Тема. Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Дієприслівник»
Мета: систематизувати теоретичні знання учнів про дієприслівник як особливу форму дієслова, удосконалювати загальнопізнавальні вміння визначати морфологічні ознаки дієприслівників, розвивати зв'язне мовлення учнів, уміння чітко відповідати на питання і ставити їх, закріпити правописні вміння й навички; за допомогою творів українських письменників розкрити красу й чарівність рідної мови; виховувати любов і шанобливе ставлення до українського слова, прищеплювати учням загальнолюдські цінності.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань, умінь і навичок.
Обладнання: мультимедійний проектор, перфокарти, фото й ілюстрації природи.
І. Організаційна частина
ІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності
Створення психоемоційного настрою.
Назвіть Вашу улюблену пору року. Чому саме ця пора року Вам подобається найбільше? Хто з українських письменників є майстром зображення пейзажів? До краси і чарівності нашої природи ми будемо звертатися сьогодні упродовж усього уроку, вслухаючись у трепетні рядки наших майстрів слова, присвячені рідній землі, її природі.
Домашнім завданням було скласти 4-5 речень про природу, використовуючи дієприслівники та дієприслівникові звороти.
Казка.
Сергійко сидів червоний як рак. Домашнє завдання він, як завжди, не виконав. – Ну хіба я гірший за інших і не можу скласти такі ж речення, як і Надійка? Правда, інколи я її не помічаю тієї природи, ні ніжних пелюсток квіток, ні золотокосої осені, що так швидко промайнула. Бо я дуже поспішаю, в інтернеті такі чудові бойовики, просто захоплюючі. Чимшвидше мчусь додому, то й не бачу нічого. Сьогодні цього не буде, – вирішив хлопчик. – Відразу після школи піду до «Олександрії», може, і мені тоді вдасться скласти такі гарні речення. Зайшовши до парку, хлопчик затамував подих, замилувався побаченим.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда.
– Що таке дієприслівник?
– Як його можна вилучити в мовному потоці?
– Що являє собою дієприслівниковий зворот?
– Які правила відокремлення дієприслівникових зворотів у реченні ви пам'ятаєте?
IV. Систематизація та узагальнення вивченого про дієприслівник
Диктант з коментуванням.
Високо поросло розкішне дерево вгору, вкриваючи холодком зелену землю (Панас Мирний). Примкнувши вії , стоїть у задумі осінній ранок. З просіки, почувши кроки, зривається жовтогруда веснянка (Михайло Стельмах). На греблі знов у два ряди видивляються у воді дуже старі, товсті, дуплинасті верби, вкриваючи гіллям здоровий панський питель (І.С. Нечуй-Левицький).
Словникова робота.
З'ясуйте за словником значення слова питель.
Питель – млин, у якому мололи пшеницю на біле борошно.
З якого твору останнє речення?
Що Ви можете сказати про його автора?
Завдання учням класу: зробити синтаксичний розбір першого речення тексту диктанту.
Індивідуальні завдання:
1.Зробити словотвірний розбір дієприслівників.
2.Зробити розбір дієприслівників за будовою.
Завдання. Зробити розбір дієприслівника як особливої форми дієслова (усі учні).
Вкриваючи, примкнувши, почувши.
Продовження казки.
–Ось бач, як я міг раніше не помічати цієї краси.
–Хлопчик швиденько склав речення, записав у зошит і вирішив одразу ж занести в школу, віддати вчительці й роздумував.
Дослідження-редагування.
Столітній дуб зацікавив учня, перебуваючи в лісі. (Перебуваючи в лісі, хлопець зацікавився столітнім дубом). Блукаючи лісом, милуючись красою весняних квітів, учнем було зібрано матеріал для твору. (Блукаючи лісом, милуючись красою весняних квітів, учень зібрав матеріал для твору). Повернувшись до школи, його зустріне вчителька. (Повернувшись до школи, він зустрів учительку).
Робота зі слайдом (слайд спроектовано на екран)
Слайд 1
Дієприслівник – особлива форма дієслова
(що роблячи? що зробивши?)
Основна дія Додаткова дія
Виконавець Присудок Дієприслівник/дієприслівниковий зворот (обставина)
Продовження казки.
Несподівано в портфелі щось заворушилося, то Лінь, яка просила хлопчика не знищувати її. Вона плакала, благала.
–Що ж робити? – похнюпився учень.
–Боротися з нею! – вигукнув Щоденник, у якому красувалася величезна двійка з української мови за дієприкметниковий зворот та розділові знаки при ньому.
Творча робота (робота з деформованим текстом).
Відновіть текст, поширюючи речення дієприслівниковими зворотами. Запишіть, розставляючи потрібні розділові знаки.
Слайд 2
Шумлять старезні дуби … . Шумлять, ніби бачать столітні сни про долю свого рідного краю. Вітер виграє шорстким сизим листом … . Горлиця … ненароком промайне в гущавині зеленого віття сіро-голубою стрічкою і щезне. … понуро шумлять старезні дуби Полтавщини.
Визначте синтаксичну роль дієприслівникових зворотів. З'ясуйте місце їх у реченні. Чи впливає це на виділення дієприслівникових зворотів комами?
Дослідження-моделювання.
Варіант 1
Змоделюйте з поданих простих речень складні, замінивши дієприслівниковий зворот частиною складного речення.
Дивлячись на край свіжої ріллі, бачу кінець літа. (Коли дивлюся на край свіжої ріллі, то бачу кінець літа).
Варіант 2
Змоделюйте зі складного речення просте, ускладнене дієприслівниковим зворотом.
У парку лунав дитячий сміх, який нагадував про дитинство. (У парку лунав дитячий сміх, нагадуючи про дитинство).
Продовження казки.
Хлопчик виконував завдання, а Лінь почала кашляти, міряти температуру. Вона захворіла, та Сергійко не звертав на неї уваги, швиденько розгорнув підручник, повторив написання не з дієприслівниками та творення дієприслівників доконаного та недоконаного виду.
Робота з перфокартами.
А. Не покладаючи, не жаліючи, непокоячись, недооцінюючи, не пускаючи, не помітивши, нехтуючи, недописавши, не пізнавши, не вивчивши, ненавидячи.
Б. Мріючи,почувши, сміючись, купаючись, відмовившись, пожовтівши, поновлюючи, кажучи, повеселівши, зробивши, окропивши.
Продовження казки.
Коли хлопчик виконував завдання, йому на плече впав красивий дубовий листочок. Такого чарівного створіння він не бачив ще ніколи. Узявши листочок, учень став його розглядати. На ньому було написано домашнє завдання (учитель коментує завдання).
Домашнє завдання
1.Підготувати опорний конспект із теми «Дієприслівник» у формі таблиці або схеми. Розмістити як презентацію на власній сторінці у соціальній мережі (за бажанням).
2.До дієприслівників розуміючи, наблизившись додати залежні слова, утворивши дієприслівникові звороти, увести їх у речення.
3.Узяти участь у грі «Мовознавча онлайн-консультація»: спілкуючись із однокласниками в режимі реального часу в одній із соціальних мереж або скайпі сформулювати запитання й вислухати відповіді на них, після чого помінятися ролями.
V. Підсумок уроку
Коли ми вивчаємо будь-який мовний матеріал, то повинні чітко усвідомити, яке практичне значення він має. Ознайомлення з відомостями про дієприслівник дає можливість нам:
–правильно будувати речення;
–грамотно писати;
–вчитися говорити красиво, уживаючи різні частини мови, у тому числі і дієприслівники, які роблять нашу мову емоційною, чарівною.
Ви на уроці почули багато ніжних, красивих слів-епітетів. Йдучи додому сьогодні, зверніть увагу на дерева, які стоять вбрані в білосніжні шуби, на ялинки, що мають два кожушки, і на сріблястий іній, який переливається різними барвами.
Любімо й бережімо рідну природу.
Знищити – легко, відродити – важко.
Тема. Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Дієприслівник»
Мета: систематизувати теоретичні знання учнів про дієприслівник як особливу форму дієслова, удосконалювати загальнопізнавальні вміння визначати морфологічні ознаки дієприслівників, розвивати зв’язне мовлення учнів, уміння чітко відповідати на питання і ставити їх, закріпити правописні вміння й навички; за допомогою творів українських письменників розкрити красу й чарівність рідної мови; виховувати любов і шанобливе ставлення до українського слова, прищеплювати учням загальнолюдські цінності.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань, умінь і навичок.
Обладнання: мультимедійний проектор, перфокарти, фото й ілюстрації природи.
І. Організаційна частина
ІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності
Створення психоемоційного настрою.
Назвіть Вашу улюблену пору року. Чому саме ця пора року Вам подобається найбільше? Хто з українських письменників є майстром зображення пейзажів? До краси і чарівності нашої природи ми будемо звертатися сьогодні упродовж усього уроку, вслухаючись у трепетні рядки наших майстрів слова, присвячені рідній землі, її природі.
Домашнім завданням було скласти 4-5 речень про природу, використовуючи дієприслівники та дієприслівникові звороти.
Казка.
Сергійко сидів червоний як рак. Домашнє завдання він, як завжди, не виконав. – Ну хіба я гірший за інших і не можу скласти такі ж речення, як і Надійка? Правда, інколи я її не помічаю тієї природи, ні ніжних пелюсток квіток, ні золотокосої осені, що так швидко промайнула. Бо я дуже поспішаю, в інтернеті такі чудові бойовики, просто захоплюючі. Чимшвидше мчусь додому, то й не бачу нічого. Сьогодні цього не буде, – вирішив хлопчик. – Відразу після школи піду до «Олександрії», може, і мені тоді вдасться скласти такі гарні речення. Зайшовши до парку, хлопчик затамував подих, замилувався побаченим.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда.
– Що таке дієприслівник?
– Як його можна вилучити в мовному потоці?
– Що являє собою дієприслівниковий зворот?
– Які правила відокремлення дієприслівникових зворотів у реченні ви пам’ятаєте?
IV. Систематизація та узагальнення вивченого про дієприслівник
Диктант з коментуванням.
Високо поросло розкішне дерево вгору, вкриваючи холодком зелену землю (Панас Мирний). Примкнувши вії , стоїть у задумі осінній ранок. З просіки, почувши кроки, зривається жовтогруда веснянка (Михайло Стельмах). На греблі знов у два ряди видивляються у воді дуже старі, товсті, дуплинасті верби, вкриваючи гіллям здоровий панський питель (І.С. Нечуй-Левицький).
Словникова робота.
З’ясуйте за словником значення слова питель.
Питель – млин, у якому мололи пшеницю на біле борошно.
З якого твору останнє речення?
Що Ви можете сказати про його автора?
Завдання учням класу: зробити синтаксичний розбір першого речення тексту диктанту.
Індивідуальні завдання:
Завдання. Зробити розбір дієприслівника як особливої форми дієслова (усі учні).
Вкриваючи, примкнувши, почувши.
Продовження казки.
Дослідження-редагування.
Столітній дуб зацікавив учня, перебуваючи в лісі. (Перебуваючи в лісі, хлопець зацікавився столітнім дубом). Блукаючи лісом, милуючись красою весняних квітів, учнем було зібрано матеріал для твору. (Блукаючи лісом, милуючись красою весняних квітів, учень зібрав матеріал для твору). Повернувшись до школи, його зустріне вчителька. (Повернувшись до школи, він зустрів учительку).
Робота зі слайдом (слайд спроектовано на екран)
Слайд 1
Дієприслівник – особлива форма дієслова
(що роблячи? що зробивши?)
Основна дія Додаткова дія
Виконавець Присудок Дієприслівник/дієприслівниковий
зворот (обставина)
Продовження казки.
Несподівано в портфелі щось заворушилося, то Лінь, яка просила хлопчика не знищувати її. Вона плакала, благала.
Творча робота (робота з деформованим текстом).
Відновіть текст, поширюючи речення дієприслівниковими зворотами. Запишіть, розставляючи потрібні розділові знаки.
Слайд 2
Шумлять старезні дуби … . Шумлять, ніби бачать столітні сни про долю свого рідного краю. Вітер виграє шорстким сизим листом … . Горлиця … ненароком промайне в гущавині зеленого віття сіро-голубою стрічкою і щезне. … понуро шумлять старезні дуби Полтавщини.
Визначте синтаксичну роль дієприслівникових зворотів. З’ясуйте місце їх у реченні. Чи впливає це на виділення дієприслівникових зворотів комами?
Дослідження-моделювання.
Варіант 1
Змоделюйте з поданих простих речень складні, замінивши дієприслівниковий зворот частиною складного речення.
Дивлячись на край свіжої ріллі, бачу кінець літа. (Коли дивлюся на край свіжої ріллі, то бачу кінець літа).
Варіант 2
Змоделюйте зі складного речення просте, ускладнене дієприслівниковим зворотом.
У парку лунав дитячий сміх, який нагадував про дитинство. (У парку лунав дитячий сміх, нагадуючи про дитинство).
Продовження казки.
Хлопчик виконував завдання, а Лінь почала кашляти, міряти температуру. Вона захворіла, та Сергійко не звертав на неї уваги, швиденько розгорнув підручник, повторив написання не з дієприслівниками та творення дієприслівників доконаного та недоконаного виду.
Робота з перфокартами.
А. Не покладаючи, не жаліючи, непокоячись, недооцінюючи, не пускаючи, не помітивши, нехтуючи, недописавши, не пізнавши, не вивчивши, ненавидячи.
Б. Мріючи,почувши, сміючись, купаючись, відмовившись, пожовтівши, поновлюючи, кажучи, повеселівши, зробивши, окропивши.
Продовження казки.
Коли хлопчик виконував завдання, йому на плече впав красивий дубовий листочок. Такого чарівного створіння він не бачив ще ніколи. Узявши листочок, учень став його розглядати. На ньому було написано домашнє завдання (учитель коментує завдання).
Домашнє завдання
V. Підсумок уроку
Коли ми вивчаємо будь-який мовний матеріал, то повинні чітко усвідомити, яке практичне значення він має. Ознайомлення з відомостями про дієприслівник дає можливість нам:
Ви на уроці почули багато ніжних, красивих слів-епітетів. Йдучи додому сьогодні, зверніть увагу на дерева, які стоять вбрані в білосніжні шуби, на ялинки, що мають два кожушки, і на сріблястий іній, який переливається різними барвами.
Любімо й бережімо рідну природу.
Знищити – легко, відродити – важко.