Урок за участю батьків
Тема: У світі лікарських рослин рідного краю.
Мета: формувати уявлення учнів про лікарські рослини, ознайомитися з рослинами своєї місцевості і їх значенням для людей; розвивати допитливість, спостережливість, логічне мислення, увагу, вміння працювати в групах; виховувати бажання вивчати лікарські рослини, доглядати за ними та оберігати їх, любити рідний край.
Обладнання: мультимедійний супровід уроку з теми «Лікарські рослини», кошик із лікарськими рослинами, мішечок із сухими травами, відвар із трав, пиріг із калиною, запис пісень про рослини.
Девіз:
Планета моя зелена,
Дай сили для людей і для мене!
Хід уроку
І. Організація класу до уроку
Ранкова зустріч. Вітання.
Я всміхаюсь сонечку:
Здрастуй золоте!
Я всміхаюсь квіточці:
Хай собі росте!
Я всміхаюсь дощику:
Лий, мов із відра.
Друзям посміхаюсь я:
Зичу їм добра!
Сьогодні чудовий день. До нас завітали добрі люди. Ми їх дуже раді бачити. Тому подаруймо присутнім часточку своєї душі й усміхнімося їм. (До гостей). А тепер усміхніться своєму сусідові. З гарним настроєм почнімо урок.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Бесіда
- Який сьогодні день тижня, число, місяць, пора року?
2. Виступ чергового синоптика (температура повітря, стан неба, вітер).
3. Побудова «Асоціативного куща»
Діти, які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово «рослини»? (Здоров’я, ліки, їжа, меблі, вітаміни, чисте повітря, краса).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Повідомлення теми уроку
Сьогодні нам пощастило. Ми з вами побуваємо в запашному світі лікарських рослин.
Найбільше їх достигає влітку. А потрапити в цю пору року нам допоможе не машина часу, а усний журнал «Зелена аптека».
ІV. Вивчення нового матеріалу
Лікарські рослини – цілющі, чудодійні. Спробуймо зазирнути до загадкового світу рослинних таємниць.
1. Вправа «Мікрофон»
- Чи потрібні нам ці знання?
Учитель. Ми навчимося користуватися силою лікарських трав, щоб творити дива зі своїм здоров’ям.
2. Усний журнал «Зелена аптека»
Сторінка 1. Привітна
Учитель. Розгортає першу сторінку журналу мама вашого однокласника – лікар-терапевт.
Лікар. Доброго дня! Дякую, що запросили. Тема уроку дуже цікава й потрібна. Скажіть, які лікарські рослини, що ростуть на території нашої місцевості, ви знаєте? (Подорожник, шипшина, малина…)
Багато з цих рослин входять до складу різних медичних препаратів, які ми, лікарі, призначаємо людям для лікування кашлю, застуди, проти запалень, від нежитю, для дихальної й нервової системи, щоб поліпшувати апетит, лікувати алергію, очистити кров…
Бажаю вам ніколи не хворіти, мати міцне здоров’я! Для зміцнення імунної системи хочу пригостити вас вітамінами. (Роздає дітям вітаміни).
Фізкультхвилинка «Коли здорові»
Цвіт із липи ми зривали,
У торбиночки складали,
А зимою чай варили
І ніколи не хворіли.
Раз здорові ми малята,
То почнімо танцювати.
https://www.youtube.com/watch?v=bOAepb5ePeg
Сторінка 2. Загадкова
Ще до винайдення штучних хімічних ліків люди теж хворіли. Як і чим вони лікувалися? Перших лікарів називали знахарями, відунами, відьмами від слів «знати» й «віддати». Вони багато знали про цілющі властивості кожної рослини, знали секрети зцілення й могли приготувати ліки з висушених трав і корінців.
Рослин-цілительок поважали, їхні назви передавали від старших до молодших із покоління в покоління.
Сьогодні до нас завітала ще одна гостя – бабуся-травниця, яка багато цікавого розповість про лікарські рослини.
Бабуся-травниця. Добрий день, дітки! У моєму кошику – різні трави, якими я лікую людей. Зараз перевірю, чи здогадаєтесь ви, про що йдеться, відгадавши загадки.
1. Сонечко в траві зійшло,
Усміхнулось, розцвіло.
Потім стало біле-біле
І за вітром полетіло. (Кульбабка).
2. Стоять у полі сестрички:
Жовті очки, білі вічки. (Ромашка)
3. Зла вона як вовчиця,
Пече, як гірчиця.
Що це за дива?
Та це ж …(кропива).
4. У лісочку, на горбочку –
Білі дзвіночки у зеленій сорочці. (Конвалія).
5. Влітку в липні зацвітає,
Через те й імення має.
Бджілкам меду напакує,
Нас від кашлю полікує. (Липа).
6. У зеленому лісочку,
Під мережаним листочком,
Червоніє невеличка
Спіла ягідка... (суничка).
(Після кожної відгадки бабуся-травниця коротко розповідає про лікувальні властивості рослини, дістає її зі свого кошика, показує.)
Бабуся-травниця. Навіть аромат трав має лікувальні властивості.
Ароматерапія
Бабуся-травниця. Я маю пучечок засушених рослин. Зараз ви відчуєте їх приємний запах. (Запалює пучечок, проходить по класу.)
Хочу всім подарувати мішечки із засушеними травами. Носіть їх біля тіла, і всі хвороби обходитимуть вас. (Дарує мішечки.)
Сторінка 3. Легендарна
Учитель. Соки цілющих рослин так дивували людей своїми чудодійними властивостями, що ті наділяли їх людськими якостями або приписували їм фантастичні можливості. Послухайте кілька красивих легенд і казок про рослини.
(Додаток і Калина.)
Учитель. Як відомо, папороть не цвіте. Але люди завжди вірили у красиву легенду про незвичайний цвіт папороті. Послухайте її.
(Додаток 2. Папороть.)
Учитель. Бузину називають диявольським творінням. Послухайте чому.
(Додаток 3. Бузина.)
Сторінка 4. Музична
Учитель. Надзвичайну силу лікарських рослин оспівували в піснях. Уривки деяких із них ми почуємо у виконанні мами (чия — ім'я учня чи учениці) — викладачки музичної школи. Просимо!
(Діти слухають українські народні пісні, у яких згадуються рослини: «Несе Галя воду», «Цвіте терен, цвіте терен», «Ой, у лузі червона калина» - виконують всі разом.)
Учитель. Це була остання сторінка нашого журналу.
V. Рефлексія
Про що ви дізналися з нашого журналу?
А зараз ми запрошуємо всіх відвідати фіто-кафе «Здоров'ячко», де нас люб'язно зустрічає матуся — шеф-кухар – господиня кафе.
Матуся-кухар. Ласкаво прошу до нашого кафе! Пригощайтеся! У меню
Використані джерела
1. Велика ілюстрована енциклопедія «Живий світ України». — Харків: Ранок, 2009.
2. Заверуха Б. В. У світі рослин. — 2-ге вид., допов. і перероб. — Київ: Урожай, 1991. — 256 с.
3. Світ навколо нас. Рослини / Уклад. С. В. Тишко- вець. — Київ: Кобза, 2004. — 352 с.
4. Костіна Ю. О. Рослинний світ України: Дитяча кольорова енциклопедія. — Донецьк: БАО, 2008. — 8о с.