Урок зарубіжної літератури у 6 класі.
Літературна гра «У світі байки»
Мета: повторити та узагальнити знання учнів із теми «Байка у світовій літературі» ; розвивати логічне мислення, уяву, пам'ять, творчі здібності; виховувати щирість, працелюбність, доброту.
Тип: літературна гра.
Обладнання: портрети байкарів світу, учнівські ілюстрації до байок, реквізит для інсценізації. Епіграф:
Моторнії сини й онуки! Читайте байку — для науки.
Леонід Глібов
Хід уроку
Учень 1. Новина!
Учень 2. Чого кричати?
Учень 1. Новина! Небувала новина!
Учень 2. Та кажи швидше, не муч.
Учень1 . Тепер на перервах морозиво даватимуть!
Учень 2. Ну, то й що?
Учень 1. Що? А те, що буде воно безкоштовне!
Учень 2. Так не буває! Що ти мене байками годуєш?
Учень 1. їй-Богу, спонсор об'явився!
Учень 2. Ой, не віриться! Ой, баєчка це!
Учень 1. Ти що це байки ображаєш? Байки школи брехнями не бувають.
Здається, байка просто бреше,
А справді мудру правду чеше.
Он що Глібов про байку писав.
Учень2. Та я хіба що? Я — нічого!
(Подумавши)
Учень 2. Але взагалі-то я сумніваюся. Кому ті байки потрібні в час наукового прогресу?
Учень 1. Я скажу тобі так: байка — це вічне. Вона служить добру. Завжди потішна, повчальна. Про серйозне говорить жартома. А жарти у неї серйозні.
Учень 2. Якщо це дійсно так, то тепер я розумію тих учнів, які так люблять читати байки і сьогодні зібралися в цьому залі, щоб продемонструвати свої знання, розуміння байок , а ще кмітливість та артистизм.
Учень 1. Якщо не будемо заважати проводити свято і надамо слово вчителеві, то ти переконаєшся, що байка — річ давня, але живе і досі, бо служить людям, допомагає позбавитись від недоліків.
Єдина в байках є мета й призначення -
Погані в смертних виправляти звичаї
І закликати люд до справедливості,- писав
Федр
Вчитель. Так, сьогодні у нашому залі зібралися поціновувачі байки – дві команди: …… , ….. – які будуть змагатися одна з одною, адже у нас сьогодні не простий урок, а літературна гра «У світі байки».
Ми знаєм , любите ви гру,
пісні, загадки й танці.
Відкриємо ж чарівний світ
у світовій ми байці!
Дозвольте мені представити журі, які даватимуть об’єктивну оцінку вашим знанням та навичкам.
І конкурс . Знайомство. Привітання команд. Найвищий бал – 5 балів.
ІІ конкурс. Розминка.
Команди по черзі відповідають на запитання з теми «Байка».
Запитання для І команди:
Завдання для ІІ команди:
Іде зима, а кожуха нема.
Зима спитає, де літо було.
Готуй воза взимку, а сані влітку. (Крилов "Стрекоза и муравей”).
ІІІ конкурс. Конкурс красномовців "Точка зору” (конкурс капітанів).
У чому ж секрет довголіття байки? Пояснити свою точку зору так, щоб переконати журі, що ви праві (30 секунд триває промова), 1 хв. на підготовку.
Найвищий бал – 5 б.
ІV конкурс. Літературне лото(3 бали + 1 за швидкість)
В одному конверті - картки з назвами понять з теорії літератури, в другому - картки з їхніми визначеннями. Ваше завдання: побудувати речення з визначеннями понять з теорії літератури.
(Алегорія, мораль, оповідь, байка, езопова мова, персоніфікація, сатира)
Поки команди працюють, гра з вболівальниками. Впізнати, з яких байок ці афоризми.
V конкурс. Відповідності (6 балів + 1 за швидкість)
Встановіть, хто з письменників народився в якій країні та з’єднайте стрілками.
Федр ► ◄ Росія
Лафонтен ► ◄ Стародавня Греція
Езоп ► ◄ Франція
І. Крилов ► ◄ Україна
Л. Глібов ► ◄ Італія
Л. да Вінчі ► ◄ Стародавній Рим
Для вболівальників .
А ви,шановні вболівальники,уявіть собі, що герої байок Вовк та Ягня зустрілися біля річки у ХХ чи ХХІ ст.
Павло Глазовий
ВОВК, ДИРЕКТОР І ЯГНЯ
Одного дня
Дурне Ягня
Спустилося до річки,
А Вовк уздрів
І теж побрів
Швиденько до водички.
І, як у баєчці старій,
Почав гарчати з ходу:
— Навіщо ти, сяке-таке,
Мою поганиш воду?
Ягня йому відповіло:
— Не гнівайтесь, папаша!
Спочатку випийте води,
Якщо це справді ваша.
Вовк пику в річку умочив,
Упав і не підвівся —
Він тільки раз води ковтнув
І тут же отруївся.
Тепер над річкою Ягня
Гуляти може сміло
І веселитись, бо воно,
По суті, Вовка з’їло. Йому у цьому допоміг Директор шкірзаводу, Ілюстрація Веремчук Соломії Який спускає у ріку Брудну отруйну воду
VІ конкурс. «Розумники» (3 бали + 1 за швидкість)
Назва якої байки Крилова зашифрована у цьому акровірші? (Акровірш – твір, у якому початкові літери рядків складають ім’я, слово або фразу.)
Крылов – известный русский баснописец –
Великим стал благодаря зверям.
Авантюрист, хитрец, обжора, льстец –
Различные пародии друзьям –
Тебе и мне – укажут на изъян.
Есть в этом глубочайший смысл.
Того гляди, и ты не попадись!
Чи знаєте ви, що означає назва цієї байки? (Квартет – ансамбль з чотирьох музик). А чи знаєте ви, як називається ансамбль з двох чоловік, трьох і т. ін.?
Соло – один квартет – чотири септет – сім
Дует – два квінтет – п’ять октет – вісім
Тріо – три секстет – шість нонет – дев’ять
А зараз я пропоную вам виконати нехитрі математичні дії:
Відповіді:
1. септет – квінтет = 7 – 5 = 2
2. квартет + тріо = 4 + 3 = 7
3. нонет – секстет + соло = 9 – 6 + 1 = 4
Вчитель. Є у Павла Глазового і байка «Лисиця і Виноград»
ВОРОНА І ЛИСИЦЯ
(Стара байка на новий лад)
Розмріялась Ворона вголос на сосні:
— Коли б мені
Послав Бог на обід шматочок сиру!
Клянуся щиро:
Мудріше повелася б я,
Аніж у дні Крилова родичка моя!
Нехай би як мене Лисиця не хвалила
До крихітки сама б я сир той з'їла,
Ах сир! Який же він смачний!
Я навіть чую його запах, Боже мій! Від запаху того я просто п 'яна стала!.. — Й Ворона грудкою на землю впала... Лисиця ж, що під деревом стояла. Ворону хап! — Мені обідать теж пора!.. А ти, Вороно, знай, чого раніш не знала: З безглуздих мрій даремно ждать добра!
VІІ конкурс. Встанови характер.(7 балів + 1 за швидкість)
З’єднайте стрілочками героїв байок Крилова з рисами характеру, які вони втілюють:
Вовк Працелюбність
Заєць Тупість
Лисиця Недалекоглядність
Мурашка Безтурботність
Осел Хитрість
Ворона Боягузтво
Цикада Хижість
VІІІ конкурс. "Про кого йдеться”. По 1 балу
1. Я жив у Давній Греції дві з половиною тисячі років тому, був рабом – невільником. Мав велике черево, чималу голову, горб на спині. Складав байки в прозовій формі. Викривав і висміював людські недоліки, державні негаразди. (Езоп)
2. Я колишній римський раб з Македонії, відпущений на волю римським імператором Августом. Я – сучасник таких імператорів, як Тиберій, Клавдій, Нерон. Але це не основне. Я перший почав писати байки віршованою мовою (Федр)
3. Я народився на Полтавщині в селі Великий Поділ. Як інші байкарі світу, в своїх байках засуджував зухвалість, жорстокість, несправедливість, рабську покірність, лінощі та легковажне ставлення до життя. Писав українською мовою. Перші мої байки "Вовк і кіт”, "Чиж та голуб”, "Лебідь, Щука й Рак” – фактично були перекладами відповідних байок Крилова. (Л.Глібов)
4. Я народився у 1769 році в Москві. Мій батько залишив мені у спадщину солдатську скриню з книжками. Я навіть не навчався в школі. Написав багато байок, серед них "Вовк і Ягня”, "Квартет”, "Свиня під дубом”, "Мартишка і окуляри” та інші. (Крилов)
5. Я народився в Італії, більше відомий як художник. Серед найвідоміших моїх полотен такі: "Джоконда”, "Мадонна Літта”, "Таємна вечеря”. Я займався математикою, фізикою, астрономією, геологією, ботанікою, мене називали "солодкоголосим орфеєм”. Записував народні жарти, мовні звороти. Мої байки нагадують притчі, наприклад "Лев і Ягня”. (Леонардо да Вінчі).
ІХ конкурс. "Інсценізуємо байку” Найвищий бал – 10 б.
Х конкурс. Кросворд (7 балів + 1 за швидкість)
Вчитель. Яке слово ви прочитали по вертикалі? Молодці! Справді ви сьогодні гарно працювали. Думаю, журі достойно оцінить вашу роботу.
Учень 1. Тепер ти переконався, що хоча байка стара, як світ , що вона невмируща?
Учень 2. О! Так!
Учень 1.Байки і надалі залишаються популярними, адже ці твори зрозумілі кожному, їх мова проста і переконлива, вони легко запам'ятовуються. Але найголовніше те, що байку можна назвати справжнім джерелом мудрості.
Учень 2. Саме тому , мабуть,ще Ж . де Лафонтен писав:
Дають уроки нам правдиві ці пісні.
Тут розмовляють всі, і риби мовчазні, —
Стосуються й людей повчальні їх поради, —
У образах тварин людські видніші вади!
Учень 1. Безперечно, байки здатні змінити будь-кого.
Виходять співаючи ( на мотив пісні Шаїнського «Якщо з другом в путь ідеш».)
Коли з байкою ідеш,
Коли з байкою ідеш,
Веселіш дорога.
Чи без байки проживеш,
Чи без байки проживеш?
Вона мудра, строга.
Вчитель. Я думаю, що сьогодні ми усі переконалися , якими корисними для нас є байки. Тож запрошую вас до шкільної бібліотеки, щоб черпати цілющої водиці з цього мудрого джерела.
А зараз слово надаємо журі, яке не тільки оголосить результати гри, а й назве найактивніших, найартистичніших учасників. (Слово журі. Нагородження переможців.)
Вчитель. І на завершення мудра порада Леоніда Глібова
Моторнії сини й онуки!
Читайте байку для науки.
Ілюстрація Положевець Надії
Роздатковий матеріал
Слова для ведучих
Початок
Учень 1. Новина!
Учень 2. Чого кричати?
Учень 1. Новина! Небувала новина!
Учень 2. Та кажи швидше, не муч.
Учень1 . Тепер на перервах морозиво даватимуть!
Учень 2. Ну, то й що?
Учень 1. Що? А те, що буде воно безкоштовне!
Учень 2. Так не буває! Що ти мене байками годуєш?
Учень 1. їй-Богу, спонсор об'явився!
Учень 2. Ой, не віриться! Ой, баєчка це!
Учень 1. Ти що це байки ображаєш? Байки школи брехнями не бувають.
Здається, байка просто бреше,
А справді мудру правду чеше,-
Он що Глібов про байку писав.
Учень2. Та я хіба що? Я — нічого!
(Подумавши)
Учень 2. Але взагалі-то я сумніваюся. Кому ті байки потрібні в час наукового прогресу?
Учень 1. Я скажу тобі так: байка — це вічне. Вона служить добру. Завжди потішна, повчальна. Про серйозне говорить жартома. А жарти у неї серйозні.
Учень 2. Якщо це дійсно так, то тепер я розумію тих учнів, які так люблять читати байки і сьогодні зібралися в цьому залі, щоб продемонструвати свої знання, розуміння байок , а ще кмітливість та артистизм.
Учень 1. Якщо не будемо заважати проводити свято і надамо слово вчителеві, то ти переконаєшся, що байка — річ давня, але живе і досі, бо служить людям, допомагає позбавитись від недоліків.
Єдина в байках є мета й призначення -
Погані в смертних виправляти звичаї
І закликати люд до справедливості
КІНЕЦЬ
Учень 1. Тепер ти переконався, що хоча байка стара, як світ , але вона невмируща?
Учень 2. О! Так!
Учень 1.Байки і надалі залишаються популярними, адже ці твори зрозумілі кожному, їх мова проста і переконлива, вони легко запам'ятовуються. Але найголовніше те, що байку можна назвати справжнім джерелом мудрості.
Учень 2. Саме тому , мабуть,ще Ж . де Лафонтен писав:
Дають уроки нам правдиві ці пісні.
Тут розмовляють всі, і риби мовчазні, —
Стосуються й людей повчальні їх поради, —
У образах тварин людські видніші вади!
Учень 1. Безперечно, байки здатні змінити будь-кого.
Виходять співаючи ( на мотив пісні Шаїнського «Якщо з другом в путь ідеш».)
Коли з байкою ідеш,
Коли з байкою ідеш,
Веселіш дорога.
Чи без байки проживеш,
Чи без байки проживеш?
Вона мудра, строга.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Літературне лото
«Розумники»
Соло – один |
секстет – шість |
Дует – два |
септет – сім |
Тріо – три |
октет –вісім |
квартет – чотири |
нонет – дев’ять |
квінтет – п’ять |
|
Виконайте нехитрі математичні дії:
1. Септет – квінтет =
2. Квартет + тріо =
3. Нонет – секстет + соло =