ТВОРЕННЯ ЧИСЛІВНИКІВ. МОРФОЛОГІЧНИЙ РОЗБІР ЧИСЛІВНИКІВ
українська мова, 6 клас
Мета: навчити учнів утворювати числівники, сприяти зміцненню навичок їх написання; розвивати творчі вміння використовувати утворені числівники у власних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати повагу до школи, класного колективу.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Лексикологія і фразеологія: засвоєння числівників на позначення дат і годин; числівники у фразелогізмах; засвоєння таких фразеологізмів.
Культура мовлення і стилістика: правильне вживання числівників з іменниками в усіх відмінках.
Текст (риторичний аспект): використання числівників з метою надання текстові переконливості, точності; почуття міри у вживанні числівників.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок з елементами узагальнення знань.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.
III. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок шестикласників
Спостереження над мовним матеріалом із творчим завданням
Прочитати текст. Переказати його стисло. Визначити тему та основну думку. Розказати про місце знаходження, обладнання вашого класу, використовуючи числівники.
НАШ КЛАС
Наша школа — найкраща в містечку. Не думайте, що я хвастаюсь, — справді найкраща. Вона зовсім нова-новісінька, її ж тільки цього літа збудували. Вона має два поверхи, вікна в ній величезні та світлі, а коридор такий широкий, що хоч би й десятеро школярів стали в шеренгу й отак побігли, і то б ніхто за стіну не зачепився.
Як підеш ти коридором, то з обох боків побачиш двері й двері, — багато дверей. То все — класи. А на другому поверсі вчительська кімната, кабінет директора, фізкультурний зал і в самому кутку, праворуч, — наш клас.
Еге ж, з усіх класів тільки наш четвертий «А» на другому поверсі. Я ніскілечки не хвастаюсь, наш класний керівник Захар Іванович так і сказав:
— Діти, пам’ятайте, наш клас помістили недалечко від директорського кабінету, бо всі вчителі певні, що четвертий «А» буде найбільш дисциплінований і не заважатиме працювати. (О. Донченко).
Знайти в тексті числівники. З’ясувати, як вони утворені, яку синтаксичну роль виконують у реченні.
IV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу
Коментар учителя. Числівник — це така частина мови, яка не поповнюється новими утвореннями. В основу структури числівників покладено кількість коренів, залежно від особливостей поєднання яких вони поділяються на прості (мають один корінь), складні (мають два корені) і складені (містять два або більше простих чи складних числівників).
Тренувальна вправа.
Спишіть, числа запишіть словами. Визначте морфологічні ознаки та синтаксичну роль числівника.
Наскільки великим був склад цього Війська запорізького, з певністю сказати не можна. Більш чи менш конкретні відомості про чисельність запорожців містять окремі джерела. 1534 року всіх запорожців налічувалось не більше 2000. 1675 року кошовий отаман Іван Сірко зібрав 20 000 запорожців. 1775 року, на час знищення Січі, численність усього Війська запорізьких козаків склала 40 000 чоловік. (Д. Яворницький)
Вибірковий диктант.
Запишіть числівники, складіть із ними словосполучення.
Сотня, пара, десяток, четверо, мало, шостий, раз, тисяча, вісімсот, дюжина, п’ятірка, удвічі, півтора, двійка, кілька, стонадцять, двадцять сім, мільйон, половина, одиниця, третина, мільярд, п’ять восьмих, по двоє, десятка, трійка, дев’яносто, кількадесят, тридцять третій.
Тренувальні вправи.
1) Доповніть прислів’я, дописавши числівники.
… вода на киселі. … разів відмір, а … відріж. … п’ятниць на тиждень. … колесо до воза. Бути на … небі. … … не ждуть.
Довідка: сьома, сім, один, сім, п’яте, сьомому, семеро, одного.
2) Від поданих цифр утворіть кількісні та порядкові числівники, два з них провідмінюйте.
540; 384; 17 200; 811; 7 253 015; 8950; 19,3; 0,5.
3) Запишіть цифри словами, складіть три речення з утвореними словосполученнями.
2/3 (склянка); 4/9 (метр); 3/5 (виграш); 3567 (постраждалий); на 385 (місце); у 1654 (виборець).
V. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення загальнопізнавальних і творчих умінь з теми
Дослідження-моделювання
Записати словами подані нижче суми грошей. Прочитати, дотримуючись орфоепічних норм. Пояснити, як утворився кожний числівник.
1 грн; 40 грн; 1000 грн; 15 грн; 17 грн; 100 грн; 50 к.; 1 тис. 562 грн; 8 грн; 65 к.; 1 тис. 174 грн; 520 грн; 3 млн 506 тис. 174 грн.
З трьома числівниками скласти речення.
Ігровий момент (робота в парах)
Чи знаєте ви математику? Порахувати (усно).
Скільки їх було: мати, дочка, брат, сестра, дядько, племінниця?
У хлопчика стільки ж сестер, скільки й братів, а в його сестри сестер удвоє менше, ніж братів. Скільки в сім’ї сестер і братів?
Скільки їх було: баба, дві матері, дві дочки й онука?
П’ять, п’ятнадцять, без двох двадцять. Семеро, троє, ще й малих двоє.
Матеріал для вчителя. Троє. Три сестри й чотири брати. Троє. П’ятдесят.
Творче спостереження з елементами аналізу
Прочитати текст. Яким постав перед вами образ місцевого вчителя? Як ви розумієте зміст останнього речення? Дібрати заголовок.
Лекція у школі доходила кінця. Чорна дошка на трьох ногах уже вся була записана прикладами з граматики.
Старший учитель місцевої школи, забілений у крейду, з ганчіркою в одній руці і з підручником у другій, ще раз подивився на дошку і стер усі приклади. Їх було не менше десяти.
Він помітно хвилювався: на школярських лавах сиділи учні, подібних до яких йому не доводилося бачити за всі тридцять років свого вчителювання. Вони сиділи перед ним, як школярі першого класу, такі ж тихі, лагідні і такі ж допитливі. (За П. Панчем).
Виписати числівники. Визначити їх морфологічні ознаки. Зробити морфологічний розбір виділених числівників (усно), скориставшись алгоритмом.
VI. Структурування знань з теми
Морфологічний розбір числівників
Відгадати загадки. Знайти числівники й визначити, в яких відмінках вони вжиті. Зробити морфологічний розбір числівників.
1) Шістдесят синів підперезано, а мати — ні.
2) Хто вранці ходить на чотирьох ногах, удень на двох, а ввечері на трьох?
3) У двох матерів по п’ятеро синів.
4) Виходило дванадцять молодців, випускало п’ятдесят два соколи та триста шістдесят п’ять лебедів.
5) Живе один батько, тисячі синів має, усім шапки справляє, а собі не має.
6) Двадцять п’ять на одній лаві сидять (Нар. творчість).
Алгоритм морфологічного розбору числівника
VII. Систематизація й узагальнення знань
Подумати і дати відповіді:
1. Навести приклади простих числівників, різних за значенням.
2. Які числівники за значенням належать до складних? Навести приклади.
3. Що слід пам’ятати про числівники на -дцять?
4. Які особливості творення мають складені числівники?
5. Навести приклади складених числівників, різних за будовою.
6. До якого розряду за будовою належать дробові числівники півтораста і три шостих? Поясніть.
7. До якого розряду за будовою належать збірні числівники семеро, тринадцятеро, обидва, обидві? Відповідь аргументувати.
VIII. Підсумок уроку
IX. Домашнє завдання
Дібрати п’ять складних і п’ять складених числівників. Записати їх. Пояснити правопис та спосіб творення. Скласти три-чотири речення, використовуючи утворені числівники.