У світі байки. Літературна гра.

Про матеріал
Байки прийшли до нас із Давньої Греції. Цей жанр започаткував давньогрецький байкар Езоп. У байках є розповідна частина і мораль, яка містить повчальний зміст.
Перегляд файлу

Урок зарубіжної літератури у 6 класі.

Літературна гра   «У світі байки»

Мета: повторити та узагальнити знання  учнів із  теми «Байка у світовій літературі» ; розвивати логічне мислення, уяву, пам'ять, творчі здібності; виховувати щирість, працелюбність, доброту.

Тип: літературна гра.

Обладнання: портрети байкарів світу, учнівські ілю­страції до байок, реквізит для інсценізації.                                                                                                              Епіграф:

Моторнії сини й онуки! Читайте байку — для науки.

                                                                       Леонід Глібов

Хід уроку

Учень 1. Новина!

Учень 2. Чого кричати?

Учень 1. Новина! Небувала новина!

Учень 2. Та кажи швидше, не муч.

Учень1 . Тепер на перервах морозиво даватимуть!

Учень 2. Ну, то й що?

Учень 1. Що? А те, що буде воно безкоштовне!

Учень 2. Так не буває! Що ти мене байками годуєш?

Учень 1. їй-Богу, спонсор об'явився!

Учень 2. Ой, не віриться! Ой, баєчка це!

Учень 1. Ти що це байки ображаєш? Байки школи брехнями не бувають.

Здається, байка просто бреше,

А справді мудру правду чеше.

Он що Глібов про байку писав.

Учень2. Та я хіба що? Я — нічого!

 (Подумавши)

Учень 2. Але взагалі-то я сумніваюся. Кому ті байки потрібні в час наукового прогресу?

Учень 1. Я скажу тобі так: байка — це вічне. Вона служить добру. Завжди потішна, повчальна. Про серйозне говорить жартома. А жарти у неї серйозні.

Учень 2. Якщо це дійсно так, то тепер я розумію тих учнів, які так люблять читати байки і сьогодні зібралися в цьому залі, щоб продемонструвати свої знання, розуміння байок , а ще кмітливість та артистизм.

Учень 1.  Якщо не будемо заважати проводити свято і надамо слово вчителеві, то ти  переконаєшся, що байка — річ давня, але живе і досі, бо служить людям, допомагає позбавитись від недоліків.

 Єдина в байках є мета й призначення -

                     Погані в смертних виправляти звичаї

                     І закликати люд до справедливості,- писав

Федр

Вчитель. Так, сьогодні у нашому залі зібралися   поціновувачі  байки – дві  команди:    ……   , …..   – які будуть змагатися одна з одною, адже у нас сьогодні не простий урок, а літературна  гра «У світі байки».

Ми знаєм , любите ви гру,

пісні, загадки й танці.

Відкриємо ж чарівний світ

у світовій ми байці!

    Дозвольте мені представити журі, які даватимуть  об’єктивну оцінку вашим знанням та навичкам.

І конкурс . Знайомство. Привітання команд. Найвищий бал – 5 балів.

ІІ конкурс. Розминка.

Команди по черзі відповідають на запитання з теми «Байка».

Запитання для І команди:

  1. Перший у світі байкар? (Езоп).
  2. Дві частини, з яких складаються байки. (Розповідь, мораль).
  3. Прозою байки писав… (Езоп).
  4. Головний принцип створення байки… (Алегорія).
  5. Що в байці є таке, чого ви не зустрінете в інших поетичних творах? (Мораль).
  6. Мораль байки Крилова "Вовк і Ягня” (У сильного  безсилий винен завсігди»).
  7.  Найвідоміший російський байкар (Крилов).
  8.  Назвіть трьох українських байкарів (Сковорода, Є.Гребінка, Л.Глібов, О.Вишня, П. Глазовий).

 Завдання для ІІ команди:

  1. Про  кого сказав Бабрій: "Він – раб, але мудріший від вільних; він некрасивий, але вищий від красенів”? (Про Езопа).
  2. Найвідоміший французький байкар? (Лафонтен).
  3. Кого з героїв «минулого року ще й на світі не було»? (Ягняти).
  4.  Кому Бог послав шматочок сиру?
  5. Як називають того, хто складає байки? (Байкар).
  6. Хто з байкарів був художником? (Леонардо да Вінчі).
  7.  Висновком якої байки могли б бути такі прислів’я:

Іде зима, а кожуха нема.

