Конспект
відкритого уроку з хімії у 9-Г класі на тему:
Використання спиртів.
Отруйність спиртів, їх шкідливий вплив на організм людини.
Підготувала:
вчитель хімії
Гетьман О.В.
Мета: розглянути зв’язок між властивостями спиртів і їх застосуванням; розкрити механізм наркотичного впливу алкоголю на організм людини, отруйну дію спиртів; розвивати критичне та логічне мислення, уміння порівнювати, розвивати навички проектної діяльності, виявляти причинно-наслідкові зв’язки, працювати в групі та нести відповідальність за свою роботу; виховувати відповідальне ставлення до свого здоров’я.
Очікувані результати: учні мають пояснювати зв’язок між властивостями спиртів і їх застосуванням, спираючись на знання про фізичні та хімічні властивості спиртів; учні мають усвідомити згубний вплив спиртів на організм людини; учні мають пояснювати причини токсичності етанолу.
Тип уроку : комбінований
Обладнання та реактиви: періодична система хімічних елементів Д.І Менделєєва, мультимедійний проектор, ноутбук, пробірки, колби, етанол, дистильована вода, курячий білок, житній хліб.
Реалізація наскрізних змістових ліній: «Громадянська відповідальність», «Здоров’я і безпека»
Хід уроку
І. Вступне слово вчителя.
Учні, скажіть будь ласка, що є в світі найшвидшим? Правильно, думка. Я хочу побажати, щоб на сьогоднішньому уроці ваші думки працювали блискавично і ви якнайшвидше та найповніше засвоїли матеріал.
ІІ. Актуалізація опорних занань
1. Інтелектуальна розминка «Ти – мені, я - тобі».
(На екрані монітору написані терміни, які вивчали на попередніх уроках. Учні вибирають той з них, який вони хочуть запропонувати своєму товаришу. Головна умова: самому треба знати відповідь.)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Відгадайте ребус.
Це персонаж багатьох українських казок: Кирило Кожум’яка, Яйце-райце, Котигорошко, тощо.
Як ви думаєте, чому я загадала вам саме цього персонажа, чому саме зеленого. Про що ми будемо говорити сьогодні на уроці? (Учні відгадують)
Вправа « Асоціації»
Учитель.
Сподіваюсь, що до кінця уроку наш «кущ» розростеться до значно більших розмірів. А щоб він збільшився-нам потрібно сьогодні плідно попрацювати.
ІV. Повідомлення теми і завдань уроку
Записуємо тему уроку: Використання спиртів. Отруйність спиртів, їх шкідливий вплив на організм людини.
« Очікування»
- Що ви очікуєте від цього уроку?
Сьогодні на уроці:
-Я ознайомлюся з основними галузями використання спиртів;
-Я розумітиму значенням спиртів для людського організму;
-Я поглиблю свої знання про шкідливий вплив алкоголю на організм людини.
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Інтерактивна технологія «Спільний проект»
Ви працювали у домашніх парах. Кожна група одержала завдання вивчила його і зараз презентує результати своєї роботи.
І група- Використання метанолу
ІІ група- Використання етанолу
ІІІ група- Використання гліцерилу
Спирти мають широке застосування у різних галузях промисловості, медицині.
Крім того спирти мають фізіологічний вплив на організм людини.
Метанол – отруйна сполука. Потрапляння в організм людини навіть декількох крапель цієї речовини призводить до тяжкого отруєння організму, 10-20 мл.- невиліковної сліпоти, а 30-50 мл.- смерті.
Робота з підручником
До складу всіз алкогольних напоїв входить етанол, або етиловий спирт. Давайте зараз з’ясуємо, яку ж небезпеку становить етиловий спирт для організму людини в підручнику с.
Лабораторний дослід №. Дія етанолу на білки, вуглеводи.
Медична наука цілком обґрунтовано відносить алкоголь до отрут, які згубно діють на все живе. Пригадайте з біології, які органічні речовини входять до складу всіх живих організмів, у тому числі й до організму людини.
Очікувана відповідь. Білки, жири, вуглеводи, нуклеїнові кислоти.
Учитель. Зверніть увагу, як діє спирт на білки й вуглеводи.
Діти демонструють дію етанолу на живі клітини.
Інструктаж з БЖД
1. 2. Беремо дві колби, в одній дистильована вода , а в іншій – етанол. В кожну додаємо курячий білок, спостерігаємо зміни яки відбуваються.
1. 3. Беремо дві колби, в одній дистильована вода , а в іншій – етанол. В кожну додаємо житній хліб, спостерігаємо зміни яки відбуваються.
Учні стисло оформляють результати дослідження в робочий зошит та приходять до висновку, що спирт ослаблює й руйнує живі клітини. Саме на цій здатності спирту засноване його застосування в медицині як дезінфікуючого засобу.
Хімічний кінозал»
Перегляд відеофрагменту « Вплив алкоголю на органи людини»
Головні причини вживання алкоголю:
Соціальні проблеми:
Психологічні проблеми:
Робота в групах «Хто правильніше?»
Завдання: прочитати текст, який ви бачите на моніторі комп’ютера, знайти й виправити помилки.
Здавна людині відома велика кількість отруйних речовин і чимало випадків їх використання. Усі ці речовини відрізняються за силою та дією на організм людини. Але серед них виділяється речовина, що відома в медицині як сильна протоплазматична отрута, яку людина вживає на користь (на шкоду) собі та своєму здоров’ю,- це етиловий спирт. Смертність від алкоголізму перевищує число смертельних випадків, викликаних усіма інфекційними захворюваннями, разом узятими. На Русі пияцтво вважалося пороком. За часів Петра І навіть вручалася медаль «За пияцтво», яка була зроблена з чавуну. Одягалася вона на шию і знімалася тільки тоді, коли «нагороджений» кидав пити.
Етанол – головний компонент безалкогольних (алкогольних) напоїв. У різних сортах пива міститься від 4 до 9% етанолу, у вині – від 10 до 13%, у міцних спиртних напоях – 40% і більше. Смак алкогольних напоїв залежить не від концентрації етанолу, а від наявності домішок. Хоча етанол менш отруйний, ніж метанол, прийом великої кількості етанолу не може (може) призвести до гострого алкогольного отруєння. Постійне вживання алкогольних напоїв спричиняє тяжке захворювання – алкоголізм, що призводить до соціальної деградації особистості й важкого ураження внутрішніх органів людини. Крім того, багато спиртних напоїв, особливо недорогих, містять отруйні домішки – вищі спирти й альдегіди.
Алкогольні напої можуть на деякий час поліпшити самопочуття людини. Вони допомагають їй подолати стрес і розслабитися, створюють радісний стан, знімають напругу, хвилювання. Усі ці особливості пов’язані з однією й тією ж особливістю поводження етанолу в організмі людини: він активізує (пригнічує) активність центральної та периферичної нервової систем, і тим самим завдає користь (шкоди) людині, яка в багато разів перевищує тимчасове поліпшення стану. Придушення активності нервової системи під дією алкоголю супроводжується важливими короткочасними ефектами: покращується (знижується) гострота зору, сповільнюється мовлення, збільшується (зменшується) здатність мислити. Саме через це в багатьох країнах не існує заборона на вживання алкоголю водіями або обмеження вживаної дози.
« Мозковий штурм»
Похмілля- це фізіологічний дискомфорт після вживання великої кількості алкоголю.
Симптоми:
Кращий вихід від похмілля – це не пити. Не впускати в своє життя алкоголь
Сядьте рівно, розправте плечі, випряміт ноги, закрийте очі. Спробуйте себе уявити через 5 років, які ви. Уявили...
Я думаю, що коден уявив себе щасливим, життєрадісним. І ніхто ні га секунду не замислився на д тим, що у ваше життя може увійти алкоголь. Я споліваюсь, що так воно і буде.
Учитель. На жаль, сьогодні знати правду про алкоголь мало. Потрібно ще й уміти захищати (відстоювати) своє право не піддаватися спробам інших людей отруїти себе традиційною алкогольною речовиною.
Зі сторінок журналів, телеекранів нас переконують у тому, що треба брати від життя все! Насправді в цьому житті треба спробувати аж ніяк не все, а лише одне: спробувати бути Людиною. Не рослиною, не фішкою в чужих руках, а Людиною, гідною цього звання.
Зараз ваше завдання. Підготувати власний заклик-звернення до своїх однолітків « Не дай алкоголю зруйнувати твоє життя- знайди альтернативу!»
Презентація робіт
Пам'ятайте: здоров'я, справжня радість життя і щастя не сумісні зі спиртними напоями.
Народна мудрість говорить: «Щоб перемогти ворога, потрібно знати його в обличчя». Тому Вам, майбутнім спеціалістам харчової промисловості, просто необхідно знати особливості будови та властивості речовини, яка спричиняє такий руйнівний вплив на живий організм.
Вправа « Вірю- не вірю»
VIІ. Підсумки. Рефлексія.
2. Аналіз проблемного питання.
Учитель. Давайте повернемося до нашого асоціативного куща. Чи «підріс» він за наш урок?
Ось підходить до кінця наш урок. Я хочу, щоб кожен з вас зробив самостійний висновок з почутого продовженням речення: Виступаючи на суді над Спиртом, я зайняв (зайняла) позицію... (адвоката чи обвинувача), тому що...
Гра «Терези: Адвокат ____________ Обвинувач»
ПІДСУМОК УРОКУ
Учитель. Підсумовуючи нашу роботу, я хочу розповісти вам одну притчу.
Притча про крамницю бажань.
Одній жінці приснився дивний сон. На вулиці незнайомого міста – крамниця з вивіскою: «Тут здійснюються ваші мрії». Заходить жінка до крамниці, а за прилавком – сам Господь Бог. Жінка запитала:
- Чи справді я тут можу одержати все, чого забажаю?
- Звичайно!
– Тоді я хочу здоров'я собі і своїм близьким, успішну кар’єру, хороших друзів, достаток…
Бог простягнув жінці малесеньку торбинку.
- Як, я хочу так багато, а торбинка така маленька? Невже все це там помістилось?
- Хіба ти не знаєш? Ми продаємо лише насіння, а що з нього виросте – залежить лише від тебе.
Отже, лише від вас залежить, який шлях ви оберете у своєму житті.
VI. Домашнє завдання
§ 33. Напишіть рівняння реакцій, з допомогою яких можна здійснити нижченаведені перетворення. Зазначте умови їх перебігу, назвіть усі речовини.
С2Н5-0-С2Н5
↑
C2H5ONa ← С2Н5ОН → С2Н4
↓
С2Н5С1
Творче завдання:
Скласти кросворд на тему «Насичені одноатомні спирти: склад, будова, властивості, одержання, застосування».