітливості. Діти  оволодівають

 

практичними   і  розумовими   діями,   спрямованими   на   аналіз   складної   форми  і  відтворення   її  з   частин   на   основі   сприйняття  і   сформованої   уяви.   У   них   формується   звичка до   розумової   праці.

             В   ході   залучення   дітей  до   ігор   «Колумбове   яйце»,   «Монголь-

ська   гра»   необхідно   дотримуватися   послідовності  в   ускладненні,   враховуючи   індивідуальні   можливості   дітей.

            Прийоми   керівництва   спрямовані   на   виховання   у  дітей   інтересу   до   ігор  і  навчання  їх   відповідним   практичним   вмінням.   У   випадку   ускладнень   вихователь   пропонує   зразок,   виконаний   у   тому  ж  масштабі,  що  й   частини   гри,   з   вказівкою   місця   розташування   першої   та   другої   частин.   В   цьому   випадку,   добираючи   фігури,   діти   накладають   їх   на   зразок.   В   ході   роботи   вихователь   вказує   на   необхідність   спочатку   подумки   уявити   фігуру,   розчленувати  її   форму  і  будову   на   частини,   а   потім   відтворити.

Гра   «Склади   квадрат»

           Ця   гра   виникла  з  головоломки,  в   якій   вимагалось   з   кількох   частинок   різної   форми   скласти   квадрат.   Одержавши   частини   квадрата  і  завдання   «Склади   квадрат»,   діти   виконують   кілька   видів   робіт,  не   однакових   за   змістом  і  за   ступенем   складності.   Вони   починають   розуміти,  що   необхідно   перевертати   всі   частинки  на   лицьову   сторону  та   відбирати   частини   за   кольором.   Таким   чином   відбувається   тренування  в   розвитку  вміння   відчувати   кольори  та   кмітливості   при   розв’язанні   проблеми   частин   цілого,   їх   можливих   взаємовідношень  та  взаємо розміщень.

Правила гри.

   Якщо  всі   частини   квадратів   змішані  в  коробці   або   висипані   на   стіл,  то   дитині   потрібно,   по-перше,  розкласти   за   кольорами   всі  частинки   картону   і   розмістити   на   23   купки   у   порядку   нумерації.   Тут   дитина   вчиться   розрізняти   не   тільки   кольори,  але   й   їх   відтінки,  що   розвиває   відчуття   кольорів.   По-друге,   скласти   з   кожної   купки   частинок   один   квадрат   такого   ж   розміру,   як   нерозрізаний   зразок,   щоб   вийшло   24  цілих   квадрати.   Це   означає   розв’язати   23  задачі   поступово    зростаючої    складності.   Адже   перші   3 квадрати розрізані   тільки  на  2 частини,  потім   8 квадратів  складаються   вже   з   трьох   частин,   потім   з   чотирьох,  і,  насамкінець,   навіть  з   п’яти.   Таке   завдання   буде   посильне    тільки   дорослим,  і   навіть   вони   не   всі   зможуть   виконати   його,   якщо   не   ознайомлені   зі   зразком   розв’язання.

      Коли   дитина   буде   виконувати   самі   складні   квадрати,   можна  давати   завдання   «на   час».   Покращуючи   з   кожним   разом    свій   «рекорд»,   тобто   скорочуючи   час   на  розкладання  і   складання,   діти   вчаться   знаходити   раціональні   прийоми   роботи,   економити   час   і   поступово   з   повільного   стає   швидким   та   кмітливим.   А   якщо   взяти   кілька   комплектів   гри,   то   можна   влаштовувати   справжні  змагання.

              І,   насамкінець,   вершина   ускладнення   гри – придумування   та   виготовлення   нових   квадратів   до   вже   наявних.   Тут   відкривається   неосяжне   поле   діяльності   для   творчої   фантазії   дітей. 


2.2. Технологічна картка

Гра «Танграм»

Операції

 

Фото

Інструменти та приладдя

1

Роздрукувати шаблон

 

Принтер

2

Взяти шаблони, накласти їх на картон

 

Картон

3

Перенести малюнок на картон

 

Олівець, лінійка, картон

4

Розрізати картон на частини

 

Ножиці

5

Скласти фігуру

 

Вирізані частини гри

 


Монгольська гра

Операції

Фото

Інструменти та приладдя

1

Роздрукувати шаблон

 

Принтер

2

Перенести малюнок на картон

 

Олівець, лінійка, картон

3

Розрізати картон на частини

 

Ножиці

4

Скласти фігуру

 

Вирізані частини гри

 

Гра «Колумбове яйце»

Операції

Фото

Інструменти та приладдя

1

Роздрукувати шаблон

http://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/e7/77/20/e77720d04aabafb89e0a0a16392edef5.jpg 

Принтер

2

Перенести малюнок на картон

 

Олівець, лінійка, картон

3

Розрізати картон на частини

http://4.bp.blogspot.com/-B8p-PWtWNwM/UTt8G3du5rI/AAAAAAAAAYI/6zktqdEDkYE/s1600/%D0%98%D0%B7%D0%BE%D0%B1%D1%80%D0%B0%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%B5+023.jpg 

Ножиці

4

Скласти фігуру

 

Вирізані частини гри

 


Гра «Склади квадрат»

Операції

Фото

Інструменти та приладдя

1

Роздрукувати шаблон

 

Принтер

2

Перенести малюнок на картон

 

Олівець, лінійка, картон

3

Розрізати картон на частини

 

Ножиці

4

Скласти фігуру

 

Вирізані частини гри

 

docx
Додано
25 серпня 2018
Переглядів
2941
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку