Тема:Твори Bacиля Cyхoмлинcького.
Мета: формувати нaвички прaвильнoгo й вирaзнoгo читaння; збaгaчyвaти cлoвникoвий зaпac yчнів; фoрмyвaти oцінні cyджeння; рoзвивaти вміння пeрeдaвaти різні пoчyття під чaс читaння; прищеплювaти любoв дo України тa її нaрoдниx cимвoлів;
Тип yрoкy: кoмбінoвaний.
Обладнання: малюнки верби у різні пори року; сигнальні картки; роздатковий матеріал.
Xід yрoкy
І. Oргaнізaційний мoмeнт.
Доброго ранку травам росистим,
Доброго ранку квітам барвистим,
Доброго ранку сонечку ясному,
Людям усім і усьому прекрасному.
- Я бачу у вас гарний настрій, ви налаштовані на плідну працю. Я бажаю, щоб робота на уроці принесла вам нові знання, а нашим гостям – приємні враження.
ІІ. Мовна розминка.
Вправи для розвитку дихання.
надування кульки;
нюхання квітів;
здування пір`їнки.
Чистомовка.
Скоромовка.
На болоті журавель цілий день збирав щавель.
Назбирав собі на борщ, та якраз вперіщив дощ.
Читання скоромовки і чистомовки в різних варіантах:
мовчки; хором напівголосно: голосно; збільшуючи темп читання.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
Про яку пташку ми говорили на минулому уроці? (Про жайворонка).
Яке було домашнє завдання? (Вивчити напам`ять опис співу жайворонка).
Хто написав це оповідання? (Василь Сухомлинський).
Вправа «Мозкова атака».
Гра «Так» чи «Ні».
За допомогою сигнальних карток визначити правильність речень.
Народився Василь Сухомлинський у селі Василівка 28 вересня 1918 року. (Так)
Займався з учнями, яким важко давалась математика. (Так)
З малку не любив малювати. (Ні)
Сімнадцятирічним юнаком Сухомлинський – учитель мови і літератури – переступив поріг школи і залишився в ній до кінця свого життя. (Так)
Понад тридцять п`ять років працював Василь Олександрович учителем і директором школи. (Так)
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Відгадавши загадку, ви дізнаєтесь, про яке дерево ми будемо читати на уроці.
Довгі, тонкі віти має,
Золотом кору вкриває,
З гілок кошики плетуть.
В церкву раз на рік несуть. (Верба)
«Асоціативний кущ».
Діти, які у вас виникають асоціації почувши слово верба? вода ….
Верба
Бесіда з елементами розповіді.
З давніх – давен люди шанують вербу. Навіть є свято, коли її гілки несуть освячувати у церкву. (Вербна неділя). Верба оспівана і у народній творчості. Про неї складено багато пісень, легенд, прислів`їв, віршів, оповідань тощо.
4.Робота з прислів`ями.
Верба, як трава, ти її покосиш, а вона знову виросте. (Вона дуже живуча. Розмножується навіть за допомогою гілки).
Без верби і калини немає України. (Верба – народний символ України).
5.Читання з пам`яті віршів про вербу.(Учні читають вірші)
6.Розповідь учителя легенди « Плакуча верба».
У матері – вдови було троє синів. Вони дуже любили маму. Росли вони добрими, роботящими, приносили радість усім людям.
Та от напали на рідну землю вороги. Прийшов до матері старший син:
Благославіть, мамо, за свій край боротися. Стиснулося в мами серце, але благословила. Потім прийшов середній. І його мусила благословити. А коли попросив благословення найменший, не витримала:
Не пущу! – скрикнула. – Один ти у мене залишився!
А земля у нас теж одна. Хто ж її захистить, як не я?
Ще більше защеміло у матері серце, але провела у дорогу і найменшого сина. А сама щодня виходила на беріг річки, синочків рідних виглядала.
Поверталися їх друзі, схиляли перед матір`ю голови, приносили їй невтішні звістки:загинули всі її сини героями. Довго плакала – ридала мама над річкою, не хотіла в хату без дітей вертатися. А на ранок побачили люди на березі річки вербу, що невтішно додолу схилила свої віти. Отак на світі з`явилася плакуча верба.
Отже, верба має велике значення у житті українського народу. Вона символізує прихід весни, достаток, здоров`я, життя, материнство, це символ України. Багато письменників і поетів оспівували в своїх творах це дерево.
7. Порівняння з іншими творами за змістом, жанром, образами, настроєм.
- Згадайте раніше вивчений вірш Платона Воронька «Облітав журавель…». Що є спільного і відмінного між творами Платона Воронька та Василя Сухомлинського?
Облітав журавель
Сто доріг, сто земель.
Ми спитали журавля:
Де найкращая земля?
Журавель відповідає:
Краще рідної немає!
(Спільне: герої – народні символи України – журавель і верба. Відмінне: вірш – оповідання, герої творів. Тема – любов до рідного краю. Головна думка – Батьківщина – це найдорожче для нас…)
V. Підсумок уроку.
Ось і настав час підвести підсумок нашого уроку.