Зима спитає, де літо було.

Готуй воза взимку, а сані влітку. (Крилов "Стрекоза и муравей”).

  1.  Хто може бути героєм байки? (Звірі, птахи, комахи, рослини, інколи люди).

ІІІ конкурс. Конкурс красномовців "Точка зору” (конкурс капітанів).

У чому ж секрет довголіття байки? Пояснити свою точку зору так, щоб переконати журі, що ви праві (30 секунд триває промова), 1 хв. на підготовку.

Найвищий бал – 5 б.

ІV конкурс. Літературне лото(3 бали + 1 за швидкість)

В одному конверті - картки з назвами понять з теорії літератури, в другому - картки з їхніми визначеннями. Ваше завдання: побудувати речення з визначеннями понять з теорії літератури.

(Алегорія, мораль, оповідь, байка, езопова мова, персоніфікація, сатира)

Поки команди працюють, гра з вболівальниками. Впізнати, з яких байок ці афоризми.

  1.  «У сильного безсилий винен був завжди…» (І. Крилов. «Вовк та Ягня»).
  2.  «Коли б ти мав розум, тобі більше не бракувало б нічого, щоб стати царем.» (Езоп. «Крук і Лисиця»).
  3. «Послухали Лисичку, і Щуку кинули у річку.» (Л. Глібов. «Щука»).
  4.  «Ты все пела? Это дело: так поди же попляши.» (И. Крылов. «Стрекоза и Муравей»).
  5. «А вы, друзья, как ни садитесь, все в музыканты не годитесь.» (И. Крылов. «Квартет»).

 V конкурс. Відповідності (6 балів + 1 за швидкість)

Встановіть, хто з письменників народився в якій країні та з’єднайте стрілками.

Федр     Росія

Лафонтен    Стародавня Греція

Езоп     Франція

І. Крилов    Україна

Л. Глібов    Італія

Л. да Вінчі    Стародавній Рим

Для вболівальників .

А ви,шановні вболівальники,уявіть собі, що герої байок Вовк та Ягня зустрілися біля річки у ХХ чи ХХІ ст.

Павло Глазовий

ВОВК, ДИРЕКТОР І ЯГНЯ

Одного дня

Дурне Ягня

Спустилося до річки,

А Вовк уздрів

І теж побрів

C:\Users\Intel\Desktop\ТВОРЧІ СХОДИНКИ\IMG_20191207_184555.jpgШвиденько до водички.

І, як у баєчці старій,

Почав гарчати з ходу:

— Навіщо ти, сяке-таке, 

Мою поганиш воду?                                                                                                         

Ягня йому відповіло:

— Не гнівайтесь, папаша!                                                                                          

 Спочатку випийте води,                                                                                                  

 Якщо це справді ваша.

Вовк пику в річку умочив,                                                                                                    

  Упав і не підвівся —

Він тільки раз води ковтнув                                                                                                      

  І тут же отруївся.                                                                                                          

 Тепер над річкою Ягня                                                                                                   

Гуляти може сміло                                                                                                        

І веселитись, бо воно,                                                                                                                

По суті, Вовка з’їло.                                                                                                                  Йому у цьому допоміг                                                                                                       Директор шкірзаводу,                            Ілюстрація Веремчук Соломії                                                                                               Який спускає у ріку                                                                                                      Брудну отруйну воду

VІ конкурс. «Розумники» (3 бали + 1 за швидкість)

Назва якої байки Крилова зашифрована у цьому акровірші? (Акровірш – твір, у якому початкові літери рядків складають ім’я, слово або фразу.)

Крылов – известный русский баснописец –

Великим стал благодаря зверям.

Авантюрист, хитрец, обжора, льстец –

Различные пародии друзьям –

Тебе и мне – укажут на изъян.

Есть в этом глубочайший смысл.

Того гляди, и ты не попадись!

Чи знаєте ви, що означає назва цієї байки? (Квартет – ансамбль з чотирьох музик). А чи знаєте ви, як називається ансамбль з двох чоловік, трьох і т. ін.?

Соло – один            квартет – чотири   септет – сім

Дует – два            квінтет – п’ять   октет – вісім

Тріо – три             секстет – шість                      нонет – дев’ять

 

А зараз я пропоную вам виконати нехитрі математичні дії:

  1. Септет – квінтет =
  2. Квартет + тріо =
  3. Нонет – секстет + соло =

Відповіді:

1. септет – квінтет = 7 – 5 = 2

2. квартет + тріо = 4 + 3 = 7 

3. нонет – секстет + соло = 9 – 6 + 1 = 4

Вчитель. Є у Павла Глазового  і байка «Лисиця і Виноград»

ВОРОНА І ЛИСИЦЯ

(Стара байка на новий лад)

Розмріялась Ворона вголос на сосні:

— Коли б мені

Послав Бог на обід шматочок сиру!

Клянуся щиро:

Мудріше повелася б я,

Аніж у дні Крилова родичка моя!

Нехай би як мене Лисиця не хвалила

До крихітки сама б я сир той з'їла,

Ах сир! Який же він смачний!

Я навіть чую його запах, Боже мій!                                                                                      Від запаху того я просто п 'яна стала!.. —                                                                    Й Ворона грудкою на землю впала...                                                                             Лисиця ж, що під деревом стояла.                                                                                        Ворону хап! — Мені обідать теж пора!..                                                                                 А ти, Вороно, знай, чого раніш не знала:                                                                                 З безглуздих мрій даремно ждать добра!

VІІ конкурс. Встанови характер.(7 балів + 1 за швидкість)

З’єднайте стрілочками героїв байок Крилова з рисами характеру, які вони втілюють:

Вовк    Працелюбність

Заєць    Тупість

Лисиця    Недалекоглядність

Мурашка   Безтурботність

Осел    Хитрість

Ворона    Боягузтво

Цикада    Хижість

VІІІ конкурс. "Про кого йдеться”.   По 1 балу

1. Я жив у Давній Греції дві з половиною тисячі років тому, був рабом – невільником. Мав велике черево, чималу голову, горб на спині. Складав байки в прозовій формі. Викривав і висміював людські недоліки, державні негаразди.  (Езоп)

2. Я колишній римський раб з Македонії, відпущений на волю римським імператором Августом. Я – сучасник таких імператорів, як Тиберій, Клавдій, Нерон. Але це не основне.   Я перший почав писати байки віршованою мовою (Федр)

3. Я народився на Полтавщині в селі Великий Поділ. Як інші байкарі світу, в своїх байках засуджував зухвалість, жорстокість, несправедливість, рабську покірність, лінощі та легковажне ставлення до життя. Писав українською мовою. Перші мої байки "Вовк і кіт”, "Чиж та голуб”, "Лебідь, Щука й Рак” – фактично були перекладами відповідних байок Крилова. (Л.Глібов)

4. Я народився у 1769 році в Москві. Мій батько залишив мені у спадщину солдатську скриню з книжками. Я навіть не навчався в школі. Написав багато байок, серед них "Вовк і Ягня”, "Квартет”, "Свиня під дубом”, "Мартишка і окуляри” та інші. (Крилов)

5.  Я народився в Італії, більше відомий як художник. Серед найвідоміших моїх полотен такі: "Джоконда”, "Мадонна Літта”,  "Таємна вечеря”. Я займався математикою, фізикою, астрономією, геологією, ботанікою, мене називали "солодкоголосим орфеєм”. Записував народні жарти, мовні звороти. Мої байки нагадують притчі, наприклад "Лев і Ягня”. (Леонардо да Вінчі).

ІХ конкурс. "Інсценізуємо байку” Найвищий бал – 10 б.

Х конкурс. Кросворд (7 балів + 1 за швидкість)

Вчитель. Яке слово ви прочитали по вертикалі? Молодці! Справді ви сьогодні гарно працювали. Думаю, журі достойно оцінить вашу роботу.

Учень 1. Тепер ти переконався, що хоча байка стара, як світ , що вона невмируща?

Учень 2. О! Так!

Учень 1.Байки і надалі залишаються популярними, адже ці твори зрозумілі кожному, їх мова проста і переконлива, вони легко запам'ятовуються. Але найголовніше  те, що байку можна назвати справжнім джерелом мудрості.

Учень 2. Саме тому , мабуть,ще Ж . де Лафонтен писав:

Дають уроки нам правдиві ці пісні.

Тут розмовляють всі, і риби мовчазні, —

Стосуються й людей повчальні їх поради, —

У образах тварин людські видніші вади!

Учень 1. Безперечно, байки здатні змінити будь-кого.

Виходять співаючи (  на мотив пісні Шаїнського «Якщо з другом в путь ідеш».)

Коли з байкою ідеш,

Коли з байкою ідеш,

Веселіш дорога.

Чи без байки проживеш,

Чи без байки проживеш?

Вона мудра, строга.              

Вчитель. Я  думаю, що сьогодні ми  усі переконалися ,  якими корисними для нас є байки. Тож запрошую вас до шкільної бібліотеки, щоб черпати цілющої водиці з цього мудрого джерела.

А зараз слово надаємо журі, яке не тільки оголосить результати гри, а й назве найактивніших, найартистичніших учасників. (Слово журі. Нагородження переможців.)

Вчитель. І на завершення мудра порада Леоніда Глібова

Моторнії сини й онуки!

Читайте байку для науки.

C:\Users\Intel\Desktop\ТВОРЧІ СХОДИНКИ\IMG_20191207_184528.jpg

   Ілюстрація Положевець Надії


Роздатковий матеріал

Слова для ведучих

Початок

Учень 1. Новина!

Учень 2. Чого кричати?

Учень 1. Новина! Небувала новина!

Учень 2. Та кажи швидше, не муч.

Учень1 . Тепер на перервах морозиво даватимуть!

Учень 2. Ну, то й що?

Учень 1. Що? А те, що буде воно безкоштовне!

Учень 2. Так не буває! Що ти мене байками годуєш?

Учень 1. їй-Богу, спонсор об'явився!

Учень 2. Ой, не віриться! Ой, баєчка це!

Учень 1. Ти що це байки ображаєш? Байки школи брехнями не бувають.

Здається, байка просто бреше,

А справді мудру правду чеше,-

Он що Глібов про байку писав.

Учень2. Та я хіба що? Я — нічого!

 (Подумавши)

Учень 2. Але взагалі-то я сумніваюся. Кому ті байки потрібні в час наукового прогресу?

Учень 1. Я скажу тобі так: байка — це вічне. Вона служить добру. Завжди потішна, повчальна. Про серйозне говорить жартома. А жарти у неї серйозні.

Учень 2. Якщо це дійсно так, то тепер я розумію тих учнів, які так люблять читати байки і сьогодні зібралися в цьому залі, щоб продемонструвати свої знання, розуміння байок , а ще кмітливість та артистизм.

Учень 1.  Якщо не будемо заважати проводити свято і надамо слово вчителеві, то ти  переконаєшся, що байка — річ давня, але живе і досі, бо служить людям, допомагає позбавитись від недоліків.

 Єдина в байках є мета й призначення -

                     Погані в смертних виправляти звичаї

                     І закликати люд до справедливості

КІНЕЦЬ

Учень 1. Тепер ти переконався, що хоча байка стара, як світ , але вона невмируща?

Учень 2. О! Так!

Учень 1.Байки і надалі залишаються популярними, адже ці твори зрозумілі кожному, їх мова проста і переконлива, вони легко запам'ятовуються. Але найголовніше  те, що байку можна назвати справжнім джерелом мудрості.

Учень 2. Саме тому , мабуть,ще Ж . де Лафонтен писав:

Дають уроки нам правдиві ці пісні.

Тут розмовляють всі, і риби мовчазні, —

Стосуються й людей повчальні їх поради, —

У образах тварин людські видніші вади!

Учень 1. Безперечно, байки здатні змінити будь-кого.

Виходять співаючи (  на мотив пісні Шаїнського «Якщо з другом в путь ідеш».)

Коли з байкою ідеш,

Коли з байкою ідеш,

Веселіш дорога.

Чи без байки проживеш,

Чи без байки проживеш?

Вона мудра, строга.    

 

 

 

        

  1. Частина байки, в якій міститься повчання
  1. Алегорія
  1. Алегоричне висловлювання думок з іронічними натяками й недомовками
  1. Байка
  1. Невеликий, переважно віршований алегоричний твір повчального змісту
  1. Сатира
  1. Частина байки, в якій розповідається про події
  1. Езопова мова
  1. Гостре осудливе висміювання негативного
  1. Мораль
  1. Відображення одного предмета через інший
  1. Оповідна частина

Літературне лото

 

«Розумники»

Соло – один 

секстет – шість

Дует – два

септет – сім

Тріо – три

октет –вісім

квартет – чотири

нонет – дев’ять

квінтет – п’ять

 

 

Виконайте нехитрі математичні дії:

1. Септет – квінтет =

2. Квартет + тріо =

3. Нонет – секстет + соло =

 

docx
Додано
26 жовтня 2020
Переглядів
1420
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку